Arv,f-kassan och soc

För mig är det skillnad om ersättningen kommer från soc jämfört med om ersättningen kommer från FK. Det är nämligen lite olika bestämmelser kring ersättningarna.
Självklart är det det. Största skillnaden är väl nästan att från soc får man bidrag för att komma upp i en miniminivå medan man av FK får ersättning för att man inte klarar av att arbeta, och i vissa fall bidrag för att ha råd med hyran.

Självklart är det det. Största skillnaden är väl nästan att från soc får man bidrag för att komma upp i en miniminivå medan man av FK får ersättning för att man inte klarar av att arbeta, och i vissa fall bidrag för att ha råd med hyran.

Precis. Den skillnaden gör ju också att ersättning från FK är friare att förvalta än ersättning från soc.

Det var illa att en läkare bryter mot sekretessen på det viset. En sådan läkare hade jag aldrig tagit på allvar. Man kan ju undra hur mycket insyn hen har i sina patienters liv och varför hen skriver intyg som styrker deras sjukdom/skada om hen inte anser att de behöver någon ersättning utan kan jobba istället. Låter enormt oseriöst i mina öron.

Är det att bryta sekretessen? Jag har många gånger hört läkare och psykologer säga saker om någon patient de träffat någon gång utan att det går att identifiera patienten.

Är det att bryta sekretessen? Jag har många gånger hört läkare och psykologer säga saker om någon patient de träffat någon gång utan att det går att identifiera patienten.

Ja om läkaren säger att hen och hen är si eller så så är det att bryta sekretessen och det var så jag uppfattade att läkaren hade sagt till @Korven men jag kan självklart ha fattat fel.

Jobbar man inom vård-omsorg så får man absolut inte säga något som kan identifiera personen och jag kan väl tycka att det är att gå väl långt över gränsen att säga som den läkaren gjorde. Jag tycker faktiskt inte att man som vård-omsorgspersonal ska säga något alls om sina patienter/brukare när en privatperson hör.

Ang. fuskande och sjukskrivningar: När jag sökte aktivitetsersättning frågade handläggaren om jag hade några andra hinder för att arbeta, jag fattade inte vad hon menade men hon förtydligade med "kanske en hund som behöver rastas" etc. Jag skrattade för att jag tyckte det lät så absurt att inte kunna jobba och söka aktivitetsersättning för att man har hund. Handläggaren sa då "det är faktiskt inte helt ovanligt".

Jag har även fått ett antal tips om hur jag kan lura soc och försäkringskassan av andra som är "inne i systemet". Bara det säger väl en hel del. Jag har blivit uppmanad att överdriva för både läkare och FK för att få ersättning ("tack för tipset men mitt mående är illa nog som det är utan överdrifter").

För mig känns det helt uppenbart att det fuskas och det är ju det som gör att folk som är ärliga och som är sjuka på riktigt blir misstrodda. Sen vad som gör att folk överdriver och ljuger är väl en annan fråga, knappast för att det är "roligt".

Ja om läkaren säger att hen och hen är si eller så så är det att bryta sekretessen och det var så jag uppfattade att läkaren hade sagt till @Korven men jag kan självklart ha fattat fel.

Jobbar man inom vård-omsorg så får man absolut inte säga något som kan identifiera personen och jag kan väl tycka att det är att gå väl långt över gränsen att säga som den läkaren gjorde. Jag tycker faktiskt inte att man som vård-omsorgspersonal ska säga något alls om sina patienter/brukare när en privatperson hör.

Jag uppfattade det som att det var ett allmänt uttalande och inte någon information om en specifik patient. Vet inte om jag är halvblind men jag kan inte ens hitta att @Korven har återgett exakt vad läkaren sa.

Fast jag har inga problem med att vårdpersonal säger saker om mig som inte går att koppla till just mig. En läkare berättade för mig om en annan patient han hade haft som hade PTSD (precis som jag) och lite hur den hade fått hjälp. Jag har ingen aning om var och när läkaren träffade denna patient, jag har ingen aning om kön eller ålder på patienten. Hade det varit en superunik diagnos hade det väl kanske varit olämpligt men nu ser jag inte problemet med det.

Allra största skillnaden är väl att soc går igenom hela ens ekonomi, kräver likvidation av alla tillgångar och i sista hand betalar ut det bidrag som behövs för att komma till miniminivå.

Fk har däremot inget med människors övriga ekonomi att göra. Den ersättningen är fri från sådana villkor.

Allra största skillnaden är väl att soc går igenom hela ens ekonomi, kräver likvidation av alla tillgångar och i sista hand betalar ut det bidrag som behövs för att komma till miniminivå.

Fk har däremot inget med människors övriga ekonomi att göra. Den ersättningen är fri från sådana villkor.
Ja det är typ det jag menade :)

Tänker man att "alla andra fuskar ju" är risken större att man själv också försöker fuska... Men - just att försöka är ju inte samma sak som att faktiskt lyckas.
Jag tror att det är många som lever bredvid systemet som vi tror fuskar.
De tar sig runt ekonomiskt på andra sätt, t.ex. genom att bli försörjd av en partner eller olika typer av svarta pengar.

Att fusket hos Försäkringskassan inte går att hitta av Försäkringskassan kan ju också bero på att de har lyckats med att fuska oerhört bra.

Givetvis, men som alltid är det en ren prioriteringsfråga. Vill man prioritera djuren före något annat så är det ens fulla rätt att göra just det.
Det finns dock en gräns för vad den egna ekonomin klarar.
Till slut så räcker ju inte pengarna till det som de måste.
Och då så måste man begränsa sin djurhållning.

Det finns dock en gräns för vad den egna ekonomin klarar.
Till slut så räcker ju inte pengarna till det som de måste.
Och då så måste man begränsa sin djurhållning.
Självklart, men räcker pengarna till djuren så är det ens fulla rätt att prioritera djuren också. Sålänge djuren inte missköts eller ägaren mår uppenbart dåligt av att ha de så ser jag det inte alls som andras ensak att lägga sig i alls faktiskt, det är sällan som randoms har så pass bra koll på andra människors privatekonomi och övriga situation att de faktiskt kan yttra sig om saken utan att det bara blir fel ändå.

Att fusket hos Försäkringskassan inte går att hitta av Försäkringskassan kan ju också bero på att de har lyckats med att fuska oerhört bra.
Det är ju isf lite ironiskt att de lyckas så bra med att fuska när varenda kotte utanför FK minsann ser att de fuskar. Nä, tror inte det va ;) Tror mer på förutfattade meningar och dålig insikt i fallet.

det är sällan som randoms har så pass bra koll på andra människors privatekonomi och övriga situation att de faktiskt kan yttra sig om saken utan att det bara blir fel ändå.
Jag har den kollen på vissa i min omgivning.
Och där så kan man ha en massa åsikter faktiskt.

Då anmäler man, easy peasy! :up: Ser ändå inte vad fusk har med TS att göra.

Det är väl inte helt långsökt att fusk diskuteras i denna tråden, TS börjar ju med att efterlysa hur hon ska kunna undanhålla myndigheterna information om arvet så hon ändå får de bidrag hon räknar med.

I hästsvängen är det i närmsta omgivningen överrepresenterat med fuskare. De som är sjukskrivna för värkande rygg, men jobbar med att mocka 25 boxar varje förmiddag. Det är ju nästan varje stall som har någon sjukskriven som gör arbete motsvarande en deltidstjänst. I alla fall när man ser till de större stallarna. Och detta blir ju så mycket större än fusk med sjukskrivning.

Det betyder att stallägaren drar in svarta pengar för att kunna betala svart. Väldigt få är intresserade av att plocka ut lön vitt för att sedan ge någon annan svart. Det betyder att det finns ett planerat ekonomiskt brott bakom. Förutom den som fuskar med sjukskrivningen.

Att sedan rättfärdiga det med att det är så dåligt betalt att vara sjukskriven känns inte heller helt OK.

Visst går det att anmäla, och det är ju i princip den enda chansen att hitta fuskare. Det finns inte resurser på FSK att gå igenom ens alla anmälningar, att spontant göra kontroller är m e m ogörligt.

Sedan har vi de i min närhet som inte kan jobba för de måste passa sina kaniner, hundar och andra djur. Det går inte ens att arbetsträna på deltid - vem ska då se till alla djuren?!

Då anmäler man, easy peasy!
Så enkelt är det faktiskt inte.
Om man skall anmäla alla oegentligheter som man vet om (inte bara Försäkringskassan då) så hinner man inte göra annat.
Jag har fullt upp med brott mot djurskyddslagen och andra överträdelser som direkt påverkar mig.

Det är väl inte helt långsökt att fusk diskuteras i denna tråden, TS börjar ju med att efterlysa hur hon ska kunna undanhålla myndigheterna information om arvet så hon ändå får de bidrag hon räknar med.

I hästsvängen är det i närmsta omgivningen överrepresenterat med fuskare. De som är sjukskrivna för värkande rygg, men jobbar med att mocka 25 boxar varje förmiddag. Det är ju nästan varje stall som har någon sjukskriven som gör arbete motsvarande en deltidstjänst. I alla fall när man ser till de större stallarna. Och detta blir ju så mycket större än fusk med sjukskrivning.

Det betyder att stallägaren drar in svarta pengar för att kunna betala svart. Väldigt få är intresserade av att plocka ut lön vitt för att sedan ge någon annan svart. Det betyder att det finns ett planerat ekonomiskt brott bakom. Förutom den som fuskar med sjukskrivningen.

Att sedan rättfärdiga det med att det är så dåligt betalt att vara sjukskriven känns inte heller helt OK.

Visst går det att anmäla, och det är ju i princip den enda chansen att hitta fuskare. Det finns inte resurser på FSK att gå igenom ens alla anmälningar, att spontant göra kontroller är m e m ogörligt.

Sedan har vi de i min närhet som inte kan jobba för de måste passa sina kaniner, hundar och andra djur. Det går inte ens att arbetsträna på deltid - vem ska då se till alla djuren?!

Samtidigt tänker jag att det är bra att de sjuka försöker vara aktiva och på så sätt kan bli friska. Idag är det ju nästan häxjakt på de sjuka. Går någon en promenad så anses hen vara frisk att arbeta. Hon som var med i uppdrag granskning och hjälpte till som tränare 2timmar i veckan, ansågs helt plötsligt frisk efter det. När resten av tiden så mådde hon väldigt dåligt.

Så att vi ser en person ta en långpromenad med sin hund eller deltar en kväll på en fest, synliggör inte för oss hur den personen mår resten av timmarna/dagarna, personen kanske ligger helt utslagen hemma efter den aktiviteten.

Nu vet inte jag om du har helt koll på de du påstår har ryggbesvär och mockar 25boxar i stallet, men om det är så att det stämmer så kan man såklart undra om de verkligen har ryggbesvär. Men om de istället är sjukskrivna för något psykiskt eller socialt så kan ju det vara som en "arbetsträning" att mocka stall, och kanske blir personen på det viset närmare att arbeta än om denne bara isolerar sig innanför de fyra väggarna hemma.

Jag tycker att även de sjuka ska få resa med sina familjer utomlands, kunna ta promenader, träna, ha hund mm för att på det viset ta sig tillbaka till arbete. Ingen människa blir frisk av att bara ligga i sängen, vilket verkar vara dagens syn på att är man inte sängliggandes 24/7 så är man inte sjuk. Vidare anser jag det att ta hand om hund eller träna på gym eller något annat främjar de fysiska och psykiska lidandet till det bättre, och det är väl det vi vill, att de sjuka ska bli friska?

Angående fuskets utbredning så har det kommit fram enligt f-kassans utredningar efter påstådda anmälda fusk, att det inte fanns något fuskande i majoriteten av anmälda fusk av folk som påstod sig veta i omgivningen.
Däremot finns det fusk, men den procenten är väldigt liten och mest utbrett gäller det assistansföretag, att få betalt av sin familj att vårda någon sjuk i hemmet som inte alls är sjuk.

Vidare kan det vara väldigt svårt för vissa sjuka att ta sig tillbaka till arbetsmarknaden som mer och mer vill anställa folk som är beredda på att jobba mer än heltid och klara av stress mm. Idag finns det inte många jobb som erbjuder 3-5timmar i veckan. Och ja det finns sjuka som aldrig kommer att komma tillbaka till varken deltid eller heltid, men kan utföra några få timmars aktiviteter under en vecka.

Även dagens arbetsklimat gör folk sjuka då en anställd förväntas arbeta för två mm. Så vart vi borde vända oss och klaga är inte på de sjuka, utan på arbetsgivarna som gör folk sjuka.

Jag ogillar även detta samhällsklimat vi har idag där vi sparkar neråt istället för uppåt. Vi sparkar på de sjuka, arbetslösa, invandrarna, pensionärerna. Misstänker varandra som om var mans uppgift är att falla med anklagelser och misstänka varandra för diverse saker av avundsjuka för att våra liv inte är helt tillfredställande.

Att sparka på en som är sjuk och tar en promenad bara för att vi som jobbar har mindre tid till att göra det är helt fel.

Det är uppåt vi ska titta, titta på makten som skapat detta arbetsklimat med oss som arbetande myror som lätt ersätts med en ny arbetsmyra om du blir sjuk. Samtidigt sitter maktens män däruppe och tjänar multum i pengar på våra låga löner och arbete för två. Inte betalar de alla skatt heller, utan flyr företagen utomlands som exempelvis Ingvar Kamprad har gjort. Det här är vad vi borde protestera mot och "sparka" på. Inte de som har de sämre än oss och försöker leva ett liv trots svåra sjukdomar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 085
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 343
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka