Att äta frukost.

Sv: Att äta frukost.

Inte bara till dig nu TS!

Jag tycker allt att ni är lite fyrkantiga! Varför måste man bara äta "frukostmat" till frukost?
Varför inte ge honom lagad mat? Uppvärmd om det inte finns tid till att tillaga på morgonen?
Jag äter alltid mer matig mat, frukostmat levde jag på halva skoltiden så jag avskyr den. Min mamma hade nån idé om att man promt skulle äta frukostmat på morgonen.

Så ställ frågan istället såhär: Vad tycker han om för mat som går lätt att tillaga på morgonen eller som är god att värma?
Blir han lätt grinig utan mat så tycker jag lätt att det är den lättaste lösningen :D

Jag VÄGRAR stälal mig och laga mat på morgonen , jag gillar inte matlagning och på morgonen skulle jag inte vilja göra något sådant. Jag själv föredrar kall mat på morgonen elelr förmiddagen. Till lucn och middag (som för det mesta blir min frukost då jagi nte ätit innan) så funkar varm mat.

Här tror jag mina tre barn är lika, inte en hel middag till frukost typ.
 
Sv: Att äta frukost.

Jag tror mer Kimmis menade att man kan värma rester från gårdagen :) Men om du vill ha kall mat så fallerar det.

Hoppas du hittar något bra alternativ, för jag tycker också frukosten är viktig.
 
Sv: Att äta frukost.

Fast vem sa något om en hel middag till frukost? Mängden nämnde jag inte. Kan han inte laga mat själv? Hur gammal är han? Dags att lära sig??

Det finns ju massor maträtter som går fort och är enkla! Sallader, nudlar, snabbmakaroner och kanske köpeköttbullar till. Att ställa sig o laga en måltid som tar en timma eller 2 tror jag inte att nån orkar göra på morgonen.
Men något som tar 15 min är ju inte så jobbigt, och det är i stil med omelett som andra har föreslagit ;)
 
Sv: Att äta frukost.

Oj, missuppfattade - nej, inte Nutrilett till barn! :o Men om jag har förstått det rätt går det lite bättre för dina barn med tuggandet på morgonen? För då är ju som flera sagt ägg ett bra alternativ. Kokt eller stekt.

Hm, laktos också.. Jobbigt läge.

Son nummer 2 och dottern har inga problem med maten alls utan tuggar glatt i sig gröt och macka och äter både nyttiga bröd och nyttiga pålägg medan Den äldsta (11,5 år) inte tycker om något annat än vitt rostebröd, som liksom ytterst mycket sällan hamnar i det här hemmet.

Han är väldigt kräsen överlag, väldigt, så han slarvar med frukosten, tycker inte om skolmaten och när han kom hem till mormor så kunde han stoppa i sig 9 mackor eftersom han var så hungrig. Han blev totalt vansinnig när jag sa att 2 mackor av ett nyttigare bröd samt ett äpple räcker utmärkt som mellanmål då vi äter middag senare när jag kommer hem. Jag tvingade i honom frukost på morgonen med en massa tjafs och gräl och stress, skickade med 2 frukter och 4-6 mackor med favoritkorven. Han åt då en macka hemma till frukost, två mackor på första rasten, en frukt innan lunch, lite eller inget av skolmaten och 2 mackor och en frukt efter lunch på lunchrasten. Detta för att få ner tramset med honom i skolan (han är mobbad och stör massor, hamnar i trubbel och vägrar göra vad läraren säger om det inte är roligt, vilket blev värre utan mat i magen), jag tröttnade dock efter några månader, för jag ska banne mig inte stoppa med skollunch till ungen varje dag (han ville till slut ha med sig matlåda hemifrån).

Jag har inte koll på om det finns laktosfri yoghurt, har aldrig tänkt på det då drickyoghurt inte är något jag brukar köpa. Ska kolla det! Me ndet känns inte särledes mättande?

Ägg ska som sagt testas! :)
 
Sv: Att äta frukost.

Mjölk+ vettiga flingor( du behöver ju inte börja med barkbitar)+ bär.
Det är ju vikigt att du inte för över dina dåliga frukostvanor på barnen. De behöver ju den för att orka till skollunchen.
 
Sv: Att äta frukost.

Det finns ju goda drycker som inte är till för bantare. Näringsdrycker är ganska dyra, men om verkligen inget annat går hem kan man ju prova, eller lära sig göra egna. Ta t.ex. frusna bär och lite mjölk och mixa. Blanda i lite vaniljsocker och lite havregryn. I med lite banan om man vill ha sötma. Sen kan man ha i precis vad man vill.
 
Sv: Att äta frukost.

Fast vem sa något om en hel middag till frukost? Mängden nämnde jag inte. Kan han inte laga mat själv? Hur gammal är han? Dags att lära sig??

Det finns ju massor maträtter som går fort och är enkla! Sallader, nudlar, snabbmakaroner och kanske köpeköttbullar till. Att ställa sig o laga en måltid som tar en timma eller 2 tror jag inte att nån orkar göra på morgonen.
Men något som tar 15 min är ju inte så jobbigt, och det är i stil med omelett som andra har föreslagit ;)

Av de saker du räknade upp är det snabbmakaroner och köpeköttbullar som duger åt herrn, jag själv skulle kräkas när jag skulle försöka få i mig middag på morgonen.

Men nej, jag testar ägg först då hellre i alla fall, så får vi se om det hjälper herrn :)

Han kan laga makaroner och köttbullar utan problem, även andra maträtter men det är många gånger inte sådana problem vi har i familjen utan det är viljan. En viljestark unge som inte vill göra saker han inte tycker är roliga. Och en mamma som inte vill stiga upp halv 5 på morgonen och försöka få honom klar i tid till halv 8.
 
Sv: Att äta frukost.

Mjölk+ vettiga flingor( du behöver ju inte börja med barkbitar)+ bär.
Det är ju vikigt att du inte för över dina dåliga frukostvanor på barnen. De behöver ju den för att orka till skollunchen.

Men sonen äter inget annat än onyttiga flingor ju. :( Jag har inga problem med nyttiga flingor, tycker om dem och filen jag köper är jättegod utan socker, jag gillar den syrliga smaken. Björnbär kan jag äta som godis för de är så goda i sig själv! Livets goda! Däremot har jag ingen lust att äta alls på morgonen, då är allt äckligt. Och svårt att få ner. Verkligen svårt.
 
Sv: Att äta frukost.

Det finns ju goda drycker som inte är till för bantare. Näringsdrycker är ganska dyra, men om verkligen inget annat går hem kan man ju prova, eller lära sig göra egna. Ta t.ex. frusna bär och lite mjölk och mixa. Blanda i lite vaniljsocker och lite havregryn. I med lite banan om man vill ha sötma. Sen kan man ha i precis vad man vill.

Också något att testa på ungen :D Och mig själv kanske!

Kan man göra sådan kvällen innan kanske?
 
Sv: Att äta frukost.

Fast vem sa något om en hel middag till frukost? Mängden nämnde jag inte. Kan han inte laga mat själv? Hur gammal är han? Dags att lära sig??

Det finns ju massor maträtter som går fort och är enkla! Sallader, nudlar, snabbmakaroner och kanske köpeköttbullar till. Att ställa sig o laga en måltid som tar en timma eller 2 tror jag inte att nån orkar göra på morgonen.
Men något som tar 15 min är ju inte så jobbigt, och det är i stil med omelett som andra har föreslagit ;)

Men jag funderar på det här. Man ska ju stå sig en tid på det man äter till frukost väl? Snabbmakaroner och köttbullar är ju inte något man är mätt på länge? I alla fall inte jag.
 
Sv: Att äta frukost.

Nej det förstår jag verkligen.

En tanke, det låter som att han är ganska lik mig i den åldern, för han gillar väl inte skolmaten heller något vidare??
Om så är fallet så kan det vara att han får i sig för lite järn. Jag åt bara frukosten hemma, (2 mackor med ost, 2 glas oboy) och sedan samma sak när jag kom hem. Skolmaten petade jag inte ens på.

Detta resulterade i rätt rejäl blodbrist, och järnbrist givetvis. Kan det vara en anledning till att han är trött och grinig med kanske?

Får han lagad mat på kvällarna på vardagar?? Mina föräldrar orkade aldrig med det, därför fick jag problem, för bara mackor överlever man dessvärre inte på. De tänkte inte på att jag inte åt i skolan...

Flingor där man blandar ner massor frukt och bär? Kan det vara nåt? Finns ju rätt många bär i frysdiskarna numera, och det sockret är ju mkt nyttigare med.
 
Sv: Att äta frukost.

Jag har inte koll på om det finns laktosfri yoghurt, har aldrig tänkt på det då drickyoghurt inte är något jag brukar köpa. Ska kolla det! Me ndet känns inte särledes mättande?

Ägg ska som sagt testas! :)

Det finns laktosfri drickyoghurt, men sen kan du också testa Oatly havredryck, den smaksatta varianten. Jag tycker iallafall att det är kalasgott :d Tycker det mättar lite mer än drickyoghurt också.
 
Sv: Att äta frukost.

Nej det förstår jag verkligen.

En tanke, det låter som att han är ganska lik mig i den åldern, för han gillar väl inte skolmaten heller något vidare??
Om så är fallet så kan det vara att han får i sig för lite järn. Jag åt bara frukosten hemma, (2 mackor med ost, 2 glas oboy) och sedan samma sak när jag kom hem. Skolmaten petade jag inte ens på.

Detta resulterade i rätt rejäl blodbrist, och järnbrist givetvis. Kan det vara en anledning till att han är trött och grinig med kanske?

Får han lagad mat på kvällarna på vardagar?? Mina föräldrar orkade aldrig med det, därför fick jag problem, för bara mackor överlever man dessvärre inte på. De tänkte inte på att jag inte åt i skolan...

Flingor där man blandar ner massor frukt och bär? Kan det vara nåt? Finns ju rätt många bär i frysdiskarna numera, och det sockret är ju mkt nyttigare med.

Nej han gillar inte heller skolmaten, många gånger testar han inte för han har fått för sig att allt är äckligt. Jag lagar middag på kvällarna.

Nyttiga flingor äter han inte och bär och fil utan socker går fetbort för ungen. :(

du ser, inte så lätt va :D
 
Sv: Att äta frukost.

Nej inte jättelätt :p

Men om han inte äter skolmaten så skulle jag nog försöka värma riktig mat till honom på morgonen, han ska ju trots allt klara sig på det han äter på morgonen tills att ni lagar mat på kvällen. Det är ju ganska många timmar gissar jag.

Så just i hans fall så skulle jag säga, JA frukosten är viktig :D

Jag är ju väldigt lik som sagt, smakade inte heller skolmaten, höll igång på godis som jag köpte på matrasten...
Så i hans fall skulle jag nog (tyvärr) tänka att något är bättre än inget.
 
Sv: Att äta frukost.

Det finns laktosfri drickyoghurt, men sen kan du också testa Oatly havredryck, den smaksatta varianten. Jag tycker iallafall att det är kalasgott :d Tycker det mättar lite mer än drickyoghurt också.

Får testa det! De gånger jag testat drickyoghurt har slutat med ont i magen och en hungrig Enya :( Havredryck har jag aldrig testat så det blir en upplevelse!

Jag brukar äta björnbär med fil till typ mellis eller lunch och filen jag äter är inte laktosfri, men den är så god att jag inte vill byta. Därför blir det tyvärr så att jag får äta lite fil och undvika mjölkprodukter resten av dagen, för att magen inte ska bli arg på mig. Liten mängd laktosfritt går bra och då bara vissa saker. Som fil eller ett glas oboy/varm choklad. Det är som om chokladen tar bort lite av laktosen för ett glas ren mjölk funkar inte alls. Men bara en mugg eller ett glas oboy funkar, absolut inte mer. Grädde, creme fraiche, gräddfil och liknande funkar inte heller riktigt. Mjölk i lagad mat brukar funkar, såvida maten inte mest består av mjölk. Mannagrynsgröt är rena döden för magen om den inte är laktosfri dock.

Trist mage va :)
 
Sv: Att äta frukost.

Nej inte jättelätt :p

Men om han inte äter skolmaten så skulle jag nog försöka värma riktig mat till honom på morgonen, han ska ju trots allt klara sig på det han äter på morgonen tills att ni lagar mat på kvällen. Det är ju ganska många timmar gissar jag.

Så just i hans fall så skulle jag säga, JA frukosten är viktig :D

Jag är ju väldigt lik som sagt, smakade inte heller skolmaten, höll igång på godis som jag köpte på matrasten...
Så i hans fall skulle jag nog (tyvärr) tänka att något är bättre än inget.

Jag ska testa ägg först :) Men jag ska absolut börja planera så det är mat över från kvällen och helt enkelt föreslå alternativet.

Han är så besvärlig med maten och det vet han om, ju mer jag försöker desto mer försöker han få sin vilja igenom eftersom jag tycker det är så viktigt att han äter. De andra två Småfolk här hemma är ju ganska lätta. De äter betydligt mer och där kan jag helt enkelt säga "gå hungrig då" om de trilskas och de fattar genast att deti nte är roligt att gå hungrig, så då äter de maten, som de trots allt inte tycker är äcklig. Inga problem där alltså. :)
 
Sv: Att äta frukost.

Är det en princip att han inte får äta flingor till frukost? För jag finner det rätt vansinnigt. Varför inte ge honom det han KAN äta? Det viktiga måste ju ändå vara att han äter än inte äter alls? Har det blivit en maktkamp er två emellan. Challetvärvigg kontra mamma?

Sambon lider av samma bekymmer. Hans lösning är en proteindrink. Det tycks vara så att det är lättare att dricka än att äta något om man har problem med frukost. Kanske kan en smoothie vara bättre?

Jag tillhör de som kan äta lite vad som helst. Ägg föredrar jag helt klart. Brukar oftast bli en "curlingtallrik" (namn tagit från en veckoblaska). Ett ägg, några nötter, några cocktailtomater, lite skinka o lite ost. O så te till.
 
Sv: Att äta frukost.

Ägg tror jag är ett bra alternativ och jag försökte komma på ytterligare några.
Pannkakor? De kan ätas både kalla och varma och kan dessutom varieras rätt mycket, även i nyttighetsgrad. Kanske funkar crêpes?
Tunnbrödrulle med något gott i, t.ex korv eller någon god röra. (Om pojken äter sådana röror förstås.)

Oavsett så tror jag på att låta honom vara delaktig i matlagandet. Låt honom vara med i affären för att titta på vad som finns. Han är såpass stor att han kan tänkas förstå att det är viktigt att tanka kroppen med energi för att orka med skola och lek och läxor.

Om det verkligen inte går att få honom att äta hemma så tycker jag att han kan få mat med sig att äta antingen precis innan första lektionen eller på frukostrasten. Jag föredrar själv att göra på det viset, särskilt när jag har de jobbtider jag har nu.
 
Sv: Att äta frukost.

Är det en princip att han inte får äta flingor till frukost? För jag finner det rätt vansinnigt. Varför inte ge honom det han KAN äta? Det viktiga måste ju ändå vara att han äter än inte äter alls? Har det blivit en maktkamp er två emellan. Challetvärvigg kontra mamma?

Sambon lider av samma bekymmer. Hans lösning är en proteindrink. Det tycks vara så att det är lättare att dricka än att äta något om man har problem med frukost. Kanske kan en smoothie vara bättre?

Jag tillhör de som kan äta lite vad som helst. Ägg föredrar jag helt klart. Brukar oftast bli en "curlingtallrik" (namn tagit från en veckoblaska). Ett ägg, några nötter, några cocktailtomater, lite skinka o lite ost. O så te till.

Han får inte äta flingor av 3 anledningar.

1. Det ger honom ingen mättnad alls och gör inte att han ens orkar med till frukostrasten kvart i 9 på morgonen.

2. Han behöver inte mer socker än vad han får. Jag har tidigare försökt vara mer generös med nutella på mackan och flingor och inte försöka förhindra sockermängden, men dels har det inte givit något resultat annat än att han lagt på sig lite (och hatar att vara med på gympan för det är tråkigt) och dels har det inte heller funkat, han fixar inte att äta mer egentligen, det är liksom gott och mättar något just för stunden och är hungrig igen efter en stund eftersom han äter för lite och något som inte mättar.

3. Jag har två barn till som inte har frukostproblem men som skulle bli ledsna om inte de fick sånt.

De har i övrigt bra matvanor, eller ja två av tre barn, förstås med varierande mat med grönsaker och liknande, dricker inte läsk så ofta, äter inte godis eller kakor i onödan och kan konsten att dricka vatten ibland så det inte bara blir saft eller mjölk.

ALLT är en maktkamp oss (den här grabben och jag då) emellan nästan ;) Allt från läggdags till tandborstning till att hjälpa till hemma till att duscha till att göra läxor till att åka till skolan till att komma i tid osv. :p Det som är tråkigt vill han inte göra. Får han inte som han vill på morgonen och det istället blir diskussion och tjafs så blir det mer problem med honom i skolan, det i kombination med flingor och mjölk och socker blir inte så roligt för klasskamraterna, läraren, han själv och mig.

Smoothie kan testas!
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 398
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 684
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp