Tack för tips.
Jag tänker snarare att jag är tillräckligt avslappnad i sitsen för att inte hämma honom.
Och jo visst förskjuter han min sits också när han galopperar ett sidsteg, förstås, vilket - lika förstås - förskjuter hans balans lite till.
Jag har några hästar som jag håller på att skola in på byten på riktigt; en av dem fick jag problem med när jag skulle rida förvänd galopp i MSV dressyr eftersom han var mentalt inställd på byten... Då vill det till att vara väldigt tydlig i sitsen.
Gällande Pikat bryr jag mig inte så mycket om hur det blir just nu: det är bra att han har lätt att byta. Så småningom, när jag ridit honom lite mer än 6-7 gånger eller vad det nu är, ska jag också skaffa mig kontroll över galopperna. Än så länge finns det väldigt mycket som är viktigare än vilken galopp han håller.
Jag är inget proffs, men jag har ganska stor ridvana och tror mig kunna värdera vilka "fel" som jag vill åtgärda och vilka "fel" som kan ses som fördelar/styrkor.
Eftersom jag tävlar en del western, ser jag lätthet för byten som något som är värt att bevara. Dock inser jag "fällan" man kan ramla i med att byta vid riktningsändringar eftersom förvänd galopp också är bra att kunna.