Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
10456464_10153275700967538_7360221357835766339_n.jpg

Här kör vi varierad träning! Hon var så duktig igår :D Den var lite äcklig till en början, men hon slappnade snabbt av. Jag hade den ihopvikt först, sedan vecklade jag ut den på henne allt eftersom. Hon är så duktig :D :D

Här taggar vi inför årets sista utställning som är nästa helg. Frisera skägg, öron och man är avklarat.

När utställningen är avklarad så ska han klippas. Det kommer bli intressant :nailbiting:

Men han svettas så mycket nu när han rids så han måste klippas. Men det räcker med en halvklippning. Det är hals, bog, under sadelgjorden och lite under schabraket som han svettas.
Jag har oftast inte tid att vänta på att han ska torka innan han släpps ut i hagen igen så klippning blir nog det bästa.

Jippi-tji-hooooooooooooooo! Vilket ridpass jag fick till idag.

10641062_515596488543575_3090678832064839285_n.jpg

För första gången helt själv i ridhuset.
Han var så cool och avslappnad redan från början så allt gick som en dans.
Jag kunde träna galoppfattningar och övergångar utan stök.
I traven kunde jag öka och minska tempot och det gick att ändra formen från kort och hög till lång och låg.
Han var om en smörklick :love:
Hörnpasseringarna är väl det enda som är lite trixiga än men så kan det ju bo ett monster i hörnet så då är det bäst att inte gå för nära:angel:

Idag fick jag en flashback från det året jag var fodervärd på Nangijalas mor (och N själv låg i magen). Hennes mor... ogillade longering. Dåliga minnen sedan hon fick två fästingsjukdomar och longerades mycket för att hitta hälta. Man fick vara vaksam för plötsligt tröttnade hon och drog antingen iväg åt motsatt håll, eller så gav hon sig in mot mitten och såg ut som om hon ville mosa mosa linföraren. Idag gjorde Nangijala det sista när vi var i vänster varv (modern gjorde dock i höger varv). Vet ju att hon inte menar allvar men man hoppar ju bakåt både för att inte trassla in sig och av förvåning :meh: Vet inte om det är någon trotsperiod för hon är jäkla avig att rida i skogen och verkar bara inte kunna följa stigen! Helt plötsligt lämnar hon den och drar in i ett buskage, bland stenar eller nåt. Hennes mamma var också sådan men nöjde sig med att gå 20m ut från stigen, stanna, vädra lite och sedan vända tillbaka. Nangijala å andra sidan går ut på de mest olämpliga ställen och verkar sedan så förvånad när hon knappt kan gå och jag tvingar henne att vända :p

Två kassa mobilbilder från idag (wiho, hästen börjar se normal ut i kroppen!)
20141024_155516_544a6522ddf2b3062eb15da0.jpg

20141024_160755_544a65812a6b224de52fedbc.jpg

Va roligt och se hur alla 11or utvecklas! De är inte bebisar längre :)

Allis har haft en dålig start hos mig där hon fick gå ensam i hagen pga avmaskning (mitt fel, klantigt) som gjorde henne stressad.
Hade ett ihopsläpp där hon blev jagad så in i h*lv*t* av valacken i den hagen och vi fick avbryta för han gav sig inte.
Skon åkte av i allt och hon slog upp sår på benet och fick gå ensam igen :( Nu har dock kompisen köpt en 12a som hon fick sällskapa i utestallet och nästa dag (i fredags) släppte vi ihop dem o det gick jättebra :) Nu vill jag bara att hon ska hitta trygghet i stallet och bli lite lugnare.
Skadorna blev det inget av som tur va! Och idag longerade jag för första gången.
I hanteringen är hon underbar, älskar o bli borstad och somnar nästan :love: lillskruttan

Vad tråkigt att hon fick en så tuff start. Men hoppas att allt vänder nu och att ni får en superb fortsättning. :)

KL:
Idag lastade vi och for för att rida på rundbanan. Nytt för både Calle och för mig.

Lastningen vid stallet gick som en dans
Väl på plats var Calle aningens skeptisk till detta nya place.. Men skötte sig strålande.
Sadlade och satt upp. Det var som att rida på 600kg dynamit. Föreställ er ett upp och nedvänt U. Ungefär så. Men utan hopp. Fast hopp skulle det nog bli om inget gjordes.. Skrittade för att se om spänningarna skulle släppa.. Det gjorde de INTE. Satt av och sadlade om. När han är så där så åker sadeln gärna fram. Och då blir han ännu mer spänd. Satt upp igen. Inget bättre... Plötsligt kom det!!! BOCKSPRÅNGET! Morrade lite och skrittade liiite till (10 steg?), satt av. Sprang bredvid laddad röttkott en halv bana. Sadlade om igen och satt upp.

Avspänd häst. Tack för det! (Flååååås, fläääääämt...)
Calle blev svettig efter att ha levererat en fiiiiin galopp och fiiiiin trav. Skrittade tillbaka till stallet där man gör i ordning hästen och sadlade av.
version-89dd381d98cfc0a755345fe8e2919374

Lastade och for hem. (Inte helt utan diskussion. Men på 5 min var han lastad.)

Mycket nöjd med dagen. Roligt att få göra något nytt. Detta kommer vi att göra regelbundet under kommande år. Iaf varannan vecka. :)

Vad tråkigt att hon fick en så tuff start. Men hoppas att allt vänder nu och att ni får en superb fortsättning. :)

KL:
Idag lastade vi och for för att rida på rundbanan. Nytt för både Calle och för mig.

Lastningen vid stallet gick som en dans
Väl på plats var Calle aningens skeptisk till detta nya place.. Men skötte sig strålande.
Sadlade och satt upp. Det var som att rida på 600kg dynamit. Föreställ er ett upp och nedvänt U. Ungefär så. Men utan hopp. Fast hopp skulle det nog bli om inget gjordes.. Skrittade för att se om spänningarna skulle släppa.. Det gjorde de INTE. Satt av och sadlade om. När han är så där så åker sadeln gärna fram. Och då blir han ännu mer spänd. Satt upp igen. Inget bättre... Plötsligt kom det!!! BOCKSPRÅNGET! Morrade lite och skrittade liiite till (10 steg?), satt av. Sprang bredvid laddad röttkott en halv bana. Sadlade om igen och satt upp.

Avspänd häst. Tack för det! (Flååååås, fläääääämt...)
Calle blev svettig efter att ha levererat en fiiiiin galopp och fiiiiin trav. Skrittade tillbaka till stallet där man gör i ordning hästen och sadlade av.
version-89dd381d98cfc0a755345fe8e2919374

Lastade och for hem. (Inte helt utan diskussion. Men på 5 min var han lastad.)

Mycket nöjd med dagen. Roligt att få göra något nytt. Detta kommer vi att göra regelbundet under kommande år. Iaf varannan vecka. :)

Spännande!!

Märkligt att de alltid måste ifrågasätta allt man gör (som till ex lastningen)
Dessa unghästar, de är precis som barn :p
/Vimsan som BÅDE har en treårig häst och ett treårigt barn = TROTS HELA TIDEN :angel:

Spännande!!

Märkligt att de alltid måste ifrågasätta allt man gör (som till ex lastningen)
Dessa unghästar, de är precis som barn :p
/Vimsan som BÅDE har en treårig häst och ett treårigt barn = TROTS HELA TIDEN :angel:

Jag har precis samma läge, med Abbe som börjat testa var gränsen går och 3-årig son som just nu har "dumma mamma" som mest använt uttryck... :meh:

I helgen red jag på Abbe för första gången! Ren och skär lycka. Han var störtcool trots att det blåste utanför så att det väsnades i ridhuset och trots en annan lite stökig häst i ridhuset. Lyssnade så fint på vad jag ville. Enda gången det blev lite vimsigt var när vi skulle trava och jag helt tappade konceptet - han har en helt otroligt stor trav och det var jag inte alls beredd på. Fick verkligen kämpa för att hänga med i takten och inte dunsa honom i sadeln.

I går skulle vi testa att rida ut, jag på Abbe och min mamma på Abbes mamma ;). Abbe var lite mer laddad igår och flög i luften när vi mötte lite andra hästar. Kände att jag inte hade riktigt kontroll och styrförmåga så hoppade av och då passade Abbe på att fullkomligt explodera. Tog oss in i ridhuset så att han skulle få springa ur sig den värsta energin och jösses så han brallade. Stack iväg som skjuten ur en kanon och gjorde fler bocksprång än jag någonsin sett honom göra. Dessvärre brallade han av sig en sko också. Märkte inte det förrän det var dags att trava uppsuttet så det blev inte mer än lite skritt igår.

Längtar tills nästa gång jag ska sitta upp! :love:

Hej,
Hoppas jag också får vara med på ett litet hörn med min nya fröken e. Contidor och hon ska förhoppningsvis gå fälttävlan med mig. :)
Har köpt henne i Tyskland och hon kom till oss för några veckor sedan. Har fått landa lite och började rida i helgen. Hittills har hon skött sig helt fantastiskt på alla sätt och vis. Går in i stallet själv och står lugnt och fint. Jätteduktig i ridningen. Åker snällt och känns trygg men ändå kontaktsökande och social.
Väldigt väldigt nöjd hittills alltså men hon kan gärna få krympa lite i tvätten ;)
10703626_860919143938667_679107733026846724_n.jpg

@Murray Välkommen! Hur hög är hon? Kommer ihåg din mörka valack, heter han inte Murray? Mycket fullblod såg det ut som det var i honom iaf :)
Tack! :)
Murray var min ponny. Du tänker på Sigge (på min profilbild). Han såldes och gick med nya ryttaren JSM i dressyr samma år som han kvalade till JEM i fälttävlan som 18-åring tror jag. Blev skadad men tävlar i dressyr igen. Senast för några veckor vann han LA3 med inlånad ridskolegrabb. Idag är han 22 år, så fullbloden kan dom :love::love:

Lilla fröken mättes till 172 cm när hon gjorde sitt test i Tyskland o är något överbyggd idag men med lååånga rådjursben :)

Hur planerar ni hösten och vintern?

Allis har ju vilat hela sommaren och hösten nästan tills hon kom till mig. Hon är senast riden i våras...
Jag vill börja jobba henne nu några gånger i veckan och hitta en sadel så jag kan börja rida med.
Kommer hålla igång december ut sen lägga in en vila i januari/februari (beroende på väder) är planen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka