Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å Cornelia vad lik Patrycja är min Naazina på den bilden :D. Idag är jag bara så där TJOHOO å går omkring på små moln å får inget vettigt gjort. De är helt fantastiska mina små pållar, (ja ok jag skryter lite ;) ) har äntligen fått hjälp att strukturera upp alla planer å mål inför året å framtiden. Det är så himla skönt att ha hittat tränare som det klickar med och man märker resultaten vecka för vecka. En riktig sporre. Hoppas att ni alla får ett riktigt Gott Nytt År!

Så trevligt att höra! Lycka till med planerna!
Det hade varit så trevligt om Patrycja fick behålla sin svarta färg, men det får hon ju inte ....

Gott nytt år alla arabvänner. Vad har ni för planer med era hästar under detta år?

DSC01588.JPG

DSC01602.JPG

DSC01604.JPG

Bilder på våran arabtös som håller på att lära husse rida. Barbacka med grimma och en tygel. Utmaning för vem som helst, men det fixade de galant.

Vi stsar fortfarande på att komma ut och tävla i nästa år. Låga hoppklasser och så skall vi börja försöka våga oss ut och dressyra litegran. Lillprinsessan skall troligen ut på show samt ridas in :) Har en liten dröm om att betäcka dom båda två men det talar vi tyst om ännu, någon som har några hingstförslag? :)

Vilka underbara planer, Aliah! Och att du har fått upp din äkta hälft barbacka med bara grimma- det var inte dåligt!! :bow:

Planerna här är utställning för Patrycja och inridning för Pasja. Elleonora ska åka till sina nya mattar (mor och dotter) och Korazon ska gå på ett litet hingstbete här hemma med brorsan Nashville och treåriga valacken Neo. Kornelia ska ridas till, kanske kan hon funka som ridhäst här sedan.

Egentligen borde jag betäcka Plannja, hon är tjugo år nu, men det känns som om det är väldigt behagligt att göra lite paus i uppfödandet. Har ju Patrycja och Pasja "på vänt" så att säga, och eventuellt en hemlis som lurar i faggorna....:)

När det gäller hingstar är jag personligen rätt säker på att jag kommer att använda Clasz (Glaz- Classica) till något sto om han fortsätter att utvecklas som hittills. Fantastiska gamla polska linjer som är jättesvåra att hitta numera.

Sen finns det en massa andra hingstar som jag är sugen på att använda så småningom. Gwarant är en av dem.

I år har vi lite planer, jag ska tävla lätt B-lätt A dressyr . vi får tre föl och vi bygger stall...

Cheval står nu hos Schoukens och tränas för Europa-scenen, vi har två hästar som kom från Californien och som är ...SJUKT fina! Jag ritar ridhus och jobbar på att få en A-tränare hit.

På söndag ; arabhäst-träff här och om allt blir trevligt har vi en större i februari- känn er välkomna!

Planer för året:

Det vågar jag inte riktigt ha längre,m en jag hoppas att vi ska kunna ta oss ut och tävla litegrann iaf. Det blir väl mest dressyr eftersom hoven inte riktigt verkar fixa belastningen av hoppning. Jag hoppas att hoven ska läka ihop snart. Och blir det snö igen ska jag ut och tolka- så det så!

/Lavinia, hemma igen, men så himla trött så jag får inte se prinsessan förrän imorgon.

Vi ska absolut tävla Lätt A dressyr i år och ev. nosa på MSV C:1. Så skriver jag upp IGEN som nyårslöfte att "i år ska Moona o matte hoppa minst 30 cm" :D

Tränade idag för Jan-Ove Olsson, tycker att han är så underbar att rida för, ser hästen för vad den är och ger en alla möjliga knep. Har bara ridit för honom 3 ggr och han har redan förändrat mitt sätt att rida, och lilla M blir bara mer o mer nöjd. :love:

Sen är det fölfrågan....jag tycker att det vore så himla roligt, men när....hur....jag har så kul med min lilla älskade pärla att jag har ingen lust just nu med att ge henne mammaledigt. Hon fyller 16 i år, hur länge kan man vänta?

Åå årets mål är att tävla l B under våren-sommaren för att sen satsa på l A, har 3 hästar på samma nivå så jag lär få träna tävlingsformer tills jag svimmar haha, en häst som ska ridas till och två som ska ridas in och två inkörningar, så finns att göra :D Tur jag har en tränare som är unghäst/ponny utbildare med så hon hjälper till med in/ tillridningarna och drillar mig därimellan på de andra sen åker jag till Anna på helgkurser regelbundet med avstämning därimellan och coatchning. Det blir dressyr, WE och körning för hela slanten detta år eftersom körning är en del av min verksamhets gren. Dessutom letar jag efter en tjej/kille att anställa som kan hjälpa till så vet ni ngn får nu gärna hojta ;) körkort å bil är ett krav dock då stallet ligger utan kollektiv förbindelse. Har en 5 års plan just nu med en hel hög delmål ;) ett av dem är att tappa 15- 20 kg också för att själv orka med fullt ut.

Vilka roliga planer alla har, det skall bli kul att få följa er alla på era äventyr.

Nu till något tråkigare. Igår när jag var ute med Meciliah så först allting frid och fröjd hon var pigg, glad och busig som alltid, plötsligt började hon gå orent och blev väldigt ovillig att röra sig och jag stannade henne och for hem till gården. När hon stod stilla en stund på gården och vi skulle börja röra oss igen så var det som om bakbenen hade frusit fast i marken. frambenen kom med frammåt men bakdelen ville inte alls följa med. Sen tog hon några pytte steg frammåt och däreftör så kunde hon hackigt börja gå igen. Sen när vi stod still igen hände precis samma sak. Lade in dom i stallet och tänkte att jag får ringa efter veterinären nästa morgon, men när jag kom till stallet imorse så var det som bortblåst.. Någon som har någon teori?

Vilka roliga planer alla har, det skall bli kul att få följa er alla på era äventyr.

Nu till något tråkigare. Igår när jag var ute med Meciliah så först allting frid och fröjd hon var pigg, glad och busig som alltid, plötsligt började hon gå orent och blev väldigt ovillig att röra sig och jag stannade henne och for hem till gården. När hon stod stilla en stund på gården och vi skulle börja röra oss igen så var det som om bakbenen hade frusit fast i marken. frambenen kom med frammåt men bakdelen ville inte alls följa med. Sen tog hon några pytte steg frammåt och däreftör så kunde hon hackigt börja gå igen. Sen när vi stod still igen hände precis samma sak. Lade in dom i stallet och tänkte att jag får ringa efter veterinären nästa morgon, men när jag kom till stallet imorse så var det som bortblåst.. Någon som har någon teori?

En högst amatörmässig gissning är korsförlamning, obs som sagt amatörmässig gissning. Tycker absolut att du ska höra med veterinär.

http://www.agria.se/hast/artikel/symptom-och-behandling-av-korsforlamning

Hej!

Den här texten bad jag en styrelsekollega lägga ut på Facebook idag då jag inte har någon personlig FB. Vet inte om detta inlägg kommer att tas bort eller om man inte får länka till hemsidor, därför har jag tagit bort min mail adress - den hittar ni enklast på ahis hemsida, som har en väldigt enkel webadress som ni hittar om ni googlar ;) Försökte få in en bild på 2013 års vinnare av Rankinglistan, hoppning, då detta ändå är en bild tråd. Men jag har tydligen lagt av mig med hur Buke funkar...

"Hej!

Har du en arabhäst som varit ute på tävlingsbanan under 2014, eller känner någon som har det? Skicka då in hästens resultat till mig så kommer den med på Arabhästen i Sportens (Ahis) Rankinglista. Mer info om Rankinglistan hittar ni på Ahis hemsida (under Rankinglista en bit ner på vänster hand på startsidan). Alla resultat räknas, och vid minst 3 placerade i en gren så tilldelas 1an, 2an och 3an priser som utdelas på Ahis årsmöte 2015. Oavsett antalet i en gren så offentliggörs varje Rankinglista efter årsmötet, men visst ska vi satsa på så många som möjligt i alla grenar?!? Desto fler som ser detta desto fler blir uppmärksammade på att det finns en förening som vill främja Arabiska Fullblod ute på tävlingsbanorna, och det spelar ingen roll vilken nivå man tävlar på - att man tar sig ut med sin arab och startar är det viktigaste. Kvantitet kommer att bygga kvalité och få upp folks ögon för vilken fantastisk allroundhäst araben är. Idag har jag bara en arab som startat i Körning, stämmer det? Och hur många ponnyer missar vi inom dressyr och hoppning? Jag har dessutom förstått att det ska finnas araber som startat Gymkhana, men kan inte hitta några resultat på Tävlingsdatabasen (Tdb)? Tdb verkar heller inte vara tillförlitligt när det gäller Working Equitation. Så dela gärna detta inlägg på er egen sida eller i grupper där det kan finnas någon som kan skicka in resultat för en arab. Även Partbred araber som är reggade hos ARAB får vara med. För frågor så får ni gärna kontakta mig på mailen, jag har ingen Facebook.

Mvh Elin Edling, Vice Ordförande i Ahis och ansvarig för Rankinglistan"

Gott nytt år alla arabvänner. Vad har ni för planer med era hästar under detta år?

DSC01588.JPG

DSC01602.JPG

DSC01604.JPG

Bilder på våran arabtös som håller på att lära husse rida. Barbacka med grimma och en tygel. Utmaning för vem som helst, men det fixade de galant.

Vi stsar fortfarande på att komma ut och tävla i nästa år. Låga hoppklasser och så skall vi börja försöka våga oss ut och dressyra litegran. Lillprinsessan skall troligen ut på show samt ridas in :) Har en liten dröm om att betäcka dom båda två men det talar vi tyst om ännu, någon som har några hingstförslag? :)

Vi har tänkt rida Tjustritten och Rökullaritten iår.
Blev så glad och tacksam att Tjust arrangerar distanstävlingar som jag har lagom långt till:)! PP båda gångerna....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 093
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 096
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka