Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å vad roligt att läsa, tolksele! Den där känslan av att sväva och hästen lyder din tanke, man är ett liksom, har jag inte upplevt med någon annan ras. Det måste vara en unik känsla .... Sen kanske inte araben har de största gångarterna eller kan hoppa de högsta hindren, men för mig uppväger den känslan allt! :love:

Å vad roligt att läsa, tolksele! Den där känslan av att sväva och hästen lyder din tanke, man är ett liksom, har jag inte upplevt med någon annan ras. Det måste vara en unik känsla .... Sen kanske inte araben har de största gångarterna eller kan hoppa de högsta hindren, men för mig uppväger den känslan allt! :love:

De flesta av oss vanliga dödliga hoppar inte högst heller...och vi ska leva med hästarna varje dag!

@Cornelia Jag som inte är helt hundra arabfrälst redan (...men på god väg) säger fullblodshästar generellt.
De flesta av oss vanliga dödliga hoppar inte högst heller...och vi ska leva med hästarna varje dag!
Så sant.. även om vi gärna tror att vi behöver en häst som är sjukt mycket bättre än oss själva ;)

Det jag är mest "förvånad" över är hur sjukt lätta de är att ha och göra med ridmässigt. Var kommer det ibland dåliga ryktet ifrån? :idea: Är det skillnad mellan galopp-araberna och andra? För jag har aldrig varit med om att de hästarna jag ridit där är speciellt fjantiga för saker, snarare nyfikna och modiga.

Alltså jag måste bara hoppa in lite i arabtråden (smygläser mest annars..). Hjälper en duktig tjej träningsrida sina (galopp)araber lite när jag har tid över och idag var vi till ridhus med två av dem. Blev helt kär i häst nummer ett, den hade aldrig varit i ridhus och var knappt riden alls men går ändå och arbetar i en trevlig form typ 70 % av ridpasset!
Sen sitter jag upp på häst nummer två :love:, en större, grå häst med massa man. Söt som socker. Och hon rör sig som.. jag vet inte vad, det kändes som att sväva fram på moln... sitter och rider utan tyglar i princip i traven och hästen följer minsta rörelse och bara dansar under mig :love: Det var den enklaste och svåraste hästen jag ridit, den krävde liksom massa av ingenting men jösses vilken känsla!

Grattis! Nu vet du varför vi älskar de här hästarna ;)

@Cornelia Jag som inte är helt hundra arabfrälst redan (...men på god väg) säger fullblodshästar generellt.

Så sant.. även om vi gärna tror att vi behöver en häst som är sjukt mycket bättre än oss själva ;)

Det jag är mest "förvånad" över är hur sjukt lätta de är att ha och göra med ridmässigt. Var kommer det ibland dåliga ryktet ifrån? :idea: Är det skillnad mellan galopp-araberna och andra? För jag har aldrig varit med om att de hästarna jag ridit där är speciellt fjantiga för saker, snarare nyfikna och modiga.

Det beror mycket på hantering, precis som med andra hästar (för det är fortfarande en häst!). De är känsliga och väldigt elektriska som andra hästar som står högt i blod.

Har hästen inte fått göra annat än utställningsträning (vilket det inte är något fel på i sig) och gå i minimal hage (eller tom inte alls!) är det inte konsigt att den är tossig. Jag vet också araber från USA som verkligen inte haft någon annan funktion än att vara vacker och inte uppfostrats ett dugg. Japp, de var inte roliga att hantera.

På 80-talet var det galet med pengar i araber och speciellt polska araber. De flesta araberna i Sverige på denna tiden var polska vilket gjorde att många tjänade väldigt mycket pengar på hästarna utan att de behövde annat än utställningsprestationer (och ibland inte ens det!). Det gjorde att det för många inte fanns något intresse för att rida in dem dvs de fick ett rykte om sig att vara hispiga och springa runt i ring i ett snöre.

Det har tack och lov ändrats mycket, speciellt när botten gick ur marknaden i början på 90-talet. De är enormt vänliga och arbetsvilliga hästar och de flesta jag träffat har älskat att jobba.

Jag kan också tillägga att utsatte man ett av dagens halvblod för tjoandet runt en arabutställning misstänker jag att hästen är inne i nästa kommun illa kvickt! Att araber skulle vara hispigare än halvblod köper jag inte.

@athena_arabians Ah, det förklarar ju lite!
Det här är ju hästar som galopptränas och går dessutom i stoooora hagar eller på lösdrift. Kanske lättare att hålla sig i skinnet då ;) Lite halvuppfostrade från marken dock, men där ska då inte jag kasta sten i glashus :angel:

Cz24_zps791a0715.jpg

Min plutt Czin Cin.
Han är nu 24år.
Går bara o dräller på lösdrift just nu men ska igång igen när kvällarna blir lite ljusare.

Men vad underbart det lät det där, "när kvällarna blir lite ljusare" ...:banana:

Om det är något som får mig handlingsförlamad så är det mörkret .... Hinner bara tänka att det vore en god idé att göra något med någon av hästarna så är det mörkt! Grannen har en belyst paddock, men den är antingen djupfryst eller full med vatten. Och jag är inte alls förtjust i att ge mig ut och rida med pannlampa. Så, ja, när kvällarna blir lite ljusare!!:)

Igår blev Anqelique behandlad med bland annat massage, akupunktur och laser. Vi hittade en hel del att behandla i nacke, strax framför manken, i vänster bog, länd och kors. Inga stora grejer, men det fanns mycket spänningar i denna lilla kropp. Så nu är det avsuttet skritt 20-30 min/dag i fyra dagar och sen sätta igång träningen igen. Nålarna tyckte Angelique inte om alls, men sen höll hon nästan på att somna på stallgången, så lite trevligt var det nog också. Nästan två timmar tog det totalt, vilket jag är imponerad över att min lilla fröken tyckte var helt ok, hon brukar tröttna på att vara på stallgången efter ca 30 min...

@kryddelydd att starta! :D

Det kan ju vara ett problem, förstås.

När det gäller bytena: på D-nivå är det många som inte sätter bytena så det är inte mycket att bekymra sig för.
Min kbl-travare är inte heller säker på bytena men i reining är kvaliteten inte avgörande så det gör inte så mycket. I WR blir man ju diskad om man kraschar för många så det är ju marigare.

Pikat ska nog få bli en ny westernhäst åt mig, tror han kan vara lämplig dock möjligen inte till Trail (som jag själv älskar).

Alltså det där med det dåliga ryktet har stötts o blötts och det finns inget bra svar tycker jag. Man kan komma på konkreta förklaringar men faktum är att "alla vet" att araber är hispiga, även dom som aldrig sett eller ridit eller ens tagit på en arab. Jag minns när jag växte upp som hästtokig så "visste" även jag att araber var heta och hispiga. Jag undrar om det är pga att alla böcker om hästraser avbildar araben stegrande eller i full galopp? Just för att de är så vackra? Det är sällan man ser en bild på en arab som står o tar det lugnt...

Jag är inne på andra och båda mina är/har varit helt underbara. Jag träffar stup i kvarten folk som tycker att mitt sto är "så lugn för att vara arab". Jag säger att min förra arab var lugn han också och får då höra "ja men han kanske också var en ovanlig arab". Man vill liksom få verkligheten att passa ihop med fördomarna...

Det hela gör mig fundersam rent allmänt över hur svårrubbade "sanningar" uppstår. :confused:

Alltså det där med det dåliga ryktet har stötts o blötts och det finns inget bra svar tycker jag. Man kan komma på konkreta förklaringar men faktum är att "alla vet" att araber är hispiga, även dom som aldrig sett eller ridit eller ens tagit på en arab. Jag minns när jag växte upp som hästtokig så "visste" även jag att araber var heta och hispiga. Jag undrar om det är pga att alla böcker om hästraser avbildar araben stegrande eller i full galopp? Just för att de är så vackra? Det är sällan man ser en bild på en arab som står o tar det lugnt...

Jag är inne på andra och båda mina är/har varit helt underbara. Jag träffar stup i kvarten folk som tycker att mitt sto är "så lugn för att vara arab". Jag säger att min förra arab var lugn han också och får då höra "ja men han kanske också var en ovanlig arab". Man vill liksom få verkligheten att passa ihop med fördomarna...

Det hela gör mig fundersam rent allmänt över hur svårrubbade "sanningar" uppstår. :confused:

Fast det där beror ju på vad man jämför med.
Jag har en salig blandning av olika renrasiga hästar och ponnyer. Frieser, connemara, vbl-travare, kbl-travare, fjording, quarter, islandshäst, basjkir. Och så arab.
Araberna har ett helt annat uttryckssätt jämfört med alla de andra rasrepresentanterna hemma hos mig.
"tittigare". flygigare i reaktionsmönster.
Så visst kan jag till viss del förstå fördomar/rykten: araberna ter sig nervösare (om man nu ska välja det ordet) än de andra typerna jag har och haft.
Därmed inte sagt att de är sämre än de andra: annorlunda är ett mer adekvat ord.
Jag har inte och har aldrig haft "halvblod" så med den typen av häst kan jag inte jämföra.

Greta och jag har flyttat utomlands så vi njuter redan av ljusare kvällar. Här mörknar det först runt halv sex, de timmarna gör faktiskt stor skillnad. Efter att ha haft egen gård i sju år har jag nu Greta uppstallad/ inackorderad. Men jag har lyckats hitta ett riktigt bra ställe, med bra folk som tänker lika som mig (mycket utevistelse på stora marker, mycket stråfoder, mm) och bra hästkompisar, otroligt bra träningsmöjligheter och jag har gångavstånd dit hemifrån :D. Min plan är att vi ska tävla här upp till 80 km i år, och träna dressyr, vi har tränare på gården :-) Det enda jag klurar på är hur jag lägger upp Gretas träning med tanke på att här är så kuperat! Hon är i mycket god kondition och välmusklad..har tränats för distans i sju år. Men vi har bott i flacka Skåne och nästan aldrig klättrat. Här blir det klättring varje dag! Även om jag bara rider en pytterunda på 4-5 km blir det några ordentliga stigningar. Hur påverkar det henne?
Här kommer lite bilder från Gretas resa och hennes nya tillvaro.

I lastbilen på väg till första stoppet i Holland.
10407332_10152877388034827_6809376550785463963_n.jpg

Framme och bekantar sig med sina nya kompisar :)
10384859_10152892799574827_3745264540532892841_n.jpg

Utforskar nya ridvägar
10906302_10152910558669827_8683764091108283308_n.jpg

Kollar in mattes nya hem måste man ju också göra ;)
10917888_10152929069759827_4781478581225020736_n.jpg

Fin och stor box (16 m2) i nya stallet.
1510818_10152890057874827_4399681607711437497_n.jpg

Oj vad fint det ser ut hos er! Och vilken lyx, att redan ha så ljusa kvällar....! Träning i kuperade marker måste väl egentligen vara idealet- men jag antar att det krävs en invänjningsperiod så att hon får möjlighet att träna upp nya muskler.

När det gäller arabens rykte som stirrig så tror jag det beror på att araben har ett ganska intensivt och livligt kroppsspråk som kan misstolkas som stirrighet av mindre kunniga/erfarna hästmänniskor. Fullblod med ett reaktionssnabbt signalsystem.... Något helt annat än stirrighet, det vet alla vi som har varit med om situationer där en stirrig häst hade ballat ur totalt och där araben har tagit det med upphöjt lugn!

En ridlärare här på orten sa till mig i höstas att hon uppskattar araben väldigt mycket som lektionshäst, för de är så coola, men problemet är att de är alltför smarta och blir uttråkade av att göra samma sak hela tiden.

Ja lite då.. ;)

Jo, det har ju jag oxå sett.. Får vi ihop till lite träning i vår kanske vi kör en reining oxå, men just nu har vi inte försökt oss på ett enda byte på över tre år. Så nåt ska vi väl kunna göra på träningsbanan först!

Jo, WR brukar det dessutom vara många, men tyckte jag hade hittat nåt enklare WH mönster helt utan byten!
Trail är tyvärr uteslutet för vår del då hon vägrar gå nära en främmande grind, den här hemma duger ibland... ;)

DSC00489.JPG

Tittar in en snabbis :)

Kollar på hingstar i Finland just nu.. måste erkänna att utbudet inte är så stort.. 8 st som annonseras ut till allmän avel och då är 2 av dom inte Finska.. Dock kan det ju finnas några andra som möjligen kunde användas i avel men som inte annonseras ut..

Monograf finns i landet.. En hingst efter Ecaho.. en hingst efter monograf.. en hingst efter ce magnum.. en efter aranik kossack.. en efter rousseau.. det var dom finskägdahingstarna

Ja lite då.. ;)

Jo, det har ju jag oxå sett.. Får vi ihop till lite träning i vår kanske vi kör en reining oxå, men just nu har vi inte försökt oss på ett enda byte på över tre år. Så nåt ska vi väl kunna göra på träningsbanan först!

Jo, WR brukar det dessutom vara många, men tyckte jag hade hittat nåt enklare WH mönster helt utan byten!
Trail är tyvärr uteslutet för vår del då hon vägrar gå nära en främmande grind, den här hemma duger ibland... ;)

Det mönster som är utan byten brukar här i trakterna användas på D- eller E-nivå.
I somras "drabbades" vi av mönster med två byten på D-nivå när jag var med i WA div II. Dock blir man ju inte diskad för två missade byten så det gör ju inte så mycket. Och som sagt, de flesta på den nivån klarar inte rena byten i alla fall. Fast araber har ju lätt för byten och därmed ganska bra förutsättningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 084
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka