Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kimmis87: Älskar huvudbilden :love: men jag måste ju medge att han hoppar hellre än bra i dagsläget! :rofl:
Ha ha! Det menar du inte? ;)

Upp i luften tar han sig iaf. Med lite rutin så får han nog ordning på benen med ;) Hoppas jag! Annars kan det bli spännande att hoppa ;) Men de brukar ju skärpa till sig när det blir lite höjd. Det högsta är bara 105 på bilderna, och då är han ju ändå rätt rejält över.

Hjärta har han för det iaf! Han charmade alla! En tjej ropade lite tyst på honom och då travade han fram direkt och tiggde godis! Och pussades givetvis!

Idag stormar det här! Längtar efter RIDHUS. Och jag längtar också efter att denna lille kille ska komma hem, vilket han gör dagarna innan jul!
6xxcfo.jpg

Red Angelique på uteridbanan igår. Det gick bra. Lite mer framåtbjudning när vi var utomhus, även betydligt mycket mer att fokusera på. Nöjd med ridpasset i alla fall.

Har även varit iväg och kikat på en till ponny. Så snart kommer det hem en liten tigrerad ponny på 117 cm över marken. :) Ny körponny, för jag har insett att jag aldrig kommer vilja köra in min lilla arab.

Oh, grattis till ponnyköpet! :)
Den vill vi såklart se bilder på här, även om den inte är arab. Den är ju stallkompis med en arab, räcker långt! :D

Själv är jag glad över det lilla just nu. Veterinären var här och vaccinerade fölisarna tidigare idag. Han är mycket erfaren hästmänniska, har fött upp och jobbat med träning och inridning i många år tidigare. Korazon HATAR sprutor och skvätte omkring och spände upp sig så man såg hans långa fina hals och eleganta resning. Veterinären sa, och det har han inte sagt om någon av de andra hästarna: Han är VACKER!
Då ville jag pussa lite på veterinären (fast det gjorde jag inte!) för Korazon ser ut som ett lurvtroll i mina ögon nu, som en liten ullig ponny. Jag tänkte ju från början att vi ska behålla honom som hingst ett tag i alla fall och se hur han utvecklas, men nu under vintern har tankarna mest gått i banorna "hoppas ingen kommer hit och ser honom..." Men nu fick jag lite nytt hopp igen! :bump:

Måste ju bjuda på en bild från i somras, då till och med jag tyckte att han var vacker....
10511171_778765455488353_3847126059943943040_n.jpg

@LFreddy
Jag anser tvärtom, om man ska titta på vad som är viktigt att avla renrasigt på. Nordsvensken håller på att dö ut, att använda bra nsv ston till korsningsavel är inte försvarbart i ett sådant läge. Det skadar nordsvenska rasen att inte avla renrasigt mer än vad det skadar en så stor ras antalsmässigt som araben. :)[/QUOTE]

Var det inte det jag skrev???

Haha, förlåt @LFreddy, feltaggat! Var menat till @athena_arabians (tror jag, nu blir jag ju inte säker på någon taggning :p)

Det var nog jag som avsågs ;) @LFreddy. Det var därför jag lade till att araberna låg mig närmast men jag anser också att storleken är ett argument, jag tar hellre liten hingst-stort sto (förhållandevis). Sedan tycker jag givetvis att man absolut ska avla renrasigt på de bra nsv-stona med tanke på rasens bevarandestatus.

Nu har jag bestämt mig för att delklippa Angelique. Hon blir svettig av ett pass på 10 min i skritt med inslag av trav... Det håller inte. Jag vill inte släppa ut en blöt häst utan täcke i hagen och då lägger jag ju på täcke i vilket fall. Det måste ju vara bättre för Angelique att ha lite mindre päls men att i alla fall vara torr under täcket..

Så i veckan blir det klippning... Tänkte börja med att klippa en del på halsen och se om det räcker, räcker det inte så får jag klippa mer efter det. Vill att hon har så mycket päls kvar som möjligt. Det är inget som säger att hästar på lösdrift måste vara snyggt klippta va?

Blev av olika anledningar inget köp av B-ponnyn jag kikade på. Känns tråkigt, men jag försöker se det som så att nu kommer jag ha mer tid för Angelique...

Ja, båda är araber. Camiroh är e. Mamba, u. Classiopeja, ue. Wadim. Ee Om el Tanam. Honom köpte jag i slutet av maj.
Ja, han kommer nog att bli jättestor. Enligt "tattarmåttet" borde han landa på ca 164 cm.
Idag har han fått prova sadel, i allmän toleransträning.
10805746_901262199891788_471313456008685401_n.jpg

Tattarmåttet funkar inte speciellt bra på dagens hästar tyvärr. Enligt det skulle Pselma bli 167, och hon är blygsamma 154, och är 10 år gammal, så större lär hon inte bli.
Jag säger snarare att han blir runt 155 än det måttet du fick som tattarmått ;) Iomed att han snart är 2 och inte är större än vad han är.

En till uppdatering.. Börjar känna mig tjatig...

Igår red vi ut tillsammans med en stallkompis. Första uteritten på detta ställe. Det gick kanonbra. Det värsta hon gjorde var ett sidoskutt när det prasslade i buskarna bredvid henne. Vi skrittade (knaggligt underlag) och Angelique gick med spetsade öron ända tills hon insåg att vi var på väg hemåt igen... Vid sista korsningen ville hon inte gå mot stallet utan åt andra hållet... Men hon gick att övertala utan större ansträngning.

Du är absolut inte tjatig! Så trevligt att läsa om era framsteg.
Sådär gjorde Kanoria också, hon ville inte gå hem, om jag släppte tyglarna helt och lät henne gå som hon ville gick hon in på små stigar som vi inte varit på tidigare, vände efter en stund, letade upp en ny stig och så där höll hon på. Det var mycket roligare att vara ute i skogen med matte än att gå hemma i hagen! :love:

Tattarmåttet funkar inte speciellt bra på dagens hästar tyvärr. Enligt det skulle Pselma bli 167, och hon är blygsamma 154, och är 10 år gammal, så större lär hon inte bli.
Jag säger snarare att han blir runt 155 än det måttet du fick som tattarmått ;) Iomed att han snart är 2 och inte är större än vad han är.
Nej, det ska man ta med en stor nypa salt.
Hur lite han än växer ytterligare så blir han helt OK i storlek tycker jag.
Pikat med sina 146 cm som fyraåring känns inte särskilt liten att rida. Han lär nog lyfta sig ett par cm till i mankhöjd också, med tanke på att han idag är aningen överväxt (men jag vet inte hur vanligt det är att araber är lite överväxta bak?).

Är han bara fyra så lär han växa lite till och kommer förmodligen passa bra ihop med sin rumpa så småningom! :D
Plannja är inte så stor, 147- 148, men de föl hon har fått här är stora och mycket välväxta. Pasja är störst i sin lilla årskull här, och Patrycja är störst bland årets föl. Vet inte hur Pikat ser ut i kroppen? Svårt att se på bilderna, men han ser ganska rejäl ut. Både Plannja och hennes föl här är av mycket god ridhästmodell, så jag antar att han också är det.

Jag måste få skryta lite jag, fick ett så otroligt bra erbjudande, har varit på några kurser i dressyr för en elitryttare och nu har hon hört av sig å vill "byta tjänster" så tar hon mig i träning och som betalning hjälper jag dem med en sak. så himla glad. Känns som att det börjar lossna nu och möjligheten att få träna regelbundet för en sån här tjej som dessutom nyligen blev Svensk mästare känns verkligen som one in a milion chans. Hon är både pedagogisk och trevlig och har ett mjukt och bra sätt mot hästarna :) inget rollkur å andra genvägar där inte ;) hopp hopp hopp :bump::banana::bump::banana:

Jag måste få skryta lite jag, fick ett så otroligt bra erbjudande, har varit på några kurser i dressyr för en elitryttare och nu har hon hört av sig å vill "byta tjänster" så tar hon mig i träning och som betalning hjälper jag dem med en sak. så himla glad. Känns som att det börjar lossna nu och möjligheten att få träna regelbundet för en sån här tjej som dessutom nyligen blev Svensk mästare känns verkligen som one in a milion chans. Hon är både pedagogisk och trevlig och har ett mjukt och bra sätt mot hästarna :) inget rollkur å andra genvägar där inte ;) hopp hopp hopp :bump::banana::bump::banana:
Men vad härligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 156
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30