Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!

Fina Prinsessan förstod tydligen vad "får hoppa" och "ingen hålvägg" betyder. Idag när jag skulle ta in henne var hon på sitt bästa humör. Jag ropade på henne "Kom Omnomnom" och genast dök hennes underbara krullöron upp på backkrönet, sen resten av henne. Jag släppte henne med blicken för att fiska upp grimman när jag tittade upp var hon försvunnen. Jag knatar upp på toppen av hagen och möts av en Ne i fullt ös medvetslös, vilt gnäggandes och bockandes. När fröken är på det humöret är det bara att vänta, så jag tog upp telefonen och fotade henne lite :-)

"Jag flyger"
10955218_791784197524102_169525705346846088_n.jpg

10339585_791784224190766_3411445128558638133_n.jpg

och såklart "kom och jaga mig nudå matte!!!!":
10915183_791795077523014_7681285898450548381_n.jpg

/Lavinia och Omnom

Idag åkte Kornelia iväg på tillridning. Hon är inte riden på ett och ett halvt år och behöver verkligen komma igång nu. När hon kommer tillbaka i vår ska jag träna AR med henne. Lilla söta Kornelia, hon är den enda avkomma jag har kvar efter Kanoria, och hon börjar allt mer påminna om sin mamma till mentaliteten. Hon har varit till salu ett antal gånger, men saker har alltid kommit i vägen, och nu har hon fått två fina föl och vi har bestämt oss för att hon ska stanna hos oss. Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett stoföl efter henne, hon har fått två hingstar hittills, och det är förstås ett stort bryderi vilken hingst som skulle kunna passa. Det får vi se! Och självklart tar jag gärna emot tips! :)

Uppdatering igen. Träningen med Angelique går för tillfället framåt. Igår var hon riktigt fin i ridningen, lite stel då hon vilat ett antal dagar (och bara motionerats från marken), men vi jobbade övergångar mellan skritt och trav och efter ett tag var hon med på noterna och hade glada spetsade öron.

Jag har även börjat rida i en dressyrgrupp på ridskolan där vi står uppstallade. Känner att det ger mig självförtroende som jag sen tar med mig när jag sitter på Angelique. Så det känns riktigt bra. Nyttigt att rida mer utbildade hästar också.

Så just nu känns det ganska bra, jag har en plan för träningen för Angelique denna vecka och hoppas att den kommer att hålla.

Funderar dessutom på att ta ut ET igen för en koll. Sist hittade vi en del att behandla och det kanske inte är så dumt med en koll till för att se hur det ser ut.

Däremot så måste min lilla ponny bli lite smalare... Hon har ju fri tillgång på mat i lösdriften, och nu börjar det blir lite för mycket mage för att jag ska vara helt nöjd...

Slår in på lite annat spår här....såg en diskussion på FB gruppen för polska araber, där man diskuterade Aswan och huruvida han var bra eller dålig i den polska aveln. Varför är han så kontroversiell? Finns det några framstående polska araber idag som INTE har Aswan i sin stamtavla? Hur ser ni på honom och hans inflytande, ni som kan?

Han var av egyptiska linjer, och då anser man att den polska aveln med hans linjer inte är rent polska. Det finns få linjer kvar som är helt utan Aswan, men de finns om man letar.

Själv tycker jag att det ligger ett stort värde i att bevara de gamla linjerna "rena", eller vad man ska kalla det, men inte till vilket pris som helst. Avelsbasen blir smal om man bara ska hålla sig till Aswan- fria linjer, och det är förstås inte bra.

Som individ tillförde han mycket i aveln, och det är det viktigaste tycker jag.

Jag har polska araber, men inte gammelpolska eftersom Aswan finns långt bak hos dem alla.

Han var av egyptiska linjer, och då anser man att den polska aveln med hans linjer inte är rent polska. Det finns få linjer kvar som är helt utan Aswan, men de finns om man letar.

Själv tycker jag att det ligger ett stort värde i att bevara de gamla linjerna "rena", eller vad man ska kalla det, men inte till vilket pris som helst. Avelsbasen blir smal om man bara ska hålla sig till Aswan- fria linjer, och det är förstås inte bra.

Som individ tillförde han mycket i aveln, och det är det viktigaste tycker jag.

Jag har polska araber, men inte gammelpolska eftersom Aswan finns långt bak hos dem alla.

Ja just det. Skickades från Egypten till Sovjet, visst var det så? Och användes av polackerna...

Jag antar att polackerna tyckte att dom måste in med nytt blod, och att han var den som dom behövde?

Precis exakt så sägs det vara, du kan ju historien själv! :D

Men om polackerna nu ansåg att dom skulle in med det här blodet, varför är det då kontroversiellt att det blev så? Blev det något dåligt av det?
Jisses vad han har avkommor....Man ser också på vissa hästars stamtavla att man har ibland bedrivit en enorm linjeavel med Aswan, vad var tanken där?

Vid vilken temp börjar ni fundera kring feber? Angelique har vanligtvis temp mellan 36,6-36,7 grader i vila. Igår hade hon 38,2...

Jag vet inte hur polackerna själva ser på det idag, tror inte att man tycker att det kom något dåligt ur det. Reaktionerna har väl mer kommit från andra håll, alla vi som har dragit nytta av polackernas fantastiska avelsarbete och som då tycker att det "smutsades ner" av Aswan- blodet. Eller hur man nu ska uttrycka det.
Han var ju egypt.... fast egentligen härstammar alla arabhästar från ökenaraber, så den här uppdelningen i polskt, ryskt, egyptiskt, crabbet, spanskt och franskt kan man diskutera tills man tröttnar.... Varje linje har sina förespråkare. Det handlar mer om personligt tycke än något annat, tror jag. Visst finns det skillnader, som har framkommit genom avelsarbetet, men den egentliga kvaliteten lär vara lika hög i alla de olika linjerna.

Jag gillar de polska för att de har ett uttryck och en atletisk karisma som jag tycker är svårslagen. Men det är min syn på det.

Feber... verkar hon må dåligt? Rinnande näsa, hostar, svullna lymfkörtlar? I så fall är det nog förhöjd temperatur.
Svårt att säga, men utan andra symtom hade jag inte gjort något utan kollat i morgon igen.

Ang Aswan: Han gavs som tackgåva till Sovjet för Assuan (Aswan)-dammen och döptes om i samband med det (Raafat var hans ursprungliga namn). Han hade mycket fin egyptisk stam eftersom han var son till Nazeer (som du @Tussinussen bör veta vem det är ;)) och Yosreia, ett sto som har många fina ättlingar, tex *El Mokhtar, Ibn Galal, Bint Yosreia och *Nahlah.

Först visste ryssarna inte vad de skulle göra med honom för han hade definitivt sina fel och brister och var dessutom inte ordentligt testad på galoppbanan. Tillslut betäckte man några ston på Tersk med honom och blev väldigt nöjda med resultatet. Palas var den första Aswan-sonen i Polen och han hade 3/4 egyptiskt blod eftersom hans morfar Nil också importerades till Sovjet från Egypten. Andra källor till Aswan-blod i Polen är bla Parma, *Magnat, *Magnit och Mamluk. Det har kommit in mer också på senare år bla genom *Padron, hans far Patron var e Aswan (inte att förväxla med en annan rysk Patron e Negatiw).

Kontroversen då? I mångt och mycket konstruerad enligt min mening. Polackerna har alltid tagit in nytt blod (tror väl inte att någon skriker över Kuhailan Haifi eller Kuhailan Afas idag!) och måste fortsätta att göra det, annars blir deras avelsbas för liten. Det jag inte riktigt gillar är att det börjar bli för mycket snygg-i-snöre i Polen, jag hoppas de kommer att fortsätta testa hållbarheten på sina hästar (vilket det fortfarande gör men alla skickas inte till galoppen vilket mer eller mindre var kutym tidigare). Samtidigt förstår jag att de behöver sälja, precis som alla andra. Polackerna själv definierar en polsk arab som en född i Polen, vad blodslinjerna sedan är är en annan femma.

Jag tror nog (iaf på statsstuterierna) att man tycker det här med "pure polish" är meningslöst förutom som en marknadsföringsgrej. Uttrycket myntades ju i USA under perioden då polska araber var svindyra. I USA är det ju dessutom populärt inom vissa kretsar med "preservation breeding" och jag tror också att en del av motstånden till Aswan/Palas kommer från sådant tänk.

Personligen anser jag att man inte ska överdriva inblandningen av Aswan (vilket är svårt att göra idag då han ligger så långt bak i stammarna) just pga hans exteriöra problem. Detsamma gäller en del polska hästar (vill inte se för mycket Banat tex!).

Till vänster Aswan i Egypten och till höger på Tersk

Nazeer:

Yosreia:

Palas:

Senast ändrad:
Ang Aswan: Han gavs som tackgåva till Sovjet för Assuan (Aswan)-dammen och döptes om i samband med det (Raafat var hans ursprungliga namn). Han hade mycket fin egyptisk stam eftersom han var son till Nazeer (som du @Tussinussen bör veta vem det är ;)) och Yosreia, ett sto som har många fina ättlingar, tex *El Mokhtar, Ibn Galal, Bint Yosreia och *Nahlah.

Först visste ryssarna inte vad de skulle göra med honom för han hade definitivt sina fel och brister och var dessutom inte ordentligt testad på galoppbanan. Tillslut betäckte man några ston på Tersk med honom och blev väldigt nöjda med resultatet. Palas var den första Aswan-sonen i Polen och han hade 3/4 egyptiskt blod eftersom hans morfar Nil också importerades till Sovjet från Egypten. Andra källor till Aswan-blod i Polen är bla Parma, *Magnat, *Magnit och Mamluk. Det har kommit in mer också på senare år bla genom *Padron, hans far Patron var e Aswan (inte att förväxla med en annan rysk Patron e Negatiw).

Kontroversen då? I mångt och mycket konstruerad enligt min mening. Polackerna har alltid tagit in nytt blod (tror väl inte att någon skriker över Kuhailan Haifi eller Kuhailan Afas idag!) och måste fortsätta att göra det, annars blir deras avelsbas för liten. Det jag inte riktigt gillar är att det börjar bli för mycket snygg-i-snöre i Polen, jag hoppas de kommer att fortsätta testa hållbarheten på sina hästar (vilket det fortfarande gör men alla skickas inte till galoppen vilket mer eller mindre var kutym tidigare). Samtidigt förstår jag att de behöver sälja, precis som alla andra. Polackerna själv definierar en polsk arab som en född i Polen, vad blodslinjerna sedan är är en annan femma.

Jag tror nog (iaf på statsstuterierna) att man tycker det här med "pure polish" är meningslöst förutom som en marknadsföringsgrej. Uttrycket myntades ju i USA under perioden då polska araber var svindyra. I USA är det ju dessutom populärt inom vissa kretsar med "preservation breeding" och jag tror också att en del av motstånden till Aswan/Palas kommer från sådant tänk.

Personligen anser jag att man inte ska överdriva inblandningen av Aswan (vilket är svårt att göra idag då han ligger så långt bak i stammarna) just pga hans exteriöra problem. Detsamma gäller en del polska hästar (vill inte se för mycket Banat tex!).

Till vänster Aswan i Egypten och till höger på Tersk

Nazeer:

Yosreia:

Palas:

Väldigt intressant att läsa!
Måste då fråga vilka exteriöra problem Aswan hade?
Jag som inte avlar ser en ytterst ordinär arab. Uppenbarligen var han inte det på både gott och ont.. ;)

Utseendemässigt var han säkert ganska ordinär, med dagens mått mätt, men en hingsts avelsvärde mäts i avkomman, och där har han verkligen satt sin prägel!
Men som sagt, han ligger numera så långt tillbaka i härstamningarna att påverkan inte lär vara så stor längre. Fast jag tycker att man kan se halvtaskiga framben och halvtaskig överlinje hos dem som har Palas och därmed Aswan några generationer bakåt....

@djezima: Aswan hade inte bra framben eller överlinje precis som @Cornelia säger plus att jag gillar inte vinklarna på bakbenen som går igen hos många av hans avkommor, tex Palas. Däremot hade Palas betydligt bättre framben om än också en svag överlinje. Om man tittar på Palas avkommor med väldigt solida mödrar, tex Ararat som är far till *Emigrant, så ser man en markant förbättring i benstället.

Vad som är intressant att Aswan inte var den första hingsten från Saklawi I-linjen i Polen utan det var Khafifan vars far Mabrouk Manial var halvbror med Gamil Manial, farfarsfar till Aswan. Kafifan hade en son som exporterades till Babolna, Lartur, som i sin tur fick en son där som gick tillbaka till Polen, Lartur-3. Denna hingst användes bara i halvblodsavel och man förstår varför: En solid ridmodell med bra ben men dock i avsaknad av arabtyp.

En helbror till Kafifan, Jasir, importerades till Weil/Marbach där han bla blev far till Jager, den första arabhingsten i modern tid i Sverige. Benen känns igen även om de blev bättre för varje generation. Förmodligen inte så konstigt, Weil/Marbach-hästarna var tämligen hårt inavlade på Bairactar OA vilket är en linje som är känd för sina bra ben (Jagers mor Caesarea var dock inte så hårt avlad på Bairactar, hennes far var från Babolna och morfar från Polen). Amurath Sahib, med 35 linjer till Bairactar OA, användes efter kriget i Polen bla till ston som behövde en hingst med bra ben.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 065
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 223
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka