Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu får ni önska mig lycka till här!

Jag anmälde medryttaren till 80 cm hoppclearround imorgon. Så vi provhoppade lite idag... Det gick inge vidare... Pselma vill inte bli störd utan hon vill bara att man styr och bromsar med sätet, annars börjar hon studsa, och FORT ska det gå!! Medryttaren hade väldigt svårt för detta tyvärr. Så kimmis som inte har hoppat på sisodär 10 år fick hoppa upp och göra ett försök. Och det gick ju betydligt bättre för mig även om hon studsade en del med mig med. Så jag fick ta över hennes plats... Så imorgon ska kimmis som inte har hoppat på 10 år hoppa bana på 80 cm.

Jag behöver alla tummar jag kan få!!

Och jag tänker bjuda lite på mig själv, det här är sista hoppet för dagen och hindret ligger på 80 cm. Lägg märke till att jag dessutom hoppar i dressyrsadel!!!!

Lycka till!! :D

Nu får ni önska mig lycka till här!

Jag anmälde medryttaren till 80 cm hoppclearround imorgon. Så vi provhoppade lite idag... Det gick inge vidare... Pselma vill inte bli störd utan hon vill bara att man styr och bromsar med sätet, annars börjar hon studsa, och FORT ska det gå!! Medryttaren hade väldigt svårt för detta tyvärr. Så kimmis som inte har hoppat på sisodär 10 år fick hoppa upp och göra ett försök. Och det gick ju betydligt bättre för mig även om hon studsade en del med mig med. Så jag fick ta över hennes plats... Så imorgon ska kimmis som inte har hoppat på 10 år hoppa bana på 80 cm.

Jag behöver alla tummar jag kan få!!

Och jag tänker bjuda lite på mig själv, det här är sista hoppet för dagen och hindret ligger på 80 cm. Lägg märke till att jag dessutom hoppar i dressyrsadel!!!!

Stort lycka till, så modigt att bara hoppa in sådär. Hon ser ut att kunna studsa så håll tungan rätt i mun och akta ryggen!

Tack för alla lycka till!

Framhoppningen gick jättebra! Pselma var laddad till tusen och gjorde galoppombyte i var 3:e helatiden, jag stod upp och följde med bara och det var faktiskt rätt fina byten!

Men sen när vi kom in på banan så hände nåt. Pselma tappade all bjudning och ville helt enkelt inte mer. Så när hon hade stannat på varje hinder och även gjorde det på nummer 3 så utgick jag. Jag kände att det inte var riktigt sjysst att fortsätta när hon så tydligt verkligen inte ville mer. Jag har ingen aning om vad som hände ärligt talat. Hon verkade inte stressad eller speciellt spänd, bara väldigt ovillig. Kanske smittade min nervositet av sig? Eller så började hon få känningar i ryggen av att sadeln inte ligger 100%? Eller så var hon trött efter säkerligen nästan hundratalet galoppombyten, frågorna är många!

Men jag är stolt över både Pselmas och min prestation på framhoppningen!

Så härligt att du kan vara glad åt det som gick bra och inte bara fokusera på det som hände på banan @kimmis87 :):up:

Det gick så himla bra på framhoppningen, jag som inte har hoppat på 10 år hoppar 80 cm i dressyrsadel, oxrar och grejjer! Och Pselma bara ställde upp och tyckte att det var skitkul! När vi kom in på banan så dog hon liksom, det kan ha varit jag som höll tillbaks eftersom jag var nervös, men jag vet inte.

Så jag måste vara nöjd med framhoppningen!

Sedan så var en vän till mig där med, och hon ska nu börja hoppa Pselma, och hon är betydligt mer erfaren än mig då hon tävlar 120 med placeringar på sina hästar :) Hon ska ev hoppa Fille med när hans hosta lägger sig och han är lite mer igång.

Nyheterna med Fille är att han numera är barfota bak. Han, eller snarare hans hagkompis tar av ena bakskon en gång i veckan när de klättrar på varann och har sig, och han har bra kvalité på hovarna så hovisen och jag kom fram till att det fick bli barfota bak helt enkelt :)

Så det lär bli mkt ridhusridning i vinter eftersom jag inte kan brodda :cautious:

En till uppdatering med Angelique. Vi red för tränare igår, och jag är riktigt nöjd. Jag börjar äntligen lita på min lilla häst, börjar inse att hon inte kommer studsa av mig eller bara springa iväg. Det känns så bra. Vi jobbar på framåtbjudningen, och igår så fanns den där. :) Pigg och glad häst med spetsade öron även i ridhuset. Så härligt.

Vi har fått i läxa att busrida... Att rida ut så mycket det går (vilket ännu bara är på helgerna då det är kolsvart ute utan snö), att bara tänka framåt och bara ha roligt. På söndag är det träning igen.

Har dessutom provat en annan padd under sadeln och Angelique verkar trivas mycket bättre. Vi har tidigare använt en "kladdig" antiglidpad, och vanligt schabrak under sadeln och Angelique har varit måttligt imponerad när jag lagt på padden. Så nu testade vi en http://www.hooks.se/produkt/pad-allround-x-pert-antislip-equi-guardr/48170/48171/ och det verkar fungera riktigt bra. Glad Angelique och sadeln låg på plats.
Någon som vet om det finns liknande i andra färger?

5000 som ettåring?! :eek: Hmmm, fin stam, verkar vara en fin liten häst..... Det kan jag ju säga att de föl Plannja har fått här säljs inte för 5000!
Japp @Cornelia . Jag är duktig på att köpa trevliga hästar alldeles för billigt (men alldeles lagom för plånboken).
Det var en rätt udda affär.
Eller ja.
det var en tjej som sålde honom för hon skulle satsa på shettisar. Hon hade haft Pikat i väldigt kort tid själv och man kan ju alltid fundera på varför man köper och säljer inom några månader.
Dock var nog shettisar lämpligare: Pikat hade fått lite för lite mat eftersom han gick i en hage där växtligheten var mycket väl anpassad efter shettisar och inte så tillräcklig för en växande arab. Skranglig och eländig var han (och egentligen bär det mig emot att berätta detta, eftersom det snarast handlade om bristande kunskap kombinerat med en välvilja gentemot hästen men det lyckades inte helt).
det var nog inte allra bäst ordning; hon glömde papperet för ägarbyte när affären gjordes. Pass fanns heller inte färdigt eftersom hon inte fått det...
Hon skulle skicka ägarbytespapperet, men det gjordes aldrig. Dock var ARAB hjälpsamma så det faktum att jag hade ett kvitto där hästens namn framkom gjorde att jag fick pass ordnat (det var fullbetalt men tagelprov saknades vilket jag också fick god hjälp från ARAB om vad som skulle skickas vart) och ägarregistreringen är gjord så korrekt som det går.

Så det var väl en lite tragisk affär också och jag kände nästan som om jag lurade säljaren med tanke på priset. Å andra sidan hann jag en stund, när varken pass eller ägarbytespapper kom, tänka att hon antagligen hade blåst mig så att jag stod med en icke-registrerbar eller dyr-registrerbar häst.

Jag köper oftast häst till underpris, lyckas leta upp de där fynden.

Oj! Ja, det är nog ett fynd du har gjort där... grattis! Och faktum är att jag hörde ryktesvägen om att det inte var så bra med Pikat innan han kom till dig, just på grund av det du skrev ovan.

Ska bli jättespännande att höra om hans framsteg här, hoppas du uppdaterar ofta! ;)

Hans systrar Pasja och Patrycja är mycket, mycket trevliga och av hög kvalitet, båda två.

Oj! Ja, det är nog ett fynd du har gjort där... grattis! Och faktum är att jag hörde ryktesvägen om att det inte var så bra med Pikat innan han kom till dig, just på grund av det du skrev ovan.

Ska bli jättespännande att höra om hans framsteg här, hoppas du uppdaterar ofta! ;)

Hans systrar Pasja och Patrycja är mycket, mycket trevliga och av hög kvalitet, båda två.

Visst är det trist när det blir fel.
Det tog ganska lång tid att få upp honom i hull till att se ens nästan normal ut. När jag hämtade honom, fanns det inte fettreserver någonstans. Man kunde se varenda tornutskott på ryggen, och man kunde inte ens hitta någon mankam när man klämde över hals/nacke. Dessutom var jag lite rädd för att överfodra, så det tog som sagt tid.
Han är hur som helst en trevlig individ, och det är viktigt.

Jag har förstås ridit honom några fler gånger, och han är fortsatt trevlig men betydligt "tittigare" än de hästar jag är van vid (har rätt många kallblod). Det är dock inte så mycket mer än så, och så måste han få tid att se att det inte var så farligt.
Härom dagen klarade han av svårigheten att gå över en brusande å (mycket vatten) och en järnvägsövergång. Han är lyhörd för övergångar mellan skritt och trav, och galopperna är helt OK även om han håller på och byter hela tiden - så fort han försätter sig ur balans när vi galopperar så blir det ett byte. Och försätter sig ur balans gör han ofta när han än tittar på höger sida vägen, än på vänstersidan, ibland skuttar till för ett bäverfälle som han inte vill trampa på eller som han måste kolla lite extra noga, och så kommer det ju någon stor stenbumling att titta lite på...
jag uppfattar honom egentligen inte som rädd eller osäker, men som sagt tittig.
Trafiken är inte otrevlig, men nyheter måste man kika ordentligt på.

Det ska bli roligt att fortsätta att jobba med honom. En positiv häst, som kan bli bra. Stegkvalitet och sådant går ju inte att bedöma "på riktigt" under ryttare, eftersom han är så lite riden. Och eventuell kapacitet i tävlingsgrenar får ju visa sig så småningom. Trail verkar ju inte riktigt bli hans starka sida med tanke på hur "tittig" han är - å andra sidan så överkommer han ju sin tvekan så med träning kanske det blir en riktig höjdare.

Easyboots! Haritcza som går barfota testade sina igår första gången och fick jättebra grepp :) dock måste man ju brodda dem vilket är lite krångligt...
Man måste ju hitta precis rätt sort för ens häst med! Det är det krångliga känner jag spontant!

Det tog ganska lång tid att få upp honom i hull till att se ens nästan normal ut. När jag hämtade honom, fanns det inte fettreserver någonstans. Man kunde se varenda tornutskott på ryggen, och man kunde inte ens hitta någon mankam när man klämde över hals/nacke. Dessutom var jag lite rädd för att överfodra, så det tog som sagt tid.

Jag har förstås ridit honom några fler gånger, och han är fortsatt trevlig men betydligt "tittigare" än de hästar jag är van vid (har rätt många kallblod). Det är dock inte så mycket mer än så, och så måste han få tid att se att det inte var så farligt.
Härom dagen klarade han av svårigheten att gå över en brusande å (mycket vatten) och en järnvägsövergång. Han är lyhörd för övergångar mellan skritt och trav, och galopperna är helt OK även om han håller på och byter hela tiden - så fort han försätter sig ur balans när vi galopperar så blir det ett byte. Och försätter sig ur balans gör han ofta när han än tittar på höger sida vägen, än på vänstersidan, ibland skuttar till för ett bäverfälle som han inte vill trampa på eller som han måste kolla lite extra noga, och så kommer det ju någon stor stenbumling att titta lite på...

Det ska bli roligt att fortsätta att jobba med honom. En positiv häst, som kan bli bra. Stegkvalitet och sådant går ju inte att bedöma "på riktigt" under ryttare, eftersom han är så lite riden. Och eventuell kapacitet i tävlingsgrenar får ju visa sig så småningom. Trail verkar ju inte riktigt bli hans starka sida med tanke på hur "tittig" han är - å andra sidan så överkommer han ju sin tvekan så med träning kanske det blir en riktig höjdare.

Tror nog att det där tittiga så småningom kan övergå i en positivt vaken attityd, upplever att många araber är sådär när de är unga, men det blir inte mer av det och med tiden upptäcker de att de inte behöver lägga energi på att vara uppmärksamma på allt. Plannja är en vaken och uppmärksam häst, men inte tittig alls. Både Pasja och Patrycja är lika henne i temperamentet, så kan tänka mig att Pikat också är det.

Jag har lite samma problem med byten på Pselma. Men egentligen är det inte Pselmas fel. Hon är bara så extremt känslig att minsta pyttelilla tendens till byte från min sida så byter hon. Hamnar jag ur balans en millisekund så byter hon, gör jag en ojämn halvhalt så byter hon. Hon har ruskigt lätt för byten vilket jag gissar att din med har?

När du rider nästa gång, känn efter ordentligt så att det inte är du som byter ;) För det kan mkt väl vara så att när han vrider på huvudet så ändrar du höften liiiiite, och det kan räcka! Och får man väl byten som man inte är riktigt med på så hamnar man ju lite i obalans och så är nästa byte ett faktum ;)

Tror nog att det där tittiga så småningom kan övergå i en positivt vaken attityd, upplever att många araber är sådär när de är unga, men det blir inte mer av det och med tiden upptäcker de att de inte behöver lägga energi på att vara uppmärksamma på allt. Plannja är en vaken och uppmärksam häst, men inte tittig alls. Både Pasja och Patrycja är lika henne i temperamentet, så kan tänka mig att Pikat också är det.

Ja, han är ju väldigt grön.
Det är svårt att undvika att göra jämförelser. Jag har ridit in ett antal hästar och går tillväga på i stort sett samma sätt oavsett ras. Skillnaden är att på islandshästar är jag aldrig säker på att hitta varken trav eller galopp; det kan ju vara tölt eller pass som kommer när man ber dem att springa.
Jag har frieser, connemara, vbl-travare, fjording, islandshäst, kallblodstravare (fast travarna räknas inte för de var tränade för trav först, så de var ordentligt miljöhärdade som travare brukar vara), quarter, basjkir och arab.
Pikat är "tittigare" än någon av de andra varit men jag tror som du beskriver att det handlar om missriktad vakenhet. Han har inte riktigt samma tillit till att jag är den som har koll, som några av de andra har.
Jag har exempelvis en jämnårig fjordhingst. Var ute och red honom i sällskap med en tjej som lånade basjkiren. Plötsligt blev basjkiren skrämd för något och galopperade iväg.
Fjordingen, fyra år, stannade och såg förvånad ut över att det fanns något att bli skrämd för.
I en liknande situation är jag övertygad om att Pikat också skulle ha skuttat till ordentligt.

Det är ju det som är fascinationen: att se skillnaderna.
Jag vill inte värdera i bättre/sämre (men det är klart att det är praktiskt med en häst som är tillräckligt trygg i sig själv för att inte reagera när man hänger på bjällror eller det springer djur vid sidan av vägen eller flyger upp en fågel eller rinner en bäck/å).

Jag har lite samma problem med byten på Pselma. Men egentligen är det inte Pselmas fel. Hon är bara så extremt känslig att minsta pyttelilla tendens till byte från min sida så byter hon. Hamnar jag ur balans en millisekund så byter hon, gör jag en ojämn halvhalt så byter hon. Hon har ruskigt lätt för byten vilket jag gissar att din med har?

När du rider nästa gång, känn efter ordentligt så att det inte är du som byter ;) För det kan mkt väl vara så att när han vrider på huvudet så ändrar du höften liiiiite, och det kan räcka! Och får man väl byten som man inte är riktigt med på så hamnar man ju lite i obalans och så är nästa byte ett faktum ;)

Tack för tips.
Jag tänker snarare att jag är tillräckligt avslappnad i sitsen för att inte hämma honom.
Och jo visst förskjuter han min sits också när han galopperar ett sidsteg, förstås, vilket - lika förstås - förskjuter hans balans lite till.
Jag har några hästar som jag håller på att skola in på byten på riktigt; en av dem fick jag problem med när jag skulle rida förvänd galopp i MSV dressyr eftersom han var mentalt inställd på byten... Då vill det till att vara väldigt tydlig i sitsen.

Gällande Pikat bryr jag mig inte så mycket om hur det blir just nu: det är bra att han har lätt att byta. Så småningom, när jag ridit honom lite mer än 6-7 gånger eller vad det nu är, ska jag också skaffa mig kontroll över galopperna. Än så länge finns det väldigt mycket som är viktigare än vilken galopp han håller. :)

Jag är inget proffs, men jag har ganska stor ridvana och tror mig kunna värdera vilka "fel" som jag vill åtgärda och vilka "fel" som kan ses som fördelar/styrkor.
Eftersom jag tävlar en del western, ser jag lätthet för byten som något som är värt att bevara. Dock inser jag "fällan" man kan ramla i med att byta vid riktningsändringar eftersom förvänd galopp också är bra att kunna.

Tack för tips.
Jag tänker snarare att jag är tillräckligt avslappnad i sitsen för att inte hämma honom.
Och jo visst förskjuter han min sits också när han galopperar ett sidsteg, förstås, vilket - lika förstås - förskjuter hans balans lite till.
Jag har några hästar som jag håller på att skola in på byten på riktigt; en av dem fick jag problem med när jag skulle rida förvänd galopp i MSV dressyr eftersom han var mentalt inställd på byten... Då vill det till att vara väldigt tydlig i sitsen.

Gällande Pikat bryr jag mig inte så mycket om hur det blir just nu: det är bra att han har lätt att byta. Så småningom, när jag ridit honom lite mer än 6-7 gånger eller vad det nu är, ska jag också skaffa mig kontroll över galopperna. Än så länge finns det väldigt mycket som är viktigare än vilken galopp han håller. :)

Jag är inget proffs, men jag har ganska stor ridvana och tror mig kunna värdera vilka "fel" som jag vill åtgärda och vilka "fel" som kan ses som fördelar/styrkor.
Eftersom jag tävlar en del western, ser jag lätthet för byten som något som är värt att bevara. Dock inser jag "fällan" man kan ramla i med att byta vid riktningsändringar eftersom förvänd galopp också är bra att kunna.

Jaha, du har bara ridit honom så få ggr! Då är det ju inte så konstigt om ni inte är helt timeade än :) Jag håller med dig om att det är bra att ha lätt för byten. Det är ett helvete att få till bra byten på en häst som inte har lätt för det.

Det är ju heller inte så konstigt om han är lite tittig fortfarande då :)

Ja, jag tror också att det handlar till stor del om att de lär sig att lita på sina människor. Araber tänker mycket och känner mycket! :)

Tänker på alla araber som går distans, mil efter mil.... de pallar inte mentalt om de ska lägga energi på att titta på allt och reagera för allt möjligt. Tvärtom måste de vara väldigt coola och kunna slappna av totalt mellan passen, annars orkar de inte fysiskt heller. Så det är säkert väldigt mycket en träningssak och ett samspel. Det väldigt trevliga med araberna är ju att de är så mycket för samspel!

Men naturligtvis finns det araber som har för mycket vakenhet i sinnet och aldrig kommer förbi det där tittiga, mitt gamla arabsto som inte lever längre var en sådan. Hon skuttade för småsaker men brydde sig inte det minsta om traktorer och lastbilar och sånt som skrämde mig .... Man lärde sig det där skuttandet, det blev aldrig mer än så, och jag tror att det till slut blev som en betingad reflex hos henne- inte speciellt energikrävande! :D

Vi har en pigg och vaken 20 åring hemma hos oss. Speciellt om hon får stå för länge så kan det börja lura småspöken i buskarna.. Vid hoppning är hon tyvärr lite likadan och vill vara säker på att hindrena inte biter henne i hovarna.. Tyvärr sviker modet lite ibland och det blir en del tvärstopp på tävlingar medan det andra gånger går helt smärtfritt.. roligt tycker hon det är i alla fall och fräser runt som vilken unghäst som helst. Lite för känslig för sitt eget bästa och byter galoppen för minsta lilla men klarar hindrena galant i alla fall så det är bara att öva mera för vår del.. I helgen var hon på en clear round och den hoppade hon felfritt.. lite studsar och mycket fart men hon lyssnar endå alltid och kan vända på en femöring. Sjukt kul att rida våran dam :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 106
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 142
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Burkmat
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur