Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Precis så gör min också...
Nosgrimma har jag inte satt på än utan kör utan.
Grejen är den att han kör upp huvudet och när jag får ner det så vrålkniper han igen munnen. Så fort jag får in fingret i mungipan så slänger han upp.

Men, men jag ger mig inte utan har tränsat varje gång även om det tar lite tid...

Quimero: ska testa med slickisen, det kanske funkar...

Ha ha väldigt igenkännande film.
Ja det gäller verkligen att vara mer envis än pållen.

Skönt att veta att det är fler som fått traggla :D.

Ponnyer är bra ;)

Min tar bettet rätt fint men hon är pillig med munnen och gillar att greja med bettet.

Ger alltid godis efter tränsning, även när de är vuxna och vana.

KL:
Idag har det busats i Calles hage.
version-dfcb938caf5ec48c968d5c58dca880e2

version-8c702e8c2eeebda845a9d2026ea162e7

version-29f96f03d2f9c316f54948147f12f1fd

10154951_10203656151630754_755694061_n.jpg

Jag tycker ju att Calle är så liten.. Men den klippta svarta är 162 cm hög, skimmeln minst 173 och den oklippta svarta ca 170.. Så Calle är nog inte sååå liten..

Haha, ja, det blev nog dagens bästa. :)

De har så himla roligt tillsammans i den där hagen, mycket spring och lek. Igår påbörjade jag lite tömkörning med Calle igen. Jag kan inte klaga, det gick verkligen jättebra. Han tar galoppkommando (röst) relativt säkert nu, och det kommer säkert att underlätta en hel del i ridningen med. Nu har jag exakt 13 dagar på mig att trimma innan vi ska på kurs.. Nervöst..

Fullblod har ju sina för- och nackdelar, oftast lär de ju sig väldigt snabbt och gillar utmaningar. Tyvärr lär de ju sig vissa grejer man kanske inte önskar snabbt också ;)

Fina bilder!

kl.

Nu är jag hemma igen, tyvärr bara för en vecka innan jag åker igen. Lilla WallE verkar inte vantrivas dock utan busar med 12.an i hagen och mår allmänt gutt i vårvärmen. Eftersom jag samtidigt är dö sjuk har jag inte orkat mig ut mer än att pyssla lite och borsta av hästarna så han ska få komma ut imorgon kanske, om jag är piggare ^^ Han verkar dessutom ha växt och ser ut att närma sig 155 nu då han inte alls ser lika liten ut längre när man ser honom och 92.an jämte varandra(156) kul i alla fall! :)

Hoppar in från tiorna! ;)

Min var JÄTTEdum att tränsa,huvudet i vädret,och vägra gapa.

Vi löste det genom att knäppa upp bettet i ett sidostycke istället och på med nosgrimma,då tränsade jag som vanligt (med bettet hängandes i ena sidostycket då),knäppte allt,sen var det dags att stoppa in bettet i munnen,vek liksom in det från sidan bara i munnen,och han accepterade det mycket bättre när vi gjorde så här,plus att jag kunde då hålla ner huvudet under hakan i nosgrimman istället för att hålla på att veva med mina händer alldeles framför ögonen på honom och stirra upp han ännu mer.

Detta i kombination att vi bytte bett så tog det en/ett par veckor innan han gapade självmant efter bettet. Jag kunde sen tränsa som vanligt,bara han fick acceptera bettet så.

Tack för din input!
Också värt att prova.
Känns iaf som att det är fler som haft ungefär samma problem men som löst det. Känns positivt!

Knäppa loss sidostycket fungerade superbra på Q som jag hade innan. På Calle hade det ingen effekt. Kanske för att han redan hade en negativ inställning innan jag började att arbeta med det? Tjejen som har fött upp honom är duktig, men enligt henne har han alltid varit MYCKET skeptisk till bettet. Jag upplever nog att han har varit skeptisk till all kontakt med huvudet öht.

Men jag blev lite inspirerad av allt tränsningsprat, så i morse riggade jag kameran för att visa hur vi arbetar just nu. Som synes på filmen så är inte bettet problemet alls längre, utan mer att få honom att slappna av och stå med huvudet sänkt. Helst vill han ju ha koll på ALLT!

https://www.youtube.com/watch?v=PC04v1ESaKg

Har hållt mig lite undan ett tag, önskar så att jag kunde hänga med er när ni jobbar med era fina 2011: or. Bara liiiiite avundsjuk på er som rider och planerar 3-årstest. ;)

Här kommer iaf en uppdatering från mig och Abbe, om det nu är någon som undrar vad som har hänt. Han lever fortfarande och är återigen en väldigt glad och busig unghäst. Jag ser ingen hälta på honom alls längre så jag är åter i ett läge mellan hopp och förtvivlan. Han är dock en riktig darling! Så vansinnigt gosig och nyfiken. Alltid glad, kan inte komma på ett enda läge där han tjurar ur. Busar och brallar lite för mycket, javisst, men inte tjurar. Följer som en hund när han är lös och har äntligen börjat förstå att man måste lyssna på den som håller i andra änden av repet när man är ute och går fast man är pigg och det kliar i alla bus-celler. Har vuxit en hel del i vår/vinter men börjar närma sig något som ser ut som en häst igen. Inridning helt lagd på is så länge, men däremot löshoppades han igen i helgen.

Funderar av och till hur jag ska göra… allt hamnade lite på paus när även min andra häst blev skadad efter att vi gått omkull, så Abbe har fått hänga med på mammas rehab-program. Som tankarna går just nu hoppas jag på en uppstallning/betesplats inte långt från mig där han ska agera sällskap/lekkompis åt en 2012:a. Vill inte ge upp hoppet om min älskade Abbe så länge han själv är glad och smärtfri. Så länge det bara är min plånbok som lider så greppar jag minsta halmstrå. Om inte annat kanske jag kan ge honom en riktigt härlig sista sommar.

4ae1a114-c3b3-4d5f-8677-4fb84bae7f02_zpsc9b340f0.jpg

Åh, äntligen. Vi har funderat hur det gick för Abbe.

Vad skönt att han är livsglad! Hoppas innerligt för din skull att han bara blir bättre från och med nu.

Skönt att höra från er, jag har också funderat över hur det gått.

Jag har också läst avundsjukt om alla som tränat sina hästar medan min egen har varit konvalescent. Men hon blev friskförklarad idag och nu siktar vi in oss på att hinna med treårstest i mitten av juni.

Abbe är så fin :love: Kul att se honom igen här på buke. Håller alla tummar att "storebror" håller sig frisk nu!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka