Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Säger som min hopptränare alltid sagt, "det är inget konstigt att dom slår i i början, fortsätt rid på framåt och med tiden kommer dom att lära sig att hinna undan med framhovarna innan bakhovarna slår i. Det är en del av deras process att lära sig bära upp och balansera sig själva." Alla hästar jag träffat och tränat har lärt sig hinna undan med framtassarna efter ett tag. :)
Vi får hoppas att det är så :)
Jag letar ny tränare för att fokusera just på det problemet och har fått lite tips på personer jag ska kontakta. Så får vi se om det bara är ett steg i ledet, om det är jag som rider kasst, eller om hästen är kass. Det sistnämnda tror jag minst på, alla tränare tror väldigt mkt på honom och jag kommer så väl ihåg när vi gjorde en övning för nåt halvår sen som jag inte alls förstod poängen med och tränaren svarade "Jo men det kommer du har jätte mkt nytta av när vi börjar jobba piaff!". Jahaja, riktigt där var jag inte i tanken :D

Vi får se om jag hittar någon bra tränare. Jag är i stort behov av att diskutera problemen man har, vända och vrida på det, och vända och vrida på lösningen, varför lösningen fungerar, vad jag kanske gör för fel om den inte fungerar osv osv. Det är inte alla tränare som klarar av det, utan en del tar direkt illa upp av att det verkar som att man inte litar på dem. Men för mig är det bara sättet jag lär mig helt enkelt. Och det är viktigt för mig att jag förstår hela vägen av lösningen, och inte bara just den biten jag "ser" när jag rider.

Det har hänt att jag på lektioner diskuterar bort halva lektionen :o

@kimmis87 du skrev ju i 09: ornas forum för tre veckor sedan att du hade en tränare och att den tränaren föreslog lite lägre form och lite mer lättridning.

Du kanske borde be om att få en "teorilektion" av just den tränaren då tränaren kan ge dig en teoretisk bas? Exempelvis:

1. Vilka övningar som är bra för din häst och varför.
2. Hur du ska förhålla dig till snubblingar och overreaching.
3. Hur länge du behöver upprepa en övning innan du kan förvänta dig synbara resultat.

Sedan kan ni ju ta praktiska ridlektioner efter det?
Kan ju hända att tränaren blir lite oförberedd om du bokar upp en "praktisk" träning, men i själva verket vill få förtroende för det teoretiska?

.

@Oh_really Den tränare bor dessvärre i norge och kommer hit var 3:e månad, så just den tränaren kommer det inte bli. Jag vill ha någon som fokuserar lite mer på att hästen ska jobba själv, med den tränaren var det ett himla dragande i tyglarna och sparkande med skänklarna så gott som helatiden. Det är inte så jag vill rida.

Målet är att jag vill hoppa upp och sedan sitta still och bara tala om för hästen vad denne ska göra. Givetvis är det ett mål jag inte kommer komma till förens om flera år, men det kändes inte som att det var det målet den tränaren hade.

Tränarens övningar bestod mest i att jag skulle rida på volt, och sedan leda inåt med innertygeln om och om igen för att visa vägen neråt. Och visst, det fungerar, men jag får ju sitta och leda inåt mer eller mindre helatiden. Det är inte den typen av ridning jag vill ha riktigt.

Sen på slutet fick jag sitta ner på den lektionen med, tränaren insåg att hästen gick dubbelt så bra när jag satt ner. Vilket inte är så konstigt på en omusklad, obalanserad häst när man tänker på vilken enormt ojämn belastning lättridning faktiskt är.

Men jag har mailat en tränare som jag har fått rekommenderad av flera st, hon rider lite AR inriktat verkar det som och det jag ser på hennes bilder ser väldigt trevligt ut! Vi får hoppas på snabbt svar! Jag, otålig? Näää, inte ett dugg ;) :angel:

@Oh_really Den tränare bor dessvärre i norge och kommer hit var 3:e månad, så just den tränaren kommer det inte bli. Jag vill ha någon som fokuserar lite mer på att hästen ska jobba själv, med den tränaren var det ett himla dragande i tyglarna och sparkande med skänklarna så gott som helatiden. Det är inte så jag vill rida.

Målet är att jag vill hoppa upp och sedan sitta still och bara tala om för hästen vad denne ska göra. Givetvis är det ett mål jag inte kommer komma till förens om flera år, men det kändes inte som att det var det målet den tränaren hade.

Tränarens övningar bestod mest i att jag skulle rida på volt, och sedan leda inåt med innertygeln om och om igen för att visa vägen neråt. Och visst, det fungerar, men jag får ju sitta och leda inåt mer eller mindre helatiden. Det är inte den typen av ridning jag vill ha riktigt.

Sen på slutet fick jag sitta ner på den lektionen med, tränaren insåg att hästen gick dubbelt så bra när jag satt ner. Vilket inte är så konstigt på en omusklad, obalanserad häst när man tänker på vilken enormt ojämn belastning lättridning faktiskt är.

Men jag har mailat en tränare som jag har fått rekommenderad av flera st, hon rider lite AR inriktat verkar det som och det jag ser på hennes bilder ser väldigt trevligt ut! Vi får hoppas på snabbt svar! Jag, otålig? Näää, inte ett dugg ;) :angel:

Du svarade inte på själva poängen i min fråga: Om du kunde tänka dig teori innan praktik.

Det och vad jag upplever att jag har haft för problem innan, lösningar som jag har provat osv osv.

En bra tränare ska vara ett bra bollplank tycker jag :)

@kimmis87

Jag tänker lite att ibland kanske man måste göra som tränaren säger,
och efteråt uppleva hur "poletten trillar ned" i övningen allt eftersom,
om än man inte förstår den från början.

Ungefär som att spela piano, man måste följa noterna först trots att det låter konstigt men när man fått flyt och tajming så blir det musik. Det går ju inte alltid att "föreställa sig" musiken av att bara titta på notpapperet...

Eller som med styrketräning. Man drar och puttar en massa grejer som går tungt och mest bara känns obekvämt, och efter ett par månader så upplever man plötsligt "muskelkontakt" och får en förståelse för hur man kommer åt precis den muskeln och hur den påverkas av olika vinklar, och plötsligt får man en helt annan känsla för sin egen kropps biomekanik.

En sen kvällstanke, bara. Ibland kanske man bara måste testa först och "fatta" sedan. Hoppas du hittar en bra tränare.

Om tränaren inte kan förklara så att jag förstår så får denne gärna hoppa upp och visa.
Tyvärr funkar det inte att bara göra som tränaren säger för mig. Ska jag komma ihåg vad jag har lärt mig så måste jag veta varför och hur. Tränaren kan givetvis vara en jättebra tränare ändå, men inte till mig.

Att prova att låta honom gå framtung som satan tänker jag inte göra. Det räcker med ett arbetspass med det för att redan dagen efter se vad det gör med hans kropp. Han står direkt med både bakbenen och frambenen under sig, spänd i hela överlinjen och underhalsen.

Sådana spänningar får konsekvenser. Och jag tänker inte ta risken.

Jag kommer aldrig göra som någon tränare säger om jag direkt känner att det är helt fel. Prova en gång, ja, men sitta och göra det varje dag i flera månader och hoppas att min magkänsla har helt fel? Nej. Aldrig.

Hej Kimmis :) Prova att kontakta Olivia Ryman på Rymans ridponny hon åker och håller träningar i Linköping med. http://rymansridponny.webnode.se/tjanster/traning-med-egen-hast/ Hon jobbar med alla raser och modeller :) Jag rider både Wilmi min NSV för henne liksom Ffenix och mammas lilla frieser korsning :). Hon brukar skicka ut ett mail varje vecka sen får man tala om vilka tider/ dagar som passar och så gör hon ett chema för sina elever utifrån det, vecka för vecka. Hon är smidig och kan ta att man har egna önskemål eller känner att det är ngt man inte klarar än. Samtidigt som hon pressar en lite lagom. Ffenix och jag har fått bra hjälp av henne :)

Jag har fått kontakt med Hanna Goding, har fått henne rekommenderad av flera :) Jag börjar där så får vi se vart det leder :)

Redan imorgon ska jag träffa henne! Woohoo :banana:

Spännande, berätta gärna hur det går :)

Själv har jag lite riduppehåll nu tills bebisen tittar ut, om allt går som det ska så är det bara en månad kvar nu :)
Arabprinsessan får dock fortfarande träna på med andra ryttare på ryggen. Hon hoppade super på gårdagens träning, men tyvärr ville inte kameran vara med på noterna och föreviga det underbara ögonblicket när allt stämmer.. men men behöver jag ens nämna vad jag önskar mig i julklapp? :D

10658869_10204692310210713_1590589625607028680_o.jpg

1549462_10204692310090710_7595477295435417764_n.jpg

1798461_10204692309650699_311431470985917465_n.jpg

Nu har jag precis kommit tillbaks från att ha ridit, och kimmis är nöjd! :D

Den här tränaren gick till botten med problemet och hennes sätt att undervisa och hur hon beskriver målet känns att det verkligen passar oss! Fille var oxå nöjd! Nu blir det mkt skritt i lugn takt för att hitta våran balans igen!

Här var det inget dragande och sparkande, utan det var tyngd i stigbyglarna, sitta STILL i sadeln och flytta låret 1 mm på ena sidan, och en mm på andra sidan. SÅ vill jag rida! Jag har ju varit där en gång i tiden med förra valacken, men jag tog fel väg vid en korsning nånstans. Nu ska vi försöka hitta rätt igen! :bump:

Så dystert när det stämmer så bra och så blir bilderna suddiga .... Men man kan ändå se hur fint hon hoppar!
Vintersäsongen har börjat här, sommarbetet har varat väldigt länge i år och det sista sommarhagegänget togs hem i förrgår. Vi har stödfodrat med hö två gånger om dagen senaste 1 1/2 månaden, och nu är de runda och fina och höstlurviga.
Exelencja är igång och rids regelbundet, mina döttrar rider när de hinner och jag ska börja igen när revbenen säger ok. Plannja ska igång också, hann börja lite med henne innan revbenen rök.
Bjuder på bild på Pasja och Patrycja, halvsystrarna. :)

En till uppdatering från Angelique. Jag red henne igår. Eller snarare, vi (jag och tränaren) stämde av vad hon jobbat med henne, hur hon har ridit henne och hur hon nu kommer behöva ridas framöver. Det blev en aha-upplevelse. De saker jag började med i början när jag red in henne och sen har tagit bort är saker hon nu har lagt till (med andra ord, varför slutade jag?). Hon har tänket att behålla känsligheten hos Angelique och att rida med små-små-små hjälper, att det är hjälper som knappt syns eller märks. Att rida henne mycket med sitsen, inte med skänklar eller hårda tag. Precis så som jag vill kunna rida henne. Det känns riktigt bra.
Jag fick rida henne i skritt och lite trav med samma princip och det var verkligen en upplevelse. Det märks fortfarande att det är väldigt skört och nytt det de har byggt upp, men det finns där.

Vi har även testat två bockprång och jag satt kvar, de var inte särskilt farliga alls. Så detta känns verkligen lovande!

Imorgon ska jag få prova på en av hennes hästar där det är betydligt mer befäst för att sen kunna göra rätt när jag rider Angelique.

Angelique är i alla fall riden i alla gångarter utan några problem, nu ska bara jag lära mig rida också!

Har haft ut en sadelprovare idag och hittat en sadel som ligger bra. Vi har longerat med sadeln i alla gångarter och då ligger den som den ska. Jag har ridit i sadeln, men bara i skritt (vill inte störa inlärningen som pågår allt för mycket) och Angelique verkar gilla den. I vanliga fall brukar hon säga till de första stegen om hon inte gillar sadeln, eller den ligger lite för långt fram eller något. Men med denna så var det bara öronen framåt direkt och hon skrittade på utan problem alls. Så nu klurar ja... Sadeln är en Wintec Wide, 16,5 tum, luftstoppad. Enligt sadelprovaren väldigt justerbar. Så, ja, jag klurar. Den sadel hon har haft innan kommer i alla fall säljas. Sadelprovaren konstaterade att den skulle kunna passa någon annan häst, men att den med största sannolikhet aldrig kommer ligga bra på Angelique. Och om en vecka när hon lämnar träningslägret så kommer jag behöva ha en egen sadel som ligger bra på henne...

Fina bilder och hästar ni bjuder på :) roligt när det går bra med utbildningen av araberna här i tråden. Själv har jag fått lite ofrivillig sjukledighet så hästarna kommer lite i andra hand.. men tur för mig och dom att jag ahr folk som ställer upp i alla fall.. Här får Meciliah hämta morgonposten med Husse :)

10441057_10204732425173562_9159799971561592118_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 165
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka