Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det är älgjakt så rids lilla WallE mkt i paddocken nu och det går bra, men visst är han åsne envis ibland och det går inte att nöta något om och om igen utan måste byta övning ofta då han lätt blir uttråkad. Han är jätte duktig för övrigt och allt e bra. Jag har även satt på han munkorgen nu och han får i sig ensilaget bra tkr jag men måste pilla mer och längre, så förhoppningsvis går han ner i vikt också :)

Eftersom det är älgjakt så rids lilla WallE mkt i paddocken nu och det går bra, men visst är han åsne envis ibland och det går inte att nöta något om och om igen utan måste byta övning ofta då han lätt blir uttråkad. Han är jätte duktig för övrigt och allt e bra. Jag har även satt på han munkorgen nu och han får i sig ensilaget bra tkr jag men måste pilla mer och längre, så förhoppningsvis går han ner i vikt också :)

Har dom börjat med jakten nu?

Vi är ju mest ute i skogen så det blir min soft shell (varsel) reflexjacka som är knallrosa ute i skogen då. Syns vi lite iaf :p

Är det inte några speciella tider på dygnet dom får jaga eller får dom springa runt hur som helst i skogen?

13 Oktober började älgjakten. Älgar får bara jagas under tiden från och med en timme före solens uppgång till solens nedgång
Beror väl helt på vad folk släpper på för jägare på deras marker men jag brukar rida ändå.

Ja alltså det är ju olika och här där det bara är skog bryr sig väl ingen direkt om klockan om man säger så. Vi brukar få ringa runt till jägarna bara för att veta var och när de jagar annars är de paddocken som gäller för oss. Vi brukar hålla oss en vecka där iaf för säkerhetsskull ;)

Här är de som galna i älgjakten. Våra grannar äger skogen runt gården och det står jägare överallt denna veckan.
Två älgar har de skjutit bara några hundra meter från oss så vi håller oss borta.
Även om man kanske inte blir skjuten så blir de inte glada om man skulle råka skrämma iväg en älg in till grannmarken, ha ha!

Jag borde eg vara i skogen nu för de sitter inte på passen som är närmast oss.

Jag vet som tur är vilka bilar som innehåller jägare och de parkerar minst en i ingången till det område de jagar i just då så det är lätt att undvika.

Men prinsessan vilar så vi låter bli skogen ändå.

De har börjat jaga här med. Jag brukar vara snäll och ge dem första veckan ifred. Det finns folk som lever för den där veckan på året, där jakten är the highlight of the year. Så då unnar jag dem att få vara ifred. Inte för jag måste, inte för någon gnällt eller för att det är problem rida under jakten utan bara för jag just unnar dem det.

Övrigt så de jagar ju nåt från nu och hela vintern här, så vi samexisterar i övrigt. Har inte blivit skjuten än heller trots att jag inte brukar spöka ut mig jättemycket.

Idag red jag ut med mamma. Gick jättebra, vi galopperade på en mjuk gräsväg och Nangijala kändes pigg och glad. Eftersom vi skulle passerat en jaktområde om vi fortsatt rundan runt vände vi efter galoppen. Mamma (och min syster) glömmer hela tiden att jag faktiskt sitter på en unghäst som inte är riden så himla mycket, så när mamma vänder fattar hon snabbt galopp. Jag var helt med på galopp, men det man måste tänka på är att inte fatta galopp från skritt. Trollet blir väldigt exalterad och börjar gärna bocka lite då. Men idag for hon iväg som skjuten ur en kanon, galopperar ikapp mammas ponny och far plötsligt i full fart åt höger eftersom vägen delade sig. Högersvängen innebar en kort raksträcka och sedan en lång nerförsbacke så jag höll på att dö när jag insåg vad hon gjorde :eek: Uuuaaahh! ropade jag och lyckades faktisk bromsa (mest tack vare att mamma förvånat stannade sin ponny). Vi galopperade sedan vidare - på rätt - väg och Nangijala var lugn. En stund. Mammas ponny är rätt fjöntig så hon hoppade lite zickzack för alla "monster" så plötsligt tyckte Nangijala att det var nog. Så hon drog upp huvudet och galopperade snabbt förbi. Wiho, vad kul! tyckte hon och kör ner huvudet för att bocka. Jag överlevde, fick upp huvudet och galopperade vidare för SADELN GLED INTE FRAM :banana:

Min Celia har inte riktigt varit styrbar så vi har övat tömkörning på sista tiden och äntligen funkar det som jag vill med att bara behöva använda små hjälper. Hon har gjort allt från att vända och snurra in sig med tömmarna runt halsen till att lägga sig i protest när hon inte fått gå mot utgången.

Idag hjälpte en kompis mig och det är alltid kul med hjälp från någon som kan mer än en själv och att få se sin häst från ett annat håll.

Nu är nästa att lära henne att trava under ryttare, det har hon bara gjort en gång. Jag har inte riktigt velat göra det innan jag känt att jag haft ordentlig kontroll på henne.

IMG_2702_zpsb1fce0bd.jpg

Allis har bara fått vara och känna sig trygg i sitt nya hem. Har borstat och pysslat lite i boxen när hon äter och hon är väldigt snäll.
Hon har fått gå ensam pga avmaskning men även om hon blivit stressad i hagen är hon alltid snäll och lugn att leda.
Har lite geg i ögonen? Ska jag tvätta med något och avvakta?
Imorgon släpps hon iaf ihop med de andra vilket känns skönt.
Tog lite bättre bilder idag i dagsljus :) kan nog bli riktigt fin denna dam

Idag var det ingen jakt här så det blev en skogstur för vår del.

Började så bra med lugn och lyhörd häst tills vi red på två rådjur.
Walle blev helt livrädd.. Lyckades få honom att stå still men häststackaren skakade i hela kroppen och hjärtat bultade så det kändes som det satt utanpå.
Jag tog det lugnt och krävde bara att han inte skulle springa hem.
Efter en bra stund med övertalning kunde vi "passaga" förbi...

Herrejösses vad rädd han var.
Resten av ridturen var spänd men ok.

Jag är iaf glad att jag kunde sitta kvar och genomföra ridturen!

Idag var det ingen jakt här så det blev en skogstur för vår del.

Började så bra med lugn och lyhörd häst tills vi red på två rådjur.
Walle blev helt livrädd.. Lyckades få honom att stå still men häststackaren skakade i hela kroppen och hjärtat bultade så det kändes som det satt utanpå.
Jag tog det lugnt och krävde bara att han inte skulle springa hem.
Efter en bra stund med övertalning kunde vi "passaga" förbi...

Herrejösses vad rädd han var.
Resten av ridturen var spänd men ok.

Jag är iaf glad att jag kunde sitta kvar och genomföra ridturen!

Skönt att ni tog er hem tillsammans, de där bambisarna kan vara livsfarliga :D

Vi har också övat på passage....
Jakten är i full gång här så jag körde till grannbyn och en utebana som ligger mitt i ett samhälle (bredvid E:22an) Bra miljöträning.
Dessutom var det träning på lilla banan så det var redan tre hästar där plus regn och blåst.

Walle var verkligen på tårna och svansade runt med huvudet rätt upp och höga knälyft när jag ledde omkring honom.
Det tog en stund innan han coolade ner, han både reste sig och kastade sig hit o dit pga diverse olika farligheter innan jag satt upp.
När jag väl började rida lyssnade han kalasbra och kändes jättefin.
Red i skritt, trav och galopp i ca 15 minuter, sen var han trött i både huvud och kropp!
Det är jobbigt att vara bäbishäst på nya platser.
Avslutade och lastade för att köra hemåt.
Är väldigt stolt över min grå och ganska mallig att jag ens vågade sitta upp idag.

Allis har bara fått vara och känna sig trygg i sitt nya hem. Har borstat och pysslat lite i boxen när hon äter och hon är väldigt snäll.
Hon har fått gå ensam pga avmaskning men även om hon blivit stressad i hagen är hon alltid snäll och lugn att leda.

Hon ser fin ut! Nätt och feminin.
MEN oj, det kan inte vara lätt att hitta sadel till henne, eller är det bara bilderna som luras?

Hon påminner jättemycket om en 7-åring jag hjälpt till att rida in, skäck, samma manke och kroppsform... hon råkar inte komma från Öland va haha? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 454
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka