Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Hate the worms to!

Ja jag får be vet om något lite starkare. Ska bara se vad det var de avmaskades med i november först :)
Min hade 650 i november och 800 nu

Tvi för mask! Jag måste själv kolla upp Nangijalas, men jag tror inte det är mycket. Fram tills att hon föddes kollade vi bara ibland och avmaskade inte på typ5-6år (?) eftersom alla hade noll i mask eller i obetydlig mängd :) Så när vi kollade masken när Nangijala var åring fick jag en smärre chock för hon hade väl typ som din och hennes mor lite mindre. Förra våren hade det dock återgått till lite så den enda som behövdes avmaskas var Nangijala, och hon låg på gränsen till att inte behöva göra det heller :)

Jag är dålig på det här med avmaskning, det är alltså nu man ska ta prover? Då ska jag köpa kolla masken idag och ta och skicka på måndag... Det trillade ut en springmask ur Kaptenen en dag men jag blev lugnad av veterinären att det avmaskades det ändå inte emot och dom kommer ut själva den här tiden... Jag kollade båda två i höstas och då var det 0 på allt så det blev ingen avmaskning. Men nu blir man ju osäker...

Mask är så ÄCKLIGT! :arghh:

Nej jag är tidigt ute :)

Tanken var att Nasse o några till skulle upp till en ny hage som är maskfri (vilat i 2år) och de skulle gå upp i månadskiftet mars-april det va därför jag kollade.
Annars gör man det väl innan bete i Maj ungefär?

Misstänker man stora blodmasken är det snarast möjligt. Men den lilla kan man vänta med ett tag till. :) har Calle inte stora nu på odlingen så kommer jag att ta ett nytt test i april, så att jag vet exakt innan avmaskning till betet.

Kl

Om man någon del av året har gräs i vinterhagarna är det inte alls fel kolla redan nu en sådan här vinter. Och avmaska redan nu om prover visar det behövs.
Jag skickar in nästa vecka (och skulle eg gjort det tidigare sett till vädret - men jag har inget gräs)

Läser bara på er tråd, eftersom jag inte har någon -11 (ännu..) men min medryttarhäst har stått på Ultuna sen i ons och blir nog kvar till mån pga blodmask och kollades han ändå i höstas. Han mår ok nu, men måste tillväljas på mat igen och medicinen ska ha hunnit verka. Tydligen är det nu blodmasken kommer fram (när det blir barmark).

kl.

WallE fick idag sitt egna Nova bett och verkar nöjdare med detta i munnen. Så vi tog en skogstur med grannen och deras hästar som han aldrig träffat förr. Men han var super duktig, en längre skritt tur blev det med två små korta trav sträckor. Jätte nöjd med honom, men den tjocka pälsen gjorde så han svettades stackaren. Vi har ju haft 10grader i skuggan så inte konstigt :/

MEN han är så super lyhörd nu på vad jag säger så även om han blir rädd för något så lyssnar han när jag säger stanna. Jätte nöjd! Han fick en gren i svansen som han blev jätte rädd och stimmig över, förstod först inte vad de var utan såg de när vi var i stallet sen. Han är ju lite bakskrämd så förstår honom, men han lyssnade så bra på mig ändå så han glömde bort grenen efter bara någon minut :) Känns jätte bra!

*KL*

Måste ni prata mask. Räcker med att dottern drog hem sånt från dagis ;) Zacke avmaskades i augusti efter haft massa blodmask. Är snart dags för träckprov igen. Enligt veterinären hos oss verkar denna skumma vinter leda till mycket mask osv så ser inte fram emot det *sucka* Enligt veterinären skulle dock det vi gav zacke ge försvar minst 6 månader så fingers crossed :)

Idag hade vi löshoppning igen :) Andra gången och tror jag fick med mig en annan häst in i ridhuset. Denna förstod vad han skulle göra ;)

https://www.youtube.com/watch?v=jugIJCUn6XQ

MattiZ: Kul att han trivs på Nova. Jag funderade på det åt Zacke men nu verkar han accepterat sitt baucher. Frågan är om det är ok på 3 års. Annars vill man nog hitta ett annat snart så han är ok med bettet innan visningen.

Ackio: Trevlig framåtbjudning! =) Ser jättebra ut, lite roligt i början när han tappar ena bakbenet :P Mina brukar ta fyrsprång över ;)

Mina hästar då! I förrgår fick alla gå en tur i skogen, alla utom Magnus skötte sig ;) Magnus har fått för sig att granris bits och är livsfarligt att gå förbi ;) Provade först att få fram han för skänkeln men det gick inte så jag fick hoppa av och leda han förbi ca 10 m ;) Sen hoppade jag upp igen och fortsatte ridturen som att inget hade hänt, kom tillbaka till samma ställe och då gick det jättebra att gå där!:meh:

Idag har det blåst storm och vår paddock har smält fram helt! Har aldrig hänt att man kan rida på sanden nu i början på mars.. Tummen och Roxi fick springa av sig innan jag stack på jobbet =) Blev några bilder. Om det är mjukt och inte stormar kommer dom få löshoppa här hemma!
Bildbomb...
1932442_10152041472678460_1042519496_n.jpg

1619478_10152041472658460_1622816202_n.jpg

1959684_10152041472893460_48926012_n.jpg

1797581_10152041473218460_686635562_n.jpg

1240039_10152041473288460_862166840_n.jpg

577819032_n.jpg[/IMG]
10015058_10152041472313460_1951196579_n.jpg

Så fina flickor! :love:

Ackio: Jättekul med film! Han ser ut att ha roligt! :D

KL
Här händer inte mycket med Balder, det är fortfarande is och hårt... :( Men idag gick jag ut i hagen och bara myste med grabbarna. De slogs om uppmärksamhet, skulle klias både på mig och varandra och var så goa! :love: Jag kliade Balder under manen och sen stod jag och hoppade bredvid honom och stusade upp och lade mig på mage över ryggen, hängde en stund och kliade och gled av, han rörde inte en fot på hela tiden. :p :love: Vilken mysig rygg han har! :love:

MattiZ: vi har med haft det så varmt idag :D helt underbart även om hästarna varit svettiga av att ridas

Maja_Kandi: Och när tänker du kravla dig upp på Balders rygg igen då? ;)

Ackio: Han ser ut att gilla det :)

oanki: Vår ridbana har varit torr och fin i två veckor, har nog aldrig hänt, så man får vara glad så länge det varar :D fina bilder! Tummen är så snygg på första bilden.

KL
Jahapp, nu har jag en dammgrå häst igen som inte kommer bli svart förrän till sommaren :meh: hon fäller över hela kroppen och rullar sig konstant så det enda en ryktning gör är att smeta ut dammet.

Jag är rätt duktig på att skada mig på olika sätt och idag var det dags igen. Tog en löspromenad med Nangijala. Halvvägs runt gick vi i en lätt nerförsbacke där det var blött och lerigt. Jag tar ett skutt åt sidan för att lämna plats åt Nangijala men halkar och landar på höger sittben. En normal person skulle enbart varit lite blöt och lerig, men jag lyckas såklart landa så illa att jag får halta sakta hem. Inte så att det gjorde direkt ont, men det var som om höger rumphalva och lår hade hakat/krampat sig så det var omöjligt att gå normalt. Hade tänkt rida Nangijala men hinner inte då jag inser att det kommer ta dubbla tiden att gå hem :meh: Mamma dör av skratt varje gång hon ser mig gå eftersom jag ser stupfull ut :laugh: Tror och hoppas att jag det är bättre tills imorgon så att jag kan rida trollungen, var två veckor sedan nu :)

Jag är rätt bra på att skada mig med. Särskilt vänster fot. Stukade den rätt rejält för något år sen och sedan dess räcker det med fan trampa liiiite snett så sliter jag upp det igen. Så jag går dagligen med flexwrap om foten för stötta upp den just nu. Tro då som fan jag hamnade fel med höger ben istället när vi löshoppade :o Bara pinsamt hur dåligt jag står på fötterna.

Och ja.. Zacke verkade gilla det igår. Han var verkligen mer avslappnad och med på noterna. Första gången rusade han bara runt runt. Igår tog han galopp själv på kortsidan, hoppade och saktade av på andra kortsidan för lugnt trava resten av varvet :) Så tror poletten trillade ner ;)

Va duktig han är! Jättebra och lagom framåtbjudning :)

--

En bild från igår på min älskling och syster

Har vilat nu en vecka efter jag galopperat på banan och han satte rätt galopp i båda varven
Ska nog gå ut och gå, leta ridvägar idag :)

Läser bara på er tråd, eftersom jag inte har någon -11 (ännu..) men min medryttarhäst har stått på Ultuna sen i ons och blir nog kvar till mån pga blodmask och kollades han ändå i höstas. Han mår ok nu, men måste tillväljas på mat igen och medicinen ska ha hunnit verka. Tydligen är det nu blodmasken kommer fram (när det blir barmark).

Ofy :(
Hur mycket hade han?

Haha, jag var ju nästan uppe igår ju. :angel: Nej men underlaget är helkasst här så det går inte att göra just nånting. :( Vår gård och infart är bara is så det går inte att ta sig nånstans alls... För första gången nånsin vill jag bara att allt ska fortsätta tina nu så det blir barmark nu. Här hos mig har vi haft mer snö än omgivningen hela vintern, så det är såklart kvar en jävla massa mer här är på andra ställen i närheten. Vi har säkert 50 cm snö kvar på lägdan men nere vid stora vägen (5 km bilväg, kanske 1 km fågelvägen) är det gräs framtinat...

Hoppas du inte är allt för mörbultad idag. :)

Fragile: Han är så fin! Och vilket härligt väder!

kl

Några bilder på min hingst :) Han är ju iväg på boot camp och är nu insutten och riden i alla gångarter! Har en liten liten film med superdålig kvalitet som jag kanske lägger upp om ni vill se? Tyvärr blev det endast film på ett språng och detta var så klart det sämsta hoppet :meh:

1902717_767227526623057_1099406205_n.jpg

1911656_767227533289723_1641223505_n.jpg

1979568_767227566623053_2079668273_n.jpg

Han är lite maläten i pälsen, han har ju gått på hingstlösdrift de senaste två åren och ibland så leker de lite ;)

*KL*

Min lilla var på sin andra löshoppning idag. Annat ridhus. Lilla grå har helt klart en faiblesse för stora, bruna damer. Kärleken var omedelbar - och för all del ömsesidig. Skötte sig fint ändå, lite brötig i början och gapig. Gapig fortsatte han att vara men tog ganska kort stund innan han var fullt talbar, trots att det kom fler hästar, damerna rejsade i hagen intill osv. Så kulorna sitter säkert ett tag till ;)

Hoppa kan han, troligen hur högt som helst. Men det är honom saksamma med hoppningen, jag skulle vilja se att han kom på att det är KUL så det kom egen bjudning också. Det är en energisk ponny i grunden, men i ridhus förvandlas han till tjuren ferdinande, som hellre luktar på spånet, rullar sig och kollar in folket. Bra är dock att han fokuserar på jobbet och släpper alla brudar utanför när det är jobb. Inga problem lasta och åka själv idag heller, men han tycker inte om att stå på släpet. Då bankar och härjar han så hela släpet gungar. Fascinerande en sån liten kan föra sånt oväsen ;)

Liten filmsnutt på ett av rundorna
https://www.facebook.com/photo.php?v=580198982076079&l=5721330389766175902

Fått en sele har han med, lite osäker på om det går att fixa till så det funkar dock
1780672_580198955409415_664774148_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 019
· Visningar
33 126
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II