Du citerade ju mig först i ett direkt svar från mig till parellikusken så då är det väl inte underligt att jag tror att du diskuterar ämnet citatet gällde? Jag har inte heller bett om råd om regler för citat, jag kan dessutom dessa tämligen väl, men vi kan lämna detta och det räcker med att konstatera att vi tydligen missförstod varandra
Jag tycker du har fel när du skriver att det är sällsynt och inte troligt att någon utan konstskola är en duktig konstnär. Se man på de stora inom konsten är det faktiskt nästan regel att deras storhet inte kommer från deras studier vid konstskolor.
Att säga att om man inte har gått en högre konstskola vet man inte riktigt vad sysslar med är väl nedlåtande om något?
Sen för att ställa det lite till sin spets så kan i så fall också säga att de som ser på konst inte begriper något av den om de inte har en akademisk examen i konstteori, alltså har man inte det finns det i allmänhet ingen större mening att gå på utställningar heller tex.
Som fotnot lär Lars Vilks inte ha någon konstnärsutbildning själv (enl. Wiki) men däremot i konstteori, han begriper alltså vad som är konst men hans egen konst faller under "de som inte riktigt vet vad de sysslar med". Han tillhör dock konstetablissemanget så om han själv säger att det är konst blir det per defition konst. För att knyta ann till annan akademisk utbildning: ett så snurrigt cirkelresonemang hade aldrig kunna existera inom någon annat akademiskt område.
För övrigt är det stenhård konkurrens för att komma in på tex. konstfack, jag tror att det är mindre än en på tio som antas så rimligen finns det många begåvade där och dessutom är en ganska stor del av skolans undervisning inom programmen för grafisk design och formgivning, textil, glas osv. , konstprogrammet bara en mindre del.