Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hi hi! Det är flera familjer som har hört av sig och har haft lite samma upplägg ;) De har haft typ 2-3 döttrar som har haft olika inriktning på sin ridning och där står Pselma som den perfekta hästen och bara väntar.

Helst skulle jag ju dock vilja sälja till någon som vill tävla henne med. Hon har lite för mkt potential för att bli skogsmulle kan jag tycka ;)

@Lavinia Oh! Semester! Det har jag aldrig haft! Men jag har lovat mig själv att ta en vecka i sommar iaf :)

Ja jo, jag hade ju gärna haft en häst med mer potential. Det är ju inte så att jag inte vill tävla, det är mer att min älskade totta aldrig är tillräckligt ok för det.

Semester bör man ha ibland, vi ska bara ligga på stranden och ha det skönt- ska bli SÅÅÅÅÅ underbart. Och varmt.

/Lavinia, hemma och sjuk, missar årets roligaste julfest och längtar till värmen.

Idag har Angelique blivit klippt för första gången. :) Hon skötte sig riktigt bra. Så nu är hon utan päls på halsen, så får vi se om det behövs klippas mer efter det. Ska bli intressant att se om jag märker någon skillnad imorgon. :) Kul i alla fall att se att det finns en väldigt fin arab under allt fluff. :)
Red henne ett kort pass igår, och hon är pigg och glad ända tills hon blir varm och lite svettig.. Inte lätt när hon blir varm bara av att skrittas...

En liten hälsning från oss. Mellizza börjar äntligen vara back on track efter vår lilla olycka som kunde ha slutat riktigt illa. lillasyster kom och skrittade henne första gången igår efter händelsen och prinsessan var mer vild än tam. Drog personligen en lättnadens suck och gläds att hon är pigg och galen då vet jag att hon mår bra :)

10849876_10205105512180504_3349857541829237073_n.jpg

Hi hi! Det är flera familjer som har hört av sig och har haft lite samma upplägg ;) De har haft typ 2-3 döttrar som har haft olika inriktning på sin ridning och där står Pselma som den perfekta hästen och bara väntar.

Helst skulle jag ju dock vilja sälja till någon som vill tävla henne med. Hon har lite för mkt potential för att bli skogsmulle kan jag tycka ;)

@Lavinia Oh! Semester! Det har jag aldrig haft! Men jag har lovat mig själv att ta en vecka i sommar iaf :)

Jag tycker att du tänker rätt. En arab med Pselmas kvalitéer ska synas på tävlingsbanorna, för rasens skull.

Sen att hon o ryttaren skulle ha hemskt roligt ihop förstås....men utifrån rasens rykte o hästens kvalitéer, det känns att hon vore lite bortkastad som skogsmulle :)

Tjo!
Nu har vi gjort skojiga saker igen. Igår fick bästa prinsessan vara första demohäst på en föreläsning om hästryggar och sadlar. Prinssessan var på sitt allra suraste humör och jag tyckte nästan lite synd om sadelutprovaren som försökte motivera varför just hennes sadel var sååå mycket bättre, när prinsessan gick precis lika dåligt i den som i sin vanliga (som sadelutprovaren dissat rakt av). Hon har humör min sessa!

Idag red vi lektion- efter gårdagens humör var jag nästan på väg att ställa in, hon brukar ju inte vara sååå sur lilla fröken. Nåja, hon hade ingen feber och inga synliga svullnader/problem/smärtor so vi körde på. Tur var väl det- tror vi red vår bästa lektion nånsin!! Sessan var hur fin som helst- efter att vi fått ett "lasersvärd" i handen på matte och order om att antingen svärda ner Darth Vader (min tränare) eller rida över honom (beroende på om vi vill ha öppna eller sluta). Så där satt jag som ett fån med en pinne i handen och alla tyglar i en enda röra i andra handen och värdlens finaste prinsessa jobbade hur bra som helst!! <3 <3 <3 . Så galet kul!

Nu åker medryttaren på kurs i 3 dagar med prinsessan så jag får gå här hemma och leva på hur himla bra det kändes!!

/Lavinia och sessan.

avdelningen svindyr sadel, vet inte om sadel som kostar mer än hästen är något jag kommer köpa inom de närmsta åren...
10857799_765775320124990_5523801801107703464_n.jpg

Lätt grisig totta:
10393908_765775323458323_6114525497168144646_n.jpg

Igår red jag och Angelique ut helt själva. Först började vi på ridbanan med stopp och start och att hon skulle lyssna. Redan där märker jag att hon är supertaggad... Men men, sitter upp, rider lite på banan och sen skrittar vi ut från ridbanan och ner mot samma väg som vi red sist. Angelique skrittar glatt på med väldigt spetsade öron. Så fort vi kommer på ett ställe där underlaget inte är helt förskräckligt hemskt så börjar hon trava, jag påminnner henne om att det är skritt som gäller... Vi rider förbi plastsäckar som ligger bredvid vägen, plastpåsar som sitter uppknutna på ett staket och hon skrittar hela tiden glatt framåt. Sen kommer vi till ett ställe där underlaget ändrar sig något, från att vara gräs så är det halvfuset vatten, hon tvekar, stannar och efter bara en liten frammaning så skrittar hon förbi. Vi kommer ut på bättre underlag, Angelique vill återigen öka tempot. Jag ber henne trava, vi travar ca 30-40 meter och saktar sedan av... Vi tränar på skritt, halt, stå kvar och sen skritt igen. Hela tiden med spetsade öron. Sen kommer vi till en väg vi inte ridit på tidigare, jag styr henne åt det hållet och hon traskar glatt på. Ber henne trava och hon travar glatt på med spetsande öron...

Sen kommer vi fram till hagarna, och har ca 200 meter hem, jag stannar henne och sitter av. Tänker att jag leder henne sista biten... Angelique väljer att gå i passage hela vägen hem mellan hagarna, superglad och supertaggad. Hela tiden med en matte som inte kan sluta le. Både jag och Angelique var väldigt nöjda med gårdagens uteritt. Första ensamma uteritten på nya stället, och första som inte bara går i skritt. Nästa gång känner jag att jag ska värma upp henne ordentligt på ridbanan innan så kan samma ridtur gå i trav på de ställen där underlaget tillåter och kanske vågar vi oss även på en liten galopp. Hon var så rolig att rida, verkligen framåt och glad, samtidigt som hon fortfarande lyssnade jättebra. :)

Idag blev det vilodag för min tid räckte inte till alls, men så är det ibland...

Jag och guldfisken Doris i "Hitta Nemo" har ungefär samma minnespotential- vad är det för olycka hon har råkat ut för??

Hon gick ner i ett jättedjupt vatten/ lerdike och fastnade i dyn för ett par veckor sedan.. Vi visste inte om vi skulle lyckas få upp henne eller inte... Som tur var så är hon en riktig fighter <3

Ojoj.... å fyyyy vad hemskt!! :eek:
Inga men efter händelsen? Hon ser fräsch ut på bilden!

Det är nog något av de mest otäcka jag varit med om i hästväg.. ingen rolig syn att se henne ligga där i dyn och kämpa för att komma upp.. Det gick till så att vi skulle hoppa över ett dike men så vågade hon inte riktigt och lyckaades slita sig.. när hon traskade iväg så lyckades hon komma på jätte ostadig mark som gav vika under hennes fötter och då fick hon panik rusade frammåt och försökte ta sig över en allt för hög bank .. hon misslyckades och föll bakåt pladask ner i ett jättesdjupt dike som bara var lera och vatten.. hon lämnade flera gånger och ligga stilla med huvudet ner när krafterna tog slut, men så hittade hon lite kämparglöd igen och orkade upp till slut..

Hon blev förståss jätte jätte trött och kall-- först ville hon inte stöda på bakbenet men efter ett par minuter kunde hon det.. men rejält halt var hon.. dagen efter var höger fram varmt och svullet men hältan var borta.. nu börjar hon vara på topp igen gammeltanten <3

Tjo!

avdelningen svindyr sadel, vet inte om sadel som kostar mer än hästen är något jag kommer köpa inom de närmsta åren

Hmm, jag har gjort det. Köpte en sadel som var fyra gånger så dyr som hästen. Säger en hel del både om prislappen på hästen och på sadeln.

Jag har nu ridit lite mer på Pikat, som sköter sig. Dock är han lite känsligare i ryggen än mina andra skruttar, och reagerade igår på att jag sadlade och satt upp på blöt rygg. Det är inget som övriga någonsin haft synpunkter på så jag blev lite överraskad. Dessutom blåste det, regnade lite och började skymma så han hade en del att titta på.
Skruttponny.
Men det kommer nog att bli bra, det här. Han förstod redan (sjätte eller något ridturen) skänkelvikning utan problem och det bådar ju gott. Ingen tvekan kring övergångarna mellan skritt och trav, galoppen är han inte lika säker på men där gör jag ju inte så många fattningar heller som jag gör övergångar mellan skritt och trav.
Och förresten: Pikat köpte jag för 5000kr som ettåring. Sadel för 23000kr på honom är ju också en spännande kombo när det gäller vad man investerar i...

@kryddelydd OmNom kostade liiite mer än så... Sadeln ännu mer .... Hennes vanliga sadel gick på nånstans runt 20000, bara småpengar i jämförelse... Hade hon gått som en dröm med dyra sadeln på så kanske (men troligtvis inte), men när hästen visar tydligt att sadeln är skit... nope :-)

/Lavinia, som fick roa sig med att brodda idag, jag som hoppades kunna lägga det på hovslagaren på tisdag...

Nu får ni önska mig lycka till här!

Jag anmälde medryttaren till 80 cm hoppclearround imorgon. Så vi provhoppade lite idag... Det gick inge vidare... Pselma vill inte bli störd utan hon vill bara att man styr och bromsar med sätet, annars börjar hon studsa, och FORT ska det gå!! Medryttaren hade väldigt svårt för detta tyvärr. Så kimmis som inte har hoppat på sisodär 10 år fick hoppa upp och göra ett försök. Och det gick ju betydligt bättre för mig även om hon studsade en del med mig med. Så jag fick ta över hennes plats... Så imorgon ska kimmis som inte har hoppat på 10 år hoppa bana på 80 cm.

Jag behöver alla tummar jag kan få!!

Och jag tänker bjuda lite på mig själv, det här är sista hoppet för dagen och hindret ligger på 80 cm. Lägg märke till att jag dessutom hoppar i dressyrsadel!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 143
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 227
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025