Åsikter om denna skoning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Åsikter om denna skoning

Här slänger vi generaliseringar omkring oss som andra byter underkläder..

Min förra hovis kostade MER än de flesta andra, var mycket välutbildad (tom andra hovisar erkände hur bra denna var), gick på flertalet vidareutbildningar och var självklart med på kliniken med sina kunder om de ville och hen kunde.

Lik f-at ramlade skorna av, eftersom fröken häst rör sig på nåt vänster "fel". För att kunna ha rätt storlek på skor måste häst stå i sjukhage där hon ej kan röra sig alls, annars åker skorna väck, oavsett hovis (har alltså även testat med klinikhovis och annan hovis).

Eftersom klinikhovis, hästhovarna och hovis inte var överens har jag nu testat att byta hovis till en billigare (marginellt) som inte gått så många vidareutbildningar, men åtminstone kan sko hästen utan slagsmål.

/Lavinia, som undrar vad hovisar lär sig idag och dessutom undrar hur det kommer sig att så många hästar behöver för små skor för att inte trampa av sig skorna.. Går hästar anorlunda idag??

Ja det är ett problem detta...de hovisar som är extremt duktiga och har den högsta utbildningen som står att få i Sverige samt rent allmänt är naturbegåvningar när det gäller hantverk, bör ju kunna ta lite mer betalt än kallknackarna utan vidareutbildning. Kunderna som inte fattar bättre väljer då ibland hovis efter priset (det händer faktiskt att folk är så korkade) och undrar sedan varför skorna ramlar av efter två veckor eller varför det inte ser ut som det ska (som i ts fall)

Han har en vidare hov HF men nuförtiden är den väldigt utfluten. Min hovis pratar om att den hoven är normal och att VF är mer som en bockhov????

Den mest belastade hoven är alltid mera utfluten och lägre i traken,, mer än så vill jag inte komentera hovformen.

"Kallknackare" är en lite nedlåtande benämning på en hovis som riktar skorna kallt, dvs inte värmer dem i en ässja först. Därmed kan h*n inte rikta skon på millimetern efter hoven, utan h*n riktar istället hoven mer eller mindre efter skon. H*n har heller oftast inte kunskapen att helt smida om en sko (alltså även om h*n skulle få tillgång till en ässja) om det skulle behövas (sjukbeslag etc)

Största skitsnacket jag någonsin tagit del av. Hade du bara förklarat det med att det krävs mindre precistion att varmsko än att kall sko när det gäller riktning och planhet så hade i alla fall jag förstått att du hade lite kunskap i ämnet.

Är du medveten om att drygt 70% av alla hästar som blir "skohalta" beror på att dom blivit "varmknackade" och brända.

Här kommer länk till höghastighetsfilmerna med järnskor, utan skor och med aluminiumskor (hoppas det fungerar)

https://vimeo.com/user12845236/videos

Tog man inte filmer med samma förutsättningar under ryttare oxå???

Det hade varit ännu mera intressant med tanke på att det är då man verkligen kan ta del av hur dom yttre faktorerna i arbete påverkar hela hästens belastningsförhållanden.

Nej tyvärr inte. Detta var ju dock på ÅB efter knä- och ryggproblem så han hade ju haft en konvalecenstid och var ej igång.

"Kallknackare" är en lite nedlåtande benämning på en hovis som riktar skorna kallt, dvs inte värmer dem i en ässja först. Därmed kan h*n inte rikta skon på millimetern efter hoven, utan h*n riktar istället hoven mer eller mindre efter skon. H*n har heller oftast inte kunskapen att helt smida om en sko (alltså även om h*n skulle få tillgång till en ässja) om det skulle behövas (sjukbeslag etc)

Kunskapen är ett krav för att få sitt gesällbrev, att kunna smida.

Att alla inte varmskor hänger ju samman med att det inte är tillåtet överallt att varmsko, för du vet väl att tillstånd krävs för det. I det stall vi står i tillåter inte fastighetsägaren varmskoning, så då har vi väl outbildade kallknackare då.:cool:

I övrigt håller jag nog med coari faktiskt, då de gånger jag varit med vid varmskoning så har verkningen verkligen inte varit mycket att hurra över, utan man har helt enkelt bränt ner ojämnheter istället.

Senast ändrad:

Nej tyvärr inte. Detta var ju dock på ÅB efter knä- och ryggproblem så han hade ju haft en konvalecenstid och var ej igång.

Jag förstår faktiskt inte vad det va man ville komma fram till mer än att tjäna pengar på detta..

Det ger ju inte ett smack vägledning till varesig denna individs närmiljö,belastningsförhållande under arbete eller det underlag den dagligen tränas på.

Även om jag anser att skåne är "platt" så kan jag inte tänka mig att någon hästägare tränar sin häst för hand på en löpargång.

Är man verkligen intresserad av före och efterbilder så borde det väl vara intressant att göra en fullständig utredning där man kan ta del av helhetsbilden för i annat fall borde det vara omöjligt att ha vetskapen om utvecklingen.

Jag blir bara så trött på halvfabrikat.

Total B-ll S-it.

Ett mindra hov i regal bytyda att hästen har varit långtids hält under sitt tillväxt år, 2-3, efter det hälten komma inte att påverka hov storlik säkelt mycket.
Har själv ett varmblod med ett VF som är ett halv storlik mindra berörenda på för tidig start på banna - skada - halt - kort konvolesens tid - start - gaffelband gå av och 6 månad tvångs vilå.....skadan är gjört...tävlings karriar slut.

Fast så måste det ju inte alls vara, min förra häst fick belastningsfång med rotation som vuxen runt 10 års ålder, detta åtgärdades, hästen gick senare St:Georges, men den skadade hoven var alltid större (mer utfluten) än den andra fram till hennes död 21år gammal. Jag köpte henne som 16 åring och hade inga problem av detta min hovis fick se efter den hoven lite extra bara.

Största skitsnacket jag någonsin tagit del av. Hade du bara förklarat det med att det krävs mindre precistion att varmsko än att kall sko när det gäller riktning och planhet så hade i alla fall jag förstått att du hade lite kunskap i ämnet.

Är du medveten om att drygt 70% av alla hästar som blir "skohalta" beror på att dom blivit "varmknackade" och brända.

:bow: :bow: :bow:

Fast så måste det ju inte alls vara, min förra häst fick belastningsfång med rotation som vuxen runt 10 års ålder, detta åtgärdades, hästen gick senare St:Georges, men den skadade hoven var alltid större (mer utfluten) än den andra fram till hennes död 21år gammal. Jag köpte henne som 16 åring och hade inga problem av detta min hovis fick se efter den hoven lite extra bara.

Det gäller två olika sak Susie, de ena ett skada där hästen kan inte belästa och hålla hovmekinisem igång medan den växer.

Fång på en äldra häst bli att lämalen släppa och horn vägen flytta utt.

Ni (coari, Leafhillranch m.fl.) bekräftar bara det jag redan misstänkte (visste) gällande okunskapen bland hästägare och kallknackare...

Här slänger vi generaliseringar omkring oss som andra byter underkläder..

Min förra hovis kostade MER än de flesta andra, var mycket välutbildad (tom andra hovisar erkände hur bra denna var), gick på flertalet vidareutbildningar och var självklart med på kliniken med sina kunder om de ville och hen kunde.

Lik f-at ramlade skorna av, eftersom fröken häst rör sig på nåt vänster "fel". För att kunna ha rätt storlek på skor måste häst stå i sjukhage där hon ej kan röra sig alls, annars åker skorna väck, oavsett hovis (har alltså även testat med klinikhovis och annan hovis).

Eftersom klinikhovis, hästhovarna och hovis inte var överens har jag nu testat att byta hovis till en billigare (marginellt) som inte gått så många vidareutbildningar, men åtminstone kan sko hästen utan slagsmål.

/Lavinia, som undrar vad hovisar lär sig idag och dessutom undrar hur det kommer sig att så många hästar behöver för små skor för att inte trampa av sig skorna.. Går hästar anorlunda idag??

Jag undra om det är inte själva problem, små sjuk haga, hästen kan inte rör på sig, snubbla over sitt egen ben, trämpa av den diagenal sko!
Lita gymnastik, stor hager där hästen kan springa, utt i skogen där den måst hålla kol på sina ben kan minimira trämp sko.

Ni (coari, Leafhillranch m.fl.) bekräftar bara det jag redan misstänkte (visste) gällande okunskapen bland hästägare och kallknackare...

Eftersom de du nämner är hovslagare (osäker på sistnämnda iofs) kan det ju bli lite svårt att slå sig för bröstet på det viset. Så länge inte du själv också är hovslagare.

Det är väl ett stort program i smide på hovisutbildningar:confused:

huruvida varm eller kallriktning är bäst är nog mer vad som är bekvämt för hovisen. Kallt- jobbigare. Det kanske ser mer spektakulärt ut oxå:D

Varmskoningar sker väl sällan o min hovis anser att hovsprickor uppkommer eftersom värmen torkar ut hoven alldeles för mkt eller t o m bränner sulan.

Det är väl ett stort program i smide på hovisutbildningar:confused:

huruvida varm eller kallriktning är bäst är nog mer vad som är bekvämt för hovisen. Kallt- jobbigare. Det kanske ser mer spektakulärt ut oxå:D

Varmskoningar sker väl sällan o min hovis anser att hovsprickor uppkommer eftersom värmen torkar ut hoven alldeles för mkt eller t o m bränner sulan.

Det är lite lätter med varm rykttning men ta tid, burkig att släppa en asha och som Boj, Coria och andra sa "Bränd Problem".

Att bränna hoven :eek: jag vet inte när det kom sig, det kunde hande att om man tog för djup och det börja bloda kunde man "kartirize" för att stoppa blodning" men vid det vanliga skoning "Aldrig"! Man fick lära sig att verka plan boda hoven och skorn.

Uttbildning:
Fick höra nu i helgen att bara 4 av 17 blivenda hovslager blev god kände vid slut prov!

Lady_Vip:
Utbilded kurs 2, 1977 i Skara som låg under SLU på den tiden.

Det är lite lätter med varm rykttning men ta tid, burkig att släppa en asha och som Boj, Coria och andra sa "Bränd Problem".

Att bränna hoven :eek: jag vet inte när det kom sig, det kunde hande att om man tog för djup och det börja bloda kunde man "kartirize" för att stoppa blodning" men vid det vanliga skoning "Aldrig"! Man fick lära sig att verka plan boda hoven och skorn.

Uttbildning:
Fick höra nu i helgen att bara 4 av 17 blivenda hovslager blev god kände vid slut prov!

Lady_Vip:
Utbilded kurs 2, 1977 i Skara som låg under SLU på den tiden.
Skillnaden från utomlands är väl att man inte först verkar ner hästen o då inte bränner den lika lätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Jag har funderat en hel del på det här med konst som väcker starka känslor. Meningen med nästan all konst är väl egentligen att den ska...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
16 332
Äldre För snart 1½ år sedan skapade jag en tråd för att få svar på vad orsaken var till samlingar av ljus, blommor och dekorationer vid...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 779
Senast: ameo
·
Utrustning efter att ha blivit inlåst i släpet av en välriktad vindpust så har jag mycket god lust att byta ut skötardörrs låsen till min gamla...
Svar
19
· Visningar
3 721
Senast: Pudlan
·
Hästvård Hej! Jag är ny här och har kollat runt lite på forumet. Efter att ha sett alla trådar om dåligt skodda hästar blev jag lite nojjig. Så...
Svar
6
· Visningar
1 135
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama