Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack alla för stöd!

Igår och imorse var värst. Nu känns det bara tomt.
Men promenaden gick bra, sen väl framme var Hava mest nyfiken och positiv så det var skönt att hon inte blev stressad.
Vet. frågade tom varför och nickade förstående efter att ha känt på knäna :(

Otroligt proffsiga och en grymt go häst som var glad o lugn trotts en hysterisk matte som för första gången inte höll i grimskaftet. Fick iaf säga hej då när det var klart.

Är så hemskt tacksam för alla som hjälpt mig ta kort senaste tiden på min underbara lilla Hava
Här kommer ett fota från i söndags

10668921_10203356079448829_3223567411510892206_o.jpg

Gör ont i hjärtat att läsa din berättelse och se bilderna på din fina häst, men du hade inget alternativ och nu måste du ge dig tid att sörja och så sakta gå vidare. Många tankar och kramar till dig!

Usch vad hemskt. Beklagar verkligen @busigdemon ...
Jag är helt övertygad om att du har tagit rätt beslut, men det gör det ju inte lättare.

Styrkekramar från mig också!

/Lavinia

Tänk att det blev så bra med honom, Aliah!
Tempen, ska du ta bort en hund? Så ledsamt ...!
Jag har tagit bort min yngsta Bernhard, han hade jaktinstinkter som inte var förenliga med föl och ponnyer. Jag har jobbat med honom i mer än ett halvår, men det har bara blivit värre - från att ta sork och igelkottar till att ladda på föl och nu sist vår lilla ponny. I och med att han är krypt så har han ett väldigt hormonpåslag med, så det är en hel del att hantera. Eller var...Det är väldigt tomt i hallen nu.

Aj då! Trodde inte att det var så mycket jaktinstinkt i den rasen- men det är det kanske inte heller i vanliga fall? Beklagar, förstår att det är tomt...

Aj då! Trodde inte att det var så mycket jaktinstinkt i den rasen- men det är det kanske inte heller i vanliga fall? Beklagar, förstår att det är tomt...

Blir inte så jätteförvånad: Jag har två vänner som haft Bernards och båda bet barn
Senast var 3 veckor sedan, det slog om helt för hunden, han högg 13 åriga tjejen över kinden och blev så aggressiv att han sköts inomhus
Jag har kanske haft "otur" men detta är min enda kontakt med rasen och ägarna har inget connection.

Beklagligt är det verkligen, ibland är livet orättvist.

Nu har jag provat wow-sadeln.

Wow känslan uteblev måste jag nog säga. Det kändes helt ok, framförallt efter att hon hade korrigerat sadeln efter min snedhet. Med extra djupt säte så kom jag närmre hästen och kunde jobba mer med, istället för att fokusera på att hålla mig kvar. Och mina lår var inte ivägen.

Innan korrigeringen så fick jag ruskigt ont i min vänstra höftled, redan efter några meter :eek: Rätt rejält sned är jag tydligen för tillfället.

Det som är bra med sadeln är ju just att man kan ändra allt, mer eller mindre.

Vad Fille tyckte är svårt att säga. Unghästar säger ju inte så mkt om det känns ok. Hade det varit Pselma så hade jag direkt kunnat säga precis exakt vad hon tyckte om sadeln. Men nu får jag väl mest lita på återförsäljaren som säger att sadeln passar, och det känns ju lite sådär...

Vi får se hur jag gör, det blir troligtvis denna sadel, men de ville ha halva summan redan vid beställning, och jag har inte den just nu. Jag får tillbaks 12 000 på skatten och får dessutom semesterersättningen, men det är inte förens den 25:e maj, så det är ju en bit dit. Hela kalaset kommer gå på 35 000 om jag köper sadeln.
Sorry att jag drar upp ett gammalt ämne, men nu när du haft Wowsadeln i din ägo ett tag, vad är din uppfattning om den? Rent ridmässigt, och hur hästen uppfattar den?

Har wow-känslan infunnit sig?
Värd 35K utöver det faktumet att man kan bygga om den?

Sorry att jag drar upp ett gammalt ämne, men nu när du haft Wowsadeln i din ägo ett tag, vad är din uppfattning om den? Rent ridmässigt, och hur hästen uppfattar den?

Har wow-känslan infunnit sig?
Värd 35K utöver det faktumet att man kan bygga om den?

Det är den helt klart eftersom den inte passar nu och sadelutprovaren kommer förbi den 21:a efter samtal.
Jag trivs i den. Den är något hård för mig som är van vid en sportssaddle, men alla andra tycker att den är jättemjuk.

Nu får jag ju bara skritta, så det är svårt att säga så mkt. Fille säger inte ett ljud om sadeln, varken när den passade eller nu när den inte passar. Så det är svårt att säga så mkt om den biten.

Det är den helt klart eftersom den inte passar nu och sadelutprovaren kommer förbi den 21:a efter samtal.
Jag trivs i den. Den är något hård för mig som är van vid en sportssaddle, men alla andra tycker att den är jättemjuk.

Nu får jag ju bara skritta, så det är svårt att säga så mkt. Fille säger inte ett ljud om sadeln, varken när den passade eller nu när den inte passar. Så det är svårt att säga så mkt om den biten.
Tack för input!

Jag har ingenting emot hårda sadlar (min preferens är Passier, och de är kända för att vara hårda) utan det allra viktigaste är att man kommer i en korrekt sits, där man inte upplever att man blir motarbetad av sadeln för att upprätthålla sitsen eller ge hjälperna.

Jag är på span efter en ny sadel till arabkorsningen som är bredare än standardsortimentet och som hittills gått bet på det mesta vi provat, då är ju Wow jäkligt frestande... men till det priset vill jag sitta jäkligt bra jag också - inte bara för hästens skull!

Att höra just Din åsikt kimmis, var värdefullt just därför att du sa att den inte var så "Wow" vid första ritten - en mer nyanserad bild.

För att det är bara det vi kan med det nya ridsättet :D

Aha!
Det känner jag igen, red akademiskt på Yazz en period, och det var det bästa jag gjort hittills. Både hon och jag hittade liksom rätt. Av olika anledningar blev det inte mer, främst för att tränaren slutade, men jag skulle gärna ta upp det igen.
Vi fick också bara skritta i början, och bara korta pass.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka