Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aldrig kul med skador! Arthur är lugn i hagen och gör inte många knop, under alla de år jag haft honom (13år) så har han haft i 1 hovböld, ett par småsår/svullnader pga av sticksår och senast en sträckning i en muskel. men vi har verkligen varit förskonade *peppar, peppar*

Vi har oxå varit helt förskonade från skador ( 15 år ganska exakt) bara två tillfällen då illavarslande sadlar har ställt till det. Där ligger istället vårt ständiga problem, som aldrig slutar tömma min plånbok.

Förra veckan kom vår nya sadel, den passade tack o lov på fröken, men jag har förkorta ben. Har även märkt av min snedhet i höfterna i den. Tills idag när hästen gick orent och jag slängde upp min kompis för att känna. Det är inte jag som är sned, det är sadeln! Så mycket att hästen gått och balanserat upp mig som inte når ner i stigbyglarna riktigt!
Så den nya sadeln får åka till sadelmakaren som får korta upp fendrarna tills de blir lika långa.

Borde vara dödsstraff att bara sitta upp från vänster sida i westernsadlar!!!!!:rage::rage::rage:

Borde vara dödsstaff på att sitta upp från bara en sida oavsett sadel!

/Lavinia

Oj, jag sitter alltid upp från samma sida. Dock så sitter jag alltid upp från pall och lägger bara benet över hästen. Sätter aldrig ens foten i stigbygeln innan jag är uppe...

Angelique var förresten bättre igår. Mindre svullen, men fortfarande väldigt öm. Dock så är hon lite sådär kul att hantera just nu, massor med överskottsenergi. Hon är verkligen en häst som behöver jobba för att kunna fungera på ett bra sätt. Igår tränade vi på att lyfta fossingar och stretcha framben i utbyte mot godis.
Idag tänkte jag motionera henne lite i ridhuset (avsuttet och på lina) för att se om hon fortfarande är oren i traven eller om det också börjar bli bättre. Tur att hon i alla fall tydligt säger till om och när något inte står rätt till. :)

Funderar dessutom på att köpa ett bettlöst alternativ att rida henne på. Värt att prova om inte annat.

Dagens pass gick helt ärligt inte så värst bra.
Vi har just nu sadelproblem igen och jag vet inte riktigt var jag skall börja leta eftersom ekonomin endå är begränsad.
Jag blir arg och sur på mig själv när jag märker hur dålig kroppskontroll jag fått efter graviditeten och med en känslig häst så blir det lätt missförstånd, men men det är bara att träna vidare värre kan det inte bli :) Spelar dock ingen roll att det inte alltid är en dans på rosor. Jag tokälskar min soulmate och skulle aldrig aldrig hellre ha en annan häst !

DSC02824.JPG

DSC02843.JPG

DSC02848.JPG

DSC02913.JPG

DSC02920.JPG

Väldigt härliga snöracebilder!! Och den översta är jättesöt, ni ser lite frustrerade ut båda två ... :D

På söndag ska jag äntligen på min första ar- clinic, som fotfolk visserligen men ändå...! Ser fram emot det, även vi fotfolk skulle få prova lite är det utlovat.

@Aliha Det är därför jag bara skrittat på Fille i princip! När jag har fått full kontroll på kroppen i skritt så går vi vidare, och satan så mkt muskler skritten ger!!!

KL

Fille står just nu pga en STOR hovböld, vi var på ÅB idag och det blev gips igen och boxvila...
Han är vid gott mod och får mkt beröm för sitt fina temperament. När vi kom in första gången så var det hästar överallt! Många skrek och hade sig. Fille stod tyst och snällt helatiden.
Även på ÅB idag så stod han snällt och tyst, men det märktes att det kröp i honom ändå. Nu får vi hoppas att det räcker såhär, nästa besök på måndag!

Pselma är nyskodd och det börjar gå riktigt bra i ridningen! Riktigt roligt att jobba med en så pass färdig häst som hon är! Lite skillnad mot Fille :D Hon är ju oxå lättare att sitta på, så jag får inte lika dålig kroppskontroll med henne ;) Så vi övar flyttningar och har börjat med små volter i galopp med lite flyttning av fram :)

Angelique var betydligt bättre igår på kvällen. Longerade lite i skritt och väldigt lite trav. Hon är helt ren i skritten, och något oren i traven. En stor förbättring. Inte heller lika svullen, men öm vid visitering. Vi tar oss framåt med lite lätt motion i skritt och lite trav även ikväll är planen. Orenheten värmer ur och verkar bli bättre vid rörelse, så det känns i alla fall hoppfullt.

Vi lånade ut henne till vad vi trodde var hennes sista hem som pensionär på landet men härliga lugna uteritter och dylikt. Hon var i full tävlingskondis när hon lånades ut slutet av Maj månad (tävlades med två placeringar på sin sista tävling i mars) Hon hade då fått fång när hon var utlånad och var tunn. Hon fodrades upp hemma och fick ha en sista "rolig tid" innan vi beslutade för att ta bort henne pga rörelsestörning av fången.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 078
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka