Arv,f-kassan och soc

Tack för att du står upp för sjukskrivna.

Folk som inte varit där själv förstår inte hur det är och vad som krävs för att bli sjukskriven. Jag har ju fått några vänner och bekanta som jag träffat på psyk och andra såna relaterade tillställningar, och det finns inte nån av dom som inte vill komma tillbaka till ett vanligt liv igen. sen kan det kanske förekomma men det är inte en lätt process att få ut någon ersättning. Samt att skulle man då bli påkommen så blir man återbetalningsskyldig. Det tror jag inte nån vill riskera för att bara gå hemma och dra fötterna efter sig hela dagarna.

Jag gör det så gärna iom att jag har ork till det nu mer. Och jag vet hur det är att vara där.

Det är ju ingen rolig tillvaro att hanka sig runt precis. För det är ju det man gör på de pengar man får. Om man har tur och får vård och mediciner som går under högkostnadsskydd. Annars kan det bli så att man inte ens har råd med det.

Att kunna jobba, klara sig själv, träffa folk, känna att man bidrar mer på annat sätt och dessutom ha råd att spara lite, göra lite skoj saker etc är ju något nästan alla vill tror jag. Känslan av att klara sig själv och känna friheten i det är ju något de flesta av oss har inprogrammerat att sträva efter.

Den andra sidan är att många inte kommer ut i arbetslivet för de har för mycket med sina djur. Ingen tid över sas. Det är mycket roligare.

Det där är ett mycket märkligt uttalande. Hur många känner du personligen som har gjort/gör så? Jag antar att du anmälde/anmäler dessa till försäkringskassan då och att de blev av med sin ersättning? Om de inte blev av med sin ersättning så kanske det berodde på att du hade fel? Jag lovar att ingen som är fullt frisk skulle kunna få förtidspension/aktivitetsersättning. Det är så mycket kontroller och så många undersökningar och utredningar innan man får ersättning att det bara inte är möjligt för någon som är frisk att fejka så. Isåfall vore hen värd en Oskar! Skulle du nu verkligen känna någon som trots allt har kunnat fejka sig igenom allt detta så anmäl henom genast!

Jag fick ofta höra i början när jag var sjukskriven/förtidspensionär att jag hade det så himla bra som alltid hade semester och kunde göra vad jag ville. Jag svarade alltid att jag jättegärna byter med dem genast! De kan jättegärna få ta smärtorna, sömnlösheten, förtvivlan över att inte kunna göra det jag vill, förtvivlan över att min kropp svek mig och att jag förlorade kroppsfunktion efter kroppsfunktion, oron för framtiden, den dåliga inkomsten, längtan efter att få jobba igen och allt annat som följer med så tar jag jobbet och ett normalt liv där jag kan göra vad jag vill. Det var aldrig någon som ville byta.

Jag har hört det från läkare som har hand om en del av dessa patienter. Jag blev lika förvånad som ni när jag hörde det.

Jag har hört det från läkare som har hand om en del av dessa patienter. Jag blev lika förvånad som ni när jag hörde det.

Det var illa att en läkare bryter mot sekretessen på det viset. En sådan läkare hade jag aldrig tagit på allvar. Man kan ju undra hur mycket insyn hen har i sina patienters liv och varför hen skriver intyg som styrker deras sjukdom/skada om hen inte anser att de behöver någon ersättning utan kan jobba istället. Låter enormt oseriöst i mina öron.

Det låter otroligt märkligt. Jag har aldrig hört det från någon läkare eller annan som arbetar inom vården. Och har heller inte märkt av att det skulle vara många såna själv bland de jag stött på.

Jag har dock då jag var riktigt dålig träffat läkare som sagt att "du ser ju så fräsch ut.. du måste ju må bra". Och jag har ansetts bara vara "ung och osäker med dålig hållning pga det" innan man röntgade mig och hittade rejäla skador i nacke och rygg etc..
Dvs det finns stolpskott inom alla yrken. Sen finns det som tur är fler bra läkare än dåliga..
Men man ska nog inte tro helt på vad EN läkare säger om det inte verkar se ut så i övrigt för andra läkare, behandlare, fk etc.

Jag kan inte tänka mig att det är sant. Låter som en läkare med otroligt trist människosyn.

Läkare finns av alla sorter, definitivt finns det folk med otroligt trist människosyn även där...
Ja gud ja. Jag menade alltså inte att jag inte tror att läkaren sagt så, utan att jag inte tror på att människor är sjukskrivna för att hänga med sina djur. I fall att jag var otydlig.

Ja gud ja. Jag menade alltså inte att jag inte tror att läkaren sagt så, utan att jag inte tror på att människor är sjukskrivna för att hänga med sina djur. I fall att jag var otydlig.

Aha, nej du var nog inte otydlig, det är nog jag som borde jobba på att sova lite mer så hjärnan kan gå igång emellanåt. :o

Alltså det finns säkert fall där det är den totala livssituationen snarare än just jobbet som ligger bakom en sjukskrivning för utmattningsdepression/psykiska besvär. Skilsmässa/ensam med barn/lång pendling/massa djur/dålig ekonomi/stressigt jobb osv. I det läget kanske det inte går att skilja ut just jobbet som den knäckande faktorn - men jobbet är det som går att sjukskriva sig från. När man kanske istället skulle kunna minska pressen genom att sälja djuren och flytta till billigare boende närmare jobbet. Och naturligtvis är det vad man bör göra.

Men om det i en trött och cynisk läkares ögon blir till att "det är roligare att gå hemma med djuren" - då bör hen nog byta jobb. Pronto.

Nja, bättre kan du. Att folk inte kommer ut i arbetslivet för att det är roligare att hålla på med djuren - det är ju bara plumpt sagt.
Inte bara.
Jag känner några stycken.
De är dock inte mina vänner.

Det finns hela tiden massor av förevändningar för att de inte arbetar men en massa djur det har de.
I några av fallen så misstänker jag att någon sorts Kristen religion kan ha med saken att göra.
Att kvinnan skall vara hemma och sköta barn och passa upp på mannen.

Flera stycken.
Men de lever på sina partners och litet svarta inkomster och inte på Försäkringskassan.

Men då är de ju inte sjukskrivna/förtidspensionerade/har aktivitetsersättning. Då har de bara valt att inte arbeta och istället bli försörjda av sina parters. Sådana finns det självklart. Det vi diskuterade var att det enligt @Korven förekom att folk valde att få ersättning från fk och vara med sina djur istället för att försörja sig. Det anser jag är en helt annan sak än att bli försörjd av sin partner.

Det har nog mest blivit så.
Dock så påstår de att de inte kan arbeta.
Att de lurar en partner i stället för försäkringskassan är ju den enda skillnaden.
Att de tjänar svarta pengar är dock ett fall för samhället.

Fast att de påstår att de inte kan arbeta är inte samma sak som att ta sig igenom alla kontroller, undersökningar och utredningar som försäkringskassan utför innan de betalar ut ersättning för att man är arbetsoförmögen. Att deras partner väljer att försörja dem är ju upp till partnern, det anser jag inte är att lura någon till. En människa som är vid sina sinnesfulla bruka lär knappast bli lurad att varje månad betala sin partners uppehälle. Möjligtvis om hen blir hotad på något vis av partnern men då hoppas jag att omgivningen reagerar och hjälper henom ur förhållandet.
Självklart ska ingen jobba svart heller men det är inte det som diskuteras heller.

Fast att de påstår att de inte kan arbeta är inte samma sak som att ta sig igenom alla kontroller, undersökningar och utredningar som försäkringskassan utför innan de betalar ut ersättning för att man är arbetsoförmögen.
Det kan jag aldrig tänka mig att de skulle göra.
Ta sig igenom reglerna då.
De där är alldeles för arbetsföra för det.

Jag tror personligen att en del som tror att det fuskas mycket och är "bekvämt" att vara sjukskriven eller på annat sätt icke arbetsför skulle behöva gå hemma utan sysselsättning några år. Vi andra kan ju under tiden roa oss med vadslagning kring hur fort det börjar krypa i hela kroppen ;)
//Zebra som var lite bitter över att behöva ha semester när praktiken stängde några veckor under sommaren :p
Ja inte är det lätt att fuska idag.
Jag gjorde mig av med hästen redan 2008..
Skulle idag klappa ihop fullständigt av stressen med häst
Måste fråga stallägaren när jag träffar henne om jag glömde min häst nån gång för jag drömmer mardrömmar om det.
Att jag glömde åka upp och mocka mm
Nu hade hon säkert hört av sig i så fall och hästen hade ju fått mat ändå men fy alltså.
Har en hund, en katt och två kaniner kvar idag och hunden är den som gör att jag kommer ut.
Hoppas ju kunna börja jobba tills nyår men det måste dyka upp en lämplig tjänst då.
Som sjukskriven måste man ju få ha nåt som håller orken uppe, annars blir än tyngre

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 095
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 348
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka