Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Det jag har hört är dels att man inte bör skritta på lång tygel då de inte har ryggmuskler för att bära upp det. Sen bör man inte skritta på kort tygel för då dödar man lätt framåtbjudningen.
Summa summarum bör uppsutten skritt undvikas.

Men om man rider ut då? Känns ju inte helt bekvämt att sitta upp och så full fräs iväg i trav.

Jag brukar leda första minuterna så de är framskrittade för hand. Då är det bara upp och tuta och köra med trav och galopp och sen skritta av för hand också. Jag satt ju på Balder ca 15 min i skritt i lördags, men det var allra första ridturen.

Så skritt på kort tygel är okey då menar ni?? Är skritt samma som att sitta ner i traven typ? När är ryggen så musklad att man kan skritta då? Nu känner jag mig totalförvirrad....

Idag var vi iväg på löshoppningsträningen och det gick hur bra som helst!

Kritiken från tränaren:

#Kanonfin hoppteknik över hindren
#Suger åt sig hindret en bit innan han hoppar och fokuserar på sin uppgift
#Rätt galopp efter hindren
#Tar svängarna bra efter hindrena
#Märktes att vi tränat bra hemma
#Verkar ha en kaxig personlighet men trevlig
#Skulle definitivt vara med på treårs
#Hade kunnat hoppa berg om vi bara höjde och höjde
#Jättefin kroppstyp och utstrålning
#Kan absolut bli en fin liten hopphäst

dscn4792_53308b65e087c34c6f356d11.jpg

dscn4794_53309171ddf2b378fd50f140.jpg

dscn4831_533098f59606ee0c38c13ba9.jpg

Anledningen till att man inte skulle skritta var att det var väldigt svårt för den unga hästen att balansera en ryttare i skritt och den stora svårigheten gör att hästen spänner sig. För många gånger i spänd skritt blir en vana där skritten blir förstörd. Det känns ju jätte knepigt just när man rider ut, då det normala för mig då är att skritta mycket och varva gångarterna.

Hm, vet inte riktigt vad jag ska tro känner jag :p jag vill ju skritta ute för att Nangijala ska tycka det är roligt och få framåtbjudning samtidigt som hon lär sig balansera upp mig. Ska hon balansera upp mig känns det tokigt att hon inte bör gå på lång tygel för meningen känns ju som att hon ska hitta balansen, inte riskera hitta balansen genom mina tyglar?

KL
Red mitt troll idag en liten tur precis som i söndags. Skillnaden var att vi tog en mycket längre travsträcka på hemvägen (det där med att inte skritta snurrade i skallen). Hon var pigg och gick på ordentligt i både skritt och trav men är så mjuk och lättstyrd. Börjar vänja mig in vid den där äckligt mjuka traven igen, det positiva med den är ju att man verkligen inte skumpar vad som än händer haha. Är ruskigt nyfiken på om hon har samma galopp som sin mor med, men vi får väl se när jag tar reda på det. Snart dags att pausa lite från ridningen ;)

Han är verkligen bedårande! :love: Kul med så fin kritik också!

*kl*

Min har också varit iväg och löshoppat, passar på att åka så ofta det går nu för att försöka få lite ordning på sakerna inför tre-års. Hon hoppar trevligt, men är fortfarande för försiktig och vågar därför inte riktigt hoppa Framåt också och inte bara Uppåt. Det går åt rätt håll dock och hon är duktig, även om det finns en del att önska vad gäller uppförandet mellan hopprundorna... :angel: Sprattel är bara förnamnet.

En liten film på sista vändan för dagen:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10154045798900145

Hoppetjejen:

Hoppelihopp.jpg

Så fin hon är!!
Tycker inte hon ser så försiktig ut, mer åt det kloka hållet! :D

Vi har varit ute på skogstur.
Kunde inte ta den vanliga rundan för där härjar en STOR grön skogsmaskin.
Ny runda och så lite blekinge-blåst på det, men det gick kalasbra!
Jag hade Walle i longerlina till en början men på vägen hem fick de gå själva.
Passerade en bil, en traktor och en annan skogsmaskin utan problem.

Han är mycket mer lättsvängd nu och har en bra framåtbjudning.
Växte inte fast en enda gång :p

1948002_441308529305705_1737263649_n.jpg

Jag vet inte riktigt. Har inte råd att lämna till de jag verkligen vill. Den ena av de två rider henne bara jag kör ner henne till Stockholm men det blir ju inte samma kontinuitet.

Får jag min GBP i år relativt snart hinner jag nog fixa det själv inför kvalitets nästa år, visar helst i september. Borde veta mer nästa vecka.

Så länge ska jag ta tag i tömkörningen ordentligt men är hindrad av min jävla tennisarmbåge.

Haha, hon är lite oklokt försiktig faktiskt, jäääätterädd om sig och då blir det istället lite knas ibland. :D

Gud vad din Walle vuxit till sig - nu ser han ju liksom vuxen ut! :love: Jättefin!

Jättefin häst.
Visst är hon försiktig men det ser ut som hon tycker det är kul då hon bjuder på så fint från svängen...

Kl
Idag tränsades Walle för andra gången. Lite konstigt tycker han att det är men samtidigt trevligt att få så mycket beröm och godis av matte...

Blä för vädret här ikväll. Det blåser så det känns som huset ska blåsa ner från kullen och så är det så kaallt :mad:.

Så käck din ponny är, hoppar riktigt fint :)
Du lyckades med att få löshoppa för H ;) Ska löshoppa med min lilla för han på onsdag :D

Är det i S-S du har hästen? tycker jag känner igen staketen på bilderna ;)
(har varit där och tävlat några ggr)

Så käck din ponny är, hoppar riktigt fint :)
Du lyckades med att få löshoppa för H ;) Ska löshoppa med min lilla för han på onsdag :D

Är det i S-S du har hästen? tycker jag känner igen staketen på bilderna ;)
(har varit där och tävlat några ggr)

Tack :)
Jo, det blev löshoppning för honom för våran del med. Ska vara med två ggr till tänkte jag. Om två veckor nästa gång.
Detta var på P i deras lilla ridhus och utanför korten togs :)
Du menar det stora stallet som U/T.M. har över åkrarna? Där har jag haft häst en gång i tiden. Annars vet jag inte vilket stall du menar :p
Eller så är jag redan lost :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat