Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Fina Ninja! :)

Calle vilar varannan dag. Han går inte exakt likadant vecka för vecka, jag varvar med ridning, tömkörning, linlöpning och körning (Och ibland löshoppning och promenader för hand, fast det sista räknar jag nästan som vila. Det blir rätt så mycket gräsäta under promenaderna ;) ). Dagarna i veckan räcker helt enkelt inte till för allt. Jag får lägga band på mig för att inte fuska med vilodagarna..

Han har just haft en vila på 12 dagar och jag ska rida honom första turen på 20 dagar på fredag. Sedan kör vi på mest med körning fram till nästkommande helg, och därefter blir det antagligen mer fokus på ridningen igen. Bete från mitten av maj till mitten av juli.

*kl

X har träffat massören idag, hade myror i benen så lite svårmasserad. Reagerade dock starkt på höger länd, sköt rygg, bockade och sparkade bakut. Så något knas där. Värme och mer knådande och sen nytt försök om ett par veckor.

Ska man göra det så ska det vara för den bästa ju ;)

Vad säger han om din.. fröken är det va?

Så käckt det ser ut. :D
Var löshoppar ni? Vi bor ju också i Halland.

KL
Nu har vi satt igång vår lilla dam efter vintervilan. Red på henne i november i alla gångarter och sedan har hon fått vila.
Longerade några gånger innan vi satt upp. Himla snäll häst. Nu är det bara att sitta upp och rida. Har bara ridit i paddocken men travar och galopperar. Lite bus men inte mycket.
Väntar på hovslagaren så att hon ska få på sig framskor sedan skall vi ge oss ut i skogen. Blir ju lite roligare för henne då.:) Siktar på att gör något tre dagar i veckan.
MEN hon växer inte.:nailbiting: Har fastnat på 155. Har nog haft den höjden i nästan ett år nu. Ser dessvärre helt klar ut och som en ponny i kroppen.

Kl
Vi har ju inte kommit så långt men jag märker på Walle om jag inte hunnit med att göra något på ett par dagar. Han blir rätt så rastlös då, skrapar, busar och vill gärna bitas O_o.

Jag har inget direkt schema utan mitt jobb och tiden får avgöra. Ibland blir det ett par dagar i rad (väldigt enkelt med promenader, korta linpass, träna på sadel osv) och sen blir det ibland vila några dagar, bara ut och in från hagen...

I nuläget funkar det här!

Han har iaf varit väldigt duktig med sadeln. Jag har spänt fast den och promenerat med den. Nästa steg blir att få springa lite i linan med sadeln, kanske imorgon?

Hm min har också stannat på ca 155, var 153 i september... Vad har vi gjort för fel? Jag har inte haft proteinrikt hö, men kompenserat med luchern, soja och lite avelspellets. Hon har aldrig sett för smal ut eller varit tunn/spettsig över ryggen så hon borde ändå ha fått den mat hon behöver för att växta. Hoppas nu att solen och gräset sätter igång tillväxten. Min ser ut som en 2 åring tycker jag men även som en snygg ponny (proportionerlig) se bild (mamman är ca 163 och pappan 168, ston bakåt på mödernet runt 160 men inte under det, dock gammelstammad)
23_zpsb12a079f.png

amaranthe Ser ju bra ut!

Senast ändrad:

Min sades vara 1,48 när jag köpte honom men har ju sett att han växt lite men ligger på 1,48 fortfarande enligt mätstickan....
Vore trevligt med 1,55 men det blir det nog inte

hmm en spruta tillväxthormon..... näe.

Hur som helst fick jag beröm för att jag gjort ett bra jobb med henne i går av AE och Imbra fick beröm för sitt uppförande, att hon går riktigt trevligt nu, och för sin exteriör. AE gillar inte spindelbenade hästar utan hästar av lite äldre typ:) Imbra gjorde en ful grej igår när hon blev upphetsad över 2 hästar som kom in i ridhuset, hon slog så högt att bakbenen kom över tömmen ( enda gången hon slog under passet) men linorna lyckade bli rejält intrasslade runt karleder mm och vi fick spänna bort linorna. Men hon tog det väldigt bra och blev inte rädd men skötte sig därefter klanderfritt.

Quimero: Okej! Ja egentligen skulle man vilja göra sååå mycket mer men man får hålla sig i skinnet :D

Matmissbrukaren:
Ja det som är rätt skönt med unghäst ändå att man kan ta det när man känner fört. Brukar köra på samma men brukar oftast landa på 2 uteritter fast jag egentligen skulle vilja rida mer ;)

Ninja är ju inte heller så stor, mätte henne till 160 i vintras men har en känsla av att hon kanske växt på sig nån centimeter.. Hon känns rätt bakhög förtillfället som ni kanske såg på bilderna som jag posta innan. Hoppas hon växer på sig nu när gräset kommer och vila i sommar :)

KL

Ska ni visa på treårs? Vart isf? Är ni vana visare? Jag har börjat noja. Känns som att så mkt kan gå fel och så får hästarna leva med dåliga poäng hela sitt liv..

Här är iaf min lilla Alpha när hon löshoppades för micke carlstedt sist iaf. Hon börjar veta hur man gör:)
https://www.youtube.com/watch?v=eEpzKC9rKn4

Jag ska visa min Walle i Nybro om allt går som planerat.
Blir det dåliga poäng får jag leva med det. Har inte tänk sälja honom ändå :D

Eftersom vi kom igång sent så jobbar vi med honom 1-3 gånger i veckan och så skippar vi vilan innan 3 årstestet.
Han är så otroligt lättlärd och kvick så det händer massor varje gång.
Idag red vi ut i skogen för att ta galopp för första gången.
Han är bara galopperad i lina en gång och när han löshoppades.

10155728_444054625697762_1354248941_n.jpg

Han tog helt frivilligt täten och gick först i skogen.
Jag sitter tryggt bakom på den lugna bruna :D

Han tog galoppen på kommando och skötte sig riktigt bra. Hade en stor galopp så det fick gå undan lite för att han skulle orka med.
På lördag är det löshoppning igen.

Är det bara min som går på lösdrift nu?
Jag tror det är en stor fördel när de växer och också när de rids in.
Har bara märkt positiva effekter på mitt yrväder i alla fall ;)

Jag vet precis vad jag gjorde för fel :mad:
Glömde kolla upp mamman bättre. Hon är stor 167 och ganska rejäl typ av sig men mormor och mormorsmor var under 160. Skulle valt en jätte till hingst men tog en på 160 som de sa lämnade stort.:banghead:

Min har gått på lösdrift från 6 månader till september sen har hon varit som vilken ridhäst som helst med box och grushage hela vintern. Hon är väldigt cool så inte blir hon stissig av att stå på box.

Hon har inget gång heller :meh: så vi visar inte. Vill inte leva med dåliga siffror resten av livet. Stackars lilla häst, inget blev rätt. Får se vad vi gör av henne. Finns väl de som vill ha en trevlig häst och som inte vill tävla.

Jag ska visa.

Är skitnervös över poängen. Nu har det gått så bra på träningarna så det går säkert skit :crazy:
Men då får jag leva med det.

Min skulle gått på lösdrift men han gillar ston lite för mycket så det fick bli box istället. Han är hingstig av sig och hoppar gärna upp på hästar. Men det är ju en fördel på visningar, hingstnacke och visar gärna upp sig :)

Nightwish i Laholmstrakten och jag på Plönningegymnasiet. Är också där Clinicen ska vara. Men ni får inte komma dit, tänk om vi blir totalsågade :p

Jag ska visa eller jag har nog tänkt att ta lite hjälp men jag har visat förut och det gick bra :D

Russet visas i Maj på Ökna och då visar fodervärden.

Connemaran visar jag i Norrtälje i september. Dels för att jag inte vill visa båda på samma ställe och sen behöver connemaran mer tid på sig. Och den jag vill låna som visare lär vara där ändå. Jag har inga förväntningar på connemaran, hon rör sig inte tillräckligt bra för högre poäng och utan egen motor så blir inte hoppoängen så bra heller.

Russet däremot är en liten kanonkula och travar som en riktig stjärna!

Connemaran ska löshoppas för instruktör två gånger i april, ska bli spännande att se om han hittar en motor i henne...

Vet du hur det är med alla anmälningspapper? Är det bara i tdb man måste anmäla?

Har precis blivit medlem i en förening så han får starta i treårs men jag vet inte riktigt hur resten går till. Har aldrig gjort något sånt här innan.
Har hittat var i tdb man ska anmäla och när sista datum är.

Jag anmäler antingen direkt till föreningen eller via Blå Basen (svehast.se och sen klicka på bedömningar - internetanmälan - internetanmälan). Vet inte om det fungerar med welsh eftersom de är "passiva" i Blå Basen.

Det tycker jag är smidigast. Russet är betalt och klart men connemarans visningsställe har inte öppnat anmälan än, det är ju ett gäng månader kvar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 546

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat