Konst som provocerar

De verkar vara väldigt hantverksskickliga! :)
Kyrkomålningar skulle jag inte klassa som konst, nej. Andra kanske skulle det, men jag gör inte det.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag inget om en snäv definition, snarare tvärtom!
Hinner inte skriva mer ikväll, men läs gärna om mitt inlägg igen så ser du att jag inte skriver något om det du skriver. :)
Det beror väl på om kyrkomålningen har ett motiv eller inte!

Plstinum Pethead
 
Kyrkomålning
1920px-Creaci%C3%B3n_de_Ad%C3%A1m.jpg
 
De verkar vara väldigt hantverksskickliga! :)
Kyrkomålningar skulle jag inte klassa som konst, nej. Andra kanske skulle det, men jag gör inte det.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag inget om en snäv definition, snarare tvärtom!
Hinner inte skriva mer ikväll, men läs gärna om mitt inlägg igen så ser du att jag inte skriver något om det du skriver. :)
Jag förstår nog inte fullt ut vad du menar (eller kanske bara inte håller med?), men uppskattar mycket att du vill diskutera ämnet :)
 
Jag förstår nog inte fullt ut vad du menar (eller kanske bara inte håller med?), men uppskattar mycket att du vill diskutera ämnet :)
Det jag inte är enig med dig om.är ditt krav på skönhet.
För mig behöver det absolut inte vara vackert. Ett vackert föremål är inte automatiskt konst och konst är inte först och främst vackert.
Den definitionen skaver rejält för mig.
 
Det jag inte är enig med dig om.är ditt krav på skönhet.
För mig behöver det absolut inte vara vackert. Ett vackert föremål är inte automatiskt konst och konst är inte först och främst vackert.
Den definitionen skaver rejält för mig.
Jag tror att det är den ursprungliga drivkraften, den som fått oss att skapa konst åtminstone fram till modern tid där andra och ytligare aspekter tagit vid. Men vad är då konst för dig?

Sen har jag i och för sig inte sagt att skönhet är ett krav för att det skall vara konst, bara att för mig är det i mycket det :)
 
Jag tror att det är den ursprungliga drivkraften, den som fått oss att skapa konst åtminstone fram till modern tid där andra och ytligare aspekter tagit vid. Men vad är då konst för dig?
För mig är konst nog främst ett uttryckssätt.
Ett sätt att säga något, förmedla något, beskriva något. Etc
 
För mig är konst nog främst ett uttryckssätt.
Ett sätt att säga något, förmedla något, beskriva något. Etc
Men betyder det i så fall att Michelangelos målning ovan, som ju är en berättelse ur Bibeln, inte är konst utan hantverk och att värdet av dem inte sätts av dess skönhet utan att ett verk av vilken klåpare som helst som ritar exempelvis Adams skapelse (bilden ovan) har lika stort konstnärligt värde som Michelangelos målning i Sixtinska kapellet? Jag kan hålla med om att konst är en uttrycksform, ett sätt att säga något men det förutsätter också att konstnären har något att säga eller förmedla och kunnandet att skapa. Varför någon som gått ex.v. konstfack skulle ha mer att säga förstår jag däremot inte.
 
Skulle inte vilja påstå att grottmålningarna var konst.
Bara för att de estetiskt liknar något som idag innefattas av konstbegreppet betyder inte att det kan klassas som konst. Om vi kallar det konst så förutsätter vi att grottmålningarna skapades under samma tankar som vi idag skapar konst, vi placerar in dem i den estetiska sfären. Vi ser då på grottmålningarna med andra ögon än de själv gjorde´.
Känns onödigt att placera in dem inom konstbegreppet, tror vi genom användandet av termen bortser från själva syftet med målningarna.

Lite virrigt svar kanske, är rejält trött efter veckan.

Jag är osäker på hur "grottmålningarna" definieras i sammanhanget, men om vi avser paleolitiska målningar från t ex Lascaux så är det ju omöjligt att avgöra vilka tankar som skapade dem. Vi har ingen möjlighet att nå tankarna hos människor för 20000 år sedan, även om vi kan diskutera och spekulera. Om tankarna ska vara en förutsättning för att kunna kalla något "konst" diskvalificerar vi inte allt före... typ modernismen som konst då?

Jag vet faktiskt inte hur gammalt begreppet "konst" är men jag gissar att det i alla fall har några hundra år på nacken. Att definiera konst enligt tankar som konst skapas utifrån idag smalnar av floran av konstnärliga verk väldigt mycket. Kvalar något av konsthistoriens stora verk, som kanske ändå är en del av grunden till det som de facto är dagens konst, in?
 
Men betyder det i så fall att Michelangelos målning ovan, som ju är en berättelse ur Bibeln, inte är konst utan hantverk och att värdet av dem inte sätts av dess skönhet utan att ett verk av vilken klåpare som helst som ritar exempelvis Adams skapelse (bilden ovan) har lika stort konstnärligt värde som Michelangelos målning i Sixtinska kapellet? Jag kan hålla med om att konst är en uttrycksform, ett sätt att säga något men det förutsätter också att konstnären har något att säga eller förmedla och kunnandet att skapa. Varför någon som gått ex.v. konstfack skulle ha mer att säga förstår jag däremot inte.
Läs om.

Det du refererar till är ju exakt en beskrivning. Sceneriet finns ju inte i sinnevärlden när motivet målas. Det är en beskrivning, hur konstnären tänker sig det hela.

Jag kan bli lite trött på den här diskussionen. Varför är det så viktigt att få exakta definitioner? Konstvärlden är stor och spretig och ska så vara.
 
Läs om.

Det du refererar till är ju exakt en beskrivning. Sceneriet finns ju inte i sinnevärlden när motivet målas. Det är en beskrivning, hur konstnären tänker sig det hela.

Jag kan bli lite trött på den här diskussionen. Varför är det så viktigt att få exakta definitioner? Konstvärlden är stor och spretig och ska så vara.
Jag förstår inte riktigt, det gäller ju alltid och frågan jag svarade parellikusken på (som du senare svarade mig på) var varför föremål som skapats med ett syfte utanför konsten, i det här fallet religiösa inte skulle vara konst vilket jag anser att de mycket väl kan vara.

De är ju inte jag som hävdat den snäva konstdefinitionen, eller att skapandet av konst förutsätter en examen från konstskola, jag har hela tiden argumenterat mot det :)

Om man gör en sådan (snäv) definition är det väl rimligt att den kan ifrågasättas och diskuteras? Och det är väl heller ingen mening med att skriva saker som "läs om" som åtminstone jag uppfattar som nedlåtande.
 
Jag förstår inte riktigt, det gäller ju alltid och frågan jag svarade parellikusken på (som du senare svarade mig på) var varför föremål som skapats med ett syfte utanför konsten, i det här fallet religiösa inte skulle vara konst vilket jag anser att de mycket väl kan vara.

De är ju inte jag som hävdat den snäva konstdefinitionen, eller att skapandet av konst förutsätter en examen från konstskola, jag har hela tiden argumenterat mot det :)

Om man gör en sådan (snäv) definition är det väl rimligt att den kan ifrågasättas och diskuteras? Och det är väl heller ingen mening med att skriva saker som "läs om" som åtminstone jag uppfattar som nedlåtande.
Du citerade mig. Och jag uppfattar att du missförstod eller inte läste.

Jag bemötte ditt svar på mina ord.. Om du svarar fler inlägg finns det en utmärkt multicitatfunktion.

Reonsera vidare.
Skapandet av konst förutsätter inte konstskola. Man kan vara utmärkt och självlärd. Även om det är väldigt sällsynt och inte speciellt troligt.
MEN jag uppfattar att det tyvärr finns en uppfattning att just beträffande konst - till skillnad mot andra yrken med akademisk utbildning - ses lite nedlåtande på välutbildade utövare. Varför skulle man vara "bättre" om man inte riktigt vet vad man sysslar med?
 
Jag är osäker på hur "grottmålningarna" definieras i sammanhanget, men om vi avser paleolitiska målningar från t ex Lascaux så är det ju omöjligt att avgöra vilka tankar som skapade dem. Vi har ingen möjlighet att nå tankarna hos människor för 20000 år sedan, även om vi kan diskutera och spekulera. Om tankarna ska vara en förutsättning för att kunna kalla något "konst" diskvalificerar vi inte allt före... typ modernismen som konst då?

Jag vet faktiskt inte hur gammalt begreppet "konst" är men jag gissar att det i alla fall har några hundra år på nacken. Att definiera konst enligt tankar som konst skapas utifrån idag smalnar av floran av konstnärliga verk väldigt mycket. Kvalar något av konsthistoriens stora verk, som kanske ändå är en del av grunden till det som de facto är dagens konst, in?
Filosoferar vidare lite: Kan t.ex. en grottmålning, som mycket möjligt gjordes som en slags besvärjelse för att öka chanserna till lyckosam jakt, och inget annat, bli till konst i efterhand, genom det sätt vi ser på bilderna? Varför inte? Då jag personligen anser begreppet "konst" vara nära nog gränslöst, kan jag mycket väl tycka att en bild (t.ex.) som inte alls gjordes i konstnärligt syfte, kan bli till konst långt efteråt.

Idag ser vi ganska ofta sk installationer i gallerier och konsthallar och jag ska erkänna att några av dem är för mig obegripliga i ordets alla meningar och inget jag skulle kalla för just "konst" - men de är konst ändå. Och det accepterar jag och välkomnar. För att spinna vidare på begreppet konst, alltså.
 
Du citerade mig. Och jag uppfattar att du missförstod eller inte läste.

Jag bemötte ditt svar på mina ord.. Om du svarar fler inlägg finns det en utmärkt multicitatfunktion.

Reonsera vidare.
Skapandet av konst förutsätter inte konstskola. Man kan vara utmärkt och självlärd. Även om det är väldigt sällsynt och inte speciellt troligt.
MEN jag uppfattar att det tyvärr finns en uppfattning att just beträffande konst - till skillnad mot andra yrken med akademisk utbildning - ses lite nedlåtande på välutbildade utövare. Varför skulle man vara "bättre" om man inte riktigt vet vad man sysslar med?
Du citerade ju mig först i ett direkt svar från mig till parellikusken så då är det väl inte underligt att jag tror att du diskuterar ämnet citatet gällde? Jag har inte heller bett om råd om regler för citat, jag kan dessutom dessa tämligen väl, men vi kan lämna detta och det räcker med att konstatera att vi tydligen missförstod varandra :)

Jag tycker du har fel när du skriver att det är sällsynt och inte troligt att någon utan konstskola är en duktig konstnär. Se man på de stora inom konsten är det faktiskt nästan regel att deras storhet inte kommer från deras studier vid konstskolor.

Att säga att om man inte har gått en högre konstskola vet man inte riktigt vad sysslar med är väl nedlåtande om något?

Sen för att ställa det lite till sin spets så kan i så fall också säga att de som ser på konst inte begriper något av den om de inte har en akademisk examen i konstteori, alltså har man inte det finns det i allmänhet ingen större mening att gå på utställningar heller tex.

Som fotnot lär Lars Vilks inte ha någon konstnärsutbildning själv (enl. Wiki) men däremot i konstteori, han begriper alltså vad som är konst men hans egen konst faller under "de som inte riktigt vet vad de sysslar med". Han tillhör dock konstetablissemanget så om han själv säger att det är konst blir det per defition konst. För att knyta ann till annan akademisk utbildning: ett så snurrigt cirkelresonemang hade aldrig kunna existera inom någon annat akademiskt område.

För övrigt är det stenhård konkurrens för att komma in på tex. konstfack, jag tror att det är mindre än en på tio som antas så rimligen finns det många begåvade där och dessutom är en ganska stor del av skolans undervisning inom programmen för grafisk design och formgivning, textil, glas osv. , konstprogrammet bara en mindre del.
 
Du citerade ju mig först i ett direkt svar från mig till parellikusken så då är det väl inte underligt att jag tror att du diskuterar ämnet citatet gällde? Jag har inte heller bett om råd om regler för citat, jag kan dessutom dessa tämligen väl, men vi kan lämna detta och det räcker med att konstatera att vi tydligen missförstod varandra :)

Jag tycker du har fel när du skriver att det är sällsynt och inte troligt att någon utan konstskola är en duktig konstnär. Se man på de stora inom konsten är det faktiskt nästan regel att deras storhet inte kommer från deras studier vid konstskolor.

Att säga att om man inte har gått en högre konstskola vet man inte riktigt vad sysslar med är väl nedlåtande om något?

Sen för att ställa det lite till sin spets så kan i så fall också säga att de som ser på konst inte begriper något av den om de inte har en akademisk examen i konstteori, alltså har man inte det finns det i allmänhet ingen större mening att gå på utställningar heller tex.

Som fotnot lär Lars Vilks inte ha någon konstnärsutbildning själv (enl. Wiki) men däremot i konstteori, han begriper alltså vad som är konst men hans egen konst faller under "de som inte riktigt vet vad de sysslar med". Han tillhör dock konstetablissemanget så om han själv säger att det är konst blir det per defition konst. För att knyta ann till annan akademisk utbildning: ett så snurrigt cirkelresonemang hade aldrig kunna existera inom någon annat akademiskt område.

För övrigt är det stenhård konkurrens för att komma in på tex. konstfack, jag tror att det är mindre än en på tio som antas så rimligen finns det många begåvade där och dessutom är en ganska stor del av skolans undervisning inom programmen för grafisk design och formgivning, textil, glas osv. , konstprogrammet bara en mindre del.
Låt oss vara ense om att vi är tämligen oense.
 
Filosoferar vidare lite: Kan t.ex. en grottmålning, som mycket möjligt gjordes som en slags besvärjelse för att öka chanserna till lyckosam jakt, och inget annat, bli till konst i efterhand, genom det sätt vi ser på bilderna? Varför inte? Då jag personligen anser begreppet "konst" vara nära nog gränslöst, kan jag mycket väl tycka att en bild (t.ex.) som inte alls gjordes i konstnärligt syfte, kan bli till konst långt efteråt.
Jag tycker inte man behöver göra den uppdelningen mellan konst och ickekonst. Men strunt i det, jag har tjatat om det i ganska många inlägg och håller i stort med om det du skriver, det blir bara en detalj i sammanhanget.

Men jag undrar, hur ser du på de konstnärliga kvalitéerna hos tex. grottmålningarna? Är det möjligt att göra sådana målningar utan konstnärlig kunskap och utan konstnärliga intentioner? Jag själv tycker en del av dem är magnifika och så lätt att åstadkomma något lika bra, ens att försöka härma dem, är det inte :)
 
Jag tycker inte man behöver göra den uppdelningen mellan konst och ickekonst. Men strunt i det, jag har tjatat om det i ganska många inlägg och håller i stort med om det du skriver, det blir bara en detalj i sammanhanget.

Men jag undrar, hur ser du på de konstnärliga kvalitéerna hos tex. grottmålningarna? Är det möjligt att göra sådana målningar utan konstnärlig kunskap och utan konstnärliga intentioner? Jag själv tycker en del av dem är magnifika och så lätt att åstadkomma något lika bra, ens att försöka härma dem, är det inte :)
Åh, jag älskar dem, de är helt fantastiska! För MIG är de konst, vad de var för de som målade dem får vi aldrig veta. I vilket fall som helst så hade "konstnären" en blick, en förmåga att se det väsentliga. Min första konstlärare, i mellanstadiet (Olle Josefsson) sa alltid -Att lära sig teckna är att lära sig SE! Och den här människan kunde se. Jag skulle så gärna vilja veta om hen såg skönhet i sina bilder, eller om det handlade om att återge så exakt hen bara kunde för att jakten skulle lyckas? Eller var det ett tack till någon gudom?
För mig, i mina ögon, är det konst. Absolut.
 
Skulle inte vilja påstå att grottmålningarna var konst.
Bara för att de estetiskt liknar något som idag innefattas av konstbegreppet betyder inte att det kan klassas som konst. Om vi kallar det konst så förutsätter vi att grottmålningarna skapades under samma tankar som vi idag skapar konst, vi placerar in dem i den estetiska sfären. Vi ser då på grottmålningarna med andra ögon än de själv gjorde´.
Känns onödigt att placera in dem inom konstbegreppet, tror vi genom användandet av termen bortser från själva syftet med målningarna.

Lite virrigt svar kanske, är rejält trött efter veckan.
Fast då sätter vi oss över andra kulturer och människor genom att underkänna deras verk? Dvs vi har ändrat konstbegreppet från någonting som innefattade grottmålningar, porträtt och kyrkomålningar, roande, vackert, kanske tankeväckande någonting som tilltalade skönhetssinnet, som kanske för vissa (som är mer troende än jag) ligger nära deras gudsbegrepp, -till att det är någonting som är politiskt och ska engagera hjärnan och logiken på ett kyligt plan istället för människan på ett hm magkänsleplan.

Undantas då all konst gjord utanför västerlandet (från gammal Australiensisk konst, som av nuvarande ättlingar betraktas som konst och säljs som det, till gammal Kanadensisk konst, som av nuvarande ättlingar betraktas som konst och säljs som det) och konst i västerlandet från före 1800-talet på en gång, eller vart dras gränsen, 1900?

Om det är så vi tycker om det som nu betraktas som konst i Västerlandet, att politiken är central inte känslan, kanske just den politiska konsten vi nu uppskattar och hyllar snarare borde kallas någonting annat? Än att vi tar begreppet från tidigare generationer och andra kulturer.

Grottmålningarna är för mig helt klart konst.

Hantverk/konsthantverk kan helt klart passera en grad av verkshöjd där det plötsligt är konst, trots att föremålet kanske var menat som en jaktmålning, en gudinnefigur, en kruka, eller ett trevligt golv i mosaik.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp