Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åkte faktiskt in till doktorn igår, hade en hemsk natt med mycket ont, och vaknade med lite feber och sjukdomskänsla. Så doktorn kollade upp mig, lyssnade på lungorna och klämde igenom magen och hela bröstkorgen. Brutet eller sprucket, fick morfin utskrivet (fast det har jag inte vågat ta!) och så hålla mig i stillhet. Brukar få myror i kroppen av att vara stilla för länge, men idag har det inte alls varit svårt att halvslumra i soffan stora delar av dagen ...

Du MÅSTE ta det lugnt. Lyssna på kroppen, inte på skallen som tycker att den har så mycket att göra.

Jag åkte faktiskt in till doktorn igår, hade en hemsk natt med mycket ont, och vaknade med lite feber och sjukdomskänsla. Så doktorn kollade upp mig, lyssnade på lungorna och klämde igenom magen och hela bröstkorgen. Brutet eller sprucket, fick morfin utskrivet (fast det har jag inte vågat ta!) och så hålla mig i stillhet. Brukar få myror i kroppen av att vara stilla för länge, men idag har det inte alls varit svårt att halvslumra i soffan stora delar av dagen ...
Typiskt hästfolk att försöka vara i full gång trots att de är skadade! Jag borde kanske inte säga något dock...
Ta det lugnt och var rädd om dig!
Varför vågar du inte ta morfinet??
Hoppas du läker snabbt!

Jag är lite tabletträdd :crazy:.... läste om ungefär tusen biverkningar och ville inte ha nån av dem ...:eek:
De flesta av dem kommer nog inte under kortvarigt bruk, så under dessa värsta dagar skulle jag använda dem om jag vore du. Förutsatt att du kan skärpa till dig och hålla dig still även om smärtan avtar ;)

Du måste förstå att vila och ta det lugnt! krya på dig :)

1174710_10204602532966338_7869320444983857288_n.jpg

Igår åkte Angelique iväg för träning. Känns tomt.

Jag red henne ett kort pass på ridbanan på förmiddagen, fick en riktigt bra känsla. Det finns så mycket potential och möjligheter hos den lilla ponnyn.

Sen på eftermiddagen skulle vi lasta. Hade räknat med att det skulle ta någon timme. Efter 25 min hade hon gått på tre gånger... (med mat längst inne i transporten.) När vi rullar ut från gården så står hon helt still hela vägen, märks knappt att vi har henne med. Vid urlastningen så är hon helt lugn. Underbara ponny!

Igår på kvällen fick jag uppdatering att de redan börjat jobba lite med henne från marken. Hon har skött sig bra och utbildaren tycker redan om henne. Så det känns faktiskt väldigt bra.

Angående lösdrift så har jag bestämt mig, Angelique kommer få prova på det så får vi se om jag får tillbaka min harmoniska häst. Hon kommer få vara ponny och jag kommer få ridhus och ridbana på gården. Känns som en rätt bra kompromiss.

Så, det tog en dag innan jag håller på och saknar ihjäl den stackars lilla ponnyn. Det är tomt!

Så idag åker jag och hälsar på.

Uppdateringen från igår var något mindre smickrande. Angelique har massor av egna idéer och åsikter, men de jobbar på framåt. Ska bli intressant att se hur det fungerat idag. Och ska bli intressant att följa uppdateringarna och se hur det fungerar om en vecka, om det blir framsteg.

10710929_10204630785912644_8004195426579096847_n.jpg

10466959_10204630784432607_1614536515682899783_o.jpg

10644822_10204630786192651_8666922857552272586_n.jpg

I brist på annat att göra så passade jag på att skicka Meciliah ett par varv över riset som låg och skräpade på gården. Tror nästan hon skrattade inombords åt mig så löjligt tyckte hon att det var :D

Nu sitter kimmis här och funderar lite... Fodervärden till Pselma har precis sagt upp avtalet och hon kommer hem om 2 månader. Dottern som hade henne har tröttnat lite helt enkelt, så det är inget som har hänt eller så.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska låna ut henne igen, eller om jag ska sälja henne? Det blev väldigt svårt nu... Funderar funderar... :confused:

Ja, det där är ju ett dilemma! Hade samma resonemang med mig själv när det gällde Neva.... kom fram till att vidareutbildning och försäljning därefter var bästa lösningen. Man får resonera kring hur mycket man kommer ha tid att rida hästen, vilket avelsvärde den har för en och hur fäst man är vid den ....:confused:

Hon är ju ganska välutbildad redan, galoppombyten ner i var 3:e, skolorna, påbörjat halva steg och piruetter. Inkörd och numera även inhoppad och har gått några CR. Världens talang och tar 120 som ingenting.

Lätt i all hantering, inte rädd för något, social och trevlig.
Mer utbildning bara för att sälja känns onödigt ;)

Nu sitter kimmis här och funderar lite... Fodervärden till Pselma har precis sagt upp avtalet och hon kommer hem om 2 månader. Dottern som hade henne har tröttnat lite helt enkelt, så det är inget som har hänt eller så.

Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, om jag ska låna ut henne igen, eller om jag ska sälja henne? Det blev väldigt svårt nu... Funderar funderar... :confused:

Du får ta och väga fördelar med nackdelar.. Varför skulle du ta hem henne.. varför skulle du sälja ? Inga lätta beslut inte

10384801_10204635763837089_2799003476544091015_n.jpg

Men jag menade inte att du skulle vidareutbilda Pselma, jag berättade bara hur vi har resonerat när vi kom i samma situation. Neva har gått distans och varit duktig där, hon är inte alls utbildad i dressyr och behöver det för att bli mer allround. Men för Pselmas del har du inte det dilemmat- då är det de andra frågorna kvar. Hur mycket hinner du rida och utveckla henne? Hur stort avelsvärde har hon för dig? Hur fäst är du vid henne?

Jag har nog bestämt mig för att sälja henne faktiskt. Den enda fördelen jag ser med att behålla henne är att kunna ta föl, och det lär inte hända den närmsta tiden, dessutom så är det faktiskt enklare att ta föl efter Fille om man ska vara sån. Inte bara för att han matchar min drömhäst bättre än Pselma, utan oxå för att han inte behöver ställas av för att göra ett föl.

Pselma och jag har inte riktigt "det" bandet. Hon är en underbart snäll och trevlig häst på alla sätt och vis, med en enorm kapacitet.
Jag hoppas helst att hon kommer till någon som vill tävla henne, hon skulle verkligen komma till sin rätt i fälttävlan tex. Det finns inget som hon är rädd för, det finns inget hon backar för. Jag har ju tillomed provat med såna där eldfontäner som man har på nyår, hon kliver glatt över, utan att ens tveka det minsta. Hoppkapaciteten har hon fått visa hos fodervärden, och folk är lyriska!

Men lite jobbigt är det. Så jag kommer nog vara lite kräsen faktiskt, hon kommer inte säljas till vem som helst, utan det är viktigt att jag får rätt känsla av personen.

Tror du gör rätt. Det är viktigt att en häst med kapacitet får chansen att utveckla den, och om jag har förstått det rätt satsar du på att rida och utveckla Fille nu. Så då kan det vara knepigt att hinna med en till. Tråkigt om hästen mest blir ett dåligt samvete för att man inte hinner med den ordentligt ...

Till uppdatering från Angelique. Det går framåt. Hon har börjat acceptera och förstå bettet lite bättre. Och "vi" har troligen hittat anledningen till hennes tjurighet i övergångar mellan skritt och trav och att framåtbjudningen förvinner. Sadel som inte ligger bra.

Jag som har haft ut sadelprovare, stoppat om sadel och fixat och donat och verkligen har trott att den har legat bra på henne. Sen gör den inte det. Känner mig som världens hemskaste matte som avfärdat Angeliques protester som "unghästtrots" och "tjurigheter". Tänk om de små liven kunde prata...

Nu är det i alla fall sadeljakt på G igen. Denna gång hoppas jag på att hitta en passande allroundsadel. Och en ny sadelutprovare!

Fick rapport nyss. Annan sadel gjorde skillnad, hon kan ta ut steget, hon bjuder framåt och hon är sååå fin.

Är så glad över denna lilla ponny så ni kan inte tänka er!

@Jen84 vad lustigt, jag var precis in på Facebook och såg att min tränare lagt ut en bild på en arab vid namn Angelique... Tyckte minsann att jag kände igen det från den här tråden :) Jag står i hennes gamla stall. Kul att det går bra! Jag hade tänkt skicka dit Noohr på träningsläger också nu i oktober medan vi har fullt upp med att flytta, men så blev vi bara två kvar i stallet när hon flyttade till nya gården och då kan jag ju inte gärna skicka iväg Noohr så hans kompis blir ensam.

Får jag fråga vilken sadelutprovare du haft ute och vad som verkar ha varit fel med sadeln? Du får gärna skicka PM.

@Jen84 vad lustigt, jag var precis in på Facebook och såg att min tränare lagt ut en bild på en arab vid namn Angelique... Tyckte minsann att jag kände igen det från den här tråden :) Jag står i hennes gamla stall. Kul att det går bra! Jag hade tänkt skicka dit Noohr på träningsläger också nu i oktober medan vi har fullt upp med att flytta, men så blev vi bara två kvar i stallet när hon flyttade till nya gården och då kan jag ju inte gärna skicka iväg Noohr så hans kompis blir ensam.

Får jag fråga vilken sadelutprovare du haft ute och vad som verkar ha varit fel med sadeln? Du får gärna skicka PM.

Japp, det är min Angelique du sett på facebook. Och din tränare pratar så varmt om din Noohr. Hon verkar gilla fina araber.
Angående sadelprovare så skickar jag namn i PM, vill inte hänga ut någon här. Problemet med sadeln är ju att sadeln blivit för smal (och nu är inte Angelique tjock, utan hon har ändrat sig) och att den är på tok för svängd. Så Angelique uppskattade den inte. Det som är att jag har ju märkt en förändring hos Angelique sen i våras. Vi stoppade om sadeln i våras och enligt sadelprovare och sadelmakare så låg den bra efter det och Angeliques protester hade inget med sadeln att göra. Så då avfärdade jag hennes protester och lät henne få lite sommarvila. Sen efter vilan så har vi haft vissa pass där det har fungerat bra med ridningen och andra där Angelique tjurat ihop totalt. Men nu vet jag anledningen så får vi jobba framåt efter det. Hörde med sadelmakaren som stoppade om sadeln, hon trodde inte på möjligheten att justera den sadel hon har, så nu letar vi ny sadel igen. Och denna gång med annan sadelprovare, så får vi se om läget blir ett annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30