Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Härliga bilder allihopa. Även här i Finland jobbar vi på med hästarna. Båda prinsessorna mår Prima :)

DSC00612.jpg

DSC00665.jpg

DSC00733.jpg

Tränade lite i paddocken idag med Plannja iförd nyinköpta akademiska kapsonen, jag och min dotter. Av bara farten provade vi lite med Pasja också. Jag tog lite bilder men de blev så dåliga så jag fick lova dottern att ABSOLUT inte lägga ut dem på något forum....:crazy:
Vi har bara precis börjat så allt sker från marken ännu. I mars ska vi på clinic med Plannja.

Bild på Patrycja, som tigger godis av min andra dotter. :d
10887654_912686095429621_2372917355485344006_o.jpg

Ja dessa fantastiska Araber :) Kalle går från klarhet till klarhet och Ffenix skötte sig exemplariskt igår, tömkörde i skogen och pulsade i snön på ett fält. Mina fina Pojkar :love:

hej!

Igår fick min pärla glänsa igen, i Working Equitation. Riktigt laddad pålla som gissningsvis trodde det var "hopp"-dags (dvs bommar) eftersom vi tog oss till ridhuset. Hon var, trots pigghet jätteduktig, bara matte som behöver bli bättre :-). Hon är så härligt orädd och lydig och positiv till allt arbete. Världens bästa Omma.

Tyvärr har jag inga bilder på hennes förträfflighet.

/Lavinia

Ja, här går vi och väntar på bebisar! Två stycken beräknade samma dag, dessutom. Det är dock mycket lugnt på fronten, en avgången slempropp så här långt men ingen övrig dramatik. De är beräknade på fredag, så det kan ju vara lång väntan kvar. I övrigt har vi röntgat lilltjejen UA och betäckt första stoet för året ; säsongen är HÄR.

Vad kul! här är det också full fart både på avelsplanerandet och tävlingsplanerandet såå roligt, Ffenix och jag försöker komma i form till April, han är så söt i sin lilla "gubbmage" han lagt på sig under januarivilan :love: den hjälper ju inte sadelläget dock :crazy: men en ergonomisk formad gjord verkar ha gjort skillnad. Vi är fö inne på 3e sadelbytet, hur mycket kan en häst ändra sig på ett år :confused: ja ja bara killen är nöjd så, nu ska vi ladda för kvällens lektion i ridhuset :D

Vad kul! här är det också full fart både på avelsplanerandet och tävlingsplanerandet såå roligt, Ffenix och jag försöker komma i form till April, han är så söt i sin lilla "gubbmage" han lagt på sig under januarivilan :love: den hjälper ju inte sadelläget dock :crazy: men en ergonomisk formad gjord verkar ha gjort skillnad. Vi är fö inne på 3e sadelbytet, hur mycket kan en häst ändra sig på ett år :confused: ja ja bara killen är nöjd så, nu ska vi ladda för kvällens lektion i ridhuset :D

Nu vet du varför jag har köpt en wow. Jag hade en häst som jag fick byta sadel på en gång i månaden. Fille är lite lättare Tack o lov!

@kimmis87 hur går det med Pselma? Är hon såld än?

Hon är inte såld än tyvärr. Vi hittar inte riktigt rätt. Några har kollat och de som har varit intresserade har lagt skambud. En försökte sänka priset genom att hitta på att det var fel på Pselma eftersom hon inte redde ut galoppen. Att både jag och hennes väninna som hon hade med sig inte hade några som helst problem med galoppen brydde hon sig inte om. Pselma är ju en känslig häst och sitter man och drar upp skänklarna och stelnar till i överlivet så vet hon inte vad man vill. Galopp tror hon inte att det är iaf, kanske byten? Då kan ju ryttaren stelna till tänker hon nog. Och så gör hon byte på byte på byte. Hon tyckte att Pselma var dåligt utbildad. Sanningen är nog snarare att Pselmas utbildning översteg hennes egen, och därför redde hon inte ut henne :rofl:

Jag är så trött på människor så du anar inte. Folk som inte dyker upp på anvisad tid, eller inte alls utan att höra av sig. Folk som helt plötsligt kommer på att de ville ha en häst på 165 istället, eller folk som helt plötsligt promt ska ha en valack, eller som inte gillar sadeln hon har på bilden och därför inte dyker upp. Folk som bokar om 3 ggr innan de dyker upp...

Nästa häst slaktar jag nog istället. Det kommer ge mig mindre bekymmer. Helt plötsligt förstår jag dig @CK som övervägde det alternativet.

Med detta sagt så har jag några som är intresserade seriöst, så vitt jag vet iaf. 5 st just i skrivandets stund. Men de bor långt bort och det är mkt planering med att få ihop provridning. 2 av dem funderar på att köpa henne på postorder, men vi får se.

Och alla satar vill ha hästen på prov! Vad är det med folk egentligen?! Jag vill INTE stå med den risken om det händer något. Jag har därför erbjudit dem öppet köp istället, under förutsättning att hästen besiktas utan anmärkning innan återlämnande. Men då är det helt plötsligt inte intressant längre :grin:

Något frustrerad är jag.

Så. Nu har jag klagat färdigt.
Det finns säkert bra människor där ute med, nånstans. Men de har inte kommit hit än :D

Hon är inte såld än tyvärr. Vi hittar inte riktigt rätt. Några har kollat och de som har varit intresserade har lagt skambud. En försökte sänka priset genom att hitta på att det var fel på Pselma eftersom hon inte redde ut galoppen. Att både jag och hennes väninna som hon hade med sig inte hade några som helst problem med galoppen brydde hon sig inte om. Pselma är ju en känslig häst och sitter man och drar upp skänklarna och stelnar till i överlivet så vet hon inte vad man vill. Galopp tror hon inte att det är iaf, kanske byten? Då kan ju ryttaren stelna till tänker hon nog. Och så gör hon byte på byte på byte. Hon tyckte att Pselma var dåligt utbildad. Sanningen är nog snarare att Pselmas utbildning översteg hennes egen, och därför redde hon inte ut henne :rofl:

Jag är så trött på människor så du anar inte. Folk som inte dyker upp på anvisad tid, eller inte alls utan att höra av sig. Folk som helt plötsligt kommer på att de ville ha en häst på 165 istället, eller folk som helt plötsligt promt ska ha en valack, eller som inte gillar sadeln hon har på bilden och därför inte dyker upp. Folk som bokar om 3 ggr innan de dyker upp...

Nästa häst slaktar jag nog istället. Det kommer ge mig mindre bekymmer. Helt plötsligt förstår jag dig @CK som övervägde det alternativet.

Med detta sagt så har jag några som är intresserade seriöst, så vitt jag vet iaf. 5 st just i skrivandets stund. Men de bor långt bort och det är mkt planering med att få ihop provridning. 2 av dem funderar på att köpa henne på postorder, men vi får se.

Och alla satar vill ha hästen på prov! Vad är det med folk egentligen?! Jag vill INTE stå med den risken om det händer något. Jag har därför erbjudit dem öppet köp istället, under förutsättning att hästen besiktas utan anmärkning innan återlämnande. Men då är det helt plötsligt inte intressant längre :grin:

Något frustrerad är jag.

Så. Nu har jag klagat färdigt.
Det finns säkert bra människor där ute med, nånstans. Men de har inte kommit hit än :D

Usch inte är det lätt inte.
Hoppas att du hittar någon.

Vågar knappt skriva det, men Angelique är frisk igen. :)

Tempen ligger runt 37. Hon är busig som vanligt och pigg och glad. Däremot så har jag insett vilken underbart snäll häst jag faktiskt har. Vi har promenerat från hagen till ridhuset två dagar nu, på glansis, i mörker och i halv storm... Inte en gång har hon så mycket som studsat till, dragit i grimskaftet eller gjort något dumt. Hon har haft full förståelse för halkan och snällt följt med i myrstegstempo. Trots vädret och trots att hon egentligen varit väldigt på tårna. Förstående häst!

Sen har jag tyvärr märkt att hon blivit TJOCK av att vila. Sadelgjorden verkar ha krympt två hål och maggjordarna på täcket som var perfekt längd i höstas var en aning korta nu. Så nu står det motion på schemat. Märker även att magen skjuter fram sadeln, så det är inte optimalt. Angelique måste banta, och det är inte så lätt samtidigt som hon står på lösdrift med fri tillgång på mat. Att dessutom den häst som brukar köra bort Angelique från maten med jämna mellanrum tillfälligt står i sjukstallet på gården gör inte saken bättre...

Red Angelique igår i ridhuset, hon var först väldigt pigg och ofokuserad så jag jobbade henne från marken med övergångar skritt, trav och halter. Efter ca 15 min kunde hon fokusera på vad matten ville. Innan dess var hon mest busig. Efter det så red jag i ca 15 min. Även här massor med övergångar mellan halt, skritt och trav och väldigt mycket svängar. Det som slog mig var att hon kändes så oriden. Hon ville inte på hela passet söka stöd på bettet utan var väldigt tjafsig i munnen (det har hon varit sista tiden även vid tömkörning och när jag jobbar henne från marken). Hon kändes även stel och ganska spänd.

Inget lysande ridpass med andra ord, men det hade ljuspunkter också. Angelique kan numer göra övergångarna utan rösthjälper, hon rids i stort sett bara med sätet, hon sprang på med öronen framåt och hon var inte snorig efter passet. :)

Idag blir det vila (tidsbrist hos matten) och imorgon blir det ett pass i ridhuset igen och sen uteritt på söndag. :) Så nu hoppas jag på bra väder och att denna isgata kan få smälta bort. (Fast då kommer jag väl att klaga över leran istället..)

Nu vet du varför jag har köpt en wow. Jag hade en häst som jag fick byta sadel på en gång i månaden. Fille är lite lättare Tack o lov!

Ja jo jag har tittat på wow sadlarna men med tanke på det priset och vad jag får hos Taur och den här nya sadeln som blev riktigt bra, speciellt gjord för gångartshästar med svåra sadellägen så har den i princip samma fördelar som en wow fast för halva priset. Jag är väldigt nöjd med dessa sadlar som är både ändringsbara och modeller som gör att de passat allt från Nordisarna, araberna och mammas frieserkorsning :) Sadelgjorden har stor betydelse med det har jag lärt mig nu :P Man lär så länge man lever :idea::banana:

Ja jo jag har tittat på wow sadlarna men med tanke på det priset och vad jag får hos Taur och den här nya sadeln som blev riktigt bra, speciellt gjord för gångartshästar med svåra sadellägen så har den i princip samma fördelar som en wow fast för halva priset. Jag är väldigt nöjd med dessa sadlar som är både ändringsbara och modeller som gör att de passat allt från Nordisarna, araberna och mammas frieserkorsning :) Sadelgjorden har stor betydelse med det har jag lärt mig nu :P Man lär så länge man lever :idea::banana:

Vad har du fått fatt i för sadeln nu? *nyfiken i en strut*

Den är sjukt skön att rida i :) Köpte en brun demomodell från Taur i somras som han haft i höst men nu när han rundat till sig lite så vill den åka fram lite på Ffenix men den har Kalle ärvt istället.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 060
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 092
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka