Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Våra planer för året är att hålla igång Angelique, eventuellt komma ut på en CR i distansritt och att ev starta en dressyrtävling på väldigt låg nivå under året. Utöver detta är planerna att hålla oss på benen, att hålla oss utan skador.

Har förresten testat ett annat bett på Angelique, hon funkar toppen på det. :) Ett vanligt tredelat tränsbett med rörliga ringar, inte trodde jag att skillnaden mellan fasta och rörliga ringar kunde vara så stor. Ponnyn trivs i alla fall, och jag trivs när jag har en broms. :)

I övrigt så rider vi lite lätt just nu, tar det mest lugnt. På måndag kommer det ut en massör och kikar igenom Angelique, hon har inte varit helt 100 efter vi varit i backen så jag tänkte att det kan vara bra att få henne lite genomkollad. Så får vi se om det hittas något eller om det bara är matten som är nojig..

Har nu introducerat westernutrustningen till Pikat. Tränset och bröstan billiga bling från Börjes (men jo då, jag gillar nitar). Sadeln har jag väntat med eftersom den är tyngre än en engelsksadel. Vi behöver träna upp kommunikationen i westernsadeln - hjälperna blir något annorlunda i en annan sadel - och det kommer att gå fort. Eventuellt ska Pikat få följa med på westernkurs för Per Larsson om ett par veckor.
10869565_764649700289378_3111884971259496661_o.jpg

10495855_764649770289371_4342897129595529875_o.jpg

Hej! det är flera som har nämnt patella och omöjligt är det ju inte. Har själv sen tidigare ingen erfarenhet hur patella fungerar så alla råd är dyrbara. Jag har inte testat att backa så om det händer flera gånger så är det värt att pröva. Hur brukar patella visa sig "hakar" benet på en gång upp sig eller blir det värre när dom stått stilla en stund? Meciliahs symtom har varit så att hon plötsligt har blivit oren bak och börjat röra sig med väldigt korta steg med bakbenen, sen när hon stått stilla en stund vill bakdelen inte följa med men sen börjar hon ta kortakorta pyttesteg som gradvis blir längre.. sen om hon stannar så börjar man från noll igen??

Det blir värre med vila då muskulaturen blir sämre.
Skitbra övningar är cavaletti, djupsnöplums.
Det låter ruskigt likt patellaupphakning i mina ögon.
Regelbunden träning och jämn belastning. Det kan växa bort, värsta åldern är mellan 1-3...4. Då de växer.

Jag vågar inte ge mig på att ställa någon diagnos men man ska ha i beaktande att om det är korsförlamning så ska ju hästen absolut inte ansträngas så det låter lite riskabelt att ge sig ut att djupsnöpulsa mm innan man uteslutit det. Om jag misstänkte ev korsförlamning skulle jag ta ut veterinär som får ta blodprov och kolla upp det innan jag börjar motionera igen. :)

Det blir värre med vila då muskulaturen blir sämre.
Skitbra övningar är cavaletti, djupsnöplums.
Det låter ruskigt likt patellaupphakning i mina ögon.
Regelbunden träning och jämn belastning. Det kan växa bort, värsta åldern är mellan 1-3...4. Då de växer.

Måste förtydliga att med "stå stilla" menar jag någon minut efter att "låsningen" uppkommit.. Inte vila som att inte göra något på ett par dagar/ veckor månader :)

På min patellahäst funkade det så att han plötsligt inte fick med sig ena bakbenet, det liksom låste sig. Ofta var det på morgonen när han skulle ut ur stallet, men det kunde komma vid andra tillfällen också. Det där med att backa hästen är ett jättebra knep att få det att släppa, räcker med några steg.

Vet inte om det kan yttra sig på olika sätt, kan inte minnas att han rörde sig orent stunden innan låsningen kom.

Så, det där att hålla igång och bli bättre... Prinsessan började gårdagen med att klä av sig skon på den skadade hoven- när vi promenerade i skogen!!! *suck*. Första tanken var att jaha, då var det dags igen, men hon verkade inte direkt halt. Och idag fick jag tag på en hovslagare som slog på ny sko, hästan stog jättesnällt (efter att ha kissat och bajsat på gången) och dessutom tog han nåt så otroligt lite betalt "han var ju ändå där och skodde en annan och det var ju bara att slå på en sko". Jag är nästan redo att byta från klinikhovslagaren på en gång. Sambo som fick ta in fröken häst tyckte det var en mycket trevlig hovslagare, dessutom. Ska titta lite djupare på hovarna på den häst hovslagaren skor i stallet så får vi se :-)

/Lavinia, glad.

Dagens planerade uteritt med Angelique byttes ut mot longering i ridhuset. Hon var för studsig. Men studsig på ett glatt sätt. :) Så efter ca 20 min så kunde hon lyssna igen, men då var det redan halvmörkt ute, så vi skjuter uteritten till en annan dag. Naivt att tro att hon skulle vara lugn efter två dagars lätt skritt o travarbete... Inför nästa uteritt blir det att planera in tid för longering innan, skulle det vara så att det inte behövs så kommer vi ju bara iväg lite tidigare. Söt är hon i alla fall.

I söndags hade vi Afternoon Tea här på Bränninge, vilket blev jättetrevligt! Vi var åtta arabhästentusiaster som tillbringade eftermiddagen tillsammans, bubblandes och babblandes om hästar i allmänhet och araber i synnerhet. Enda "regeln" var att man inte fick tala illa om någon annan, men det var en onödig regel kändes det som. Vi hittade skribenter för att promota araben, planerade några roliga events för 2015 och vi pratade om avelsmål och egna planer. Jag känner spontant att det kommer att bli mer sådana sammankomster, inte bara här hos oss. Nu ska vi först få föl, bara!

Låter great!
Varför skulle man träffas för att prata illa om folk? Det måste ju vara bland det mest värdelösa livet av alla liv.
Man ska omge sig med bra folk och lägger nån energi på att prata illa måste det ju betyda att den personen är värd nämnas. :)

Själv så njuter jag stort av att omge mig med allt det vita, fluffiga med de bruna, fluffiga.
Formligen älskar vintern men hoppas få min årliga Dubai dos med min homie från the hood Skellefteå.
Vi brukar busa till det 1 gång per år och emiraten rekommenderas. Har varit i 5 av 7 emirater så nu tänkte vi besöka de 2 sista.

2015 kommer att bli det år vi äntligen kommer ut på tävlingsbanan, en pleasureklass och kanske en western horsemanship. Är vi riktigt kaxiga kanske det blir en reiningklass, som är målet, men så modig är jag inte då vi inte är alls redo för det nu.

Vi ska också träna mer än ett pass för tränare, det har jag lovat migsjälv!
Om inte annat blir det min duktiga vän som kan agera sitsnazist och se till att jag sitter rakryggad. Men eventuellt kommer det att bli regelbundna träningar på hemmaplan med tränare som kommer ut till oss, vilken dröm!

Mitt tredje löfte är att hålla igång hästen till att vara färdig för detta när tillfället ges, vi har haft svårt med det tidigare och det blir allt viktigare nu när hon börjar bli till åren (22 i år). Just nu är hon igång och är ett riktigt yrväder av överskottsenergi och arbetsglädje som får hennes ex-galoppörkompis att se sovande ut i jämförelse! :p

Nu har vi också äntligen fått en sadel! kom i förrgår, och satt tack o lov bra! tyvärr sitter jag inte alls bra i den, men det visste jag om innan. det är hopplöst att hitta en westernsadel när man är både liten och kort, och med reumatism blir man mycket mer kinkig.:banghead:
Men denna ska modifieras lite så går det bättre. resten får jag lära mig att leva med..

@djezima vilket mål har du med dina westernstarter? :)

Jag har tidigare tävlat en del i flera westerngrenar på en fjording, en vbl-travare och en kbl-travare. Visserligen tycker jag att nivån på ekipagen har höjts, särskilt på D- och i viss mån även C-nivå, men nog kan man vara kaxig och starta vilkensomhelst häst i vilkensomhelst gren?

Min vbl-travare lyckades som bäst komma tvåa i rening på C-nivå (klassen vanns av en jättefin arab). Kbl-travaren har lyckats vinna en B-reining över bl a quarter men det var mest tur.

@kryddelydd att starta! :D

Rent allvarligt är jag sjukt rädd för kritik när det gäller min pälskling och vad vi ( inte) kan, även om hon i mina ögon kan jättemycket.. Så det är dags att komma över det nu. När vi på tidigare stället hade ca 2 h bilfärd till näsmaste westernklubb åt endera hållet, så var det inte så frestande att ge sig iväg när man ändå är övertygad om att skämma ut sig.. :o

Jo, visst kan man vara kaxig och starta en reining, men utan att kunna byten känns det onödigt.. (Hästen kan ibland, har dock inte kunnat träna några byten på flera år pga min sjukdom, jag är ännu inte så frisk att jag kan varken stödja eller sitta på henne i träning av byten. Det gör för ont och jag har varken kroppskontrollen eller styrkan som det är nu. Att sätta mål för mitt eget tillfrisknande har jag inte kraft till, även om jag såklart tränar för det! ) Men om man bara säger åt henne så kan hon faktiskt både stoppa och spinna sakta men säkert. :)

Grattis till fina placeringar på dina hästar! det är roligt att slå de där "stora bruna from over there"! ;)
Var i höstas publik på en tävling (SPHA tillomed) där en jättefin fjording sopade banan i alla klasser den var med i, publikens favorit!:bow:

Kanske kastar jag upp min duktiga vän som får hjälpa mig med bytena, men hon är svårövertalad och tror att hon är för tung, vilket hon absolut inte är. Så det får bli reservplanen.. ;)

Alltså jag måste bara hoppa in lite i arabtråden (smygläser mest annars..). Hjälper en duktig tjej träningsrida sina (galopp)araber lite när jag har tid över och idag var vi till ridhus med två av dem. Blev helt kär i häst nummer ett, den hade aldrig varit i ridhus och var knappt riden alls men går ändå och arbetar i en trevlig form typ 70 % av ridpasset!
Sen sitter jag upp på häst nummer två :love:, en större, grå häst med massa man. Söt som socker. Och hon rör sig som.. jag vet inte vad, det kändes som att sväva fram på moln... sitter och rider utan tyglar i princip i traven och hästen följer minsta rörelse och bara dansar under mig :love: Det var den enklaste och svåraste hästen jag ridit, den krävde liksom massa av ingenting men jösses vilken känsla!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 084
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka