Att äta frukost.

Enya

Trådstartare
Jag har jättesvårt för det här jäkla frukostätande på morgonen. Finns inget som smakar gott kl 6 på morgonen innan skola och jobb! Inget alls faktiskt utan äter jag så måste jag dricka en hel del för att ens kunna svälja. Jag äcklas.

Min ena son verkar vara likadan eller så är det en trist period han har. Han vill gärna äta flingor och jag säger nej eftersom han behöver nyttigare mat än så. Flingor kan man få på helgerna har jag sagt. Gröt vill han inte äta och macka duger inte för smör är äckligt och all pålägg är äckligt, ja förutom "Blommekorven" från Marieholmskorv (tror några skåningar vet vilken jag menar). Den duger. Men så kommer vi till att bröden är äckliga också. Alltid något fel så länge jag inte serverar flingor med massor socker och mjölk. Och det vägrar jag.

Problemet är att han blir ett monster i skolan om han inte slaviskt äter regelbundet, han ställer till det för sig och andra även när han äter, men slarvar han med maten blir det alltså dubbelt så besvärligt.

Så jag tror han måste äta något, men jag vet inte hur jag ska göra faktiskt. Är frukost så viktigt egentligen? Kan man skjuta på den så att han äter nån macka på första rasten, som frukost istället eller hur ska jag bära mig åt?

Föregå med gott exempel och tvinga i mig frukost själv? :eek::yuck:

Vad ska jag äta då???

Men som sagt, måste man äta frukost, är det jätteviktigt? Kan man skjuta på den, skjuta på alla matintagen eller vad är vettigast?

Det är förbenat synd att det inte finns någon tablett som man kan ta morgon och kväll och som gör att man inte behöver äta. Äta är äckligt och stör i livet.

Egentligen borde tråden inte heta Att äta frukost utan den borde kanske döpas till Att äta överhuvudtaget...
 
Sv: Att äta frukost.

Jag är likadan, klarar inte av att tugga på morgonen - men jag måste ändå få något i mig annars blir jag svimfärdig av hunger :banghead:

Har löst det med att dricka måltidsersättning eller proteinpulver. Det funkar fint :) Du kan ju göra smoothies också.
 
Sv: Att äta frukost.

Jag har slutat äta frukost hemma pga är skittrött när jag ska till bussen. Har havregryn på jobbet så kokar gröt när jag kommer dit eller på förmiddagsrasten istället.

Sen är väl alla flingor inte onyttiga? Köp några med mycket fibrer o lite socker o ät med fil eller naturell yoghurt så blir det rätt nyttigt ändå.
 
Sv: Att äta frukost.

Hur smakar det?

Hur kom du på att det är just tugga du inte fixar på morgonen? Kan det vara så att det kan vara problemet i mitt fall också? Dricker gör jag ju, jag tar min medicin varje morgon utan att äcklas ju! Eller jo, magen vänds kvickt ut och in om jag får tablettsmak i munnen, men om jag inte misslyckas med att svälja dem så kan jag dricka :p
 
Sv: Att äta frukost.

Jag har slutat äta frukost hemma pga är skittrött när jag ska till bussen. Har havregryn på jobbet så kokar gröt när jag kommer dit eller på förmiddagsrasten istället.

Sen är väl alla flingor inte onyttiga? Köp några med mycket fibrer o lite socker o ät med fil eller naturell yoghurt så blir det rätt nyttigt ändå.

Sånt tycker han inte om, han hemskt kräsen! :o
 
Sv: Att äta frukost.

Kan han inte få äta dinkelflingor eller dylikt? Det finns ju nyttiga alternativ :)

SKULLE jag få honom att äta det så öser han på socker, håller jag honom under uppsikt så han inte öser på med socker så vägrar han äta. Mussli (hur gör man sånt därade u med prickar? ) vägrar han äta.
 
Sv: Att äta frukost.

Smaksätt med bär eller frukt istället för socker då?

Det brukar jag äta till lunch och mellanmål, fil med björnbär, eller ja björnbär med fil brukar det vara:D Sonen däremot gillar inte det, det är ju inte sött och fil utan socker är surt och bär utan socker är sura. Enligt honom.
 
Sv: Att äta frukost.

Hur smakar det?

Hur kom du på att det är just tugga du inte fixar på morgonen? Kan det vara så att det kan vara problemet i mitt fall också? Dricker gör jag ju, jag tar min medicin varje morgon utan att äcklas ju! Eller jo, magen vänds kvickt ut och in om jag får tablettsmak i munnen, men om jag inte misslyckas med att svälja dem så kan jag dricka :p

Det smakar... nutriletten smakar helt ok, men det är klart det är lite pulvrigt, men ganska neutralt för mig som är van. Använder endast chokladsmaken dock, alla andra smakar pekka för mig.
Man får prova sig fram. Proteinpulvret började jag med när jag gick på sockeravvänjning eftersom Nutrilett och liknande innehåller massvis med socker - inte så smidigt när man framåt 10-tiden får en dipp.

Ett godare alternativ är ju typ drickyoghurt om du klarar av att svälja lite tjockare vätska.

Vet inte hur jag fick problem med frukosten. När jag var yngre åt jag frukost som en robot, tänkte aldrig på det. Det kom framåt tonåren och i vuxen ålder när ingen tvingade mig längre :p Jag har lätt för att må illa på morgonen och är extremt morgontrött, det tar 3-4 koppar kaffe och 1-2 timmar innan jag är fullt vaken.

Att ta med sig frukosten till jobbet kan funka också. Efter en liten promenad och aktivitet så brukar aptiten komma.
 
Sv: Att äta frukost.

Kokt ägg då?

Bara kokt ägg eller något till? Det kanske kan gå ner, men tror inte det räcker för sonen?
Jag ska testa det! Ägg gillar jag dessutom! Och han förstås!

Jag kan gå ett dygn utan mat utan att jag avlider, man blir bara hungrig till en viss del sedan försvinner hungern och man blir bara äcklad ännu mer vid tanken på mat sedan så då blir det svårare och svårare att äta.:o
 
Sv: Att äta frukost.

Det finns inget man står sig så bra på som ägg. Om jag äter två kokta ägg till frukost blir jag definitivt inte hungrig förrän till lunch.
 
Sv: Att äta frukost.

Äggröra? Kanske med någon skiva bacon? Då kommer du så långt från sötslisket det bara går, för sonens del då.

Nog tror jag kokt ägg är bättre för sonen än mycket annat, ägg är ju verkligen fulladdade.
 
Sv: Att äta frukost.

Usch, har nog smakat nutrilett med chokladsmak, inte min grej alls trots att jag älskar choklad! Det är kanske inget man kan servera Skitungen här hemma?

Jag är laktosintolerant, har inte koll på om det finns något vettigt alternativ i drickyoghurt? Minns med fasa laktosfria yoghurten som smakade flytande kåvepenin man får som barn. DÅ höll jag på att dö på riktigt. Nåja, nästan, jag har HEMSKA minnen efter kåvepenin flera gånger om året under mååååååånga av mina barnår! :eek::eek::yuck:

Jag vet inte när fick problem med mat heller. Jag har alltid ätit allt som serverats, jag är uppvuxen på s vis och insåg fort att det är bättre att äta sig lite mätt på något man inte gillar än att gå hungrig. Det i sin tur har gjort att jag inte kan säga att det faktiskt finns äcklig mat. Det finns bara mer eller mindre god mat och jag äter allt folk bjuder på.
 
Senast ändrad:
Sv: Att äta frukost.

Inte bara till dig nu TS!

Jag tycker allt att ni är lite fyrkantiga! Varför måste man bara äta "frukostmat" till frukost?
Varför inte ge honom lagad mat? Uppvärmd om det inte finns tid till att tillaga på morgonen?
Jag äter alltid mer matig mat, frukostmat levde jag på halva skoltiden så jag avskyr den. Min mamma hade nån idé om att man promt skulle äta frukostmat på morgonen.

Så ställ frågan istället såhär: Vad tycker han om för mat som går lätt att tillaga på morgonen eller som är god att värma?
Blir han lätt grinig utan mat så tycker jag lätt att det är den lättaste lösningen :D
 
Sv: Att äta frukost.

Det finns inget man står sig så bra på som ägg. Om jag äter två kokta ägg till frukost blir jag definitivt inte hungrig förrän till lunch.

Det där var ett riktigt bra tips ja! Är de nykokta eller kalla? Jag ska testa på ungarna redan i morgon bitti faktiskt!
 
Sv: Att äta frukost.

Äggröra? Kanske med någon skiva bacon? Då kommer du så långt från sötslisket det bara går, för sonens del då.

Nog tror jag kokt ägg är bättre för sonen än mycket annat, ägg är ju verkligen fulladdade.

Bacon gillar han nog, men jag vet inte om jag själv klarar av det, alldeles för tok för mycket för mig. Vet inte om han klarar av det eller det duger till honom, eftersom det är i vår värld middagsmat med bacon! :)
 
Sv: Att äta frukost.

Usch, har nog smakat nutrilett med chokladsmak, inte min grej alls trots att jag älskar choklad! Det är kanske inget man kan servera Skitungen här hemma?

Jag är laktosintolerant, har inte koll på om det finns något vettigt alternativ i drickyoghurt? Minns med fasa laktosfria yoghurten som smakade flytande kåvepenin man får som barn. DÅ höll jag på att dö på riktigt. Nåja, nästan, jag har HEMSKA minnen efter kåvepenin flera gånger om året under mååååååånga av mina barnår! :eek::eek::yuck:

Jag vet inte när fick problem med mat heller. Jag har alltid ätit allt som serverats, jag är uppvuxen på s vis och insåg fort att det är bättre att äta sig lite mätt på något man inte gillar än att gå hungrig. Det i sin tur har gjort att jag inte kan säga att det faktiskt finns äcklig mat. Det finns bara mer eller mindre god mat och jag äter allt folk bjuder på.

Oj, missuppfattade - nej, inte Nutrilett till barn! :o Men om jag har förstått det rätt går det lite bättre för dina barn med tuggandet på morgonen? För då är ju som flera sagt ägg ett bra alternativ. Kokt eller stekt.

Hm, laktos också.. Jobbigt läge.
 
Sv: Att äta frukost.

Här kommer mitt råd som jag ger till alla mina vänner med svårt att äta på morgonen (och även använder mig av själv när jag måste stiga upp jätte jätte tidigt).

Socker ökar aptiten, man blir hungrigare och får alltså lättare att äta vad som helst. Istället för att servera en sockerstinn frukost, så starta dagen med ett glas juice. Fruktsockret sätter igång aptiten efter några minuter.

Sedan håller jag med ovanstående, ägg är oerhört bra som frukost, kan dessutom varieras med kokt, stekt, äggröra, omelett, annat. Ett kokt ägg med kaviar eller salt - voila! :)

Slutligen - Ja, frukost är ju ett väldigt viktigt mål, fast det tror jag att du vet redan? ;)
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 398
Kropp & Själ Det här tar emot att erkänna och jag känner mig misslyckad som slarvar med maten. I grund och botten har jag inga ätstörningar är bara...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
13 684
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 339
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 548
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp