Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
O
Hej!

Jag älskar min pålla!! Hon är världens bästa häst och varje gång vi tränar blir jag medveten om det igen. <3. Hon ställer alltid upp på mig, är positiv till alla dumheter vi hittar på och gör jag rätt gör hon rätt. Världens bästa häst!!!

Idag red vi bommar- för den jätteläskiga (men trevliga) tränaren. Vi red trav på medellinjen och 2 serpentiner och övade mest på att svänga och gå i balans och lyfta hovarna. Såå duktig. Sen samma i galopp- svårt när man inte gjort sånt på evigheters evigheter, men pållan skötte sig så sjukt bra (trots andra läskiga hästar i ridhuset som mest studsade upp och ner och hade sig).

Jag är såå nöjd med henne och hon verkade minst lika nöjd hon- imorgon lär vi båda ha träningsvärk från helvetet :-)

/Lavinia, helt salig igen.

1450969_752908364745019_7001752912054800166_n.jpg
j vad kul med träning för superduktig tränare. lte avis på dig blir jag allt. jag är lite måttligt sur över att inte få göra något med hästarna för tillfället. ridfingrarna kliar som bara den kan jag lova. Unghästen för för tillfället bara gå i hagen och odla på sin vinterpäls. Arabprinsessan slipper ut ett par gånger i veckan med olika ryttare som hjälper till att hålla igång henne. Det är jag tacksam för :)

Vilket vackert uttryck! Berätta mera!
Hon heter Carioka och är e El Amin, född på Blommeröd. På långa krångliga vägar fann hon sig hit och jag är oerhört glad och hedrad av att få förvalta henne! El Amin är en stor favorit hos mig och då jag rider Electrify och småtävlar ,också efter honom, vill jag inte ta föl på henne på flera år. Nu pockar det inte på lika mycket längre då Carioka mycket väl kan få någon bebis de närmsta åren framöver (om Gud vill)!

Hon heter Carioka och är e El Amin, född på Blommeröd. På långa krångliga vägar fann hon sig hit och jag är oerhört glad och hedrad av att få förvalta henne! El Amin är en stor favorit hos mig och då jag rider Electrify och småtävlar ,också efter honom, vill jag inte ta föl på henne på flera år. Nu pockar det inte på lika mycket längre då Carioka mycket väl kan få någon bebis de närmsta åren framöver (om Gud vill)!

Så kul ni fick händerna på henne! El Amin är en sån hingst som hade fått vara kvar längre i aveln om jag fick välja, han gick bort på tok för tidigit.

Valle är lite ball, men som du säger valpig. Han kommer nog bli som bäst 7-8år och uppåt :)
Älskar hans massiva tagel och busiga uppsyn <3

Så kul ni fick händerna på henne! El Amin är en sån hingst som hade fått vara kvar längre i aveln om jag fick välja, han gick bort på tok för tidigit.

Valle är lite ball, men som du säger valpig. Han kommer nog bli som bäst 7-8år och uppåt :)
Älskar hans massiva tagel och busiga uppsyn <3

Valle ska ut på lite äventyr 2015, så med lite tur mognar han på sig rejält... Jag älskar personligen hans luftighet och resning - något jag tycker många hästar saknar lite för ofta. Ett dishat ansikte kan aldrig väga upp resning och rörelser, som jag ser det.

Uppdatering igen...

Igår reds Angelique ca 10 min i ridhuset. Vi avslutade och började med lite arbete från marken, så totalt blev passet ca 30 min.. Idag står det longering på schemat.

Angelique var i alla fall väldigt trevlig. Sadeln ligger numer på plats (antiglidpadd och framför allt svängd gjord) och Angelique tycker den är helt ok. Efter jag hade gjort henne klar och bara skulle byta skor innan ridningen så stod hon och steppade på stallgången med spetsade öron och var heltaggad på att få komma ut. :)

Detta känns lovande. Blir ytterligare mer jobb från marken i veckan, ridning på lördag, löshoppning söndag och sen är det inte långt kvar till nästa ridlektion där vi förhoppningsvis kommer vidare igen... Är lite nojig med att rida henne ensam, men hittills har det faktiskt gått bra...

En till uppdatering. Red för tränare idag. Det gick riktigt bra. Supernöjd med både häst och tränare. Sadeln ligger fortfarande på plats, Angelique försöker förstå vad hon förväntas göra och jag försöker göra rätt.. Har äntligen hittat en tränare som förklarar så jag förstår, kritiserar det vi gör fel, men framförallt uppmuntrar och peppar oss att bli bättre. Jag är så glad. Vi har hamnat rätt!

Bilder från i somras! Fotograf är Pauline Högdahl.

1508979_10152804334891223_320612380984362397_n.jpg

15485_10152804333871223_5288219237004399992_n.jpg

Kul med bilder på Fille igen!
Ser ut som en välmående tjockis på första bilden - härligt med hingstar som inte ser ut som spjälstaket så relativt unga och mitt i sommaren m brunstande ston.

Den andra bilden var riktigt härlig den oxå, gillar blicken på den bilden - känns väldigt härligt old school arab foto sas - gillart :)

Kul med bilder på Fille igen!
Ser ut som en välmående tjockis på första bilden - härligt med hingstar som inte ser ut som spjälstaket så relativt unga och mitt i sommaren m brunstande ston.

Den andra bilden var riktigt härlig den oxå, gillar blicken på den bilden - känns väldigt härligt old school arab foto sas - gillart :)

Tack så mkt! Kul att du gillar honom!

Haha, jaaaa, Fille har jämt lite extrahull ;) Han är snyggast då, och verkar må bäst med. På bilden har han bara gått på bete och har skulle kanske ha kunnat väga lite mindre egentligen :o

Jag har smygläst lite här emellanåt, skrivit något inlägg men annars hållt mig i bakgrunden....

Men nu har jag en fundering:
Ger ni bara analyserat grovfoder till era araber? och mineraler så klart.
funkar det för eran arab?
smalnar de av eller blir de för tjocka?

Vill veta hur ni andra gör..

Jag har smygläst lite här emellanåt, skrivit något inlägg men annars hållt mig i bakgrunden....

Men nu har jag en fundering:
Ger ni bara analyserat grovfoder till era araber? och mineraler så klart.
funkar det för eran arab?
smalnar de av eller blir de för tjocka?

Vill veta hur ni andra gör..

Jag analyserar alltid grovfodret och skulle aldrig köpa ett grovfoder som inte vara analyserat. Däremot är det viktigt att inte stirra sig blind på analysen, olika hästar har olika behov och det gäller att lära sig vilket behov ens egen häst har. Mina är tex kvotkänsliga. Det spelar ingen roll om det är tillräckligt med protein i foderstaten om inte kvoten är rätt. Jag ger därför alltid lusern till mina hästar och ser till att de ligger i överkant när det gäller protein. Överskottsprotein från grovfoder är inte farligt :)

Hej!

Jag analyserar, pållan har svårt att både hålla hull och att inte bli tvärfet, så jag måste veta vad jag sätter i henne. Under sommaren och hösten gav jag hö som inte var analyserat (kändes inte värt det för 2 månader på 1 hö och sen 2 månader på nästa) och hon tappade varenda muskel i kroppen. Nu är vi på väg tillbaka igen, silaget vi har nu innehåller hälften så mycket protein som hon behöver, eller omvänt- hon måste äta 20 kg silage/dag för att komma upp i vettig mängd protein och då får hon ett extremt överskott på energi och blir fet som en tunna :-(. Mineraler ger jag vid behov.

/Lavinia, saknar sin pålla när det är medisens dag ...

Jaa ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta men det GÅR inte att vara arg när världens mest bedårande hästhuvud sticker ut genom stalldörren när man kommer hem :D trots att Kalle för 3 gången på 2 veckor hoppat över staketet och "rymt" å tagit med sig åringen... jaja än så länge har de bara rymt in på ridbanan (med staket runt) å idag då till stallet... provat byta hage nästa steg får väl bli kravallstaket eller ngt :angel: Unghästar.... Ja inridning är iaf inbokad till våren av Kalle å efter att ha börjat träna för Anna Nordin så känns det riktigt bra nu å har bokat in 3 dagar vid årsskiftet med hoppas Ffenix ska tycka det är lika kul som jag med WE hinder :banana:

De är iaf helt underbara Araberna med sin energi och humor, tänk att de knappt ser åt tjädrarna som flyger upp ur buskarna på uteritterna men en sten i diket kan vara livsfarligt :confused::p
-

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka