Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, då har jag fått se att jag underskattade Pikat.
Idag är det full fart här på gården.
Jag har en lösdrift. Främre delen av den hagen har varit i dåligt skick med väldigt mycket och löst/blött underlag. Det är förstås för att det fanns en hel del matjord där, och så går de mest där framme. Men idag har jag en grävmaskin här, och en lastbil som går i skytteltrafik med två flak (ett flak åker lastbil, det andra lastas med grävmaskinen). Den lastbil som fraktade hit grävmaskinen står på gårdsplanen, liksom hästtransporten och det flak som är under lastning. Alltså full trafik.
Jag var inte alls säker på att det skulle fungera att ta ut Pikat men som sagt: jag har underskattat honom.
Allt liv med maskiner och annat var inget som helst problem.
Visst skulle han titta lite vid vägkanterna under ridturen, men mindre än tidigare. Den läskiga järnvägsövergången var idag bara lite otrevlig så han trippade sig över men försökte inte stanna och slippa.
De blå plastsäckar som någon dumskalle dumpat ute i skogen, var alls inget att titta på för dem har han sett två gånger tidigare.
Duktig skrutt-kille!
201411226595816601045098_sbig.jpg

En till uppdatering från Angelique. Vi red ut i lördags, och har höjden av otur lyckats med att halka omkull i skritt på en isfläck. (trots 4 broddar i varje hov). Angelique halkade och hamnade på sidan, min fot blev lite mosad, men Angelique klarade sig nästan utan skador. Inga sår, men lite varm vid framknät igår på kvällen, inget som kändes när jag kollade henne i lördags. Det positiva var att vi var nästan hemma, att vi red ut med sällskap och att det faktiskt gick att promenera hem. Hon stannade dessutom när hon kommit på fötterna igen.

Idag är jag som en överkörd grävling, fina blåmärken, och väldigt ont i kroppen... Nackmusklerna fick sig tydligen en smäll för det gör ont att hålla upp huvudet. Tur i alla fall att Angelique verkar ha klarat sig bra.

Så inför nästa uteritt blir det andra broddar och boots på Angelique. :) Även om det inte hjälper så kanske det lugnar mig lite... Men nu är fokus på att må bättre innan dess. Tanken är att det blir lite longering idag för att se hur Angelique rör sig. Tur i alla fall att hon går på lösdrift och kan göra av med lite energi där, så behöver jag inte ha dåligt samvete för att hon får stå.

Oj, fy vad otäckt att gå omkull!
Se upp med din nacke.... fick en smäll av ett hästhuvud i våras, en rejäl smäll, och nu dras jag med en förmodad whiplash. Blir yr om jag vrider huvudet för länge åt vänster eller om jag böjer huvudet framåt, har ont i nacken och får ofta huvudvärk.
Be om sjukgymnastik direkt, även om det känns bättre efter några dagar!

Oj, @Jen84 vila och återhämta dig. Det blir lättare till våren, jag tömkör min arab för det mesta nu. Han sprätter omkull sig själv om det är halkigt, han med.

Dagens Arabquiz: Vad är detta på min häst? Bilden är tagen bakifrån och jag har lyft lite på svansen för att fota hans bakre innanlår. Är det zebra-tecken? Fartränder? ;) Är det vanligt hos arabhästar? Har någon fler liknande teckningar på sina hästars ben?

10400049_10205365247720903_3012854814662558428_n.jpg

Nu har jag börjat gräva i hans bäbisbilder. Där kan man ju också se lite ränder där bak.. och har han inte en grå markering vid manken...? Ser han inte ut att bära black-anlag?!? :idea:

framgalish.jpg

Nu har jag börjat gräva i hans bäbisbilder. Där kan man ju också se lite ränder där bak.. och har han inte en grå markering vid manken...? Ser han inte ut att bära black-anlag?!? :idea:

framgalish.jpg

Hihi! Vad söt han är! Skimlar kan se väldigt märkliga ur i pälsen när de håller på o skimlar ur :) Blackanlag har han garanterat inte iaf ;)

Ja fast du ser ju att han har zebraränder där bak redan innan han skimlar, på bilden ovan, när han är bäbis. Det var det som var poängen med inlägget. Inte att han fått dem när han började skimla.

Ja fast du ser ju att han har zebraränder där bak redan innan han skimlar, på bilden ovan, när han är bäbis. Det var det som var poängen med inlägget. Inte att han fått dem när han började skimla.

Han har ju börjat skimla redan där, det är därför han är grå vid manken, har gråa inslag på halsen och huvudet. Något blackanlag har han inte eftersom det inte existerar på arabhästen, så det är väldigt enkelt utrett ;)
Ränderna du ser är mest troligt för att han tappar fölpälsen fläckvis, precis som de flesta föl (alla här hemma faktiskt).

Därmed inte sagt att araber inte kan ha zebraränder, för vilka gener som styr de tecknen vet ja inte, men blackanlag finns inte hursom :)

@athena_arabians brukar ha koll på färger, hur är det med araber och zebraränder?

@kimmis87: Snällt att säga att jag har koll på färger ;) för jag är väl inte fantastisk på det (skulle ALDRIG ge mig in i färgnedärvningen hos islandshästar! :crazy:) men på araber är det inte så komplicerat.

Som du sagt så har inte araben någon black-gen så de har inte primitiva tecken (eller ur-tecken). När araber ser ut att ha en ål är den inte äkta (jag har sett några bruna araber med en extremt tydlig smal svart "ål" så att den ska vara väl definierad är inte ett bevis på en äkta ål). Det kallas motskuggning (countershading på engelska). Den kan också ge zebraliknande ränder på benen.

Det finns en teori att det finns primitiva tecken hos alla raser men att det behövs en blekningsgen som black för att det ska synas men då börjar vi röra oss ifrån vad jag egentligen kan!

Min Ex Elleonora har väldigt tydliga zebratecken på benen. Så tydliga att folk kommenterade det, även icke hästfolk. Hon är skimmel.
Hon har ål också, förresten.
Jag har också hört teorin om att primitiva tecken finns hos alla raser, och att araben ganska ofta har dem, men aveln har så att säga motat dem i grind.
Araben töltar ju också .... :)

Angelique har också en ål längs ryggen, men bara sommartid. Hon har även en vit fläck på mulen, men den syns bara vintertid, på sommaren finns den inte alls... Kul med färger tycker jag. Nästa arab ska vara skimmel, kritvit och fin... :)

Släppte Angelique i ridhuset igår, började med att longera lite, men det tyckte liten fröken var skittråkigt. Så hon fick busa istället. Hon är så fantastiskt fin den lilla hästen. Hon showade, blåste upp sig, busade, bockade, tvärnitade och hade skitkul. Vi tränade på att hon ska komma när jag visslar, det kräver lite godis, men men... Hon var riktigt duktig, och det värmde i hjärtat när hon kom i full fart och tvärnitade framför mig.

I övrigt så vilar hon och jag lite. Innan helgen hade jag tänkt att jag skulle rida ut en sväng idag, men så blir det inte. Det blir mys och gos på schemat istället. Så hoppas jag på att kunna ta nya tag efter jul. Hon mår säkert bra av lite vila.

Min nacke börjar i alla fall bli bättre, den gör fortfarande ont och har något nackspärrsliknande tillstånd, men i natt kunde jag i alla fall sova. Idag blir det även en snabbis förbi hästaffären och se om de har någon annan variant på broddar och andra skydd som vi kan prova. Nu vill jag inte vara i backen fler gånger.

@kimmis87: Snällt att säga att jag har koll på färger ;) för jag är väl inte fantastisk på det (skulle ALDRIG ge mig in i färgnedärvningen hos islandshästar! :crazy:) men på araber är det inte så komplicerat.

Som du sagt så har inte araben någon black-gen så de har inte primitiva tecken (eller ur-tecken). När araber ser ut att ha en ål är den inte äkta (jag har sett några bruna araber med en extremt tydlig smal svart "ål" så att den ska vara väl definierad är inte ett bevis på en äkta ål). Det kallas motskuggning (countershading på engelska). Den kan också ge zebraliknande ränder på benen.

Det finns en teori att det finns primitiva tecken hos alla raser men att det behövs en blekningsgen som black för att det ska synas men då börjar vi röra oss ifrån vad jag egentligen kan!

Åh, nu har jag googlat. Är det en slags apelkastad-skimmel- variant? I stället för ringar som många hästar har på sommaren, så kan man även få ränder på vissa delar? Såg en bild som visar hur det kan ligga vertikala linjer bakom det apelkastade mönstret, och på vissa ställen kan det ge rena ränder, men att det är samma gen.

dappvert.jpg

Åh, nu har jag googlat. Är det en slags apelkastad-skimmel- variant? I stället för ringar som många hästar har på sommaren, så kan man även få ränder på vissa delar? Såg en bild som visar hur det kan ligga vertikala linjer bakom det apelkastade mönstret, och på vissa ställen kan det ge rena ränder, men att det är samma gen.

dappvert.jpg

Ja, det stämmer. På engelska kallas det sooty eller smutty, har ingen aning om vad det heter på svenska. Jag är inte uppdaterad men jag har för mig att man misstänker att det inte bara är en gen som är ansvarig för "äpplingen".

framgalish.jpg

Black-anlag är dominanta. Det innebär att en häst som bär på minst ett black-anlag, är fenotypiskt black inklusive ålen och påverkan på taglet.
Sebraränder och "grepp" är så kallade vilt-tecken som inte självklart hänger samman med black-genen (om jag nu begripit den delen rätt; det där med dominant anlag har jag koll på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 100
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka