Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du gör rätt. Det är viktigt att en häst med kapacitet får chansen att utveckla den, och om jag har förstått det rätt satsar du på att rida och utveckla Fille nu. Så då kan det vara knepigt att hinna med en till. Tråkigt om hästen mest blir ett dåligt samvete för att man inte hinner med den ordentligt ...

Jo det känns rätt! Några riktigt seriösa människor har hört av sig och är intresserade, trots att hon inte ens finns ute på annons än, så det är kul.
Ja, det är Fille jag vill satsa på, utan tvekan. Vi har ett bättre band och han passar mig bättre som häst överlag. Och jag har varken tid eller råd med 2 hästar, och då är valet rätt enkelt. Det enda jag kommer ångra är hennes fina blodslinjer ;) Men de finns ju i Fille med.

Jag
Jo det känns rätt! Några riktigt seriösa människor har hört av sig och är intresserade, trots att hon inte ens finns ute på annons än, så det är kul.
Ja, det är Fille jag vill satsa på, utan tvekan. Vi har ett bättre band och han passar mig bättre som häst överlag. Och jag har varken tid eller råd med 2 hästar, och då är valet rätt enkelt. Det enda jag kommer ångra är hennes fina blodslinjer ;) Men de finns ju i Fille med.
Jag tror också att du gör rätt, har man varken tid eller råd så blir ju valet strax mycket enklare fastän det inte alltid är så roligt att bli tvungen att sälja. Jag har kommit fram till att det inte alltid lönar sig att behålla och att det finns andra duktiga därute som också kan behöva få ta del av ens fantastiska hästar :)

Jag

Jag tror också att du gör rätt, har man varken tid eller råd så blir ju valet strax mycket enklare fastän det inte alltid är så roligt att bli tvungen att sälja. Jag har kommit fram till att det inte alltid lönar sig att behålla och att det finns andra duktiga därute som också kan behöva få ta del av ens fantastiska hästar :)

Jag tror det med! Hade jag haft den där riktiga kontakten med Pselma så hade jag kämpat för det, men jag har ju inte det och då är det bättre att låta någon annan förvalta henne. Det märks oxå på henne att hon trivs bättre hos fodervärden än vad hon någonsin gjorde hos mig, och det gjorde lite ont i hjärtat först, men det hjälpte mig ändå att ta beslutet!

Det känns ändå bra. Fodervärdstiden har hjälpt mig att mogna in i det här beslutet, och egentligen hade jag bestämt mig för några månader sedan redan. Men iomed att hon trivdes hos fodervärden så tänkte jag att hon fick vara kvar där så länge de ville det :)

10392446_10204652235408868_646587871649740791_n.jpg

Ny dag med nya möjligheter. igår hade vi ett riktigt urdåligt pass ett sådant som man ångrar i efterhand att man ens tog ut hästen i hagen. Tog dock nya tag idag och for ut på en promenad från morgonen och då gick allt klockrent :)

En ny video på Filleplutten! Som ni kommer se så har utvecklingen gått en del bakåt eftersom han har stått hela sommaren och precis är igångsatt lite smått. Personen som rider är en "nygammal" medryttare. Hon red Pselma förut och det på videon är första gången hon rider Fille.

Man ser ju att det saknas styrka och balans, och därmed blir ju bjudningen lite dålig, men vi är på G nu iaf, och man ser några steg här och där att det finns där under, vi måste bara orka mer än 4-5 steg oxå ;)

En ny video på Filleplutten! Som ni kommer se så har utvecklingen gått en del bakåt eftersom han har stått hela sommaren och precis är igångsatt lite smått. Personen som rider är en "nygammal" medryttare. Hon red Pselma förut och det på videon är första gången hon rider Fille.

Man ser ju att det saknas styrka och balans, och därmed blir ju bjudningen lite dålig, men vi är på G nu iaf, och man ser några steg här och där att det finns där under, vi måste bara orka mer än 4-5 steg oxå ;)

Gillar Fille skarpt. :love: Han verkar lämna så otroligt fina avkommor också.

Vill ge dig några kommentarer spontant av det jag ser.

Skulle gärna vilja se honom lång och låg med balansen i halsen istället för så uppdragen, lyfta honom med balansen i behåll går bättre då han blir bättre tränad (ser att han vinglar en del)
Sedan tänker jag att om han är svag (vilket är normalt för åldern) så skulle jag inte sitta ner. Rid lätt!

Ett plus för takten, den har han fått av Pselma ser jag :)

Ja herre min je @kimmis87 , han är verkligen fin. Har redan sagt det på 09: ornas tråd och säger det igen... :D

Jag kämpar vidare med Galishimo :love: kör lite efter @waldorff s filosofi och rider fortfarande alltid lätt på honom... borde vara dags att sitta ner snart, dock... men nu har det blivit en vana...

skritt3.jpg

traven9.jpg

galoppen5.jpg

_DSC0110.JPG

Ser jättefin ut och tycker (såklart) att nedsittningen gott kan vänta då han spårar så fint

Vill ge dig några kommentarer spontant av det jag ser.

Skulle gärna vilja se honom lång och låg med balansen i halsen istället för så uppdragen, lyfta honom med balansen i behåll går bättre då han blir bättre tränad (ser att han vinglar en del)
Sedan tänker jag att om han är svag (vilket är normalt för åldern) så skulle jag inte sitta ner. Rid lätt!

Ett plus för takten, den har han fått av Pselma ser jag :)

Jag håller med dig i allt du säger. Men(!) tyvärr fungerar det inte att rida lång och låg. Han har inte i närheten av styrkan som behövs för att gå lång och låg utan att rasa fram på bogarna. Och dessvärre så vinglar han ÄNNU MER om man lägger ner honom. Lösningen då brukar ju vara att begära mer framåt, så att de bär sig på fart lite istället, dessvärre så hinner han inte få undan framhovarna då. Han slår i sig själv, och iomed det så kortar han överlinjen och vips så är huvudet alldeles för högt, och den där balansen som man försökte uppnå hamnar ännu längre bort!

Tränarna jag har haft tycker oxå att jag inte ska lägga ner honom, hittills iaf.

Ang att vi sitter ner på honom är för att hålla ihop honom och försöka få honom och försöka få ett spår. Jag iaf har inte en chans att klura ut det vid lättridning, utan då är vi "all over the place" mer eller mindre. Dessutom så skonar sadeln jag har hans rygg betydligt mer än en vanlig sadel.

Jag lägger ner honom i skritt, och då fungerar det hyfsat, även om rumpan lätt hamnar i nästa kommun och han blir framtung med jämna mellanrum. Men i skritt gör det ju inte lika mkt skada. Men jag vågar inte trava runt på det viset.

Kort sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, men jag vet att det jag gör, och ditt förslag (som jag givetvis har provat) inte fungerar. Jag funderar på att kontakta en AR-tränare och se om en sådan kanske kan ha några bra verktyg att ge mig, men jag känner inte riktigt till några sådana. Dessutom är min erfarenhet att de i början av utbildningen kör stenhårt på att hästen ska gå med näsan i backen, och det vet jag att det inte fungerar för Fille.

Jag har oxå en fundering på att slänga på ett stångbett och sedan ha långa tyglar så att han får hitta balansen helt själv, men ändå med hjälpen av stångbettet så att man "visar vägen" neråt, men jag vill nog ha med en duktig tränare på det försöket isf.

GAH! Jag blir smått tokig! Jag vill ha en färdig häst :D

Då tänker jag att nåt måste vara galet.
Jag vet faktiskt ingen unghäst som hittat sin bärighet och balans på det viset.
Snarare skapat en falsk balans och bärigheten som ryttaren hjälpt till med.
Ner på marken igen tänker jag
Nyttja hans takt i cavalettin till ex och låt honom simma som en haj med ryggen.

Tycker du ska spinna vidare på AR- tanken.
Hade ett sto som inte gick att rida i låg form, hon kunde inte gå i låg form vid hand heller. AR visade vägen, kan man lugnt säga. En duktig AR- tränare borde kunna visa dig hur du ska göra för att han inte ska slå i framhovarna och ändå kunna gå i den formen. Och man får jobba mycket vid hand i början, vilket är mycket bra eftersom hästen blir bärig utan att behöva balansera en ryttare.
Håller med om att det ser lite ostadigt ut på videon, även om Fille är läcker som vanligt! :d
Tycker det låter lite skumt att han inte kan bli lång och låg utan att slå i framhovarna...?

En till uppdatering från Angelique. Hon går framåt. Nu är hon galopperad under ryttare. Hade tydligen gått riktigt bra.
I helgen kommer sadelprovare ut så får vi se om vi hittar något som kan tänkas passa på den lilla damen. Sadelprovaren tyckte inte det verkade helkört i alla fall. Så jag håller tummarna.
Jag har även bestämt att Angelique får vara kvar en vecka till på träningsläger då det känns som det verkligen börjar gå framåt och att min positiva lilla fröken börjar komma fram igen. Men, insikten av detta. Jag kommer aldrig mer avfärda protester som "unghästtrots".

@Cornelia Han hinner inte få undan fram innan bak sätts ner helt enkelt. Mer komplicerat än så är det inte.

Ju mer jag sänker honom och ju mer jag får med rumpan desto mer slår han i.

@Cornelia Han hinner inte få undan fram innan bak sätts ner helt enkelt. Mer komplicerat än så är det inte.

Ju mer jag sänker honom och ju mer jag får med rumpan desto mer slår han i.

Säger som min hopptränare alltid sagt, "det är inget konstigt att dom slår i i början, fortsätt rid på framåt och med tiden kommer dom att lära sig att hinna undan med framhovarna innan bakhovarna slår i. Det är en del av deras process att lära sig bära upp och balansera sig själva." Alla hästar jag träffat och tränat har lärt sig hinna undan med framtassarna efter ett tag. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30