Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min Ex Elleonora har väldigt tydliga zebratecken på benen. Så tydliga att folk kommenterade det, även icke hästfolk. Hon är skimmel.
Hon har ål också, förresten.
Jag har också hört teorin om att primitiva tecken finns hos alla raser, och att araben ganska ofta har dem, men aveln har så att säga motat dem i grind.
Araben töltar ju också .... :)

Antagligen så kallad falsk ål.
Eller finns det araber med black?

Förmodligen falsk ål, men det som är mer intressant är zebratecknen. Ska se om jag kan ta bild på dem någon dag. De är mycket tydliga och handlar inte alls om att hon skimlar på så sätt att det ser ut som sådana tecken, för hon föddes med dem och hon föddes mörkbrun.

Ja, det stämmer. På engelska kallas det sooty eller smutty, har ingen aning om vad det heter på svenska. Jag är inte uppdaterad men jag har för mig att man misstänker att det inte bara är en gen som är ansvarig för "äpplingen".

Tack!! :bow:
Nu när jag tittar på honom och ställer mig frågan, är han "Sooty" (kan ju kallas "sotad" på svenska? Med tanke som att färgen beskrivs som att man pudrat sot på hästens grundfärg, främst på flank och bog) så är ju svaret givetvis JA! *Aha-upplevelse* Hur skulle man annars beskriva hans färg?! Såklart den är sotad brun! Och det är alltså sotningen som skapar falsk ål och zebraränder... Nu lärde jag mig något helt nytt. Och jag vet hur jag beskriver Galishimos färg nu innan skimlandet slagit igenom. Så bra!

_DSC0014.JPG

Idag var Ffenix bara :bump::banana::bump::banana::eek::confused::angel::laugh: och så lite mer :bump::banana::bump::p:D:angel::angel: var tydligen kul med sol å snö :D ja och att skogen utmed vägen var nygallrad och de dumma Tjädrarna hade bytt skogsparti att flaxa upp samt att en gran blåst över vägen hjälpte ju inte till ;) men idag klarade vi oss ifrån både freeze ch piruetter, vi nöjde oss med uppåt å frammåt å lite krumbuktande därimellan hehe. Kul att knas är pigg å glad :laugh: men i morgon hoppas jag att alla fötterna följer vägen i takt efter ordning :angel: så att jag slipper :nailbiting::confused::pO_o hihi men det är väl bra tillfälle att träna på tränarens "dunkudde" i rumpan å andas, andas :devil: God fortsättning på er, Ffenix å Freddy goes bananas :banana:

Han passade jättefint i sin grimma :love:

Jodå Arthur fick ett regntäcke av min äldsta son (jag har pli på mina barn ;) ) jätteskönt att kunna köpa täcken nu när han fått byta hage och hagkamrater som inte äter upp vare sig täcken eller häst :banana:

Jag och min syster har blivit fodervärdar åt ett Arabiskt fullblod
Valack vid namn Wherry.
Född 1995
e Wafvel (SE)
FA 383/87
u Kandye (FR)
FA 230/84
Haft honom i 3 veckor och hittills är han helt underbar. Men behövs lite jobb med honom. Bl.a få upp vikten och muskler, livsgnistan, nyfikenheten och glädjen i ögonen.
Blivit verkad fel, travverkad, så han har haft långa tår. Samt röta på alla fyra i strålen. Ena hoven har han blivit felskodd rejält!
På besiktningen som gjordes är han halt på 3 ben, 2 av dem ½ grads hälta och den trejde 1 grads hälta. Och ca 60 kg undervikt enligt veterinären. Vägt med viktband och väger där 438 kg.
Men inget av detta skrämde oss trots att vi skrev kontrakt utan att vi ens tittat på honom och besiktningen gjordes när han kom hit till oss.
Jag vet, inget man bör göra, det var en rejäl chansning men vi ångrar oss inte en sekund! Det kändes rätt efter att jag hade pratat med ägaren flera gånger i telefon.
Här ska han få stanna livet ut och vi hoppas en dag få möjlighet att bli ägare på honom helt och hållet.

Men han är så goe och här får han vara häst, ha härliga skogspromenader i skogen med avslappnade trav och galopp och lite busgalopp :D
Får vara farbror till min 1 års hingst samt till en 2 årig shettis hingst. Och dessa två ungpojkar bara älskar Wherry! Speciellt min 1 åring. Han följer Wherry som en skugga.

Jag har försökt hitta lite info och bilder på Wherrys föräldrar men utan resultat.
Någon här som kanske vet något?

Och så slutar jag inlägget med en bild på gammelmannen. Taget efter en mysig tur i skogen.
43945705-XMWaR.jpg
Hejsan! Jag ägde wafvel hans sista tio år:) Tyvärr fick han somna in förra hösten :( Blev jätte glad när jag hittade denna tråd! Vill du ha bilder kan jag skicka till dig?

Jag måste vara sämst på internet....vet att ngn här inne förklarade snabbt å smidigt för mig hur man gjorde med bilder....har glömt...hjälp:o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 100
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka