Årgång 2011 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kl.
Idag firar vi en månad tillsammans!! :D :banana:
Ett lyckat pass i manegen idag <3 Hon var lyhörd, lugn och avslappnad. Just nu rider jag i skogen och håller mig på marken i ridhuset/paddocken. Hon har spänt ryggen i manegen och ja... Inte varit riktigt samarbetsvillig... I skogen trampar hon på och frustar som bara den, avslappnad och fin! :D Jag skyndar långsamt och vill inte få henne att komma på för mycket "bus-tankar" ;)

10471458_10153243358247538_2331446891144148033_n.jpg

Trött häst efter dagens pass :)

Senast ändrad:
Oj vilken laddad Walle jag hade igår.
Märks ofta redan i stallet vad han är på för humör och igår var han spänd och otålig redan på gången.

Är ändå nöjd med mig själv för att jag genomförde skogsturen. Hade annars varit enkelt att hoppa över ridningen med tanke på hans "humör".
Visst var han spänd och for iväg ett par gånger men jag kunde ändå få stopp på honom och på hemvägen var han lite lugnare.
Men det var en såndär ridtur där man helst håller korta tyglar och med båda händer...:o
Tänkte därför göra en repris idag på samma runda och sen vila i morgon.

Igår så hämtade vi hem lilla X. Det var väl på håret eftersom jag kom hem från andra omgången på sjukhuset i onsdags...

Hon gick en tömkörningslektion för AE först, med inridaren.

Hon knaprade någon sanslöst på bettet och gnisslade tänder, så det blir bettbyte. Hade ett anatomiskt tredelat och ska testa ett oledat istället.

AE spände upp bettet lite med en rem över nosryggen så det låg lite mer stilla och då knaprade hon inte så mycket.

Blev rätt mycket trav och lite olika tömsättning, hon protesterade mot svanskappan och tömmen runt rumpan en gång och mot drivningen en gång på slutet när hon började bli trött. Hon har aldrig jobbat en hel timme på raken förr!

På det stora hela klart godkänt, fullt styrbar också i skritt, AE gick mellan koner, över bommar osv. Hon är typ bara tömkörd rakt fram med kapson och någon enstaka vändning över banan, haha!

Hon är väl att beteckna som insutten nu, har travat med ryttare utan ledare.

Nu blir det vila, dels orkar inte jag göra något vettigt än och dels behöver hon det.

Det är ungefär en månad kvar till nästa lektion, blir väl två pass på banan veckan före det eller så. För att hinna testa ut ett annat bett.

Ai-chan står för stunden på box. Hon ville inte belasta höger fram riktigt igår och var lite varmare bägge fram så är rädd att hon har känning på fång :( Vi började fodra med hö för 4 veckor och de går på fri tillgång på lösdriften så tror hon nog gått upp nästan 100 kg under dessa veckor :o Så första november flyttar hon till annat stall då jag inte vågar ha kvar henne där. De andra kräver att det ska va fri tillgång så blir inte mycket till val. Vet. kommer ut början på veckan då de inte hade tid idag men så akut dålig är hon inte så hon får snällt vänja sig vid så i box över helgen på begränsad mat och vila upp både sig och magen då den med gett upp på henne igen. Troligen för att hon hävt i sig mat 24/7 >__<
Usch.. Fångest är inget roligt alls.. Hoppas att det inte är det, och hoppas att ni finner ett ställe som passar er bättre.

Igår så hämtade vi hem lilla X. Det var väl på håret eftersom jag kom hem från andra omgången på sjukhuset i onsdags...

Hon gick en tömkörningslektion för AE först, med inridaren.

Hon knaprade någon sanslöst på bettet och gnisslade tänder, så det blir bettbyte. Hade ett anatomiskt tredelat och ska testa ett oledat istället.

AE spände upp bettet lite med en rem över nosryggen så det låg lite mer stilla och då knaprade hon inte så mycket.

Blev rätt mycket trav och lite olika tömsättning, hon protesterade mot svanskappan och tömmen runt rumpan en gång och mot drivningen en gång på slutet när hon började bli trött. Hon har aldrig jobbat en hel timme på raken förr!

På det stora hela klart godkänt, fullt styrbar också i skritt, AE gick mellan koner, över bommar osv. Hon är typ bara tömkörd rakt fram med kapson och någon enstaka vändning över banan, haha!

Hon är väl att beteckna som insutten nu, har travat med ryttare utan ledare.

Nu blir det vila, dels orkar inte jag göra något vettigt än och dels behöver hon det.

Det är ungefär en månad kvar till nästa lektion, blir väl två pass på banan veckan före det eller så. För att hinna testa ut ett annat bett.

Åh, jag är också lite sugen på att åka och tömköra för A.E. Men det får nog bli till våren. Jag har ju en tjej som hjälper mig en del. I morse blev Calle tömkörd igen. Han är väldigt stadig för sin ålder, men istället rätt så seg. Men det tar sig så sakteliga. :)

10616598_10205242703693564_8152972534596975165_n.jpg
10482770_10205242705133600_1244720015223066342_n.jpg
10698442_10205242707733665_2936563678336059539_n.jpg
10650058_10205242711213752_3591146012078559329_n.jpg
10653711_10205242725134100_5378464479420071898_n.jpg
1900073_10205242725574111_5811842636414357329_n.jpg
1798479_10205242728574186_2859096530308507575_n.jpg

Nangijala och jag fortsätter träna upp kondisen i skogen, ensamma mestadels. Chansen för bockningar är mycket större med hästsällskap och även om syrrans sadel inte glider fram knappt så litar jag ändå inte på att den inte kommer göra det vid eventuella bockningar :p Idag red jag dock med shettisen och dennes ryttare (vilket jag snart inte kommer våga göra för den ponnyn är galen på vintern, skenar runt nästan omöjlig att stoppa :meh:) och det gick bra. Tja förutom att Nangijala var på något avigt humör. Hon ville inte gå först men var också missnöjd med shettisens takt så hon gick och försökte nypa han hela tiden... problemet var att hon mest träffade ryttarens ben så inte ökades takten :laugh: I galoppen sen var det samma visa: vill inte gå först men tycker det går för sakta så hon galopperade med bakåtstrukna öronen och försökte nypa honom i rumpan. När hon insåg att det inte hjälpte skulle hon istället gasa på och drog upp huvudet högt när jag försökte bromsa. Vintern kommer bli livad ;)

Tillbaka i stallet hivade jag upp shettisens ryttare på Nangijalas rygg (första gången). Tjejen är 11år, kort i rocken och inte så stark så i kombination med strålande solsken och tråkiga paddocken så rörde Nangijala sig knappt :p

Är det tomtar på loftet hos alla hästar här eller? :p

Dunder hade ett dussin i huvudet igår. Det blåste väldigt mycket här och jag tänkte mig inte för när jag bestämde mig för en tur ut i skogen. Det var som att sitta på dynamit. Han gjorde skäl för sitt namn :p
Men han såg bara lite monster här och var. Korta tyglar och prata med honom så var det lugnt.

Sedan tog vi en stund i ridhuset efteråt och travade, för jag vågade bara skritta ute och en liten galopp på ett ställe där jag vet att det inte finns några monster och trav sista biten hem.
Han var hur fin som helst i ridhuset :love:
Önskar någon hade filmat oss. Det går verkligen framåt med honom. Sakta men säkert :)

Idag var det en lugnare ridtur för min del.
Walle är alltid pigg och alert förstås men idag behövde jag inte känna mig orolig.
När han är på det här humöret så känns det så positivt och roligt!

Härliga lilla häst!!

Han har för övrigt börjat tappa tänder... Fattas en framtill :love:

Idag hade vi ett mindre lyckat pass.
Började på utebanan och skulle lina lite. Walle var fullständigt tokig. Han gick i passage, skyggade och var faktiskt lite blockerad.
Valde då att gå in i ridhuset och ledde runt honom länge i skritt innan jag släppte ut honom på linan.
Avslutningsvis blev han hyfsat avslappnad så jag kunde lina skritt och trav i båda varv.
Brydde mig inte om att rida idag :o.

Åh va jag känner igen det där beteendet!!
Kan det vara pappa W som spökar :o :D

Under inridningen märkte vi ganska snabbt att "springa av sig" inte funkar när han blir blockerad.
Det blir nästan värre....
Så istället har vi jobbat med att han ska stå still, och sen följa.
Oj va han tyckte det var jobbigt i början. Han kunde resa sig, slå med frambenen och skaka på huvudet.
Sen var det som luften gick ut (frustar och sänker huvudet) och han blev betydligt coolare.
Nu om han börjar bli lite på tårna så "ger han sig" mycket snabbare och det är väldigt sällan jag ens behöver sitta upp på en stirrig häst.

Vad det gäller uteritter så har jag min gamle häst som hjälper till att hålla ordning på den där grå ;)

10593074_511082142328343_3646075395001438540_n.jpg

Åh va jag känner igen det där beteendet!!
Kan det vara pappa W som spökar :o :D

Under inridningen märkte vi ganska snabbt att "springa av sig" inte funkar när han blir blockerad.
Det blir nästan värre....
Så istället har vi jobbat med att han ska stå still, och sen följa.
Oj va han tyckte det var jobbigt i början. Han kunde resa sig, slå med frambenen och skaka på huvudet.
Sen var det som luften gick ut (frustar och sänker huvudet) och han blev betydligt coolare.
Nu om han börjar bli lite på tårna så "ger han sig" mycket snabbare och det är väldigt sällan jag ens behöver sitta upp på en stirrig häst.

Vad det gäller uteritter så har jag min gamle häst som hjälper till att hålla ordning på den där grå ;)

10593074_511082142328343_3646075395001438540_n.jpg
Ja det kanske ligger i generna..
Det var lite av den orsaken jag lämnade bort för inridning.
Påbörjade ju själv och kom så långt som att jag hängde på honom.
Kände att han var lite för kvick/ alert för att det skulle kännas bekvämt att fortsätta själv. + precis som du säger: när han blir spänd så "eldar" han ibland upp sig själv.

Men för det mesta känner jag mig hyfsat trygg med honom. Tror att när allt satt sig ordentligt blir nog våra hästar superroliga att rida med all energi!

Ja det kanske ligger i generna..
Det var lite av den orsaken jag lämnade bort för inridning.
Påbörjade ju själv och kom så långt som att jag hängde på honom.
Kände att han var lite för kvick/ alert för att det skulle kännas bekvämt att fortsätta själv. + precis som du säger: när han blir spänd så "eldar" han ibland upp sig själv.

Men för det mesta känner jag mig hyfsat trygg med honom. Tror att när allt satt sig ordentligt blir nog våra hästar superroliga att rida med all energi!

Samma här fast jag tog hjälp här hemma istället.
Att jag gick och blev en fegis efter förlossningen gjorde inte saken bättre :p
Men som du skriver så kommer vi ha två kanonhästar så småningom, men det känns lite som OM man gör fel så blir det så väldigt fel.

Jag satt och tittade på alla fina bilder som läggs ut och kom fram till att det är verkligen ett supergäng vi har här i tråden! Alla är så himla fina :love:
Det är lite extra kul att se Abbe ridas eftersom han haft en sån krokig resa och jag önskar er verkligen lycka till framöver!
Hoppas att Ai-chan frisknar till fort och att det inte var fång utan nått annat lätt åtgärdat.
Det är alltid lika kul att följa Nangijalas äventyr ;) Det är igen som kan säga att den ponnyn inte har personlighet :)
Jag som mestadels håller på med mina ponnyer nu (har ju dock en egenuppfödd 11årig halvblodsvalack) tycker ju det är lite extra roligt att vi är några som har ponnyer i tråden även om jag följer allas med och motgångar med lika stort intresse. Det är verkligen en härlig tråd för alla verkar glädjas på riktigt med varandra och ingen är bättre eller sämre än någon annan. Och vilken bredd vi har från ponnyer i olika storlekar-halvblod-western-hopp-dressyr-galopp-utställning. Kan travare vara det enda vi inte har? Eller har jag råkat glömma någon som har det?

Här kommer en bild på Majken från utställningen förra helgen
10730778_10202593860400203_5255569566382493261_n.jpg

Lägger även in en bonusbild på Victor från riksfinalen för att jag tycker den blev fin
10702086_10202593611313976_5188407642379181346_n.jpg

Ska försöka fixa in lite ridbilder någon dag med :) Dom är ju inte bara utställningsponnyer utan dom är ju faktiskt ridna i alla gångarter i någorlunda stadig form :)
(sorry för långt inlägg..)

Jag satt och tittade på alla fina bilder som läggs ut och kom fram till att det är verkligen ett supergäng vi har här i tråden! Alla är så himla fina :love:
Det är lite extra kul att se Abbe ridas eftersom han haft en sån krokig resa och jag önskar er verkligen lycka till framöver!
Hoppas att Ai-chan frisknar till fort och att det inte var fång utan nått annat lätt åtgärdat.
Det är alltid lika kul att följa Nangijalas äventyr ;) Det är igen som kan säga att den ponnyn inte har personlighet :)
Jag som mestadels håller på med mina ponnyer nu (har ju dock en egenuppfödd 11årig halvblodsvalack) tycker ju det är lite extra roligt att vi är några som har ponnyer i tråden även om jag följer allas med och motgångar med lika stort intresse. Det är verkligen en härlig tråd för alla verkar glädjas på riktigt med varandra och ingen är bättre eller sämre än någon annan. Och vilken bredd vi har från ponnyer i olika storlekar-halvblod-western-hopp-dressyr-galopp-utställning. Kan travare vara det enda vi inte har? Eller har jag råkat glömma någon som har det?

Lägger även in en bonusbild på Victor från riksfinalen för att jag tycker den blev fin

Ska försöka fixa in lite ridbilder någon dag med :) Dom är ju inte bara utställningsponnyer utan dom är ju faktiskt ridna i alla gångarter i någorlunda stadig form :)
Kan bara hålla med!
Jag som kom in lite senare i tråden har känt mig välkommen från första stund!
Det är en mycket intressant bredd här...

Fina hästar!! (Och vi får ta och ragga upp ngn trav11:a!)

Nu spammar jag ;) men hade vi inte travare i tråden för något år sedan, eller minns jag fel? @via ? Hade inte du ett gäng Elvor som du lade upp jättefina foton på? :) har du någon kvar?
Vi hade fem stycken elvor. En, Galaxy tvingades vi avliva efter att han skadade halskotpelaren vid ett bus i hagen. Game Boy är också död, han fick en inoperabel lös benbit (fraktur) i hovleden, enligt ägaren antagligen också en hagrelaterad skada.
Genie har startat lite, har nyss haft en viloperiod med ska enligt tränaren snart vara på gång igen. Gold har startat på och hittills tjänat 99 000 kr. Gazpacho bor på Åland. Hon har gjort ett fåtal starter än så länge. Ingen av dem är med andra ord kvar i vår ägo, och det ska de ju inte heller vara, vi föder upp för att sälja.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 453
Senast: ako
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 963
Senast: Badger
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka