Arv,f-kassan och soc

Det säger jag ingenting om. Det enda jag säger är att "sälj hästen" inte alltid fungerar när man har en varmblodig travare. Inte heller att skaka fram en bra, vettig och seriöst fodervärd.

Oftast är avlivning det enda alternativet och det förstår jag att man drar sig för.

Håller med.

OT, när man citerar måste man argumentera mot eller med den man citerar? Eller förutsätts det att man tycker tvärtemot? Oftast citerar jag ett stycke som är intressant och delar sedan med mig av tankar vidare. Känner att jag på sistone blivit väl mycket missförstådd, med grund i vilket stycke/inlägg ur tråden jag valde att citera.

Det var lättare på gamla goda KL-tiden.

/Urgammal Bukefalist

Jag hade nog avståt arvet till förmån för min mamma i det läget. Då betalas skulden, mamma kan bjuda med dig på semester om hon vill och din ersättning påverkas väl inte.

Haha @sjoberga det är inte lätt alla gånger! :D

Ps. Vet inte faktiskt. Känner mig också rätt förvirrad.

Fast vadå bli? Redan där anar jag att man vänt steken fel. Vilket är min poäng. AF skapar inte sysselsättning som man passivt tar emot och blir hanterad. De ska skapa förutsättningar för individen att agera och ta ansvar för sin egen sysselsättning.

I den mån det vittnas om att de hindrar det, så är de fel ute.

På något sätt anar jag att vi ser lite olika på vilket uppdrag Af har.
Fast det verkar nu inte som att de gör det. Alltså skapar förutsättningar för individen att agera och ta ansvar för sin egen sysselsättning. Inte när de stoppar folk som hittat praktikplatser på egen hand.

Jag tror att många gånger vore det bättre att släppa snuttefilten dvs hästen eller hundarna och verkligen se till att må bättre själv.

När jag hamnade i den där svängen att jag skulle ut på arbetsmarknaden efter en olycka ville coachen att jag skulle jobba på kyrkogård för det var så rogivande. Icke sa jag och fixade en egen praktikplats. Men vad jag upplevde var att man kunde bli hur meningslös och passiv som helst och lalla omkring mellan olika åtgärder.
Fast då var ju problemet löst. Du fixade egen praktik och hade du inte gjort det kunde du praktiserat på kyrkogård.

Håller med.

OT, när man citerar måste man argumentera mot eller med den man citerar? Eller förutsätts det att man tycker tvärtemot? Oftast citerar jag ett stycke som är intressant och delar sedan med mig av tankar vidare. Känner att jag på sistone blivit väl mycket missförstådd, med grund i vilket stycke/inlägg ur tråden jag valde att citera.

Det var lättare på gamla goda KL-tiden.

/Urgammal Bukefalist
Det har hänt mig också. Man fär vara tydlig, helt enkelt: "nu argumenterar jag inte emot dig, jag hakar bara på" eller nåt i den stilen.

Låna ut på långtidsfoder

Fast vem vill ha en skadad vb-travare som vad jag tycker mig förstå inte är fullt igång? Det är ju liksom samma läge som att sälja. Det blir väldigt, väldigt svårt med tanke på hur marknaden idag ser ut.
Med det inte sagt att TS häst är mindre värd som individ. Den är säkert underbar!
Men den är svårkrängd både som försäljningshäst och foderhäst.

Fast vem vill ha en skadad vb-travare som vad jag tycker mig förstå inte är fullt igång? Det är ju liksom samma läge som att sälja. Det blir väldigt, väldigt svårt med tanke på hur marknaden idag ser ut.
Med det inte sagt att TS häst är mindre värd som individ. Den är säkert underbar!
Men den är svårkrängd både som försäljningshäst och foderhäst.
Sant , jag glömde bort att den var skadad.

FÖ förstår jag absolut att TS i nuläget inte orkar med att göra sig av med hästen om det inte blir absolut nödvändigt. Hon mådde dåligt redan innan hon förlorade sin far. Det verkar också som att hon är ganska ung.
Och hon har ingen vårdhjälp med behandling och/eller medicinering.

Jag har själv varit långtidssjukskriven och haft häst. Den fick mig både ut bland folk, gav mig en uppgift, fick mig att känna mig behövd och gav mig lite motion/rehab. Utan hästen jag hade då hade jag inte levt idag. För jag levde många år på ren plikt gentemot den. Otroligt osunt - absolut. Men vi hittade inte riktigt rätt vård och behandling för mig förrän efter många års försökande.
Nu betalade min pappa min häst. Så det har aldrig kostat samhället en krona. Det var också min pappa som betalade för mig då jag blev utförsäkrad och inte kunde jobba.
Min pappa, om än inte direkt slösaktig ;)), tycker det varit värt varenda krona. För idag lever hans dotter och mår bra och funkar.
Det är inte alltid läge att dra undan "snuttefilt" eller vad ni vill kalla det.
Det kanske det är eller inte.. Men vi på ett forum kan ju inte avgöra det.

Det enda vi kan ha åsikter kring är ju att man inte missbrukar bidrag etc.
Men om ts vill leva som hon gör, inte använder sig av soc och sköter den vårdplan hon har så har ju inte vi att göra med hur hon och hennes familj väljer att lägga eller inte lägga sina pengar på hennes häst.
Om ts nu får en vårdkontakt som blir insatt i hennes fall kan ju de ha mer insatta åsikter kring det hela.
De har ju både utbildning nog för det och mer kännedom än vi har om ts och hennes medicinska bild.

Jag vet ju ganska många som hämtar kraft i stallet då de är sjukskrivna eller på väg tillbaks in i arbetslivet. Hästeriet är det som gör att de orkar med tuff rehab eller att börja jobba igen efter och sen hålla ihop.

Alla hämtar vi kraft på olika vis.

Ang att man ska fixa praktikplats själv som nån nämnde... Man har aktivitetsersättning av en anledning och FK är skyldiga att hjälpa till, det är ju liksom lite halva poängen. Man kan inte kräva av en människa som inte är arbetsför att denne ska ta sina 24 timmar om dygnet till att rodda diverse myndigheter, det är inte rimligt.
Jag håller inte alls med om att TS verkar inaktiv. Tvärtom, TS har i mina ögon gjort bra mycket mer än som kan krävas.

Förstår till fullo om TS vill ha kvar hästen också för den delen. Och om hästen är nånting som får TS att må bättre så är ju det en stor vinst i sig och något hon borde hålla fast vid. Hade själv kunnat döda för en pålle att pyssla om när jag inte hade nånting att kliva upp för. Skulle fortfarande kunna döda för den där terapin det är att stå och mocka skit en tidig morgon när allt man hör är hästarnas tuggande på sitt morgonhö eller vara ute och rida och bara lyssna på hovtramp, knarrande läder och fågelkvitter. Det är själavård i sitt esse och det är tydligen nånting som även FK instämmer i då de glatt utöver aktivitetsersättning och bostadstillägg betalade mina ridlektioner som ett led i min väg ut till arbete :bow:

Den andra sidan är att många inte kommer ut i arbetslivet för de har för mycket med sina djur. Ingen tid över sas. Det är mycket roligare.

Pja.. Jag tror jag vet om en sån av alla de jag stött på under de år jag jobbat med hästar. Det är rätt många sjukskrivna, fd sjukskrivna etc som passerat förbi genom åren både som elever och som stallkompisar och kontakter.

Det är ju sällan det handlar om att man inte har tid och ork till jobb som sjukskriven med djur. Utan att man är så pass sjuk att man inte orkar med vissa saker, vissa krav. Och det är ju inte helt sällan utbrända man stöter på som har häst trots sjukskrivning som ibland blivit lång.
Ofta är det "duktiga tjejer" som jobbat något så satans mycket mer än gemene man gör och tagit på sig för mycket ansvar och levt för mycket för andra. De kan absolut må bra av att umgås med djur och i det leva här och nu och "go back to nature" mer än prestera och göra saker som vi människor inte från grunden är skapta för.
Sen kan de ofta gradvis slussas ut i normalt arbete. Men kanske inte mer till den extremnivå de hållit innan kraschen.

Jag tror djuren gör väldigt gott för många sjukskrivna. Och vården verkar ju hålla med.
Sen finns det väl alltid någon människa som inte har normala drivkrafter i att göra rätt för sig. Men de finns vare sig de har djur eller ej.
Och det finns dårar som inte kan göra sig av med djur som de inte bör ha vare sig de är sjukskrivna eller ej.

Den andra sidan är att många inte kommer ut i arbetslivet för de har för mycket med sina djur. Ingen tid över sas. Det är mycket roligare.

Ärligt talat blir jag lite ledsen och förbannad att det verkar finnas folk som tror att det är så sjukskrivna funkar. Att man inte vill jobba och det är frågan om att annat är roligare.
De flesta sjukskrivna (det finns ju några fuskare givetvis.. men jag tror de är försvinnande få) mår katastrofalt dåligt för att bli sjukskrivna.
Jag vet ju att jag själv jobbat, jobbat, jobbat storgråtandes, utan att kunna sova, knappt kunna äta etc i många månader innan jag slutligen smällt helt och kroppen säger ifrån trots att man äter så bra man kan, försöker vila då man får minuter över etc. Och det bara för att man borde. När man eg vet att man inte orkar. Men man vill så gärna!
Nu tar inte jag personligen så illa vid mig. Jag är utrustad med rätt rejält med skinn på näsan.
Men jag vet hur ledsna andra kan bli av att ses som någon som stannar hemma för att det blir lite jobbigt.

Man vet inte hur dåligt folk mår bakom stängda dörrar. Hade man fattat hela bilden hade det inte behövt komma till självmord för vissa.
Jag vet att jag själv blivit förvånad då jag fått höra hur folk VERKLIGEN har det i en hel del fall. Jag är då ändå jävligt bra på att läsa folk och ser om folk mår dåligt. Men ibland blir man chockad.

Så med det sagt tycker jag nog att man ska vara försiktig med att anta att "det är roligare" med annat.
Det kan vara så att det där umgänget med djuren är det som får någon att orka med ett helvete de lever i, som vi inte vet om.
Och det kan vara så att de får väldigt mycket hjälp med djurens skötsel många dagar utan att vi vet.
Otroligt trist uttalande tycker jag..

Ärligt talat blir jag lite ledsen och förbannad att det verkar finnas folk som tror att det är så sjukskrivna funkar. Att man inte vill jobba och det är frågan om att annat är roligare.
De flesta sjukskrivna (det finns ju några fuskare givetvis.. men jag tror de är försvinnande få) mår katastrofalt dåligt för att bli sjukskrivna.
Jag vet ju att jag själv jobbat, jobbat, jobbat storgråtandes, utan att kunna sova, knappt kunna äta etc i många månader innan jag slutligen smällt helt och kroppen säger ifrån trots att man äter så bra man kan, försöker vila då man får minuter över etc. Och det bara för att man borde. När man eg vet att man inte orkar. Men man vill så gärna!
Nu tar inte jag personligen så illa vid mig. Jag är utrustad med rätt rejält med skinn på näsan.
Men jag vet hur ledsna andra kan bli av att ses som någon som stannar hemma för att det blir lite jobbigt.

Man vet inte hur dåligt folk mår bakom stängda dörrar. Hade man fattat hela bilden hade det inte behövt komma till självmord för vissa.
Jag vet att jag själv blivit förvånad då jag fått höra hur folk VERKLIGEN har det i en hel del fall. Jag är då ändå jävligt bra på att läsa folk och ser om folk mår dåligt. Men ibland blir man chockad.

Så med det sagt tycker jag nog att man ska vara försiktig med att anta att "det är roligare" med annat.
Det kan vara så att det där umgänget med djuren är det som får någon att orka med ett helvete de lever i, som vi inte vet om.
Och det kan vara så att de får väldigt mycket hjälp med djurens skötsel många dagar utan att vi vet.
Otroligt trist uttalande tycker jag..
Tack för att du står upp för sjukskrivna.

Folk som inte varit där själv förstår inte hur det är och vad som krävs för att bli sjukskriven. Jag har ju fått några vänner och bekanta som jag träffat på psyk och andra såna relaterade tillställningar, och det finns inte nån av dom som inte vill komma tillbaka till ett vanligt liv igen. sen kan det kanske förekomma men det är inte en lätt process att få ut någon ersättning. Samt att skulle man då bli påkommen så blir man återbetalningsskyldig. Det tror jag inte nån vill riskera för att bara gå hemma och dra fötterna efter sig hela dagarna.

Jag tror personligen att en del som tror att det fuskas mycket och är "bekvämt" att vara sjukskriven eller på annat sätt icke arbetsför skulle behöva gå hemma utan sysselsättning några år. Vi andra kan ju under tiden roa oss med vadslagning kring hur fort det börjar krypa i hela kroppen ;)
//Zebra som var lite bitter över att behöva ha semester när praktiken stängde några veckor under sommaren :p

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 095
Senast: alazzi
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 348
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka