Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Hahaha, kan se det framför mig :D vilken tur du satt kvar!

Matmissbrukaren: då vet du ju redan ungefär hur det kommer gå på treårstestet ;) satte de poäng också för att visa hur det gick till?

happyrider: Grattis till Walle!

KL
För första gången har jag fått tillkalla veterinär till Nangijala, hon som alltid varit frisk som en nötkärna. Men får väl börja från början. Kom gående till stallet och Nangijala gnäggar när hon ser mig komma 100m bort, varpå hon gnäggar ytterligare en gång när jag gått 50m och går till grinden. Hämtar grimman, sätter på den och upptäcker att hon dreglar lite. Konstigt, tänkte jag och öppnar munnen på henne. Tvi alltså, det bara rann ut massa tjockt grönfärgat slem ur munnen på henne. Såg ut som om någon hällt massa klister i munnen på henne :yuck: In med henne, kika mer i munnen och akta sig för slemmet. Är ju pigg och glad men ringer veterinären som menar att det inte låter som foderstrupsförstoppning. Hon frågar efter åldern och säger sedan att det kan vara irritation efter en mjölktand som ska lossna (jag sa framtanden höll på). I med att hon var så pigg bestämde vi att jag skulle avvakta en timme, gå min promenad jag hade tänkt och sedan se om hon åt sitt hö som vanligt. Dreglet slutade efter nån halvtimme men när jag gav henne höet tuggade hon på samma tugga i 5min, fnurrade runt lite i höet och gick sedan iväg. Så det var bara för veterinären att komma :meh: Trollet får lugnande, baxas upp med huvudet över boxväggen och får en sån där metallpryl som öppnar munnen. Veterinären tar ut en massa halvtuggad mat, spolar munnen, rycker ut framtanden (som nu vickade fram och tillbaka). Hittar inget mer förutom en liten vass kant vid ena tanden så hon ska bara raspa till den lite. Då lossnar en kindtand och troligtvis var det den som orsakade allt för när Nangijala väl fick äta igen var hon precis som vanligt :D

Vi la tänderna i en hörna för att jag ville spara dem men hunden snodde dem vid nåt tillfälle så de var puts väck :banghead: hittade bara kindtanden. Nangijala hade vargtänder men de satt långt inåt gommen så veterinären trodde inte de skulle störa, skönt att få veta det iallafall :p alltid en tröst när den svindyra veterinärräkningen trillar in. Varför ska det alltid hända något en helg?

10172774_10201929897190129_7784935178299031676_n.jpg

Nej, inga poäng. Troligtvis för att inte sätta siffror i huvudet på oss ägare nu och så blir det helt annat på testet sen. Så bra att dom avstår :)

Men hans galopp får han alltid superbra kommentarer om och alla domare var eniga om idag att den är läcker som en av dom kallade den :p
Så gissningsvis får han höga poäng på den. Traven är något kort och framtung men det visste jag redan. Får öva mer hemma nu på att få fram steget. Skritten får han nog helt okej poäng på så länge han är avslappnad och sänker ner huvudet som han ska.
Så jag hoppas domaren på treårs är lika förtjust i hans galopp för enligt mig är det den bästa gångarten för en hopphäst så det skadar inte om han får bra poäng där :)
Exteriört är han fin så det borde inte bli några dåliga poäng där iaf.
Hoppmässigt gör han allt rätt förutom då att frambenen måste upp lite mer och så måste han få lite mer egen motor över hinderna.
Han är av en fin modell.
Sen vill man väl inte hoppas för mycket utan jag tar det som det kommer. Blir det skitpoäng på testet så blir det. Han får visa vad han går för i framtiden då istället eftersom jag vet att han är bra :)
När tränaren pratar så fint om honom så har jag inte vågat säga att han ska bli en skogsmulle.. Jag har inga som helst tävlingsambitioner men jag kanske får ändra mina tankar :p

Skönt att det löste sig med tänderna!

Min förra häst fick likadant och slutade även dricka så hon fick åka och plocka bort några hon med, så blev hon som vanligt sen :)

Har hittat en utställning i sthlm som jag kanske hade velat ha med honom på men jag bor ju en bit därifrån så vet inte hur jag ska kunna lösa det.

Blir ju en jäkla väg att köra, sen visa och sen köra hem igen.
Ibland har jag hört att det finns övernattningsboxar så får väl höra mig för om det.

Annars är det fyra andra utställningar jag har intresse för och dom ligger mycket närmare och dit kör jag över dagen bara.

Vad skönt att det bara var tänderna, även om det var synd att de var tvungna att spöka just under helgen...

Tack!

Ja därför jag älskar den här tråden! Postar inte mycket annars på forumet men här är det så bra stämning.
Det är kul och se hur alla utvecklas när jag följt de flesta här sen i höstas. Ett tag höll större delen av oss på att hänga och sitta på våra 11or och nu är det flera som rider

Kan inte se filmerna som går via Facebook. Kan det vara så att det inte ok att hänvisa dit?

KL
Idag var vi hos hovslagaren och fick på framskor för första gången. Gick fint att sko henne.;)
Så säjer han att hon har nig vuxit sen sist. Fram med måttstocken och mäter. Då har hon krympt en cm. 155. :banghead: Snart kanske hon blir en ponny.:d

Håller med! Vi är ett bra gäng!!

kl

Matmisbrukaren: Kul att det gick så bra!!

Stor dag för oss idag mina damer och herrar! Idag har CC varit iväg och presterat på ny plats för första gången! Vi var nämligen på Flyinge och löshoppade inför treårs, och CC var så himla duktig! Är så stolt över honom!

Lastningen gick kanon, han bara gick rakt in i släpen. Han har ju alltid varit snäll att lasta, man han har ju inte åkt själv så mycket, sist var när han brutit benet, så det är ju ett tag sedan. Resan gick oxå bra, han stod som ett ljus hela vägen. När vi kom fram så uppförde han sig kanon, trotts att det var mycket att titta på, och körekipage och andra hästar runtomkring.

Hoppningen var inne i stora ridhuset, där treårs kommer hållas, så det var väldigt bra att han fick se den miljön innan det är dags tycker jag, om vi nu får plats på treårs på Flyinge vill säga, just nu är vi reserver.

Vi började leda honom över bommarna en gång, sedan fick han komma i galopp en gång innan hindren lades upp. Hoppningen i sig gick kanon! Han hoppade fint, och hade bra inställning, sista språnget låg på 125 och då hade han gott om luft mellan sig och hindret som ni ser på bilden. Hon som höll i det tyckte det räckte sen, för han gjorde det så himla bra, och hon tyckte han var mycket väl förberedd vilket känns kanon. Hon frågade om stammen i början, och jag svarade att han var e: Algot u: fullblod, efter ett par språng frågade hon vad för fullblod, haha! Hon tyckte han hoppade jättebra!

Var verkligen superkul att vara iväg med honom, jag var så himla stolt! Han är verkligen min lilla stjärna, och oavsett om det går totalt bajs på treårs är jag ändå glad för idag visade han verkligen vad han går för!

img_9874_534178f9e087c378fb2d6af2.jpg

img_9840_534179b19606ee650bfb0ac5.jpg

img_9849_534179559606ee0cd4eb313b.jpg

Ja han var superduktig! Och så fina ni är :love: Jag har alltid velat ha en häst jag kan köra med gigg, tycker det är så himla tjusigt!!

Ja, visst är giggarna läckra :) Jag är så glad över att jag fick möjlighet att köpa en nu.. Jag trodde att Calle skulle vara vagnslös tills efter min studietid. Men jag fick bidrag av min snälla familj .:love:

Åh, jag stod på ett ensligt ställe förut där vi också kunde ha med shettisen lös när vi red. :) Så härligt!

Fina bustrollet!

*kl

De har bytt datum för treårs i Roslagen och jag kan inte då, så nu har jag anmält connemaran till samma treårs som russet, russets fodervärd visar och jag kör (och håller reda på den som inte är i ringen :eek: ).

Oj, vad han hoppar! Det är så himla mycket värt att de uppför sig på bortaplan. Kul att det gick så bra!

Quimero: imponerande att du kört in honom! Jag är full av beundran!

K
Idag gick det verkligen inget vidare för mig och Walle... Det tog 30 minuter att tränsa honom :(. Jag var helt genomsvettig tillslut och försökte med alla knep jag kunde komma på.
Tillslut fick jag in bettet, pålle fick MASSOR med beröm och godis men jag kände mig helt vissen och misslyckad.
Hur gör ni i ett sådant läge? Skippar tränsningen eller bara envisar på tills det går?
Jag kände att jag ville genomföra det jag påbörjat men jag kände mig ändå värdelös...
Usch vad tråkigt det här var...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka