Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varsågod! :D

ja hon uppväger det mer än väl!
Sen har hon tack och lov väldigt barbackavänlig rygg och gång, det passar oxå mig nu när min höft inte är bra än. Bara jag inte ramlar av, för det gör alldeles för ont, sånt e jag för gammal o skröplig för! :laugh:

bjuder på en gammal bild, här är en till som blir fotad 1gg/år!
334b59e7.jpg

@busigdemon Han är lite hemlig tills vi har fått lite koll på nya ridningsstilen ;) Sen har jag ju ingen kamera tyvärr. Men kanske att jag kan få en polare att ta lite kort nån gång, men han kan exakt noll om hästar tyvärr... Och min erfarenhet är att det inte brukar bli så bra...

Medryttaren har kamera med, kanske skulle jag höra med henne :)

Kom på att jag faktiskt kan bjuda på en lite film på hans son som är född i år :)

Jag och min mor var ute och red idag, och det blev en riktigt spännande tur, nästan för spännande!
Det blåste som attan och en flaggstång lät en hel del, sånt där piskande ljud. Ella som inte har varit ute i världen så mkt blev riktigt rädd, Fille blev nervös och rädd för att Ella blev rädd, men lugnade snabbt ner sig när han insåg att hon bara var knäpp ;)

Sen är det lite för spännande att rida ut med ett brunstigt sto som flörtar konstant, svänger ut med rumpan mot vårat håll, hummar och har sig mest helatiden. När hingsten dessutom bara har skrittats i 2 veckor så blir han påverkad och ska spänna upp nacken o ha sig. Så jag hoppade av och krävde lite mer fokus av herrn och efter det så var det inga som helst problem :) Han var pigg och ville helst springa så mkt som möjligt, men rättade sig och lyssnade på mina millimeter hjälper för det mesta. Det var en gång i skogen där han bestämde sig för att han nog minsann skulle hoppa över en gren, ohå så kul det var sa han :p Jag måste börja hoppa med honom snart, han tycker det är ruskigt roligt! Jag la ju ut en travbom för inte så länge sen, han hoppade över varenda gång, och gärna högt över med och tyckte det var riktigt kul!
Men som notis till mig själv så ska jag nog se till att han får springa av sig lös i ridhuset snart eller så...

Lite mera av Cheval ! Just nu är han på Flyinge och lämnar semin inför en vår då han inte kommer ha tid att romantisera så mycket personligen. Kan i förbigående nämna att det är rätt olika service och kostnad på hingststationerna... Jag funderar på att göra en sammanställning på detta.
seprbk.jpg

Det tycker jag absolut att du ska göra @Tempen!
Sedan skulle jag vilja se videon och inte bara en printscreen av videon! :rage: Vad är det för sätt att sukta oss på detta viset?! :down::cautious::cautious:;)

Det beror bara på att jag just fick filmen och det är 95 minuter kvar på Youtube...
Ja, ok då! Den orsaken är godkänd! :D :up:

SÅÅÅ spännande att få se honom! :banana::banana::banana::banana::banana:

Youtube är för övrigt en ruskigt seg sida när det gäller att ladda upp filmer i kvalité. Det är lite störande faktiskt.

Angelique var betydligt bättre i benen igår. Mindre svullen, fortfarande varm och väldigt korta steg i traven. Skrittade henne i ridhuset ca 45 min. Efter det var svullnaden nästan helt borta, men värmen var tyvärr kvar. Vi har övat på övergångar mellan skritt och halt på lina, liten fröken var riktigt duktig och hon fokuserade faktiskt på det hon skulle göra, så det kändes bra. Jag tror jag håller på att få tillbaka min fina harmoniska arab. Lösdrift är bra.

Nu väntar jag bara på höanalys så det går att fundera vad som behöver kompletteras.

Kimmis: be honom filma, vad kan gå fel?

Busigdemon: vad fiiin hon är Syria. Minns då hon var beppe ❤️

Håller med dig om svaret till Kimmis - give it to us!

Jag minns det oxå, som igår. Svårt att koppla att det är samma häst man rider på o sen när man ser en stor power dam show loss på ridbanan istället för en lite speta :love:

Igår var en tung dag, idag är fortfarande ganska tung.

Angelique har fått ett sår vid knäleden på ett framben. Rejält halt, en del blod och väldigt svullen. Spolade rent såret och kollade, ca 3 cm långt, snyggt jack precis under leden vid framknät. Veterinär som var på plats på kvällen kikade och vi gjorde bedömningen att avvakta tills idag, då Angelique brukar bli väldigt svullen av sårskador och hon inte hade förhöjd temp och såret i övrigt såg bra ut. Vi valde dessutom att vaccinera mot stelkramp, dessvärre så hade vetten inte med rent stelkrampsvaccin så hon fick ett med influensavaccin också. Men bättre än inget. I fortsättningen kommer jag inte lyssna på veterinärs inrådan att inte vaccinera mot stelkramp varje år... Var två år sen sist, och det var tydligen inte optimalt för att ha ett fullgott skydd.

Idag boxvila, har varit ut och kikat på morgonen, svullnaden är mindre, hältan minskar vid rörelse i skritt (har skrittat henne i 20 min i ridhuset), tempen är något högre än normalt, men inte oroväckande. Vetten som var där igår kommer även att kika på henne ikväll så får vi se hur det ser ut då.

Så jag håller alla tummar att det inte är allvarligt.

Håller koll på temp, allmäntillstånd och ben och hoppas på att det fortsätter gå åt rätt håll. Hade vi inte sett en tydlig förbättring idag på morgonen så hade vi åkt in till klinik.

Igår var en tung dag, idag är fortfarande ganska tung.

Angelique har fått ett sår vid knäleden på ett framben. Rejält halt, en del blod och väldigt svullen. Spolade rent såret och kollade, ca 3 cm långt, snyggt jack precis under leden vid framknät. Veterinär som var på plats på kvällen kikade och vi gjorde bedömningen att avvakta tills idag, då Angelique brukar bli väldigt svullen av sårskador och hon inte hade förhöjd temp och såret i övrigt såg bra ut. Vi valde dessutom att vaccinera mot stelkramp, dessvärre så hade vetten inte med rent stelkrampsvaccin så hon fick ett med influensavaccin också. Men bättre än inget. I fortsättningen kommer jag inte lyssna på veterinärs inrådan att inte vaccinera mot stelkramp varje år... Var två år sen sist, och det var tydligen inte optimalt för att ha ett fullgott skydd.

Idag boxvila, har varit ut och kikat på morgonen, svullnaden är mindre, hältan minskar vid rörelse i skritt (har skrittat henne i 20 min i ridhuset), tempen är något högre än normalt, men inte oroväckande. Vetten som var där igår kommer även att kika på henne ikväll så får vi se hur det ser ut då.

Så jag håller alla tummar att det inte är allvarligt.

Håller koll på temp, allmäntillstånd och ben och hoppas på att det fortsätter gå åt rätt håll. Hade vi inte sett en tydlig förbättring idag på morgonen så hade vi åkt in till klinik.

Altså vilken otur ni har, håller tummar och tår att det snabbt blir bättre..

På tal om sår så har Meciliah också ett sår för tillfället och det värsta är att jag ahr ingen aning om vars hon har kunnat få det ifrån.. ca 4 cm långt riv/skärsår ovanför ögat som blödde ganska rejält igår.. som tur är så var det inte så djupt.. Hur jag än har letat i ahgen och i stallet så hittar jag ingenstans vars hon har kunnat riva upp sig så pass.. men nånstans måste det vara eftersom jag såg att hon hade ett par liknande "skrapmärken" på andra sidan huvudet också..

Kimmis: be honom filma, vad kan gå fel?

Busigdemon: vad fiiin hon är Syria. Minns då hon var beppe ❤️

Vem skulle jag be filma?
Jag har en "han" som äger en kamera, och han är så intresserad av hästar att han nog skulle kunna ägna 5 min på det hela. Vilket innebär att man inte hinner åka till ridhuset, och framförallt inte hinner rida.

Sen har jag inget att visa nu, som jag redan förklarat så skrittar vi bara.

Så, inget att visa, ingen som kan filma. Ekvationen är enkel ;)

Avbryter med en positiv och glad nyhet. Vi ser en förbättring hos Angelique idag. Hon är mindre svullen, mindre halt och nere i normal temp. (hon är fortfarande väldigt svullen, hon är väldigt tydligt halt och att lyfta på det skadade benet så att hoven är mer än 10 cm ovanför marken gör väldigt ont, men hon är bättre!)

Hon har insett att göra rent sår är samma sak som jordens undergång, att promeneras i ridhuset är skittråkigt, att stå på box är ännu tråkigare... Och det har bara gått en dag... Detta kan bli intressant.. Nu är ordinationen att undvika lera, att ha henne på box till såret fått lite mer yta och det är mindre risk att det kommer något i det, tempa 3 gånger/dag och promenera 2x30 min / dag... Så får vi se hur det utvecklas.

Jag känner mig i alla fall lättad att det inte var lika illa som vi först befarade.

Så positivt att det går på rätt håll!
Blir förstås tålamodsprövande både för henne och dig med boxvila några dar, men det blir en ände på det också! :)

KL satt och slösurfade lite och fick plötsligt för mig (inspirerad av den här tråden :)) att försöka hitta min systers arab som hon hade på 1980-talet. Jomik: U:José, E:Mimik UE: Siglavy Bagdady. Han var en fantastisk dressyrhäst (kvalad till SM och deltog många år i Ponnyallsvenskan). Hade två jättetrevliga fodervärdar när vi flyttade utomlands, samma stall, samma häst och människokompisar. Men när det blev klart att vi inte skulle flytta hem och systern föll för ålderssträcket så såldes han till en jättetrevlig familj där mamma och dottern var dressyrinriktade, hittade det här fotot på honom när han var 28
p1120672.jpg

medföljande text:
Namn: Jomik
Kallas:Miken
Född:1977
U:José
E:Mimik
UE:Siglavy Bagdady
Mkh:145
Färg:Flug skml
Utbildad: Gör faktiskt allt tom Grand Prix, men eftersom han är ponny har han bara gått de högsta ponny klasserna (ett antal år sedan nu)
Kan i dressyr: Det mesta! Även en del konster utöver vanliga dressyren
Hoppat som högst:
Avkommor: Ja, men han var inte hingst så länge.. Vet inte vad han har för några. Kommer bara ihåg att för läänge sedan satt jag och tittade i gamla Min Häst tidningar som ja fått av min mammas kompis, då var det en som skickat in en insändare där det var en häst som var efter min prins =)
Favorit foder: Allt utom hö
Favorit godis: Kex choklad!
favorit bus: Han älskar att busa. Vildast i stallet, att skena med orutinerade ryttare är nog hans favorit...
Favorit människa: Jag och mamma =D Har haft honom i snart 10år!
Dens bästis: Hm.. måste vara Red Impus..Som tyvärr dog för några år sedan..

En ytterligare artikel från 2008 berättade om hans människa, Johanna Due-Bojes ungt dressylöfte som då skulle till Holland och träna, "Inne i stallet står Johanna Due-Bojes två andra ögonstenar, den femåriga hopphästen Dalentino och den 31 år gamla ponnyn Jomik.
— Jag fick Jomik när jag var nio år. Han är nog en ängel på riktigt, säger hon kärleksfullt.
Det var på Jomik Johanna Due-Boje lärde sig alla grunder i dressyren. Nu, nästan tio år senare, är hon en internationell tävlingsryttare som ägnar all fritid åt sitt största intresse."

Ville inte något särskilt med inlägget bara så underbart att veta att en häst man tyckte så mycket om har fått ett så bra liv. Och att de som säger att en arab inte kan hävda sig som allroundhäst inte vet vad de snackar om. Jomik var även inkörd och det var hur kul som helst att köra med honom. Underbar terränghäst även om det här med hoppbanor inte riktigt var hans stil.

Hmm, tycker dock att han på fotot, fått lite mage!

KL satt och slösurfade lite och fick plötsligt för mig (inspirerad av den här tråden :)) att försöka hitta min systers arab som hon hade på 1980-talet. Jomik: U:José, E:Mimik UE: Siglavy Bagdady. Han var en fantastisk dressyrhäst (kvalad till SM och deltog många år i Ponnyallsvenskan). Hade två jättetrevliga fodervärdar när vi flyttade utomlands, samma stall, samma häst och människokompisar. Men när det blev klart att vi inte skulle flytta hem och systern föll för ålderssträcket så såldes han till en jättetrevlig familj där mamma och dottern var dressyrinriktade, hittade det här fotot på honom när han var 28
p1120672.jpg

medföljande text:
Namn: Jomik
Kallas:Miken
Född:1977
U:José
E:Mimik
UE:Siglavy Bagdady
Mkh:145
Färg:Flug skml
Utbildad: Gör faktiskt allt tom Grand Prix, men eftersom han är ponny har han bara gått de högsta ponny klasserna (ett antal år sedan nu)
Kan i dressyr: Det mesta! Även en del konster utöver vanliga dressyren
Hoppat som högst:
Avkommor: Ja, men han var inte hingst så länge.. Vet inte vad han har för några. Kommer bara ihåg att för läänge sedan satt jag och tittade i gamla Min Häst tidningar som ja fått av min mammas kompis, då var det en som skickat in en insändare där det var en häst som var efter min prins =)
Favorit foder: Allt utom hö
Favorit godis: Kex choklad!
favorit bus: Han älskar att busa. Vildast i stallet, att skena med orutinerade ryttare är nog hans favorit...
Favorit människa: Jag och mamma =D Har haft honom i snart 10år!
Dens bästis: Hm.. måste vara Red Impus..Som tyvärr dog för några år sedan..

En ytterligare artikel från 2008 berättade om hans människa, Johanna Due-Bojes ungt dressylöfte som då skulle till Holland och träna, "Inne i stallet står Johanna Due-Bojes två andra ögonstenar, den femåriga hopphästen Dalentino och den 31 år gamla ponnyn Jomik.
— Jag fick Jomik när jag var nio år. Han är nog en ängel på riktigt, säger hon kärleksfullt.
Det var på Jomik Johanna Due-Boje lärde sig alla grunder i dressyren. Nu, nästan tio år senare, är hon en internationell tävlingsryttare som ägnar all fritid åt sitt största intresse."

Ville inte något särskilt med inlägget bara så underbart att veta att en häst man tyckte så mycket om har fått ett så bra liv. Och att de som säger att en arab inte kan hävda sig som allroundhäst inte vet vad de snackar om. Jomik var även inkörd och det var hur kul som helst att köra med honom. Underbar terränghäst även om det här med hoppbanor inte riktigt var hans stil.

Hmm, tycker dock att han på fotot, fått lite mage!
Åh det är så roligt att läsa om araber som hävdar sig i tävlingsklasserna! :)
då känner jag att det finns hopp för Haritczas framtida eventuella avkomma ;)

Åh det är så roligt att läsa om araber som hävdar sig i tävlingsklasserna! :)
då känner jag att det finns hopp för Haritczas framtida eventuella avkomma ;)

Han hade ett fantastiskt tävlingstemperament (som jag har läst även andra araber har), man riktigt såg hur han höjde sig och showade när han gick in på banan. Hemma i vardagen kunde han lunka lite, men han älskade tävling med andra hästar, liv och rörelse då blev hela hästen glad - ja förutom om det fanns dumma färggranna bommar då var det inte så kul och krokodiler lurade i hindren ;)

Han hade ett fantastiskt tävlingstemperament (som jag har läst även andra araber har), man riktigt såg hur han höjde sig och showade när han gick in på banan. Hemma i vardagen kunde han lunka lite, men han älskade tävling med andra hästar, liv och rörelse då blev hela hästen glad - ja förutom om det fanns dumma färggranna bommar då var det inte så kul och krokodiler lurade i hindren ;)

Här är en nära släkting till er häst, Yosefine (1991-2013) e. Nastapic u. Yasmine e. Siglavy Bagdady. Jag köpte henne som ettåring och hade henne här på gården tills hon dog förra året, hennes tänder var helt slut.
Hon var min hjärtehäst, en once in a lifetime- häst. Full av energi, smart som få, med ett hjärta av renaste guld. Hon fick fem föl, bland annat Varenne e. Alt som går internationell distans mycket framgångsrikt med sin ägare Charlotte Tillman.

542158_512250652139836_891902043_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar