Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Jag har tur med att det är två andra valacker som också ska gå på magert bete så får han sällskap.
Han måste gå i valackhage eftersom han är överförtjust i damer. Har en himla tur med att vi bara är valacker i stallet för tillfället med :)
Finns ston på båda lösdrifterna och ena lösdriften går med våra på betet och det är två ston där och alla ska gå på det vanlige betet.
Ett sånt pyssel det ska vara!
Bara min som är ponny med och det är 4 travare så alla dom kan ju gå på vanliga betet utan att bli tjocka, varmblod är ju inte kända för det direkt.

Idag har vi galopperat i skogen för första gången :bump:

Gick hur bra som helst!
Fick inte tag i något sällskap så red ut själv den rundan vi gått några gånger själv innan och jag kände bara att va fan, testa!
Å han fattade galopp direkt och vi tog en hyfsat lång sträcka med två fattningar och han fick mersmak. Spetsade öron och tyckte det var superkul.
Han har sååå härlig galopp, det är som att sväva fram :love:

img_20140404_142707_533ea9cdddf2b3338a602984.jpg

Jag ska visa min Walle i Nybro om allt går som planerat.
Blir det dåliga poäng får jag leva med det. Har inte tänk sälja honom ändå :D

Eftersom vi kom igång sent så jobbar vi med honom 1-3 gånger i veckan och så skippar vi vilan innan 3 årstestet.
Han är så otroligt lättlärd och kvick så det händer massor varje gång.
Idag red vi ut i skogen för att ta galopp för första gången.
Han är bara galopperad i lina en gång och när han löshoppades.

10155728_444054625697762_1354248941_n.jpg

Han tog helt frivilligt täten och gick först i skogen.
Jag sitter tryggt bakom på den lugna bruna :D

Han tog galoppen på kommando och skötte sig riktigt bra. Hade en stor galopp så det fick gå undan lite för att han skulle orka med.
På lördag är det löshoppning igen.

Är det bara min som går på lösdrift nu?
Jag tror det är en stor fördel när de växer och också när de rids in.
Har bara märkt positiva effekter på mitt yrväder i alla fall ;)

Duktig häst! Skulle du inte visa i Tingsryd?

Va kul! Jag ska också visa i Trollhättan :) är med i kursen före också, första tillfället var 16 mars och sista tillfället är nu på söndag. Då är det genrep, Walle ska både tvättas och knoppas ;)

Han skötte sig i princip perfekt vid första tillfället. Han går bäst när han får sköta sig själv i lösgalopp och löshoppningen, vilket är väldigt skönt då jag har haft svårt att få ihop folk som kan hjälpa mig..

Dock blir han OTROLIGT bänglig med huvudet när han blir svettig, man kan tro att han alltid har fått använda oss som klipelare... När han inte lyckades fick han för sig att han skulle rulla sig i stället... :banghead: menmen, unghäst var det ja ;)

1795920_10152419040112122_1221631184_o.jpg

Matmissbrukaren: Så roligt med löshoppningen och att Dunder fått så mycket beröm! :D Har själv heller aldrig varit/visat på treårs så jag hoppas jag fixar pappersgrejorna, men eftersom jag är lite virrig missar jag säkert nåt haha :p

lil-sis: Vad tråkigt att hon reagerade, har det märkts nåt innan på henne?

Ackio: Fruktansvärt snygg är han!

Nightwish:
Hon ser ju ut att gilla det :)

Vimsan: Så fiin han är på ridbilden!

fia-lisa: Kul att höra från dig och Abbe igen!

tengstrom: Ingen veckoplanering direkt, gör som matmissbrukaren och gör det som passar :)

KL
Här har det inte gjorts mycket de senaste två veckorna eftersom syster var sjuk måndag-fredag och sedan blev det igen i tisdags. Blir en del extrajobb med mockning och ridning av hennes ponny då. Så Nangijala har mest fått bli borstad och gå och beta gräs denna veckan :) I torsdags skulle jag ta ut henne ur hagen när jag ridit och mockat. Hämtade grimman och gick till grinden. Perfekt! Nangijala stod på toppen av en backe halvvägs in i hagen och betade. "Nangijala!" ropade jag en gång. Ingen reaktion alls. "Nangijaaaalaaa!!" ropar jag högre och börjar bli irriterad för hon lyfter inte ens på huvudet, hon som aldrig ignorerar mig. "NANGIJALA!!!" skriker jag strax efter andra ropet samtidigt som jag undrar vad tusan som farit i henne. Då hörs en skrikgnägg - från andra sidan hagen - och Nangijala kommer i sådan full fart att hon halkar med bakbenen i nerförsbacken och håller på att glida ner på rumpan. Det var hennes mor jag hade stått och ropat på :rofl:

Nangijala håller föresten på att tappa sin första framtand, den gamla sitter på den nya så det syns tydligt att mjölktanden kommer lossa snart :)

Nej inte direkt. Men hon står emot lite rent allmänt så med lite flyt är hon bara überkänslig. Har täcke 24/7 nu på massörens inrådan, ska börja massera idag, hon har varit lite grinig :p

Har bokat två löshoppningstillfällen till med instruktör och chansar på att ta med russet också för fodervärden kan vara med :) Sista tillfället är 14/5 och det är perfekt genrep för russet :)

Tråkigt med datumbyte men kul att ni ändå siktar på att visa :) !

Tack alla för era fina ord om min Fjant :love: ska hälsa honom att ni tycker han är fin ;)

Nu kommer jag inte ihåg allt han sagt, men han sa något om att hon är mycket snabblärd, kvick, smidig och kommer hoppa hus när hon fått kläm på det :D
Vi har inte kunnat löshoppa henne innan så det som vi löshoppat för H är allt, känns lovande iaf :)

Kommer inte bli något 3:års test för oss, hon är fortfarande väldigt osäker när jag ska hoppa upp och hoppa av (fick en flygtur sist jag skulle sitta av...:meh:) Vill inte stressa fram något.

Idag var vi på Clinicen och visade upp oss.

Det gick jättebra!
Fick fin kritik. Kopierar in från bloggen igen, för lat för att skriva om allt :p

Först lösgalopp, löshoppning och sen visning för hand. Domaren sa att han har en läcker galopp och att han tycker mycket om den här ponnyn.

Dom andra domarna instämde och tyckte han var en trevlig ponny.

Han hoppade bra. Minuskritiken var att han ska höja frambenen i hoppen samt få lite mer fart framåt själv. Annars bara positiv kritik.

Exteriört tyckte ponnydomaren om honom. Fin utstrålning, fint huvud, bra hals, kors, bog. Trevlig ridmodell. Ville ha honom lite grövre eftersom han är cobtyp men hon sa att det kommer eftersom han fortfarande växer.

Det var något med hovens vinkel han fick minus för. Kommer inte ihåg hur hon uttryckte sig.
Hon tyckte det var bra att han inte var knoppad, eftersom denna rasen inte ska vara det vid utställning. Så det var ju tur vi lät bli. Tyckte han gjorde sig bäst utan.

img_20140405_144114_53400f299606ee133526bab3.jpg

img_20140405_155955_53400f36e087c35233207492.jpg

Det enda minuset han får från mig idag är att han vägrade följa med hem igen :meh:

Nu kommer jag inte ihåg allt han sagt, men han sa något om att hon är mycket snabblärd, kvick, smidig och kommer hoppa hus när hon fått kläm på det :D
Vi har inte kunnat löshoppa henne innan så det som vi löshoppat för H är allt, känns lovande iaf :)

Kommer inte bli något 3:års test för oss, hon är fortfarande väldigt osäker när jag ska hoppa upp och hoppa av (fick en flygtur sist jag skulle sitta av...:meh:) Vill inte stressa fram något.

Man ska inte vara med om hästen inte känns redo. Så det är ju bra att du hoppar över det om det är så det känns.
Låter som ni fått bra kritik :)

Jag hoppas jag klurar ut alla papper :p

Kikar på fler utställningar nu med och det var då en massa att hålla reda på!
Vad mycket lättare det är att anmäla en travhäst till lopp. Allt man behöver ha koll på är hästens poäng, summan den tjänat och hur lång distansen är på loppet samt vilken kusk som får köra. Å så man kommer till rätt bana :D

KL
Nu har vi anmält till löshoppning:D Har inte gjort det sedan i höstas. Ska bli roligt att höra vad de säjer om henne nu.
Idag red dottern och hon testade att hoppa lite.:) Problemet var att först i traven går hon med huvudet för högt och sedan i galoppen så bjuder hon inte och huvudet åker ner mellan frambenen :p
Lyckades få lite fart och hoppade små hinder på 30-40 cm som hon glatt skuttade över och sedan bockade efteråt. Måste träna upp hennes kondis nu så att hon orkar lite längre stunder. Nu rider vi nog max i 15 min.

Det verkar vara roligt att hoppa när man är unghäst :D

Jag har varit iväg för andra gången och löshoppat.
Han var nervös när vi skulle lasta, bajsade två gånger och strulade lite.
Men plötsligt fick han andra tankar och gick in.
Färden dit gick bra och han gick lugnt ut.
Bredvid stod det ett släp med en häst i som bankade hela tiden.
Det var läskigt :p

Väl inne i ridhuset visste han precis vad han skulle göra.
Ville inte galoppera när bommarna ligger på marken men när de blir hinder går det bra. Han hade bra framåtbjudning och rättar sig fint.
Sen blev det oxer av sista hindret och tvärnit!
Det var han inte beredd på.
Andra gången stannade han upp och hoppade sen stillastående.
Fjärde gången hoppade han även oxern med bra tempo.
1 meter tog han sig över och hoppar säkert 20-30 cm över det.

Följde ganska snällt med hem och såg rätt trött ut när vi lastade ur hemma igen.

Inte bara min som är lite yster nu, låter det som när jag läser i tråden.. ;)

Igår tog jag Calle och promenerade en knapp kilometer till en gräsbana som vi rider på. Där skulle vi ta lite galopp hade jag tänkt. Satt upp för att försöka att börja trava och galoppera rätt snabbt (Man har ju läst tipsen här i tråden. ;) ) Calle tyckte dock inte att det kändes rätt, utan sköt rygg så pass att det kändes som om jag red på halsen.. Hoppade av igen och sadlade om, ifallattom.. Men det blev likadant igen när jag satt upp. (Han gjorde så de allra första gångerna vi red med, och eftersom han vilat ett tag nu så testade han antagligen läget..) nåväl, inget mer, och efter 100 meter i skritt så kändes det himla bra så vi vände och jag skulle precis be om trav igen när... KABOOOOOOM!!! Hästen kastar sig iväg sittandes på bakkärran. Han gör caprioller och bocksprång, hej och hå.. Jag tackar gudarna för hoppsadeln med mycket stöd och mina antislipridbrallor... Det var jäääkligt nära, men han slutade precis när jag tänkte: - Det här kommer att göra ont, skit oxå..

Han darrade till, och sedan gick han vidare som om inget hade hänt. Piloten däremot, hade just fått nerverna rejält omskakade, så hon behövde dra några extra andetag och samla sig..

Efter en minut så testade vi att trava igen. Ungefär vid samma ställe så gör Calle ansats till att göra exakt samma sak, men tar min förhållning och lyssnar. Rider 5 minuter till. Vänder och är på väg tillbaka åt motsatt håll. Då hoppar EN BAMSESTOR RÄV upp PRECIIIIIIS där Calle stack.. O_o

Ok.. Tur i oturen, jag satt kvar. Och Calle har inte fått ngt nytt hyxter för sig egentligen.. Han blev bara jäkligt rädd för räven.
Rävskrälle.. Hahahaha!

Haha, ja, tro mig.. Jag var inte långt ifrån. Men vi avslutade allt med att galoppera lugnt och fint över gräsbanan. :) Sedan GICK jag till fots hem igen. Lugnast så, hahaha!

Har du koll på passet har du koll på allt till utställningen :D

*kl
Idag cyklade husse med X och sen tvättade han nästan hela ponnyn inkl huvudet, han har studerat "Ryttareliten - stallet". Hon skulle aldrig låta mig spola med slangen lös på det viset, hon är SÅ husses ponny!

Kl

Idag fyller prins Walle tre år!

Det firade vi med att spänna fast sadeln och lina i både skritt och trav.
Gick riktigt bra. Han brydde sig inte ett dyft om sadeln...

Jag är avundsjuk på er som ska visa på treårs, det är ju så kul!

Tyvärr är vi så långt efter så det funkar inte för vår del. Önskar ibland att jag köpt en tvååring istället. Då hade vi varit mer i fas och haft tid att förbereda för testet.
Får väl ställa in mig på kvalitén istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat