Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Filles första möte med barn, han är verkligen en typisk arab! Han stor och skos undertiden, stoet är ca 5 meter ifrån och ropar på honom, men sådana saker bekymrar inte denna herre!
De stod och pussades och kramades under lång tid!

10471269_10152774780536223_8872150749879453265_n.jpg

Ja, det är i alla fall därför jag har valt araben som ras- de är så underbara i temperamentet, kan inte tänka mig någon ras som kommer i närheten ens ....!

Ja, det är i alla fall därför jag har valt araben som ras- de är så underbara i temperamentet, kan inte tänka mig någon ras som kommer i närheten ens ....!

Jag har hört att PRE:n är ganska lik araben där faktiskt. Jag har ingen erfarenhet av dem själv, men känner flera som har sådana hästar.

Jag har ju själv funderat på att ev ta ett sådant sto den dagen jag ska göra min nästa häst och betäcka med Fille, det känns som att det skulle kunna bli riktigt bra med rätt sto! :d

Nordsvensk är en sån "ras", men tror hästen blir som den miljön den vistas i till stor del :)
Alla mina, oavsett ras älskar barn.
Men: å andra sidan- skulle hästen ogilla barn bor den inte hos mig.
Ett måste.

Håller nog inte riktigt med er där! ;)
Tycker verkligen att araben är outstanding i sitt temperament. Jag har haft närkontakt under långa tider med många andra raser, men jag återkommer alltid till att ingen annan ras har ett sådant temperament. Nordsvenskar är hur mysiga som helst, men de har ett annorlunda kroppsspråk och är inte så lätta att fjärrstyra. Åtminstone inte de jag har erfarenhet av.
PRE vet jag inte så mycket om, så jag kan inte uttala mig.

Det handlar naturligtvis om individen också, men de arabhingstar vi har haft här har varit sådär som du beskriver Fille, Kimmis. Mitt femåriga barnbarn har stått och kramat i hagen....

Vi har haft shettishingstar också, och där handlade det oftast om att försöka fånga dem innan de lyckades klättra på väggarna in till antingen stona eller häst av hankön som de skulle mörda ....:nailbiting:

Ja att de är känsligare för signaler håller jag med om.
Men att rasen automatiskt skulle älska barn mer?

Håller nog inte riktigt med er där! ;)
Tycker verkligen att araben är outstanding i sitt temperament. Jag har haft närkontakt under långa tider med många andra raser, men jag återkommer alltid till att ingen annan ras har ett sådant temperament. Nordsvenskar är hur mysiga som helst, men de har ett annorlunda kroppsspråk och är inte så lätta att fjärrstyra. Åtminstone inte de jag har erfarenhet av.
PRE vet jag inte så mycket om, så jag kan inte uttala mig.

Det handlar naturligtvis om individen också, men de arabhingstar vi har haft här har varit sådär som du beskriver Fille, Kimmis. Mitt femåriga barnbarn har stått och kramat i hagen....

Vi har haft shettishingstar också, och där handlade det oftast om att försöka fånga dem innan de lyckades klättra på väggarna in till antingen stona eller häst av hankön som de skulle mörda ....:nailbiting:

Nä, självklart inte, men det var väl inte specifikt det som det handlade om? Sen tar man kanske gärna upp det där med hur de är mot barn för att visa på deras milda väsen ...

Nä, självklart inte, men det var väl inte specifikt det som det handlade om? Sen tar man kanske gärna upp det där med hur de är mot barn för att visa på deras milda väsen
Såg just en skitfin film på en palomino och en sjuk kille med Williams syndrome, skriv in Williams syndrome horse så kommer den på youtube <3

Ja att de är känsligare för signaler håller jag med om.
Men att rasen automatiskt skulle älska barn mer?

Det tror jag absolut att araben kan göra. Den bodde ju trots allt med beduinerna i tält i flera tusen år, att det inte skulle ha format araben som ras känns väldigt orealistiskt.

Fille har aldrig träffat barn innan, och hanterade det extremt bra, lugn och tillfreds och hade full koll på den lilla damen.

Jag säger inte att andra hästraser inte älskar barn, bara att araben mest troligt är ganska formad av sin väldigt annorlunda historia.

Min pålla avskyr små barn och små djur. Hon vill ha allas uppmärksamhet och blir riktigt ful om hon inte får den uppmärksamheten. Hon är dessutom tillräckligt ranglåg för att bli farlig om inte människorna omkring henne vet hur de ska "leda" henne. Hon har både bitit och sparkat såna som varit tillräckligt osäkra...

Inte en helt typisk arab i så fall...

Jag måste sticka ut hakan här. Harkel.

Är det nåt arabfolk är bra på så är det att höja upp sin ras. Såklart!
Men ärligt talat: det där med tältet kan vi översätta i en annan ras i en annan situation till ex nordsvenska hästen som drog sin husse hem utan tömmar i beckmörker. Eller clydesdale som skulle stå pall i storstaden med fulllast under ett uppror. Eller halvblodet som ska klara det tuffaste testet för att bli polishäst. Travhästar: finns det några mer miljötränade hästar?
Mitt kallblod var stenhård men med barn som ett ljus, en gång red jag genom stan i trafiken, över elljusspåret och stannade på ett dagis där de fick rida 4-5 ungar samtidigt.

Kan hålla med om att ponnys ofta inte är "barnvänliga" men det har nog mer med att barn mest har hanterat dem och inte gjort "rätt".
Är ändå mest inne på att de blir vad du gör dem till.
Araben är lämplig för den är mild, känslig och signalkänslig, jag glorifierar inte rasen men uppskattar dess egenskaper nåt ohyggligt.

Jag tycker alltså att en Lindahanterad nordis är lika blid mot barn som en Lindahanterad arab.

Araben är bland de intelligentaste av hästraserna, därtill ett mycket signalkänsligt och milt sinnelag. Kan inte bli mycket bättre. Naturligtvis finns det fantastiska hästar bland alla raser, men jag fortsätter hävda att araben är outstanding. Det var därför jag föll för dem från början, och det har bara förstärkts genom åren. Finns jobbiga araber också förstås, och sådana vars temperament inte passar för barn, men jag tycker att de hör till undantagen.

Det är lite hit jag tänker: kan jag ha haft sån tur med de raser jag haft?
Eller har min vardagliga hantering gjort dem så? (Nej jag vill inte slå mig på bröstet men tror folk känner igen mina hästar på håll haha)

Araber är så otroligt lättränade och lättridna, men svårhanterade och svårridna om du är en bufflare

Förresten: har träffat på många arabhingstar som inte varit barnvänliga men ser man på övrig hantering har den inte heller varit bra (understimulerade, instängda osv)

Tror hästen blir det du gör den till

Jag måste sticka ut hakan här. Harkel.

Är det nåt arabfolk är bra på så är det att höja upp sin ras. Såklart!
Men ärligt talat: det där med tältet kan vi översätta i en annan ras i en annan situation till ex nordsvenska hästen som drog sin husse hem utan tömmar i beckmörker. Eller clydesdale som skulle stå pall i storstaden med fulllast under ett uppror. Eller halvblodet som ska klara det tuffaste testet för att bli polishäst. Travhästar: finns det några mer miljötränade hästar?
Mitt kallblod var stenhård men med barn som ett ljus, en gång red jag genom stan i trafiken, över elljusspåret och stannade på ett dagis där de fick rida 4-5 ungar samtidigt.

Kan hålla med om att ponnys ofta inte är "barnvänliga" men det har nog mer med att barn mest har hanterat dem och inte gjort "rätt".
Är ändå mest inne på att de blir vad du gör dem till.
Araben är lämplig för den är mild, känslig och signalkänslig, jag glorifierar inte rasen men uppskattar dess egenskaper nåt ohyggligt.

Jag tycker alltså att en Lindahanterad nordis är lika blid mot barn som en Lindahanterad arab.

Jag tycker inte riktigt man kan jämför att gå hem utan tömmar i beckmörker, vilket jag tycker att vilken häst som helst ska klara ärligt talat, det handlar ju om instinkt, att gå hem.

Och sedan en häst som har bott i tält med hela familjen kring sig, barn och fruar. Det är en väldig skillnad skulle jag vilja påstå. Klarade inte hästen av att bo i tältet med barn o allt så klarade sig inte hästen. Araben var ju väldigt mkt som en hund under flera tusen år.

Nej, väldigt dålig jämförelse.

Sen säger jag inte att andra hästar inte är trevliga, lugna och vänliga, bara att araben är lite speciell för jag upplever att de anpassar sig mer än andra hästar. Men även här är nog brukshästarna mer lika araben mentalt än tex halvblodet. Just nordisen har ju väldigt mkt arabblod i sig med, och många nordisar har tillomed lite dish ;)

Håller med där, Kimmis. Det krävs ett helt annat sinnelag av en häst att bo i ett tält med människor än att dra en vagn genom gator fulla av folk och bus. En annan mjukhet helt enkelt, som inte handlar om förmågan att stänga ute obehagliga ljud, folksamlingar osv. Kan tänka mig att det finns rätt många av t ex polishästarna, som står ut med det mesta i sitt arbete, som inte skulle palla att ha barn springande runt benen.
Vad gäller travarna, som ofta är mycket välhanterade, har jag träffat flera med ganska bortvänt, halvirriterat lynne, de har inte föredragit att vara med människor utan har gärna gått undan så snart tillfälle getts.

Har jättebra exempel i mitt eget stall. Vi har bara araber, förutom Lillan som är welsh. Hon är supersnäll och hur mysig som helst, men hon håller lite distans. Maten överskuggar allt, andra saker som vi människor gör accepterar hon snällt men utan att direkt söka kontakt bara för kontaktens skull.

Så är det inte med araberna. De vill UMGÅS med människor, det är en stor drivkraft hos dem. De vill skapa kontakt och vara med och hänga med oss, även om vi inte har godis i fickan. De vill gosa och mysa och ha någon slags ordlös kommunikation hela tiden.

När det gäller nordisarna kan jag nog tänka mig att det finns sådana drag där- jag vet att det gör det hos frieser, det har jag sett med egna ögon. Men som araberna är de inte! ;)

Den enda skillnaden jag upplevt mellan nordsvensk vs arab är att nordsvensken har ett helt annat mod och självsäkerhet i grunden, och faktum är att jag vågar säga snäppet intelligentare - vilket ofta är till deras nackdel och orsaken till att så många inte får grepp om dom.
Äger hästar av båda raserna och är uppvuxen runt araber. Båda raserna har för mig samma inställning till människor, barn etc, otroligt vänliga och vill alltid vara med och göra rätt. Två enormt stolta raser med en otrolig finkänslighet i allting dom gör.

Ja kanske dåligt exempel.
Ett annat:
När vi gick ner oss i en myr och hon stannade och slutade försöka när jag bad henne. Jag kunde hämta hjälp och hon väntade, inte kämpade <3

Eller då risslan vändes upp och ner - låg under utan tömmar, jag har även tappat hjulaxeln då hon var nyss inkörd. Ptrooo, fast det lät hemskt av järnskrotet så stannade hon och släppte trycket i selen.

Kan radda upp en massa och hon skulle gått in i ett tält om jag bett henne. Hon har varit in i huset.
Däremot har araben klaustrofobi så han är inte rastypisk alltså, haha!

Det jag menar är att båda raserna har varit alla gånger vänligt inställda till människor, velat vara en i familjen, alltid varit vänligt nyfikna och de hästar jag haft som INTE varit likadana har inte fötts på gården. Starten är skitviktig!

@kimmis87 : "Just nordisen har ju väldigt mkt arabblod i sig med" stämmer det? Och i så fall när? Det måste i så fall ha varit från mitten på 1900-talet, innan dess fanns det inte många arabiska hästar i Sverige.

@kimmis87 : "Just nordisen har ju väldigt mkt arabblod i sig med" stämmer det? Och i så fall när? Det måste i så fall ha varit från mitten på 1900-talet, innan dess fanns det inte många arabiska hästar i Sverige.
När har jag ingen aning om. Jag har läst det när jag läste om nordisen nån gång, men har ingen källa i huvudet just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka