Årets skattebesked

Preliminärt verkar jag få tillbaka en summa som för mig är ansenlig, men både gård och fåmans-AB ska deklareras innan det är klart så vad som helst kan hända. Ifjol tror jag det blev kvarskatt på typ en hundring.

Jag har tidigare haft enskild firma med hyfsat varierande omsättning så det har sett mycket olika ut genom åren. Absolut förstår jag att det bästa är att det går jämnt ut, men jag kan inte låta bli att tycka att det är angenämt när man får mer än ett par tusen tillbaka.

Jag får tillbaka en hel del.
Arbetade bara några månader i början av året(föräldraledig) så skattade ju för mycket på de månadslönerna.

Nu har jag också fått mitt, hade räknat ungefär rätt så ska betala ca 44000, hade räknat med 46000.

Nu kom min också :banana: 1 800 att få tillbaka, ska deklarera försäljning av bostad med förlust plus resor så borde bli lite till att få tillbaka

Och där plingade det till! Var på väg ut ur bussen på Nacka forum men kunde naturligtvis inte hålla mig. Nästan på öret tillbaka som förra året. Jag tror det diffar drygt 100 kr. Trodde jag skulle få tillbaka mindre pga sänkta räntor. Så glad överraskning. Inte för att det är så mycket men ändå en slant som ska läggas till sparkontot.

Hur ser/förstår jag hur mycket av det jag får tbx som är ränteavdrag för huset?
I specifikationen för deklarationen står hur mycket som är underskott av kapital under rubrik "KAPITAL" 8.1 Ränteutgifter.

Sen är ju hur mycket du får tillbaka eller kvarskatt bara mellanskillnaden mellan slutlig skatt och preliminärt avdragen skatt.

Fasen också, fick några tusenlappar i restskatt denna gång. Har inte gått igenom ordentligt ännu men gissar att det är jobbyte (dubbla löner under två månader) som "ställt till det". Oh well. Har inga större avdrag att göra för förra året - nån hundring för resor typ (köpte månadskort för strax över 11tkr förra året) - så det är väl bara att betala och se glad ut.

Insåg att det är ett par sparkontoräntor som jag måste betala skatt på själv. :down:
Nån som har koll på hur jag räknar och redovisar?

Insåg att det är ett par sparkontoräntor som jag måste betala skatt på själv. :down:
Nån som har koll på hur jag räknar och redovisar?

30% skatt på sparräntan.
Om räntan understiger 100kr för ett konto, behöver det inte skattas för (men när jag pratade med SKV för ett par år sedan, sa de att det gäller om en inte kommer upp i totalt över 500:- i sparränta - alltså något att kolla upp om en har flera sparkonton.).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 650
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 953
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 676
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 802
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka