Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Monograf finns i landet.. En hingst efter Ecaho.. en hingst efter monograf.. en hingst efter ce magnum.. en efter aranik kossack.. en efter rousseau.. det var dom finskägdahingstarna

Inte helt dåliga fäder på vissa av dem. Men inte så stort utbud. Kan du tänka dig semin öppnar en helt ny värld sig, så måste ju iof plånboken öppna sig lite till. Men lär ju vara rätt dyrt att åka långt till utländshingst oxå.

Aliah, vilka av de finska hingstarna är du intresserad av? Monograf, är det fuxen från Danmark? Har för mig att han är fin ....

Annars, som busigdemon säger, är det väl semin som gäller. Blir ju för den delen mer och mer vanligt överallt.

@Aliah Det verkar inte lätt med det snåla utbudet...

Jag har ju flera ggr tänkt betäcka Pselma men lagt ner då jag inte hittat någon hingst som känts 100% rätt till ett skapligt pris liksom.
Hingsten ska ju inte bara vara fin, han ska ju passa stoet man har med, och gärna ha givit fina avkommor redan som man kan spana lite på.

Så passar inte nån av de ni har i landet så skulle jag titta på semin, det behöver inte bli jättedyrt bara för att man tar semin. Iaf inte i Sverige. Har för mig att seminavgiften brukar ligga på 3500-5000 här, och visst, det är inte lite. Men ska man slå ut det så var det fasen inte billigt att frakta Pselma 8 h med transport enkel väg heller. En seminstation kan man ju oftast välja i närheten. Pselma fick ju stå där länge tills första risktiden var förbi, och det kostade det med. Har man stationen nära och hästen åker bra så kan man ju hämta tidigare.

Aliah, vilka av de finska hingstarna är du intresserad av? Monograf, är det fuxen från Danmark? Har för mig att han är fin ....

Annars, som busigdemon säger, är det väl semin som gäller. Blir ju för den delen mer och mer vanligt överallt.

Monograf är jag lite intresserad av på grund av att jag har sett två väldigt trevliga hingstar efter honom som även varit fina ridhästar, mycket steg, det gillar jag... Sen har jag aldrig träffat honom live och vet inte riktigt annars vad han lämnat eller hur han ser ut i kroppen.. Semin är nog ett alternativ bara man hittar något intressant? Finns det någon lista vilka hingstar som finns på semin? Att åka till Norrbotten är också ett alternativ ifall det finns någon bra hingst där?? Någon som vet?..

DSC02459.JPG

Han borde enligt uppgift vara avlad av Michalow men såld som "utero" till Tyskland och uppfödd av Holger Ismer.. Jag är själv ett stort monogramm fan och det skulle vara roligt att ha något sånt blod i nån av hästarna..

Har du bild på honom? Han låter intressant... Undrar i alla fall om han inte stod i Danmark ett tag! Eller har jag en annan hingst på näthinnan ....

I Luleå finns Cry me no River (Jazz- Eloutzica- Pakistan) som jag har haft ögonen på i flera år, men jag vet inte om han ska vara i avel. Fick mycket fina premieringspoäng i somras i alla fall. Svart är han också, vilket jag gillar. Fuxar och mörka färger är min grej- och ändå har jag mest skimlar....!

Jag tror nog att du minns rätt i att han har stått i Danmark. Får man länka till hemsidor här? Om du söker på turban stud så hittar du bilder om du klickar på först araberheste och sen hingste og unghingste..
Oj spännande. Gillar när man premierar araber!

Så småningom kommer kanske det även att komma in al shaqab hingst i den finska aveln om allt går väl...
Den hingsten är otroligt vacker att titta på ifall man är intresserad av utställning.
Dock är han inte särskilt mycket riden.. så det är lite synd.

Ja, det var den hingsten jag tänkte på! Han står som brun, jag tycker han ser ut som fux...? Är ju inte jätteviktigt... ;) Har för mig att jag såg honom på Blommeröd för några år sen, hon hade Beduin och Fernando med sig också. Monograf blev väl inte bland de högst placerade, han är kanske inte urtypen för showhingst, men jag gillade honom minns jag. Och stammen är ju inte fel....!

Jo han borde vara fux.. Finns två avkommor här i finland som åtminstone är hingstar och de är båda två fuxar.. Dessa två har gått ganska så bra på utställningar. Den ena tävlas också flitigt så det tycker jag är kul :) det är lite knepigt med att avla på enbart show i det här landet eftersom det ordnas endast en utställning i året här.. resten av tiden är det ridning som gäller så en hög ridbarhet väger högt för mig.. sen kan jag ju endå inte sticka under stol med att jag gillar vackra hästar, vill väl ha allt gissar jag.. :)

Jag vill också ha allt! Både skönhet och hög ridbarhet! :bump:
Tycker det är så jättebra att allt fler börjar kombinera detta och ser till att hingstarna rids och tävlas. Klart de ska det även om de är supervackra och tar andan ur en i showringen- skönhet är inte allt och sitter dessutom i betraktarens ögon...;)

Finns väl rätt många på semin nu? Vet att Sawoy finns, Cheval, Wadim (?), Nautic Phsyche, Magic Magnifique (heter han så?), Bernhard (?), för att bara nämna några.
Av dessa är Sawoy och Nautic Phsyche numera valacker.

Bland de utländska är urvalet stort....!

Uppdatering igen från Angelique. Igår sattes hon igång efter fyra dagars vila med bara lite promenader. Det har varit fyra jobbiga dagar med en hel del överskottsenergi de två sista. Igår blev det lite lätt longering i 3 dm pudersnö på ridbanan. Roligt att kunna jobba henne utomhus, även om det var fokus på väldigt mycket som hände utanför staketet. Jag ser ingen större skillnad på hur hon rör sig igår jämfört med innan, men det var i alla fall en väldigt glad Angelique med spetsade öron.

Idag är tanken att hon ska longeras i ridhuset, med inspänningar så får vi se hur hon jobbar då, imorgon är det ridning på schemat. Ska bli intressant.

Angelique har fått en sparkskada som tagit på höger lår. Svullen och något halt. Med andra ord så vilar hon igen.

Hur ska man göra för att hålla hästen hel? Linda in henne i bubbelplast? Finns det bubbelplast i hästform? Nu är jag väldigt less på dessa småskador. Det känns som att de avlöser varandra, tar tid att läka och vi kommer aldrig igång. Ja, jag vet att jag ska vara tacksam att det inte är stora skador, men det känns ändå tråkigt.

Hej!

Jag har helt klart funderat på bubbelplast till min. Man kan ju köpa stora rullar med bubbelplats, det borde räcka med ett par stycken för en liten arabfröken, kan jag tycka!

Ibland tror jag min skadat sig med flit :-(. Jag tror inte vi haft ett skadefritt år sen jag köpte henne... Nu har jag minimerat skaderisken genom att låta henne gå själv, jag har helt enkelt inte råd att ta ut hovslagare efter hovslagare för att slå på tappskor hon sprungit av sig när hon blir jagad i hagen. Hon sparkar ju dessutom sönder sig själv när hon flyr... När shettisen är "ledig" får han gå med henne- men just nu är hon själv, då shettis går på bantning med b-ponnyn. Hon verkar inte ens ledsen över att vara själv.

/Lavinia, vars fröken är så tokladdad just nu att hon står på bakbenen så fort jag kortar tyglarna, jättekul med isgata så hon inte kan galoppera av sig.

Jag är sjukt glad om jag har ett skadefritt år. Minst lika glad om det bara är 3-6 månader. Men i regel är det inte en skada så slutar bootsen eller sadeln att passa.
Men det bra med det är att hästen får lite paus o man får bounda lite istället ;)

Jag är sjukt glad om jag har ett skadefritt år. Minst lika glad om det bara är 3-6 månader. Men i regel är det inte en skada så slutar bootsen eller sadeln att passa.
Men det bra med det är att hästen får lite paus o man får bounda lite istället ;)

Lustigt att läsa det ni skriver...förutom en enda övergående hälta som berodde på hagbus (har vittnen på att fröken halkade o trillade under en busgalopp) har Moona aldrig varit skadad. Vet inte om det är för att hon är försiktig av sig? Men jag tycker inte att dom andra stona i hagen verkar bli skadade heller. Dom är 5 st som går i en stor hage tillsammans, med en väldigt tydlig rangordning (vilket syns vid lunchutdelning + köbildningen vid intag på kvällen), det är en väldigt harmonisk flock som man blir glad av att se. Det kanske spelar in?

Valackerna i killhagen å andra sidan, dom drar jämt av varandra skorna, har sönder täcken mm mm.

(Bara för att jag skrev detta om att Moona aldrig är skadad kommer hon att säkert att bli det i morgon som rätt åt mig liksom :eek: )

Igår tänkte jag till o med tanken på att ha henne uppstallad för att slippa skador. Sen tänkte jag lite till att Angelique vill nog inte vara uppstallad igen. Däremot så börjar jag fundera om man skulle kunna linda in de andra ponnysarnas hovar i bubbelplast eller något istället, då skulle det inte göra så ont på min om hon får en spark eller så...

Eller för att vara lite mer seriös, jag önskar att jag hade en egen liten gård, men möjlighet att ställa in på box vid enskilda tillfällen och möjlighet att kunna välja sällskap i hagen. Alternativt bo ett varmare ställe så hästarna inte skulle behöva ha brodd i hagen. Tänker mig att sparkar utan brodd borde vara lindrigare.

Så nu håller jag tummarna för att Angelique verkar må bättre när jag kommer ut i eftermiddag och att svullnaden lägger sig och att hon snabbt blir bra igen.

Man behöver ju inte planera in viloperioder på henne i alla fall. Det fixar hon helt utmärkt själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 078
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka