Årets skattebesked

Om jag fick handpenningen för min lägenhet förra året men resten av summan i januari, ska jag deklarera för försäljningen i år eller nästa år?
När sker frånträdet? Såvitt jag vet ska man deklarerar försäljning av fastigheten/bostadsrätt det år fastigheten sålts, vilket är dagen för tillträde/frånträde. Så dagen du fick handpenning ska såvitt jag vet inte ha någon betydelse. Men det bör finnas tydlig information om det på skatteverkets hemsida.
När började räntorna gå ner igen? Antar att jag får mindre i år än förra året pga sänkta räntor.
De bundna räntorna lär tyvärr inte gå ner mer och tyvärr finns det risk att de bundna räntorna eventuellt går upp (jag skyller det på clownen i USA). Tror inte 3 månaders räntan kommer att sänkas mer i år med hänsyn till värdsläget - jag är mer orolig att den ev går upp men hoppas att den inte gör det.

Jag får tillbaka ca 6300 kr. Förra året fick jag 28 000 kr tillbaka så förra året jämkade jag för att få pengarna under året istället. Var lite orolig att jag ev skulle få restskatt men jag stämde av min jämkning i september förra året och då såg det rätt ut, vilket ju vissade som vara fallet. Nöjd med utfallet.

När sker frånträdet? Såvitt jag vet ska man deklarerar försäljning av fastigheten/bostadsrätt det år fastigheten sålts, vilket är dagen för tillträde/frånträde. Så dagen du fick handpenning ska såvitt jag vet inte ha någon betydelse. Men det bör finnas tydlig information om det på skatteverkets hemsida.

De bundna räntorna lär tyvärr inte gå ner mer och tyvärr finns det risk att de bundna räntorna eventuellt går upp (jag skyller det på clownen i USA). Tror inte 3 månaders räntan kommer att sänkas mer i år med hänsyn till värdsläget - jag är mer orolig att den ev går upp men hoppas att den inte gör det.
ECB har sänkt räntan igen, och Sverige brukar ju följa efter. Men med Trump och handelskrigen så får vi nog förbereda oss på turbulenta räntor och ekonomi i helhet.

https://www.bbc.com/news/articles/c30mz648nyno

Får tillbaka 5000, men ska betala reavinstbeskattning på över 100 000 så det justerar bara ner summan lite.
Ska sätta mig i nästa vecka och räkna ut exakt hur mycket det är och betala in det.

Jag ska få tillbaka 9500kr men inväntar också deklarationerna för två dödsbon där jag varit arvinge och där vi sålt en del fonder med vinst så de där 9500kr kommer försvinna snabbt 😅

ECB har sänkt räntan igen, och Sverige brukar ju följa efter. Men med Trump och handelskrigen så får vi nog förbereda oss på turbulenta räntor och ekonomi i helhet.

https://www.bbc.com/news/articles/c30mz648nyno
Men artikeln du delade tar även upp att upplåningskostnaderna i tex Tyskland och Storbritannien har ökat. Ökade upplåningskostnader ger höjda bolån, i alla fall för de bundna räntorna. Min bank, SEB, meddelade mig igår att deras upplåningskostnader har stigit så den bundna räntan de kan erbjudna har gått upp med ca 0,1 sen slutet av januari 🫤.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 373
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 675
Senast: Derivata
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2
Svar
34
· Visningar
1 129
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hitta rätt bett till travare
  • Lymfangit