Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är i alla fall därför jag har valt araben som ras- de är så underbara i temperamentet, kan inte tänka mig någon ras som kommer i närheten ens ....!
Ja, det är i alla fall därför jag har valt araben som ras- de är så underbara i temperamentet, kan inte tänka mig någon ras som kommer i närheten ens ....!
Håller nog inte riktigt med er där!
Tycker verkligen att araben är outstanding i sitt temperament. Jag har haft närkontakt under långa tider med många andra raser, men jag återkommer alltid till att ingen annan ras har ett sådant temperament. Nordsvenskar är hur mysiga som helst, men de har ett annorlunda kroppsspråk och är inte så lätta att fjärrstyra. Åtminstone inte de jag har erfarenhet av.
PRE vet jag inte så mycket om, så jag kan inte uttala mig.
Det handlar naturligtvis om individen också, men de arabhingstar vi har haft här har varit sådär som du beskriver Fille, Kimmis. Mitt femåriga barnbarn har stått och kramat i hagen....
Vi har haft shettishingstar också, och där handlade det oftast om att försöka fånga dem innan de lyckades klättra på väggarna in till antingen stona eller häst av hankön som de skulle mörda ....
Såg just en skitfin film på en palomino och en sjuk kille med Williams syndrome, skriv in Williams syndrome horse så kommer den på youtubeNä, självklart inte, men det var väl inte specifikt det som det handlade om? Sen tar man kanske gärna upp det där med hur de är mot barn för att visa på deras milda väsen
Ja att de är känsligare för signaler håller jag med om.
Men att rasen automatiskt skulle älska barn mer?
Jag måste sticka ut hakan här. Harkel.
Är det nåt arabfolk är bra på så är det att höja upp sin ras. Såklart!
Men ärligt talat: det där med tältet kan vi översätta i en annan ras i en annan situation till ex nordsvenska hästen som drog sin husse hem utan tömmar i beckmörker. Eller clydesdale som skulle stå pall i storstaden med fulllast under ett uppror. Eller halvblodet som ska klara det tuffaste testet för att bli polishäst. Travhästar: finns det några mer miljötränade hästar?
Mitt kallblod var stenhård men med barn som ett ljus, en gång red jag genom stan i trafiken, över elljusspåret och stannade på ett dagis där de fick rida 4-5 ungar samtidigt.
Kan hålla med om att ponnys ofta inte är "barnvänliga" men det har nog mer med att barn mest har hanterat dem och inte gjort "rätt".
Är ändå mest inne på att de blir vad du gör dem till.
Araben är lämplig för den är mild, känslig och signalkänslig, jag glorifierar inte rasen men uppskattar dess egenskaper nåt ohyggligt.
Jag tycker alltså att en Lindahanterad nordis är lika blid mot barn som en Lindahanterad arab.
När har jag ingen aning om. Jag har läst det när jag läste om nordisen nån gång, men har ingen källa i huvudet just nu.@kimmis87 : "Just nordisen har ju väldigt mkt arabblod i sig med" stämmer det? Och i så fall när? Det måste i så fall ha varit från mitten på 1900-talet, innan dess fanns det inte många arabiska hästar i Sverige.