Årgång 2011 - Del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allihop: Efter att ha vridit mig i sängen hela natten (jättekul att vakna kallsvettig efter att ha blivit nersparkad i drömmarna hela tiden) bokade jag slaktbil idag. Jag kan inte ha på mitt samvete att hästen vandrar vidare till någon och verkligen får ut nånting mer av sina utfall. Även om den första handen på nåt mirakulöst sätt skulle få pli på honom så vet man aldrig vart han hamnar sen. Igår kväll fortsatte han sin nya testperiod med att försöka skrämmas när jag skulle ta in dem. Han hotade med både tänder, fram- och bakhovar. Det blev hjälm, spö och träns för att leda honom hela tio meter. Jag förstår inte vad som tagit åt honom... Men såhär har han ju varit hela tiden, varje testperiod blir värre än den föregående. Men att han skulle bli så rent igenom aggressiv trodde jag verkligen INTE.

Så ja. Visst är det ett tråkigt beslut. Men ändå ett väldigt enkelt sådant. Det känns faktiskt bara skönt att ha landat i det. Låter säkert makabert, men sant. Nu är bara frågan när han åker, för min del fick det gärna bli igår.

Tycker du gör rätt,man ska inte behöva riskera livet,speciellt inte vid bara vanlig vardagshantering. Hoppas det går snabbt nu så du slipper gå och vänta och vänta. Kram.

@Maja_Kandi Jag beklagar att det blev så här er historia slutade. :( Även om beslutet säkert är välgrundat så hade ju resan kunnat vara roligare.

Ja det var ju definitivt inte såhär jag hade planerat och drömt. :( Nu blir det paus. Sen hoppas jag att jag kan hitta den där lugna trygga individen som jag ville ha från första början. Men en äldre och utbildad sådan. Vi får se vart vindarna bär.

@Alexandra_W
Precis så känner jag också. Jag skulle aldrig klara att ha på mitt samvete att han skadat någon annan. Även om man är tydlig som korvspad till den första personen så vet man ju aldrig hur det blir sen.

@Maja_Kandi Jättetrist men förstår dig :(

@Alexandra_W Det där humöret finns även här... Nangijala är inte elak/aggressiv men är (just nu och säkert i framtiden med) en tuff ponny med mycket humör som testar vad hon får och inte får göra. Hon behöver ett fåtal personer i sin hanterarkrets där hon är satt på plats och vet att hon inte bestämmer. Trollungen har det i sig att hon testar och ser ifall hon kan bestämma och är lik både sin mor och moster(min första ponny) i det avseendet. Men likheten är också att de är väldigt lojala och trevliga när man har vunnit dem över. Vet de vem som bestämmer och vet vilka gränserna är så har de mycket sällan behov att testa dessa, men ska de testa någon har de inget emot att verkligen sparka/bitas och inte bara hota. Nangijala skulle säkert kunna bli riktigt farlig för andra om hon hamnar i fel händer, särskilt bland barn, men det lär aldrig hända i med att hon ska stanna hos mig :)

Min ponny är faktiskt ganska snäll. Hon kan dra åt sig en hov och se vad som händer eller stå på bakbenen när vi inte är överens om vilket håll ska gå åt men hon är aldrig ute efter att träffa osv. Hon testar ramarna förstås men på ett "schysst" sätt.

Däremot går hon inte att ha med vilka hästar som helst, de måste vara tuffa, annars kan hon bli elak :crazy: Med en stark ledare är hon hur mjuk och fin som helst i hagen.

Jag känner mig tacksam över min snälla häst när jag läser vissa inlägg här.
Med så stora djur får det aldrig bli farligt på det sättet som @Maja_Kandi beskriver. Heder åt dig för att du vågar ta ett sådant svårt beslut!

Min lille röde har aldrig protesterat åt något jag gjort med honom sen kan han vara en busig slyngel ibland men aldrig måttat spark eller bråkat mot mig.

Tack och lov för min vänliga Walle som är så snäll, nyfiken och vänlig!

@Maja_Kandi Trist med Balder! Men jag förstår ditt beslut, ingen häst är värld att riskera livet för!
Jag köpte mig en problemhäst som jag försökte reda ut, och visst blev han jättesnäll i hantering och ridning men helt plötsligt kunde han explodera och då skulle han döda en.
Och det var verkligen inte värt att fortsätta när man har en klump i magen när man ska ut och rida då man inte vet vilket humör han var på.
Efter han så fick jag hem en tanig liten fux vid namn Magnus <3

@Maja_Kandi : Jag tycker också att du har fattat ett klokt men ack så svårt beslut. Men som så många redan har skrivit, ingen häst är värld att dö för, och man ska inte heller behöva fundera på om hästen man just sålde kommer att skada någon annan i framtiden. Den risken finns ju förvisso alltid med hästar, men som min veterinär sa till mig en gång när jag gick i samma tankar som du: Vissa individer bland hästar är aldrig ämnade för att styras av människan. Och man vet aldrig hur den man säljer till går tillväga för att bemästra problemen.. Knäcker man hästen helt, med grymma metoder?

Så du har mitt fulla stöd i ditt resonemang. Endast du har varit med hela vägen, och du har kunskap nog att göra ett noga genomtänkt val. Kram!

Lite "extreme horse makeover" känns det som denna månad.
Klinik i fredags
Hovslagaren i morgon
Tandläkaren den 23e
Återbesök klinik 27e + vaccinering

Kan vi vara klar för i år sen? :rofl: Min plånbok gråter.

10387299_903261323051658_3707888970776054056_n.jpg

(titta söt bild en tjej i stallet skickade igår kväll på min älg :love: )

@Maja_Kandi Du är såå klok Maja! Det finns många i liknande situationer som borde komma till samma insikt men istället skickar hästen vidare till någon annan... Jag är helt säker på att du fattat rätt beslut även fast jag förstår att det är förjävligt att behöva göra det:( all heder åt dig! Och du har ju fina Q :) Kram!

Igår och idag har Roxi och Magnus fått fria tyglar i skogen. På vägen hem uppför en lång stig fick dom sträcka ut galoppen och det var mycket uppskattat! Magnus har gått från att inte vilja gå/vända i skogen till att ha öronen framåt och man får nästan hålla i han för att han inte ska trava iväg hela tiden! :D
På tal om att plånboken gråter.. idag skoddes Magnus och Roxi +min D-ponny och imorgon skos shettisen och Tummen! Och tandis ska komma ut den här månaden och raspa tänderna på alla utom Tummen. ( väntar med henne tills fölet är ute) blond och smart som jag är planerar jag in allt samma månad :idea:

I helgen är Nangijalas vila slut, lagom tills vädret och underlaget är bra igen! Tänkte att jag nog måste longera henne lite innan, hon är så pigg att hon kommer ha svårt att bara skritta med mig. Sagt och gjort. Fixar ponnyfröken, tänder ridbanans lyse, får ut henne på voltspåret och... hästen exploderar. Hon galopperade i närmare 10min i båda varven innan hon kunde nöja sig med snabb trav. Mitt i allt lyckades jag byta varv, men det var för att hon gjorde någon bocksnurr med rumpan in mot mig och vände sig om 180 grader :angel: hon bockade och stutsade omkring så när jag fick stopp på henne tog jag bort longerlinan. Trodde hon skulle fara iväg, men hon sprang snällt runt i en cirkel kring mig tills jag ansåg vi var klara. Fortsatt bus där med, men ingen lina att trassla in sig i i alla fall ;)

Smyger mig in här, var faktiskt och shoppade i slutet av förra året. Hittade en -11 i en hage i Småland. Bifogar en lite film på Lill-räka, som är typ en halvmeter smalare än min gamal Briar-avkomma som jag sålt. Femte gången jag sitter på honom, börjar lugna ner mig lite, var en hel del puls i början.

Smyger mig in här, var faktiskt och shoppade i slutet av förra året. Hittade en -11 i en hage i Småland. Bifogar en lite film på Lill-räka, som är typ en halvmeter smalare än min gamal Briar-avkomma som jag sålt. Femte gången jag sitter på honom, börjar lugna ner mig lite, var en hel del puls i början.

Vad fin han är!
Ser ut att ha riktigt fin bjudning!
Vad är det för stam på honom?
Är han visad på treårs?
Vad har du för planer för er?

Välkommen till tråden!

Efter en lång dag på jobbet kommer jag ut till stallet och Allis är svullen och varm över vänster framknä.... antagligen blivit sparkad i hagen :down:

Jag flyttade lite på vaccinationer efter att ha löst ut ett pass och en stambokföring förutom skoning och ET-besök den här månaden.

Kvar i vår är då vaccination 3*3*3 typ. Och så ska gamlingarna visa tänderna.

Och lite mer ET-besök...

Jag flyttade lite på vaccinationer efter att ha löst ut ett pass och en stambokföring förutom skoning och ET-besök den här månaden.

Kvar i vår är då vaccination 3*3*3 typ. Och så ska gamlingarna visa tänderna.

Och lite mer ET-besök...

Även jag kör en snordyr månad. Jag grundade med veterinärbesök i januari och sen 4000 kr i tofflor till lillknatten, vaccination lillknatten, blodprov med tillhörande analys på 11an, skickade in grovfoder för analys igår, skickar träckprov på lillknatten nästa vecka och på tisdag kommer hovslagaren. Tjohoo... Sen var det dags att betala foder och strö förra veckan med (jag får löpande levererat, betalar när jag fått 20 bal silage samt 30 bal halm..).
Dessutom har jag köpt bandagematerial för ganska stora summor hitills i år..

Även jag kör en snordyr månad. Jag grundade med veterinärbesök i januari och sen 4000 kr i tofflor till lillknatten, vaccination lillknatten, blodprov med tillhörande analys på 11an, skickade in grovfoder för analys igår, skickar träckprov på lillknatten nästa vecka och på tisdag kommer hovslagaren. Tjohoo... Sen var det dags att betala foder och strö förra veckan med (jag får löpande levererat, betalar när jag fått 20 bal silage samt 30 bal halm..).
Dessutom har jag köpt bandagematerial för ganska stora summor hitills i år..

Känns som flera av oss börjar dyrt. Sen får man väl hoppas på spara pengar under resten av året.

Jag vill bara ha min hel och fin så man kan börja matcha honom för kvaliten :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 619
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 739
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 396
Senast: ako
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 701
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025