Status
Stängd för vidare inlägg.
@joshua: Finns inget som säger att föräldrar behöver ta hänsyn till sina vuxna barn vid giftermål etc. Däremot kan jag väl hålla med om att ett äktenskapsförord i det här fallet hade varit bra för föräldern som gift om sig, för att skydda sig själv vid en ev ny skilsmässa.

Men det heter äktenskapsFÖRord av en anledning, det görs innan giftermålet. Ska de göra något nu antar jag att det blir bodelning under äktenskapet.

Man kan skriva äktenskapsförord även under pågående äktenskap

Fast steget därifrån till att tycka att en annan är hemsk som gör på det viset är väl ganska stort?

Min förälder har sagt likadant som du. Min andra förälder är död. Jag kan tänka mig att det finns fler argument där men allt slår tillbaka på att gård etc ska gå till mig och syskon. Dock skulle föräldern aldrig säga att någon annan är svinig som gör så. Det är hennes val att låta bli och någon annans att göra så. Dock kan jag tycka att det är lämpligt att skriva något, särskilt om det är risk för konflikt mellan arvstagare men det är ett val den som sitter på tillgångarna gör.

Jag är av åsikten att destruktiva värderingar ska fördömas varför jag också gör det. Beter man sig respektlöst mot sina barn förtjänar man samhällets ogillande. Det är ett effektivt sätt att se till så att färre barn drabbas av liknande behandling i framtiden.

Väljer att citera er båda! Hoppas det är ok för TS att jag frågar!

Vad innebär det rent praktiskt? Kan jag som särkullsbarn kräva min del även om min pappas fru lever? Min del av vaddå? Deras hus? Deras tillgångar? Deras bil? Deras hästar?

Mvh Miks
Kort svar, ja.

Min föräldrar var gifta när mamma gick bort, mamma hade 2 andra barn från ett tidigare förhållande och rätt till sitt arv när hon gick bort. Nu valde mina halv syskon att frivilligt vänta på arvet tills min pappa går bort för att pappa inte skulle bli tvingad att sälja släktgården där alla pengar finns.

Vad innebär det rent praktiskt? Kan jag som särkullsbarn kräva min del även om min pappas fru lever? Min del av vaddå? Deras hus? Deras tillgångar? Deras bil? Deras hästar?

Mvh Miks

Ja, det kan du. Om din far skulle ha testamenterat allt till sin fru kan man som bröstarvinge begära jämkning av testamentet och på så sätt få ut sin laglott (laglotten är det man allra minst har rätt till som bröstarvinge). Det enda som skulle kunna hindra dig från att få något är om tillgångarna i dödsboet är så begränsade att de inte täcker för det som kallas basbeloppsregeln, en regel som gör att den efterlevande maken är garanterad en viss summa för att inte bli barskrapad just i händelse av särkullbarn.

Enkelt sagt så görs en bouppteckning där dödsboets tillgångar listas och allt värderas. En bodelning görs för att lyfta ur den efterlevande makans tillgångar ur ekvationen. Därefter räknar man ut hur mycket vardera arvinge ska ha. Hur man sedan löser det hela är upp till de inblandade. Man kan skifta tillgångar i form av lösöre, hästar, bil, eller liknande, eller så köper endera part ut den andra.

Tillägg: Äh, tvåa på pucken.

Ja, det kan du. Om din far skulle ha testamenterat allt till sin fru kan man som bröstarvinge begära jämkning av testamentet och på så sätt få ut sin laglott (laglotten är det man allra minst har rätt till som bröstarvinge). Det enda som skulle kunna hindra dig från att få något är om tillgångarna i dödsboet är så begränsade att de inte täcker för det som kallas basbeloppsregeln, en regel som gör att den efterlevande maken är garanterad en viss summa för att inte bli barskrapad just i händelse av särkullbarn.

Enkelt sagt så görs en bouppteckning där dödsboets tillgångar listas och allt värderas. En bodelning görs för att lyfta ur den efterlevande makans tillgångar ur ekvationen. Därefter räknar man ut hur mycket vardera arvinge ska ha. Hur man sedan löser det hela är upp till de inblandade. Man kan skifta tillgångar i form av lösöre, hästar, bil, eller liknande, eller så köper endera part ut den andra.

Tillägg: Äh, tvåa på pucken.

Det skulle krasst sett betyda att den efterlevande frun och hennes särkullsbarn skulle kunna tvingas flytta om jag och min syster skulle begära ut vår del? Alternativt köpa ut oss för motsvarande summa av vad deras hus är värt (vår del)?

Finns det någonstans jag kan läsa om detta (som är begripligt för en icke jurist)?

Mvh Mikaela

Som andra sagt, föräldrarnas tillgångar är deras att göra vad de vill med. Mina föräldrar gick bort tidigt och jag har gått igenom ett arvsskifte med stora tillgångar och det går inte en dag utan att jag önskar att mina föräldrar hade fått leva och själva sätta sprätt på varenda krona.

Det skulle krasst sett betyda att den efterlevande frun och hennes särkullsbarn skulle kunna tvingas flytta om jag och min syster skulle begära ut vår del? Alternativt köpa ut oss för motsvarande summa av vad deras hus är värt (vår del)?

Finns det någonstans jag kan läsa om detta (som är begripligt för en icke jurist)?

Mvh Mikaela

Ja, krasst sett är det precis så det är.

Det finns massor att läsa om särkullbarn, du kan t.ex. söka bland frågorna på lawline.se och se om någon frågeställning där passar in på dina funderingar. Annars kan du PM:a mig om du är nåt speciellt du funderar på. :)

Som andra sagt, föräldrarnas tillgångar är deras att göra vad de vill med. Mina föräldrar gick bort tidigt och jag har gått igenom ett arvsskifte med stora tillgångar och det går inte en dag utan att jag önskar att mina föräldrar hade fått leva och själva sätta sprätt på varenda krona.

Vad skulle de ha för nytta av det? Livet blir inte bättre för att du lever loppan, det finns det gott om forskning som visar. Däremot är det en säker väg till problem. Var tacksam för att du hade kloka föräldar. Se till att bete dig på liknande sätt själv samt för vidare dina föräldrars tankesätt till nästa generation.

Mvh Miks
När föräldern dör samlas alla tillgångar, sedan delas det upp mellan arvingarna. Det som är speciellt med särkullbarn är att deras del delas ut direkt vid dödsfall, annars brukar maken/an ärva den delen och dennes barn får sedan hela arvet när nästa förälder avlider.
Så om din pappa dör får du din del av arvet direkt, du väntar inte på att frun avlider.

Jag håller helt med. Jag tycker om mitt ärvda hus men jag hade hellre haft pappa kvar :heart

Så käckt. Du kommer då inte att lägga dig i heller när de blåser en massa pengar på sprit under en fylleresa till lämplig partyö?

Du tror väl inte jag är så dum att jag låter barnen ha vetskap och tillgång till dessa tillgångar innan de visat att de klarar av att förvalta på ett klokt sätt.

Ja, krasst sett är det precis så det är.

Det finns massor att läsa om särkullbarn, du kan t.ex. söka bland frågorna på lawline.se och se om någon frågeställning där passar in på dina funderingar. Annars kan du PM:a mig om du är nåt speciellt du funderar på. :)

Förutom ärvdabalken (som är mer än hanterbar utan juridisk utbildning) http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm har de flesta begravningsbyråer text om detta http://www.begr-byra.se/vem-ärver-vad-av-vem

Tack båda två! Jag ska försöka läsa igenom och sätta mej in i detta!

Stöter jag på patrull kanske det kommer ett PM! Tack @Tassetass

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 229
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 642
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 806
Senast: lizzie
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 831
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring