Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vid vilken temp börjar ni fundera kring feber? Angelique har vanligtvis temp mellan 36,6-36,7 grader i vila. Igår hade hon 38,2...

Hej!

På min hade 38.2 varit feber (och har också varit det i kombination med rinnande näsa, rejlt hängig och svullna ben). Hon har 36.6 i normaltemp.

/Lavinia

Fin bild på kornelia. vad roligt att hon skall få åka på tillridning och sen få bli ridhäst. i Like :) Får man fråga vart hon åker på tillridning? Vad ligger kostnaderna på att skicka iväg en häst i sverige på inridning eller tillridning.. Alltid roligt att jämföra med dom finska priserna :) Vad har du funderat på för hingstar åt henne i framtiden.

På tal om hingstar om ni hade mina hästar och fått betäcka vad hade ni valt för hinsgst. Alltid roligt att höra andras åsikter och funderingar

Mellizza är e.Kulak u. makieta ue. Espri Meciliah är e. Etman u mellizza ue Kulak

Intressant med diskussuonen om SAswan alltid spännande att läsa om förfäder till ens hästar. Jag hade verkligen aldrig trott att jag skulle bli en sådan som sitter och pluggar häststammar, men nu tycker jag att det är hur intressant som helst

OT Lilltrollet har fått en boll

DSC03415.JPG

DSC03420.JPG

Tack för Väääldigt utförliga svar @Cornelia och @athena_arabians !

Försto att han måste nedärvt mer än va han själv hade, men då vet jag vad han saknade!
Blir alltid lika chockad över vilka enorma kunskaper ni har om stammar och förfäder! :bow:
/även jag relativt nybliven stamforskare.. ;)

Angelique är fortsatt loj och inte helt 100 alls. Så vi vilar... Det positiva med det hela är att det går att tempa henne utanför hagen utan att binda upp henne, väldigt praktiskt. Hon är så snäll att ha att göra med just nu så det är skrämmande. Jag tror till och med att man skulle kunna smälla en atombomb (men bara en liten) bredvid henne utan att hon skulle mer än vinkla lite på örat. Igår stod hon stilla och bara nosade på snön medan jag sprang runt henne med pannlampa och letade alla möjliga andra tecken på att hon inte mår bra. Hon är lite snorig, vitt snor som jag torkade bort, det som jag såg efter det var genomskinligt. Tempad 3 gånger på en timme, 38,5, 38,2 och 38,0... Hon brukar som sagt ha under 37... Hon är inte sig själv.
Idag på morgonen kommer stallpersonalen att kolla tempen på henne och sen kommer jag kolla igenom henne mer när jag kommer ut till stallet ikväll.

Jen84, bra att du har sån koll, lite skumt att hon är så loj...? Hur äter hon? Några tecken på magont?

Djezima, det är athena arabians du ska tacka, där finns en ocean av jättespännande kunskap! :bow: Jag skrapar bara lite på ytan i jämförelse....:o

Aliah, hon har åkt till en bekant i Skåne. Har varit med om priser från 3000 - 5000 i månaden, plus moms då.
Jaa, hingstval till Kornelia.... Hon ser verkligen inte mycket ut för världen, lilla damen, men hon har fått två jättefina föl med två helt olika hingstar, Khariad e. Joani och Korazon e. Pakistan. Jag vill ju helst ha en helpolsk hingst, har funderat på Clasz (Glaz- Classica) när/om han kommer i allmän avel. Eller också göra en kovändning och välja något modernt.... Tempen har ju ett par maffiga hingstar t ex.... Bask Afire Bey har jag haft ögonen på sedan han kom....

Dina fina ston.... jag hade nog tänkt polskt.... sen beror det ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga, det är dyrt att seminera med superhingstarna! Har du tittat närmare på Monogramm- sonen som ni har i Finland?

Jen84, bra att du har sån koll, lite skumt att hon är så loj...? Hur äter hon? Några tecken på magont?
Jag håller stenkoll på min lilla ponny just nu. Vi har inte sett några tecken på att hon inte äter eller dricker, men det är den del som är svårast att hålla koll på eftersom hon går på lösdrift med fri tillgång på mat och fler hästar i flocken.
De andra i stallet är mindre oroliga för henne, hon har ju inte så högt att det vill klassas som feber (vilket enligt de i stallet är över 39), hon är inte tillräckligt snorig för att det ska vara allvarligt (det är ju inte gult och det rinner inte), och hon är ju piggare än andra hästar är. Det är bara det att allt avviker från det som är normalt för henne. När hon stod i stallet med en sårskada nära leden, halt och tydligt smärtpåverkad hade hon som högsta temp under 38...

Vi har dessutom sjuk häst i stallet (samma flock) som sen i måndagskväll står isolerad, prov inskickat för kvarka. Hade en häst i förra veckan som hade feber till o från och som nu också står isolerad. Även den samma flock. Så, ja, jag är orolig.

Ja, det förstår jag .... De i stallet har fel, föl och unghästar har ofta högre normaltemp men runt 38,5 räknas som feber hos en vuxen häst. Sen finns det förstås individuella skillnader. Som hos oss människor antar jag, jag har låg normaltemp, runt 36,5, och är i stort sett död om jag har 38,2 medan andra tar en alvedon vid den temperaturen, ruskar lite på sig och fortsätter jobba ....
Det där med kvarka låter ju mindre kul! Håller tummarna för att det "bara" är ett förkylningsvirus som härjar i flocken och som går över av sig självt!

Jag håller alla tummar för att det inte ska vara kvarka, jag vill ha friska hästar.

Morgontemp 37,4. :) Det känns bättre.

Nu inväntar jag bara svar på vad det är för sjukdom på den andra hästen, svaret bör i alla fall komma under dagen.

Jag håller alla tummar för att det inte ska vara kvarka, jag vill ha friska hästar.

Morgontemp 37,4. :) Det känns bättre.

Nu inväntar jag bara svar på vad det är för sjukdom på den andra hästen, svaret bör i alla fall komma under dagen.
Citerar mig själv.

Vi har fått provsvar idag. INTE kvarka! Känns som en stor lättnad. Då är det "bara" förkylning och det är i alla fall övergående och inte ens lite lika allvarligt.

Uppdatering. Tempen är lägre, igår var den på 37,4. Hon är mer vaken och är sig själv igen. Vi var ut på promenad i lördags, och en kort skrittvända igår, ca 20 min uppsuttet. Hon är lite snorig efter motionen, lite vitt snor, men inga andra tecken på att vara påverkad.

Vi testade ett "vanligt" sidepull igår, och hon var riktigt trevlig på det. Start och broms fungerade helt ok. :) Så det kommer vi rida på ett tag framöver. Idag blir det lite lätt tömkörning på banan.

Uppdatering igen då.. Det blev inte tömkörning i måndags, utan lite lätt longering. Angelique var riktigt pigg och fin. Longerade i skritt och trav, vid några tillfällen gick hon över till galopp. Fortfarande riktigt fin, men det där lilla extra buset som brukar lysa i ögonen saknades.

Igår hade jag planerat att rida en liten sväng, men på vägen ut till stallet ändrade jag mig och det blev lite tömkörning istället. Ingen bjudning alls, Angelique var riktigt loj. Visst, hon gjorde det jag bad henne om, men utan bjudning. Så det blev ett kort pass. Tempade innan passet igår och då var tempen 37,9, efter 38,5. Hon är inte helt 100 än.

Idag blir det lite gos och vilodag. Tror att sånt behövs det också. Imorgon får vi se. Min förhoppning är att kunna rida ut i helgen på lite lugna turer, men först så vill ja ha en helt frisk ponny... Det verkar ta tid. Hon är ju inte sjuk, men inte helt 100. Hon busar enligt de i stallet runt i hagen och verkar pigg och glad, men hon känns inte sig själv riktigt.

image_zpshnah27kx.jpg

Mysdagar behövs!
Här en bild från en mysdag förra veckan, skrittur med en kompis i stallet när det var isgata och slask överallt.

När vi bara kan så kör vi för fullt! Fröken är pigg som bara den och ser varje spännande grej som anledning att helt glömma all form och fokus!
Men det är ett kärt besvär, jag har en 22 åring som får minst kraftfoder i stallet men ändå är både piggast och fräschast just nu! Tur det är en klok arab, så man återfår både kontroll, fokus och form med en harkling och en touch med skänkeln! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 060
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka