Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angelique har under helgen fått gå ut i liten hage under dagarna. Detta har fungerat bra. Så idag kommer hon få gå med resten av flocken under dagen så bestämmer vi ikväll om hon får sova inne eller om hon får vara ute med dem. Såret ser bra ut (så bra nu ett sår kan se ut), svullnaden har helt gått ner och när Angelique glömmer bort att hon har ont så är hon ren i skritt, trav och bocksprång. Däremot när vi promenerar i ridhuset så får jag släpa runt henne och hon ser väldigt plågad ut, på ridbanan var det inga problem alls att busa. :)

Så nu hoppas jag såret ser fint ut även när jag kommer ut till stallet ikväll.

photo.php
Kommer ju inte ihåg hur man infogar bilder så provar med länkmoj... Ska iaf va en bild på min lilla knubbsäl efter Ege som är helbror till Cimba! :);)

photo.php
Kommer ju inte ihåg hur man infogar bilder så provar med länkmoj... Ska iaf va en bild på min lilla knubbsäl efter Ege som är helbror till Cimba! :);)
Du måste kopiera bilderns URL (lättast genom att högerklicka) o sen klistra in i "bild" verktyget här på buke för att sen ska synas i tråden :)

En helt lös fundering. Om man skulle vilja betäcka, vad finns det för hingstar som kan vara vettigt. Vill ha polsk stam, vill ha massa, gärna storlek över 150 (vill försöka få arab med lite storlek), bra steg, bra sadelläge, korrekta ben, och prio ett bra temperament. Gärna hingst med meriter inom ridning eller körning.

Någon som förresten vet vad man kan förvänta sig av en korsning arab/welsh? Är sugen på en snygg körponny (B- eller C-ponny.) Kan då en korsning arab/welsh bli vettig?

En helt lös fundering. Om man skulle vilja betäcka, vad finns det för hingstar som kan vara vettigt. Vill ha polsk stam, vill ha massa, gärna storlek över 150 (vill försöka få arab med lite storlek), bra steg, bra sadelläge, korrekta ben, och prio ett bra temperament. Gärna hingst med meriter inom ridning eller körning.

Någon som förresten vet vad man kan förvänta sig av en korsning arab/welsh? Är sugen på en snygg körponny (B- eller C-ponny.) Kan då en korsning arab/welsh bli vettig?
Korsning arab/welsh kan bli riktigt bra, och om hingsten är godkänd så tror jag att man kan få det till en svensk ridponny?

Polska araber är inte min starka sida, så det får någon annan hjälpa dig med :) Just sadelläget är nog det svåraste gissar jag, ju mer rörelser hästarna har, desto svårare är det ofta. Man har även problem med dagens halvblod för att sadelläge och sadelgjordsläge inte stämmer överens. Det finns ju dock lösningar på det problemet idag :)

Fördelen med arabston är att man kan göra många raser med godkända papper om man inte vill göra araber! ex ridponny, halvblod, anglo mm

men spontant på arabhingstar m polsk o prestationer så hittar man en del sånna efterfrågningar på FBs arabtrådar m massor m svar ;)
men ananrs ett axplock utav de som jag minns (alla är inte "rent" polska men); wadim o sonen Gwarant, Carwyn, Bimaal, sokrates sen finns dt ju fler som är lite mindre och sen ännu fler jag glömt o sen massor med doldisar

Jag tänkte också på Gwarant och hans far Wadim, och Sokrates. Alt (om han fortfarande är i avel) är helpolsk och har lämnat fina prestationshästar. Kullatorps Elysion är polsk, vet inte om han ska vara i allmän avel dock. Han är ju på god väg uppåt mot de höga klasserna i dressyr. Inte så stor, dock.

Jag tänkte också på Gwarant och hans far Wadim, och Sokrates. Alt (om han fortfarande är i avel) är helpolsk och har lämnat fina prestationshästar. Kullatorps Elysion är polsk, vet inte om han ska vara i allmän avel dock. Han är ju på god väg uppåt mot de höga klasserna i dressyr. Inte så stor, dock.

Dock är det svårt att hitta helpolska hingstar för avel, jag letar också för jämnan och blir jätteglad för tips!
Behåller min lille helpolske KE Korazon ( Pakistan- KA Kornelia) tills vidare och ser hur han utvecklas, men dels tar det tid innan man kan använda honom, dels vet man inte hur han ser ut om ett år ....!
10494569_792710547427177_3813860462266446096_n.jpg

Elysion kommer att få betäckaytterst få av Kullas egna ston nästa år och han kommer troligen inte att stå till allmän tjänst på många, många år. Han är 150,5 cm den lille godingen!

Eh, det är i alla fall vad Maria sa sist vi talade om saken! Jag är inte på något sätt talesperson för Elysions avel.

@Ozen Den hopptekniken känner jag igen.... :) Speciellt på låga hinder.

Motionerade Angelique i förrgår på ridbanan, lite lätt i skritt och lite trav. Lite kortare i steget i traven. Det blåste massor, men trots det så uppförde hon sig superbra.
Igår var vi i ridhuset, lite skritt och lite trav även då. Tydligt kortare steg i traven, inte så jag kan säga att hon är halt, men oren. Provade för övrigt sadeln med en svängd sadelgjord. Stor förbättring, men inte helt perfekt. Nu ligger schabraket stilla, men sadeln glider fram något. Innan gled allt fram. (Detta vid longering, jag rider inte innan Angelique är bra och sadeln ligger tillräckligt bra för att kunna provridas.)

Nu får vi se hur Angelique mår idag, jag hoppas på att det fortsätter gå åt rätt håll och att hon snart är bra igen. Imorgon är det dags för nya skor (vilket borde ha varit för ett bra tag sen). Typiskt när hovisen blir sjuk precis när det är dags för skoning nyss, så nu hoppas jag att hovisen också är frisk imorgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka