Vill ge dig några kommentarer spontant av det jag ser.
Skulle gärna vilja se honom lång och låg med balansen i halsen istället för så uppdragen, lyfta honom med balansen i behåll går bättre då han blir bättre tränad (ser att han vinglar en del)
Sedan tänker jag att om han är svag (vilket är normalt för åldern) så skulle jag inte sitta ner. Rid lätt!
Ett plus för takten, den har han fått av Pselma ser jag
Jag håller med dig i allt du säger. Men(!) tyvärr fungerar det inte att rida lång och låg. Han har inte i närheten av styrkan som behövs för att gå lång och låg utan att rasa fram på bogarna. Och dessvärre så vinglar han ÄNNU MER om man lägger ner honom. Lösningen då brukar ju vara att begära mer framåt, så att de bär sig på fart lite istället, dessvärre så hinner han inte få undan framhovarna då. Han slår i sig själv, och iomed det så kortar han överlinjen och vips så är huvudet alldeles för högt, och den där balansen som man försökte uppnå hamnar ännu längre bort!
Tränarna jag har haft tycker oxå att jag inte ska lägga ner honom, hittills iaf.
Ang att vi sitter ner på honom är för att hålla ihop honom och försöka få honom och försöka få ett spår. Jag iaf har inte en chans att klura ut det vid lättridning, utan då är vi "all over the place" mer eller mindre. Dessutom så skonar sadeln jag har hans rygg betydligt mer än en vanlig sadel.
Jag lägger ner honom i skritt, och då fungerar det hyfsat, även om rumpan lätt hamnar i nästa kommun och han blir framtung med jämna mellanrum. Men i skritt gör det ju inte lika mkt skada. Men jag vågar inte trava runt på det viset.
Kort sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, men jag vet att det jag gör, och ditt förslag (som jag givetvis har provat) inte fungerar. Jag funderar på att kontakta en AR-tränare och se om en sådan kanske kan ha några bra verktyg att ge mig, men jag känner inte riktigt till några sådana. Dessutom är min erfarenhet att de i början av utbildningen kör stenhårt på att hästen ska gå med näsan i backen, och det vet jag att det inte fungerar för Fille.
Jag har oxå en fundering på att slänga på ett stångbett och sedan ha långa tyglar så att han får hitta balansen helt själv, men ändå med hjälpen av stångbettet så att man "visar vägen" neråt, men jag vill nog ha med en duktig tränare på det försöket isf.
GAH! Jag blir smått tokig! Jag vill ha en färdig häst