SiZo
Trådstartare
Läser i tråden, och beklagar förluster av häst och hund. Inte lätt att vara djurägare.
En liten uppdatering från Angelique. Hon har sen i helgen fått vara i en hage bredvid resten av stona som går på lösdriften. Jag har fått tillbaka min lugna ponny.
Igår var det planerat med hopsläpp, men det blev inte av för att Angeliques ena bakben var rejält uppsvullet och varmt. Letat igenom benet, hittar inga sår, hittar verkligen ingenting alls. Ställer in henne på box några timmar, benet svullnar ännu mer. Vi tempar, inget onormalt alls, efter det tar vi en promenad på ca 30 min i ridhuset (skittråkigt enligt Angelique) och svullnaden lägger sig. Efter det bestämmer vi att hon får vara i hagen över natten. Hon är inte halt, hon kan trava utan att halta, men är svullen och väldigt öm precis ovanför kotan.
Så idag hoppas jag att hon är bättre, i så fall blir det hopsläpp idag istället för igår.
Är hon inte bättre idag så får jag kolla med vetten.
Angående sadeln så har vi ett nytt problem. Sadeln som vi provat ut ligger lite sådär. Eller rättare sagt, när den ligger där den ska så ligger den riktigt bra, men den glider fram. Min misstanke är att det är sadelgjorden som drar fram sadeln. På förra sadeln hade jag en svängd gjord och problemet försvann då, jag hoppas att det är samma problem och att samma lösning ska funka även denna gång... Sadeln ligger bra ända till man spänner sadelgjorden... Och det håller ju inte riktigt.
Jag hade faktiskt en period där jag red med helt lös sadelgjord, just för att sadelgjorden drog fram sadeln. Är det inte mkt det handlar om så kan svängd gjord fungera. Själv har jag en H-gjord till Fille, och den främre stroppen sitter så långt fram det går. Han har inte haft problem med att sadeln åker fram, men det syns att om han blir tjock så kommer det problemet uppkomma, så i det här fallet så tyckte jag att det var bäst att mota olle i grind. Det går ju liksom inte att rida om sadeln ligger på bogbladen på hästen.
KL
Idag var sadelprovaren här igen, så nu har jag en sadel som passar igen. En smalare bomvidd eftersom han har höjt manken, och mer luft fram i bossorna så att han får lättare att lyfta fronten. Det kändes riktigt bra när vi var klara!