Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
10377804_10204732506535596_933794636_o.jpg

Den andra prinsessan slapp ut på en terrängtur med min lillasyster.. Vatten och att bli blöt om fötterna är inte Mellizzas favorit sysselsättning direkt, men man kan ju alltid träna på saker som e jobbigt också för att det ska bli bättre :)

Den andra prinsessan slapp ut på en terrängtur med min lillasyster.. Vatten och att bli blöt om fötterna är inte Mellizzas favorit sysselsättning direkt, men man kan ju alltid träna på saker som e jobbigt också för att det ska bli bättre :)

10719496_10204732799862929_543255132_n.jpg

Meciliah får mycket hussetid för tillfället och det passar skogstrollet alldeles utmärkt :)

@Tempen EKO? Evakarin Oskarsson??

Nu är du skyldig att berätta mer!!! Och vilken häst red du på???

Sååå nyfiken!!

Själv får jag ju bara skritta med nya ridsättet, lite småtråkigt, framförallt när energin snart bubblar upp ur öronen på hästen :p
Det blir kanske att åka till ridhuset o löshoppa eller något åt det hållet någon dag.

Underbart att det går framåt för alla:)

Jag struttar runt i skogen med min nu :D

MEN, emellanåt är det en kamp på liv och död för min del då prinsplutten gärna offrar mig mot ett träd eller dylikt bara han slipper gå i lera/ vatten.
Har vi en van häst före går han hyffsat ok, eller om jag går från marken.

Men när jag rider ut själv är det hopplöst:crazy:

Blir så upprörd, för han vet ju att det inte är ngn fara!!! Ändå blockerar han och springer in i snårskogen eller mosar mig mot träden.

Nån som haft samma problem? Isåfall hur löste ni det? Bara traggla på eller och akta knäskålarna?

jag kan inte avslöja alltför mycket just nu, men jag kan säga att Kullatorp och EvaKarin skapat något mycket mycket storslaget. Att fnysa åt araber på tävling kommer snart att vara att dumförklara sig själv.
Idag gjorde Hannah och Elysion därifrån första kvalet till MSV A och det är bara en station på vägen. MUMS.

@MagicaDeHex Jag kör stenhårt på att hästen måste gå vägen jag har valt. Så fort den avviker minsta mm så stannar och backar jag tillbaks och gör igen. Sedan gör jag så tills hästen går EXAKT på den linjen jag har valt. Oavsett hur långt tid det tar. Arbetet måste alltså ske även där hästen inte är rädd, den får inte byta stig, eller sida på vägen eller något åt det hållet.

Ska verkligen försöka, bara så läskigt när han först går lugnt, nosar lite på vattnet/leran lixåm låtsas ta ett steg fram för att snabbt som attan slänga sig in i träd/buske/stup etc...

Förlåt, detta kanske är OT här på arabiska fullblod.. Jag kan skapa en tråd:idea:

Ska verkligen försöka, bara så läskigt när han först går lugnt, nosar lite på vattnet/leran lixåm låtsas ta ett steg fram för att snabbt som attan slänga sig in i träd/buske/stup etc...

Förlåt, detta kanske är OT här på arabiska fullblod.. Jag kan skapa en tråd:idea:
Låt honom inte nosa på vattnet. Du vet att det inte bor några krokodiler däri, det räcker. Rid precis som om det inte hade varit någon vattenpöl. För inte får han gå o nosa på marken helatiden? ;)

Och var beredd på att det tar tid första gångerna. Så fort han ens viker sig det minsta lilla åt ena hållet så backar du tillbaks till ursprungsläget.

Idag fick jag veta att mitt fina sto Electrifys avkomma e Rohara Baccara röntgats UA i bakknän och hasleder. Roligt!
Vad härliga nyheter Sara, verkligen!
Blir så glad att det tas på allvar och att folk röntgar, det bådar gott inför framtiden. Eloge till er som röntgar!

OT
Jag anser att arab bör upprätta ett system där intygen kan skickas in och registreras på studbooken.

Håller med waldorff om att ett systemt borde inrättas - behöver ju inte vara obligatoriskt men så att "folk" får lättare att se resultat som "folk" valt att dela med sig utav.

KL
Hade trott jag skulle klarat detta utan lite stöd från kära Buke och arab folk. Men jag är lite på bristningsgränsen. Imorgon bitti som kommer min underbara älskade Hava att sluta upphöra :cry:
Hon har förlorat i det genetiska lotteriet och går som tvååring med pålagringar i båda framknän o båda framkotor - inte halt varke på rakt eller böjt spår. Hittades endast i samband med besiktning inför försäljning till go familj i Örebro (som du inte blev av) m mindre reaktion på böjprov och efterföljande röntgen.

Hon är trotts raka fina föräldrar och förfäder inte korrekt i sitt benställ men vet. kunde ändå inte förklara så mkt röntgen fynd på en tvååring som inte jobbat. Men är en otrolig karismatisk individ som älskar människor, uppmärksamhet och att få jobba. Att betsla och sadla var inte ens en blink, vet att araber inte är svåra i regel iaf men detta var lättaste jag varit med om.
Hon är den som spetsar ögoenn och kommer klampandes mot en i hagen så fort hon ser en oavsett vad för kul hon håller på med.
Svider såhemskt mycket i hjärtat.
Men ser ingen anledning att vnta på att hon blir synbart halt med tanke på att fyra vet. har kollat på plåtar och foton och inte ser en smärtfri framtid.

Har fotat henne en hel del senaste tiden, sam ten underbar vän och en stallkamrat och min sambo har hjälpt mig ta foton på oss två ihop. Ikväll tänkte jag klippa tagel fr svansen att behålla för ev framtida smycke eller dylikt.

Men behöver tips och råd och stöd för hur jag ska kunna klara av att vara hennes klippa i en ytterst konstig situation och miljö. Snälla buke :cry:

391184_10150941435336461_1649266374_n.jpg

999423_10151834600576461_1430832837_n.jpg

1175579_10151834674491461_711245314_n.jpg

Håller med waldorff om att ett systemt borde inrättas - behöver ju inte vara obligatoriskt men så att "folk" får lättare att se resultat som "folk" valt att dela med sig utav.

KL
Hade trott jag skulle klarat detta utan lite stöd från kära Buke och arab folk. Men jag är lite på bristningsgränsen. Imorgon bitti som kommer min underbara älskade Hava att sluta upphöra :cry:
Hon har förlorat i det genetiska lotteriet och går som tvååring med pålagringar i båda framknän o båda framkotor - inte halt varke på rakt eller böjt spår. Hittades endast i samband med besiktning inför försäljning till go familj i Örebro (som du inte blev av) m mindre reaktion på böjprov och efterföljande röntgen.

Hon är trotts raka fina föräldrar och förfäder inte korrekt i sitt benställ men vet. kunde ändå inte förklara så mkt röntgen fynd på en tvååring som inte jobbat. Men är en otrolig karismatisk individ som älskar människor, uppmärksamhet och att få jobba. Att betsla och sadla var inte ens en blink, vet att araber inte är svåra i regel iaf men detta var lättaste jag varit med om.
Hon är den som spetsar ögoenn och kommer klampandes mot en i hagen så fort hon ser en oavsett vad för kul hon håller på med.
Svider såhemskt mycket i hjärtat.
Men ser ingen anledning att vnta på att hon blir synbart halt med tanke på att fyra vet. har kollat på plåtar och foton och inte ser en smärtfri framtid.

Har fotat henne en hel del senaste tiden, sam ten underbar vän och en stallkamrat och min sambo har hjälpt mig ta foton på oss två ihop. Ikväll tänkte jag klippa tagel fr svansen att behålla för ev framtida smycke eller dylikt.

Men behöver tips och råd och stöd för hur jag ska kunna klara av att vara hennes klippa i en ytterst konstig situation och miljö. Snälla buke :cry:

391184_10150941435336461_1649266374_n.jpg

999423_10151834600576461_1430832837_n.jpg

1175579_10151834674491461_711245314_n.jpg

Vad ledsen jag blir för er skull, finner inga ord och gråter istället med dig! Ibland är livet bara för orättvist och man fattar inte hur det kan bli så här <3 Jättetrist som djurägare att bli tvungen att ta ett sådant här beslut i allt för tidig ålder å andra sidan fastän det är en klen tröst så lider de inte sen när de är borta och man slipper själv gå runt och fundera om de har ont eller i värsta fall inte veta var de är och om deras nya människa har vett att ta hand om dom på bästa sätt. <3

Oj så trist! Beklagar :(

Jag försökte tänka på att jag tror..(läs jag).. Jag tror Att djur är inte rädd för döden utan för lidelse.
Rädd att inte kunna springa. Att tappa rang. Bli ensamma. Att inte orka vara en stark, snabb häst.
Den är rädd för att hamna i rovdjurs klor och inte kunna försvara sig-är du med på mitt instinktstänk?

Själva döden är något de inte räds. Den är snabb (och brutal bara för oss människor.)

Försök bara ge hästen den bortskämdaste av sistadag, och ge den tid att vara lugn då det är dags.

Låt någon annan du litar på vara med om du inte vill eller orkar. Det är ingen skyldighet.

Håller en stödjande hand virituellt och sänder en stor KRAM

Så hemskt, Busigdemon....:cry:
Jag har gjort detta några gånger nu, och det är förfärligt, förstås. Något annat kan man inte säga. Men det är värst innan, när det väl är gjort kan man börja återhämtningsprocessen och lägga det bakom sig. Din häst kommer inte lida någon gång under förloppet, de som utför det hela är superproffsiga och odramatiska.

Jag har valt att vara med när hästen har fått sederingssprutan, har lett ut den och stått med den tills sederingen har verkat, vilket går fort. Därefter har jag lämnat över grimskaftet till min man, som klarar sådant bättre än jag, och så har jag gått undan så jag har sluppit höra och se själva avlivningen.

Det är så olika vad man känner att man klarar.

Jag har gett hästen så mycket god mat den bara har orkat stoppa i sig stunden innan det ska ske, och jag har försökt att utstråla lugn och kärlek. Ibland kan man inte utan blir jätteledsen, men det är ok det med.

Håller med Waldorff om att en häst är mer rädd för att vara skadad och svag än för att dö. Det tror jag också.

Jag sänder så många styrkekramar jag bara kan!

Ställer mig till de övriga och beklagar djupt @busigdemon .

Som du skrev själv, vilken otrolig nitlott i det genetiska lotteriet!
Men med en sådan prognos kan du iallafall vara säker på att du tar rätt beslut, även om det är det svåraste alternativet. Det hedrar dig att du gör det, alla klarar inte det faktiskt. Men som Cornelia skrev så är det värst innan, så det kommer bara att bli lättare från och med nu. Sakta i början, sedan mer och mer.

Måste erkänna att jag fäller en liten tår för en så fin häst, och skickar styrkekramar till dig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka