Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Oj, vad han hoppar! Det är så himla mycket värt att de uppför sig på bortaplan. Kul att det gick så bra!

Quimero: imponerande att du kört in honom! Jag är full av beundran!

K
Idag gick det verkligen inget vidare för mig och Walle... Det tog 30 minuter att tränsa honom :(. Jag var helt genomsvettig tillslut och försökte med alla knep jag kunde komma på.
Tillslut fick jag in bettet, pålle fick MASSOR med beröm och godis men jag kände mig helt vissen och misslyckad.
Hur gör ni i ett sådant läge? Skippar tränsningen eller bara envisar på tills det går?
Jag kände att jag ville genomföra det jag påbörjat men jag kände mig ändå värdelös...
Usch vad tråkigt det här var...

Vad gör/gjorde han när han inte vill?

Va stilig och duktig framför vagnen! Härligt :)

RebeccaJoli Oj vad han hoppar! Hoppas ni kommer med på flyinge nu då när ni fått träna där

Hejsan!

Nu har även jag hittat hit! Deläger en 2011 som (förhoppningsvis förblir) är D-ponny med halvblodsstam. Köpte henne i November 2013 och då gick hon med nöd och näppe att leda i grimma. Det var en lång vinter med mycket horsemanship och vardagshantering innan våren nådde fram till vår paddock och inridningen kunde börja.

http://youtu.be/3Ifnx4m8dSo

Idag har jag suttit på henne för totalt 4e gången och det är 3e gången hon rör sig med ryttare och hon gör det så bra! Att jag är stor på henne vet jag om, hon är ett projekt och den framtida ägaren kommer vara mindre :)

=) // Pink

+ Happyrider

Tack! Är himla glad för honom :love:

Va tråkigt att det inte funkar med tränsningen Happyrider :( exakt vad är det med tränsningen som inte fungerar?

För det första så öppnar han inte munnen. Om jag envisas så slänger han upp huvudet alternativt slänger sig bakåt i boxen.
Idag försökte jag verkligen på alla sätt. Kletade in bettet med slickis, lockade med godis, pellets...
Lossade bettet i ena sidan, berömde massor bara han stod still med bettet mot läpparna.
Så fort mitt finger petar i mungipan så slänger han upp/ bakåt.

Jag kanske var dum som genomförde men tänkte att det annars blir etter värre nästa gång??

Ja idag kände jag mig lite handfallen faktiskt...

Avslutade iaf med en promenad med tränset på. Försökte vara berömmande och positiv så att han inte bara får dåliga erfarenheter.

Kan vara så att du berömmer för mycket då att han tror att det är något väldigt märkvärdigt att få ett bett i munnen.
Försök tränas på vanligt sätt o låt det inte vara nåt speciellt som händer. Fördel med en liten kuse, man nåt upp :D

KL
Löshoppningen gick fint. Kom ihåg hur man gör sen i höstas. Härlig energi och inställning. Tappade lite styrka inför sista hindret nån gång och blev lite sned i hoppet. Kommer nog när hon blir starkare. Ska se om jag kan lägga upp film :)

För det första så öppnar han inte munnen. Om jag envisas så slänger han upp huvudet alternativt slänger sig bakåt i boxen.
Idag försökte jag verkligen på alla sätt. Kletade in bettet med slickis, lockade med godis, pellets...
Lossade bettet i ena sidan, berömde massor bara han stod still med bettet mot läpparna.
Så fort mitt finger petar i mungipan så slänger han upp/ bakåt.

Jag kanske var dum som genomförde men tänkte att det annars blir etter värre nästa gång??

Har du kollat tänderna, och har du själv någon teori varför han är så?

Är ju jättesvårt veta, och beroende på orsak kan det ju vara helt rätt att insistera och genomföra, eller inte. Så tycker inte du ska klandra dig eller tänka du var dum. Men kan det vara ide att ett tag strunta i bett men "låtsastränsa" ändå, alla steg inkl öppna munnen, men inget bett utan en godbit istället? (Alltså använda ett träns men ta av bettet fast behålla ev nosgrimma etc)

Nangijala hade vargtänder men de satt långt inåt gommen så veterinären trodde inte de skulle störa, skönt att få veta det iallafall :p alltid en tröst när den svindyra veterinärräkningen trillar in. Varför ska det alltid hända något en helg?

Skönt det bara var tänderna. MEN, en brasklapp angående vargtänderna. Vad hade vet som gjorde uttalandet för utbildning?

Min kollades ju tänderna på av DV (som är rätt duktiga på tänder här, över genomsnittet) när han vägrade äta. Jag passade då på att fråga om vargtänder. Vet konstaterade att han har "två pyttesmå i överkäken, men minimala och ligger precis intill riktiga tanden så ingen risk de stör nu och kommer knappast störa sen heller".

Skönt höra, men jag är eg för att ta vargtänderna på rutin innan de blir problem. Hursom, sen när jag hade en annan vet ute för kastreringen, och en vet som råkar ha hela tilläggsutbildningen på tänder, så passade jag på att fråga om hennes åsikt om vargtänders vara eller icke vara. Hon ansåg prompt vargtänder ska bort, de ger så ofta problem och smärtminne kan vara livslångt. Hursom, hon kollade min i munnen, och sen visade hon mig. För de yttepyttesmå vargtänderna var yttepyttesmå - men för att de slipats ner av bettet (!). Han har haft bett typ 10 ggr och det har använts kanske tre ggr. Däremot har han gärna plockat upp bettet och knaprat på. Men det räckte...

Hon erbjöd sig ta bort vargtänderna när jag ändå var där och jag nappade ju såklart (jag ville ju ha bort dem redan innan, och definitivt efter att ha hört det där). De hade gigantiska rötter, och var inte lätta få ut (iom att de låg så trångt mot första tanden 'därbak').

Men som sagt, liten brasklapp där ang vargtänderna..

De små kan ju dessutom ligga "löst" och skava något grymt om man har otur.

X fick sina bortplockade i höstas, L hade inga.

Jag har lite dåligt samvete för att jag inte kollat tänderna. Väntar på att min tandläkare ska ha vägarna häråt. Troligtvis i april-maj...

När han besiktades i januari gjordes en liten munkoll ua men jag ska göra en ordentlig kontroll.

Min teori om varför det var extra svårt idag är att han blev skrämd vid senast avtränsningen och slängde upp huvudet så tränset liksom hakade fast i underkäken. Skitdumt :( men tänkte därför vara extra noga och försiktig idag, så blev det som det blev...

Tror jag ska tränsa utan bett några dagar och ge beröm och avdramatisera det hela.

Om inte tandläkaren behagar komma ringer jag ut min veterinär nästa vecka. Känns extra angeläget att skynda på munkollen nu...

De små kan ju dessutom ligga "löst" och skava något grymt om man har otur.

X fick sina bortplockade i höstas, L hade inga.

Precis. Och Ws var ju inte små egentligen ens, bara nedslitna.

För mig har det alltid känts som "varför chansa"? Om vargtänderna är kvar, så vet man inte om hästen tjorvar för det, eller för det är en unghäst och sådana kan vara tjorviga. Utan vargtänder så vet man i alla fall att den inte tjorvar pga det liksom ;)

Både L och K hade vargtänder med, som plockades i unga år. K hade små, L hade gigantiska jättar.

Efter att ha tränsat tre gånger i släpet är det inte längre några problem att tränsa min Walle.
Försökte rycka mannen och han gjorde likadant. Kastade upp huvudet och backade. Suck.... Han misshandlar verkligen mitt tålamod ;)

Mitt tips är fortfarande att vara lugn och metodisk, låt det ta den tid det tar MEN ge dig inte.

Tack för allas råd och svar!

Igår var jag helt uppgiven, känns lite bättre idag...

Ny dag, nya tag!

Hon är fin tycker jag, trots att hon är liten. :love: ;)

*kl*

Jag skulle varit med igår och löshoppat men istället stod vi två timmar på gårdsplan och hade fullt krig angående huruvida man ska åka transport två dagar i rad eller inte. Usch, vilken ångestladdad grej, hon var förbannad och betedde sig riktigt illa (både slog och bet efter mig) och jag var så arg att jag höll på att gå upp i atomer stundtals. På kom hon, på damens nåder, till sist, men det känns inte direkt som att vi löst något utan snarare som att ett halvårs bra uppförande nu togs ut i ordentlig trots och trams. :banghead: Kräk! Hon var sjukt billig igår kan jag säga...

I lördags var vi iväg till Dingle och lät han som ska visa henne pröva att springa. Då skötte hon sig som ett riktigt A-barn och fick lovord för uppförande - kanske var det hon hörde och tänkte att "nu får det vara nog".
Med tanke på att hon travade som en kossa där uppe typ och inte ens kom iväg till hoppningen igår - plus att jag åker på semester en vecka nu gör att jag känner mig än lite mer stressad inför tre-års. Men, det är fem veckor kvar typ, vi hinner kanske i mål... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka