Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Urk för regnskållor som jag fick på en av mina före jul, behandlat å tvättat allt men nu upptäckte jag små på hagkompisen i sadelstaden så klart inte konstigt han varit lite extra irriterad seg de sista dagarna, dumma matte som inte begrep :P hatar att hålla på med sånt här så här års (men så klart det uppstår då :P ngn som har nt bra effektivt tips?? Klorhexidin är så klart provat och virkon finns det ngt mer jag kan göra, vet säger ju inte så mycket mer, de ska hållas torra, inte ha täcke osv :P å ja att hålla dem torra utan täcke här nu är ju lite motsägelsefullt suck...speciellt när man måste jobba borta kan ju inte åka 2 tim hem om det regnar lite å att hålla dem inne känns inte heller som ngt vettigt alternativ...

Regnskållor är ett gissel!
En bekant hade stora problem med det en vinter, och hon tvättade med koksaltlösning och smorde sedan in skållorna med honung. Honung är ju både bakterie- och svampdödande. Blev klart kletigt och klistrigt, men har hästen en massa skållor kan man ändå knappt rida.... Det läkte relativt snabbt faktiskt. Precis som med mugg, både hon och jag har använt honung, och det läker snabbt.

Tack honung att jag inte tänkte på det, Ja Ff är ju känslig i skinnet ändå så vill absolut inte det ska bli värre "Kalle" som fick först och är värst rids ju inte eller ngt nu ännu och han har mycket tätare ulligare päls så tror det blivit mer instängt där, ska absolut prova honung...undrar om man får mängdrabbatt om man ska dränka in en hel häst i det ;) haha Kalle skulle behöva lite här å där :P men det var inget kul skit att få...hoppas jag lyckats bromsa det nu :)

Igår insåg jag hur glad jag är att jag har en så härligt cool häst.

Jag hade lite bråttom till bussen, fröken skulle ut i hagen och fodras, jag behövde dessutom fylla vatten i hagen och lägga ut ny saltsten. Det blir många minuter om man ska springa fram och tillbaka med häst och vattenkannor och hö över den rena isgatan som numera ersätter vägen till hagen. Vad göra??

1. Fyll vattenkannorna (2 stycken).
2. Hämta ut silagepåsen och lägg saltstenen i silagepåsen.
3. Ta fröken häst och en vattenkanna i ena handen.
4. Ta silagepåse och den andra vattenkannan i andra handen.
5. Gå till hagen, där jag kan ställa ner vattnet, släppa hästan, slänga ut saltstenen och sprida silaget över hela hagen. Sen fylla vatten, stänga grinden och färdig!

I love my horse!

10931002_787842907918231_5513045390495387323_n.jpg

/Lavinia

Red Angelique igår för första gången på jättelänge. Vilken skillnad mot tidigare. Hon har mycket lättare att ställa sig åt höger nu, att överhuvudtaget vända till höger är mycket lättare än vanligt. Däremot så funderar jag på att ta ut ET en gång till under våren för en avstämning att allt är som det ska.

Däremot så är hon riktigt tjafsig i munnen för tillfället. Så min fundering, när växlar de tänder?

Har äntligen fått tillbaka min sadel, lagad och kortad. Och med ett fårskinn i sitsen kunde jag för första gången på flera år sitta i en sadel som inte är förstor!! Heeeelt underbar känsla att kunna stå upp och låta hästen rulla på och ändå ha stöd när man sätter sig igen! Red med alldeles förkorta stigläder hela turen, BARA FÖRATT JAG KAN!! ;)

Värt att notera, sadelmakaren tog även bort en skillnad på 5,5 cm mellan stiglädrena. Är så sjukt tacksam att all den snedheten jag kände inte satt i mina höfter och rygg!!

Sen såg jag en grej som jag måste fråga er som är kunniga på det här med avel; såg en arabhingst där betäckningskostnaden var $200 lägre för ston av andra raser än för araber. Varför? Vill man inte hellre ha renrasiga föl?

Har äntligen fått tillbaka min sadel, lagad och kortad. Och med ett fårskinn i sitsen

Sen såg jag en grej som jag måste fråga er som är kunniga på det här med avel; såg en arabhingst där betäckningskostnaden var $200 lägre för ston av andra raser än för araber. Varför? Vill man inte hellre ha renrasiga föl?

Det är för att renrasiga föl förväntas bli mer värda, hoppas jag. En bekant till mig undrade varför vi har welshponnyer (. . . ) "ponies are worth less than one dollar over here". Sedan är det väl inte säkert att man vill ha renrasiga avkommor, det beror väl på vad hingsten har för fördelar?

Senast ändrad:
Aha! Tack för det!
Snurrade helt in på vilka ston man vill ge fördelas att boka betäckning, helt utelämnade det längre ekonomiska perspektivet..

welshponnyer är väl inte alls att förakta! på ponnymarknaden är väl en fin och trevlig welsh det hetaste som finns?! Jag skulle lätt kunna ha en hel drös bara för att de är så snygga, och skulle vara bedårande att köra i fyrspann!!!!:love:

Aha! Tack för det!
Snurrade helt in på vilka ston man vill ge fördelas att boka betäckning, helt utelämnade det längre ekonomiska perspektivet..

welshponnyer är väl inte alls att förakta! på ponnymarknaden är väl en fin och trevlig welsh det hetaste som finns?! Jag skulle lätt kunna ha en hel drös bara för att de är så snygga, och skulle vara bedårande att köra i fyrspann!!!!:love:

Jag är galen i welsh och de är mycket säljbara här, men i USA är de inte värda en spänn verkar det. Korsningar än värre... Jag tog upp det eftersom du angav priset i dollar räknat! :)

Jag är galen i welsh och de är mycket säljbara här, men i USA är de inte värda en spänn verkar det. Korsningar än värre... Jag tog upp det eftersom du angav priset i dollar räknat! :)

Ja förstod det! Lustigt hur det är, här ligger väl den allmänna marknaden tvärtom. Medelpriset på araberna på hästnet ligger nog väl under samma medel för Welsh.. Även om jag vet att dina araber inte är inräknade där! ;)

Ot
Fuxtant har varit taggad på att kunna jobba igen, igår gjorde hon galoppombyten helt utan att det var meningen, men gjorde det väldigt enkelt. Sen var det inte de vackraste eller renaste bytena, men det skiter vi i just nu!! ;)

Igår insåg jag hur glad jag är att jag har en så härligt cool häst.

Jag hade lite bråttom till bussen, fröken skulle ut i hagen och fodras, jag behövde dessutom fylla vatten i hagen och lägga ut ny saltsten. Det blir många minuter om man ska springa fram och tillbaka med häst och vattenkannor och hö över den rena isgatan som numera ersätter vägen till hagen. Vad göra??

1. Fyll vattenkannorna (2 stycken).
2. Hämta ut silagepåsen och lägg saltstenen i silagepåsen.
3. Ta fröken häst och en vattenkanna i ena handen.
4. Ta silagepåse och den andra vattenkannan i andra handen.
5. Gå till hagen, där jag kan ställa ner vattnet, släppa hästan, slänga ut saltstenen och sprida silaget över hela hagen. Sen fylla vatten, stänga grinden och färdig!

I love my horse!

10931002_787842907918231_5513045390495387323_n.jpg

/Lavinia

Så gör jag alltid för att slippa springa flera vändor, det är så skönt med en häst som är följsam och lätt som en fjäder i grimskaftet :love:

Kornelia med Patrycja, Elleonora och Korazon. Hon är en riktig supermamma så de hänger ofta med henne, alla tre fölen. Som nu är ettåringar...!

Nya bilder på min pälsprins, i dag red vi skogen och grenarna hängde tugnt och lågt pga snön, jag mitt smartskaft tänkte att jamen det är bara och ducka lite...sagt och gjort men tittade upp lite för tidigt och blev sönderklöst av grenarna i ansiktet, det gjorde ont och blödde. Arthur min lilla gentleman stannade så fort matte hamnade på sniskan (rider bb) fast han var taggad och piggelin :love:
Foto-YTJV6POW.jpg

Foto-OHMLCHRU.jpg

Bild från i förrgår... tycker han ser helt ok ut i kroppen.
Foto-NCS8EHPM.jpg

Så gör jag alltid för att slippa springa flera vändor, det är så skönt med en häst som är följsam och lätt som en fjäder i grimskaftet :love:

Jag brukar ta med vattnet när jag fiskar in henne, men hon hade druckit så mycket att jag behövde mer vatten. :-). Men ja, det är så sjukt skönt med häst som man inte måste släpa eller släpas efter, pållan bara följer med (hon följer egentligen efter maten men iaf).

/Lavinia

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 068
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka