KL satt och slösurfade lite och fick plötsligt för mig (inspirerad av den här tråden
) att försöka hitta min systers arab som hon hade på 1980-talet. Jomik: U:José, E:Mimik UE: Siglavy Bagdady. Han var en fantastisk dressyrhäst (kvalad till SM och deltog många år i Ponnyallsvenskan). Hade två jättetrevliga fodervärdar när vi flyttade utomlands, samma stall, samma häst och människokompisar. Men när det blev klart att vi inte skulle flytta hem och systern föll för ålderssträcket så såldes han till en jättetrevlig familj där mamma och dottern var dressyrinriktade, hittade det här fotot på honom när han var 28
medföljande text:
Namn: Jomik
Kallas:Miken
Född:1977
U:José
E:Mimik
UE:Siglavy Bagdady
Mkh:145
Färg:Flug skml
Utbildad: Gör faktiskt allt tom Grand Prix, men eftersom han är ponny har han bara gått de högsta ponny klasserna (ett antal år sedan nu)
Kan i dressyr: Det mesta! Även en del konster utöver vanliga dressyren
Hoppat som högst:
Avkommor: Ja, men han var inte hingst så länge.. Vet inte vad han har för några. Kommer bara ihåg att för läänge sedan satt jag och tittade i gamla Min Häst tidningar som ja fått av min mammas kompis, då var det en som skickat in en insändare där det var en häst som var efter min prins =)
Favorit foder: Allt utom hö
Favorit godis: Kex choklad!
favorit bus: Han älskar att busa. Vildast i stallet, att skena med orutinerade ryttare är nog hans favorit...
Favorit människa: Jag och mamma =D Har haft honom i snart 10år!
Dens bästis: Hm.. måste vara Red Impus..Som tyvärr dog för några år sedan..
En ytterligare artikel från 2008 berättade om hans människa, Johanna Due-Bojes ungt dressylöfte som då skulle till Holland och träna, "Inne i stallet står Johanna Due-Bojes två andra ögonstenar, den femåriga hopphästen Dalentino och den 31 år gamla ponnyn Jomik.
— Jag fick Jomik när jag var nio år. Han är nog en ängel på riktigt, säger hon kärleksfullt.
Det var på Jomik Johanna Due-Boje lärde sig alla grunder i dressyren. Nu, nästan tio år senare, är hon en internationell tävlingsryttare som ägnar all fritid åt sitt största intresse."
Ville inte något särskilt med inlägget bara så underbart att veta att en häst man tyckte så mycket om har fått ett så bra liv. Och att de som säger att en arab inte kan hävda sig som allroundhäst inte vet vad de snackar om. Jomik var även inkörd och det var hur kul som helst att köra med honom. Underbar terränghäst även om det här med hoppbanor inte riktigt var hans stil.
Hmm, tycker dock att han på fotot, fått lite mage!