Jag och min syster har blivit fodervärdar åt ett Arabiskt fullblod
Valack vid namn Wherry.
Född 1995
e Wafvel (SE)
FA 383/87
u Kandye (FR)
FA 230/84
Haft honom i 3 veckor och hittills är han helt underbar. Men behövs lite jobb med honom. Bl.a få upp vikten och muskler, livsgnistan, nyfikenheten och glädjen i ögonen.
Blivit verkad fel, travverkad, så han har haft långa tår. Samt röta på alla fyra i strålen. Ena hoven har han blivit felskodd rejält!
På besiktningen som gjordes är han halt på 3 ben, 2 av dem ½ grads hälta och den trejde 1 grads hälta. Och ca 60 kg undervikt enligt veterinären. Vägt med viktband och väger där 438 kg.
Men inget av detta skrämde oss trots att vi skrev kontrakt utan att vi ens tittat på honom och besiktningen gjordes när han kom hit till oss.
Jag vet, inget man bör göra, det var en rejäl chansning men vi ångrar oss inte en sekund! Det kändes rätt efter att jag hade pratat med ägaren flera gånger i telefon.
Här ska han få stanna livet ut och vi hoppas en dag få möjlighet att bli ägare på honom helt och hållet.
Men han är så goe och här får han vara häst, ha härliga skogspromenader i skogen med avslappnade trav och galopp och lite busgalopp
Får vara farbror till min 1 års hingst samt till en 2 årig shettis hingst. Och dessa två ungpojkar bara älskar Wherry! Speciellt min 1 åring. Han följer Wherry som en skugga.
Jag har försökt hitta lite info och bilder på Wherrys föräldrar men utan resultat.
Någon här som kanske vet något?
Och så slutar jag inlägget med en bild på gammelmannen. Taget efter en mysig tur i skogen.