Att äta frukost.

Sv: Att äta frukost.

Ägg tror jag är ett bra alternativ och jag försökte komma på ytterligare några.
Pannkakor? De kan ätas både kalla och varma och kan dessutom varieras rätt mycket, även i nyttighetsgrad. Kanske funkar crêpes?
Tunnbrödrulle med något gott i, t.ex korv eller någon god röra. (Om pojken äter sådana röror förstås.)

Oavsett så tror jag på att låta honom vara delaktig i matlagandet. Låt honom vara med i affären för att titta på vad som finns. Han är såpass stor att han kan tänkas förstå att det är viktigt att tanka kroppen med energi för att orka med skola och lek och läxor.

Om det verkligen inte går att få honom att äta hemma så tycker jag att han kan få mat med sig att äta antingen precis innan första lektionen eller på frukostrasten. Jag föredrar själv att göra på det viset, särskilt när jag har de jobbtider jag har nu.

Alla tre är med rätt mycket nu när det handlas, lagas mat och planeras mat. Dock är just den här grabben kräsen så hans planering innebär makaroner och köttbullar, korv med bröd, spagetti och köttfärssås och pannkakor typ. Och absolut inte grönsaker eller svamp eller liknande, det kan man dö av :sneaky: Vi äter självklart allt detta också, men inte bara liksom, några gränser får det vara! Vi andra satt och tittade i en kokbok, men han ville inte för han hade hört att vi pratade om oxjärpar och när han hörde namnet vägrade han äta. Jag skulle ha kantarellsås till och hade planerat att han skulle få annan sås då han inte gillar svamp medan vi andra åt sån sås. Men han vägrade äta något alls för oxjärpar lät som hjärna. Det är lite så det är överlag här hemma. Nu sa jag att jag struntade i om han åt eller inte, han fick gå hungrig. När han insåg att oxjärpar inte är aphjärnor utan typ köttfärsbiffar så var det inget fel på maten alls och han åt det ihop med sin sås utan svamp :).

De två äldsta lagar många gånger mat själv just eftersom jag anser att de ska börja kunna göra sådana saker också. De är 10 och 11,5 år, dottern är 6,5 år bara.

Enligt honom så behöverm an inte gå i skolan eller göra läxor, förresten :p

Jag ska testa alal förslagen här och se hur det löser sig. Snart dags för skola och sånt igen! Jag börjar jobba kl 7 från nästa vecka men brukaräta frukost vid halv 10 själv. Barnen ska till sin faster den veckan medan jag jobbar så de är ju inte hemma. När skolan börjar ska vi se hur det här går också. För både honom och mig!
 
Senast ändrad:
Sv: Att äta frukost.

Kan du inte låta barnen få en matdag var per vecka? Jag hade det när jag var liten och jag tyckte att det var roligt. På den tiden var det ju receptböcker det handlade om men nu finns ju även nätet att använda.
I mitt fall innebar det att jag, anpassat efter ålder, skulle välja maträtten, fylla i handlalistan, planera när maten skulle vara klar och således börja tillagas samt tillaga den. Många gånger gjorde jag även efterrätt. Kanske kan det höja hans intresse när det finns möjlighet att få göra efterrätt?
Jag hade oftast fredagkvällen, mamma lördag lunch och pappa söndag lunch och då var det fredagkvällen som kunde innebära efterrätt.
Det finns såklart många receptböcker att välja på om han skulle vilja det. Om du t.ex. vet att han gillar köttfärs så finns det receptböcker med bara köttfärsrätter. Samma sak med kyckling, asiatiskt osv. Plocka gärna sådana gratis-broschyrer som finns i mataffären. Arla brukar ge ut några sådana per år och det finns säkert fler varianter.
Om du skulle vilja så kan jag plocka fram några av recepten jag ofta gjorde som liten. Eller om du vid tillfälle vill låna några böcker så kan vi nog ordna även det. Min dotters pappa bor ju i Höör så jag är där då och då.

Kanske kan ni börja med de nya frukostvarianterna redan innan skolan börjar. Förhoppningsvis är det då befäst när skolan väl startar och du slipper ta två strider på samma gång.
 
Sv: Att äta frukost.

Det där var ett riktigt bra tips ja! Är de nykokta eller kalla? Jag ska testa på ungarna redan i morgon bitti faktiskt!

Ägg går ju att variera i all oändlighet:

* Kokta ägg på det sätt man själv föredrar (en "timer" man lägger i vattnet är kanon).
* Kalla, hårdkokta ägg som skivas, ev med kaviar, majonäs eller räkor på. Eventuellt äggsmörgås.
* Stekta ägg.
* Äggröra
* Omelett i panna med favoritgrönsak, lite skinka, svamp el dyl hackat i. Kan göras klart kvällen före och bara stekas upp.

En smörgåsröra som jag tycker är suveränt fräsch är den klassiskt engelska egg & cress. Ta ett antal ägg, 3-4 st och hårdkoka. Skala och mosa dem med en gaffel. Lägg i så mycket majonäs som behövs för att det hela skall hålla ihop (ja, man kan ju ta så mycket man tycker är gott, men jag tar inte så mycket för jag försöker droppa kaloriintaget) och rör samman. Klipp i en liten "gräsmatta" krasse, salta och peppra.

Sedan gör man små trekantsmackor av formbröd (gärna grövre). Lägg lagom mycket röra på en brödskiva, lägg på en annan brödskiva. Smör behövs inte men kan användas. Sedan skär du varje dubbelmacka i fyra bitar och får så fyra små trekantsmackor.

Dessa kan med fördel fixas kvällen före. Att de är så små gör att det är lätt att få i sig + att ägg ger bra mättnad.
 
Sv: Att äta frukost.

Om pannkakor:

När jag var i Egypten i april bestod min frukost av pannkakor (små, sådana som kallas plättar i Småland) med hackad/skivad melon. Över detta pudrade jag cocosflingor och hällde lite flytande honung. Kanongott och fräscht!
 
Sv: Att äta frukost.

Det låter verkligen gott! Pannkakor är dessutom lätt att förbereda dagen innan. Antingen att smeten är klart att hälla i pannan eller att pannkakorna är färdigstekta.
 
Sv: Att äta frukost.

Matdag har jag inte tänkt på! Det var ju en bra idé! Nu väljer jag ju ut mat vi alla tycker om eller mat där vi kan ersätta något som någon inte tycker om tex så jag serverar ju mat som de själv också väljer, men just matdag har jag inte tänkt på! Jag ska omedelbart hämta in Småfolket och förklara vad det innebär för dem! Hoppas de tycker det låter som en kul idé :D

Du får jättegärna plocka fram några recept som du hade, det hade varit snällt!:bow:

Och vi kan nog ordna något i Höör också någon dag :)


Frukosten på dagar vi inte behöver kliva upp tidigt på utan vi kan ta det som det kommer så får de äta frukost när de vill typ. De kan själv ordna frukost så jag har helt enkelt sagt att om de vill äta kl 8 på morgonen eller kl 11, de får de själv bestämma och på så sätt har vi sluppit problemet med att inte vilja äta frukost. Även om han tjafsar om flingor ändå, men han äter i alla fall till slut ändå det jag hävdar han ska äta trots då trilskande. Är vi också bara hemma nån dag så struntar jag om han äter alls, jag kan planera mat efter hur vi äter och här krävs ju inte att han är på topp hjärnmässigt varje dag. På så vis slipper jag lite av tjafset som annars lätt kan bli.
 
Sv: Att äta frukost.

Äggröra och omelett kan ju förstärkas. Min dotters pappa brukar göra sin äggröra med Fetaost/vitost. Väldigt gott och mättande!
 
Sv: Att äta frukost.

Det låter verkligen gott! Pannkakor är dessutom lätt att förbereda dagen innan. Antingen att smeten är klart att hälla i pannan eller att pannkakorna är färdigstekta.

Det är vrålgott.

Vill man ha en mer onyttig, efterrättsinriktad variant så viker man in banan med cocos och honung i pannkakor och steker i smör alt friterar. Sedan pudrar man över florsocker ev lite chokladsås och äter - gärna med glass.
 
Sv: Att äta frukost.

Ägg går ju att variera i all oändlighet:

* Kokta ägg på det sätt man själv föredrar (en "timer" man lägger i vattnet är kanon).
* Kalla, hårdkokta ägg som skivas, ev med kaviar, majonäs eller räkor på. Eventuellt äggsmörgås.
* Stekta ägg.
* Äggröra
* Omelett i panna med favoritgrönsak, lite skinka, svamp el dyl hackat i. Kan göras klart kvällen före och bara stekas upp.

En smörgåsröra som jag tycker är suveränt fräsch är den klassiskt engelska egg & cress. Ta ett antal ägg, 3-4 st och hårdkoka. Skala och mosa dem med en gaffel. Lägg i så mycket majonäs som behövs för att det hela skall hålla ihop (ja, man kan ju ta så mycket man tycker är gott, men jag tar inte så mycket för jag försöker droppa kaloriintaget) och rör samman. Klipp i en liten "gräsmatta" krasse, salta och peppra.

Sedan gör man små trekantsmackor av formbröd (gärna grövre). Lägg lagom mycket röra på en brödskiva, lägg på en annan brödskiva. Smör behövs inte men kan användas. Sedan skär du varje dubbelmacka i fyra bitar och får så fyra små trekantsmackor.

Dessa kan med fördel fixas kvällen före. Att de är så små gör att det är lätt att få i sig + att ägg ger bra mättnad.

Mums! Låter gott! Och smart med att dela i midnre bitar! Det där med krasse hoppar jag och även omelett då det inte går hem, men det andra kan jag testa.

Vad jag själv ska testa vette sören, jag föredrar i så fall de flytande varianterna till en början :)

Plättar var också ett bra tips, lättare att stoppa i sig.
 
Sv: Att äta frukost.

Kanske kan barnen känna sig extra stora och duktiga om de får en egen dag. Jag gillade/gillar att få bestämma saker :D Vill man så kan man också få duka extra fint på "sin" dag. Kanske plocka blommor att sätta i en vas, är det mörkt och ruggigt kan man tända ljus på bordet, köpa lite olika sorters servetter att träna vikning med.
Jag tror på att mat och måltider måste vara lustfyllt. Inte alltid men åtminstone då och då. Personligen tycker jag att det är roligare att sätta mig vid ett fint dukat bord där den som lagat maten har gjort något extra. Det blir lite piffigare så.

Idag ska jag få besök direkt efter jobbet så inte säkert jag kan fixa recept ikväll men imorgon kan jag lösa det. Påminn mig om jag glömmer!

Jag förstår att du gör som du gör vid lediga dagar. Men du kan åtminstone prata med barnen och se vad de säger om t.ex. pannkakor eller smoothies till frukost. Vill de två andra barnen också ha sån frukost så tycker jag att de ska få det.
 
Sv: Att äta frukost.

Det är vrålgott.

Vill man ha en mer onyttig, efterrättsinriktad variant så viker man in banan med cocos och honung i pannkakor och steker i smör alt friterar. Sedan pudrar man över florsocker ev lite chokladsås och äter - gärna med glass.

Det däremot lät inte gott ett enda dugg faktiskt!:yuck::o
 
Sv: Att äta frukost.

Det påminner lite om pannkakshusen jag besökt på resor. Pannkakor är ofta underskattat. Det bara serveras med sylt eller socker och så inget mer med det. Men det går ju att göra massor av olika sorter! Nästan vad som helst går att använda på eller i pannkakor.
 
Sv: Att äta frukost.

Ja, faktiskt! Funkar ju både med "matiga" tillbehör och söta. Nu blev jag sugen på bananpannkakor och Crepes Suzette:d.
 
Sv: Att äta frukost.

Vad jag själv ska testa vette sören, jag föredrar i så fall de flytande varianterna till en början :)

:)
Men du, om du inte gillar att äta frukost så strunta i det!
Ät när du blir hungrig!

Om sonen inte gillar att äta tidigt på morgonen så kanske han kan äta på rasten på skolan? Eller funkade det inte? (Är lite seg i roten just nu så du kanske skrivit det tidigare?)
 
Sv: Att äta frukost.

Yoghurt? Med/utan extra frukt/bär i.. Drick yoghurt?
Pannkakor? (kan ju även ätas kalla om man gör dem dagen innan)
Frukt? Banan är matigt och ganska söt..
 
Sv: Att äta frukost.

Kanske kan barnen känna sig extra stora och duktiga om de får en egen dag. Jag gillade/gillar att få bestämma saker :D Vill man så kan man också få duka extra fint på "sin" dag. Kanske plocka blommor att sätta i en vas, är det mörkt och ruggigt kan man tända ljus på bordet, köpa lite olika sorters servetter att träna vikning med.
Jag tror på att mat och måltider måste vara lustfyllt. Inte alltid men åtminstone då och då. Personligen tycker jag att det är roligare att sätta mig vid ett fint dukat bord där den som lagat maten har gjort något extra. Det blir lite piffigare så.

Idag ska jag få besök direkt efter jobbet så inte säkert jag kan fixa recept ikväll men imorgon kan jag lösa det. Påminn mig om jag glömmer!

Jag förstår att du gör som du gör vid lediga dagar. Men du kan åtminstone prata med barnen och se vad de säger om t.ex. pannkakor eller smoothies till frukost. Vill de två andra barnen också ha sån frukost så tycker jag att de ska få det.

Ja får ett av barnen får de andra också, de ska inte särbehandlas i onödan (10-åringen vill ha glasögon för att jag och dottern har ju, men där får han ett nej och vi blir särbehandlade:D).

Jag ska absolut testa tipsen här, ser nästan fram emot i morgon bitti för att testa!

Jag har aldrig varit bra på matlagning, men har inte alltid hatat det som jag gör nu. Jag lagade mat till min man och mig (och barn) när jag var mammaledig och han kom hem från jobbet. Maten var färdig när han kom hem. Det var himla kul att göra det, göra honom glad och se honom tycka om det. Det har tyvärr blivit så att med kräsna och gnälliga barn i familjen och trist och tråkig "barnmat" och barn som inte uppskattar "god" mat och ingen vuxen att laga mat till alls mer så har jag tappat intresset helt. Eftersom jag inte själv är förtjust i mat så har det blivit tvång med allt och det är inte kul alls. Att laga mat till någon som uppskattar det gör ju att man försöker mer och mer att få det bra. Att laga mat till någon som inte uppskattar det och därmed bara vill ha det iqbefriande makaroner och köttbullar så blir det inte kul alls helt enkelt och då är jag plötsligt jättedålig på allt jag gör. Jag till och med misslyckas med pannkakor nuförtiden, jag som alltid ALLTID tidigare varit jättebra på det! Min mamma och min bror påstår att det är för att jag kallar stekpannan för stekpanna och inte stegejärn :P

Jag tror inte jag är ensam om att vilja laga mat till någon som uppskattar det, tycker om det och blir glad när man gör det?

Nu skulle jag aldrig våga laga mat till någon vuxen av rädsla för att misslyckas :p Vi äter middag hos mamma varannan lördag när hon har systerdottern och där hjälper jag till med det idiotsäkra sakerna som man inte kan misslyckas med, som potatisskalning!

Efterrätt är bra morot så det får de minsann också planera :D
 
Sv: Att äta frukost.

Vill ju till att man gillar friterad banan. Gör man det är det svårslaget.

Jag tar tillbaka det jag skrev om att det inte finns något äckligt. För jo, banan är så hemskt äckligt att bara lukten av det får mig att må hemskt illa! :D Men honung och allt det är så sötsliskigt så det är för mycket för min smak även om man byter ut bananen :)
 
Sv: Att äta frukost.

:)
Men du, om du inte gillar att äta frukost så strunta i det!
Ät när du blir hungrig!

Om sonen inte gillar att äta tidigt på morgonen så kanske han kan äta på rasten på skolan? Eller funkade det inte? (Är lite seg i roten just nu så du kanske skrivit det tidigare?)

Jag brukar äta när jag är hungrig, vilket kan infalla kl 5 på eftermiddagen eller ännu senare beroende på när vi käkar middag. :o

Jag funderar lite på om sonen inte behöver äta frukost hemma innan skolan, något på frukostrasten och en frukt innan lunch, för att han ska kunna hålla sig lugn och trevlig :) Sedan är det svårt att skicka med vad som helst också, skolan går inte med på vad som helst. De hade åsikter om hans mackor med nutella på då nutella ju inte är nyttigt och så. Men ja, hellre det än inget var ju vad jag tänkte.
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 398
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 684
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp