Årets skattebesked

Har inte fått mitt än men det säger som regel ingenting om hur det blir. Jag vet först när deklarationen är klar. Förra året skulle jag betala 120 000:-
Det blir nog mer i år. Tack och lov sitter pengarna redan på mitt skattekonto. Skattebeskeden är inte alls lika roliga längre sen jag slutade vara anställd och började jobba F-skatt.

Preliminärt 4000 tillbaka, väldigt få poster i deklarationen, och en fin summa i finansiering av vårt gemensamma!

Sen dröjer det ändå med slutligt besked och pengar eftersom en näringsverksamhet ska redovisas också.

Puh, jag ska få 900 kr tillbaka, skönt! Förra året fick jag betala runt 7000 vilket jag inte alls var beredd på så då bad jag arbetsgivaren dra 500 kr extra i skatt per månad. Det verkar ha gjort susen :up:

Inget "väl" behövs här, pengarna ligger kvar på skattekontot till dess att beloppet överstiger 100 kronor, eller vad gränsen ligger på idag.

Vill man få ut pengarna, och man känner att man har råd, går det att göra en extra skatteinbetalning, så man kommer över gränsen för utbetalning.
Ja det var det jag misstänkte.

Fast det funkar likadant åt andra hållet, man behöver inte betala när det är under 100 kr heller.
Och man kan också begära att få en annan utbetalningströskel. Vart irriterande ett år när pengar betalades ut dagar innan nya skatter påfördes kontot som krävde inbetalning.

Imorgon börjar skattebeskeden skickas ut till oss med digital brevlåda.

En tråd för oss som är peppade :banana: Har räknat ut att jag bör få tillbaka cirka 4500:-, återstår att se om jag räknat rätt.
Får tillbaka ganska mycket. Räntorna har ökat och så var jag sjukskriven en period. Brukar försöka gå plus minus noll men så svårt nu när räntan svänger. Ska göra enstaka avdrag till så blir kanske 23000 till slut tillbaks.

Ett hastigt överslag ger att jag borde få tillbaka närmare >50 000 kr.
På ett sätt känner jag shit, lyxigt för det är ju rätt nice att få en stor klumpsumma, samtidigt vet jag ju att ja, man hade kunnat haft de där på något sparkonto med avkastning och hej och hå.

Det jag verkligen är nyfiken på är vad det är som ger såna stora summor? Räntor? Mycket skatt på lönen? Du behöver såklart inte svara, jag försöker bara förstå vad som påverkar mest.

Blev skyldig drygt 30k 😅 men ska göra mitt avdrag för resor och dubbelt boende så blir något mindre att betala i alla fall. 😊

På ett sätt känner jag shit, lyxigt för det är ju rätt nice att få en stor klumpsumma, samtidigt vet jag ju att ja, man hade kunnat haft de där på något sparkonto med avkastning och hej och hå.

Det jag verkligen är nyfiken på är vad det är som ger såna stora summor? Räntor? Mycket skatt på lönen? Du behöver såklart inte svara, jag försöker bara förstå vad som påverkar mest.
Jag gör normalt reseavdrag för > 63 000 + ränteavdrag så jag har alltid fått tillbaka på skatten trots jämkning. Förra året så gick det däremot troll i min flytt i samband med ny arbetsgivare, försäljningen av huset blev uppskjuten så jag har suttit hela hösten och kört fram och tillbaka till huset då min :devil: flyttfirma inte skötte sitt uppdrag enligt överenskommelse. Så ... ännu mer reseavdrag, dubbel bosättning och ränteavdrag och en väldigt massa hål i min ekonomi pga allt som kunde gå fel har gått fel, så jag ser verkligen fram emot att få det här avslutat nån gång. :cautious:

Enda roliga har varit att jag fick träffa @Scata på en av resorna, när jag trodde jag tappat bort plånboken med tankkortet. 😆

Jag gör normalt reseavdrag för > 63 000 + ränteavdrag så jag har alltid fått tillbaka på skatten trots jämkning. Förra året så gick det däremot troll i min flytt i samband med ny arbetsgivare, försäljningen av huset blev uppskjuten så jag har suttit hela hösten och kört fram och tillbaka till huset då min :devil: flyttfirma inte skötte sitt uppdrag enligt överenskommelse. Så ... ännu mer reseavdrag, dubbel bosättning och ränteavdrag och en väldigt massa hål i min ekonomi pga allt som kunde gå fel har gått fel, så jag ser verkligen fram emot att få det här avslutat nån gång. :cautious:

Enda roliga har varit att jag fick träffa @Scata på en av resorna, när jag trodde jag tappat bort plånboken med tankkortet. 😆
Ah jag fattar! Jag får också ofta tillbaka en hel del och där vet jag ju att det är resor och räntor men inte fullt lika mycket, 30 nånting.

Skönt att Skrutts besök på Ultuna är betalda med råge 😺

Edit: Fortfarande ingenting här. Kommer säkert få det midnatt på fredag :arghh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Fick hem papper att jag haft högre inkomst än jag angett 2023, jag blev jätte chockad och ringde CSN direkt, och fick jättebra hjälp... 2
Svar
22
· Visningar
1 634
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 940
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 802
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka