Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kommer en Valle-bild till. Förlåt.
I

Al Jazeera visar hals. Detta är ju proffsigt på riktigt, har snott bilderna från Gerard Patys fb-sifda.Detta är inte direkt något vi ser ofta på mindre shower. Knappt ens på större. Det är inte alldeles perfekta uppställningar, men hästarna står inte i framvikt eller som sågbockar. :)
2m29pqt.jpg

Al Jazeera visar hals. Detta är ju proffsigt på riktigt, har snott bilderna från Gerard Patys fb-sifda.Detta är inte direkt något vi ser ofta på mindre shower. Knappt ens på större. Det är inte alldeles perfekta uppställningar, men hästarna står inte i framvikt eller som sågbockar. :)
2m29pqt.jpg
tack snälla, det lilla jag prövat så står han i framvikt men det är väll bara att träna på :up:

@Ozen: Det jag skulle rekommendera är att se till att har fötterna bra placerade och locka fram halsen med lite godis. Jag har har ju filmat en drös utställningar och det vanligaste felet amatörerna gör (och även en del proffs :crazy:) är att de står och tjafsar med huvud/hals och skiter i benen, dvs domarna har ingen chans att se hur hästen ser ut. De som placerar bakbenen parallellt typ 10m bakom hästen har jag också svårt för, har hästen inte ett plant kors så syns det när den rör sig så att ställa upp den som en tax hjälper inte!

Lär hästen också att springa ordentligt vid hand, göra femtielva volter gör ingen glad.

@Ozen: Det jag skulle rekommendera är att se till att har fötterna bra placerade och locka fram halsen med lite godis. Jag har har ju filmat en drös utställningar och det vanligaste felet amatörerna gör (och även en del proffs :crazy:) är att de står och tjafsar med huvud/hals och skiter i benen, dvs domarna har ingen chans att se hur hästen ser ut. De som placerar bakbenen parallellt typ 10m bakom hästen har jag också svårt för, har hästen inte ett plant kors så syns det när den rör sig så att ställa upp den som en tax hjälper inte!

Lär hästen också att springa ordentligt vid hand, göra femtielva volter gör ingen glad.
tack för tipsen! Vill man att benen ska vara placerade som bilden ovan, dvs frambenen pararella men inte bakbenen? eller det kanske inte spelar någon större roll?

tack för tipsen! Vill man att benen ska vara placerade som bilden ovan, dvs frambenen pararella men inte bakbenen? eller det kanske inte spelar någon större roll?
Frambenen parallella och bakbenen i split - ALDRIG parallella bakben. Dra inte fram halsen om du inte vet exakt hur du ska göra! Halsen ska komma "upp" ur hästen och om du har en brant bog och sedan drar halsen rakt fram blir det inte så lyckat. Precis som i ridning arbetar du bakifrån och fram, ställer bakbenen först, sedan ett framben i taget. Kräver en hel del övning att få hästen att stanna med bakbenen rätt och röra frambenen,,, (Har exempel på mina egna hästar som stått uselt själv !) Men gör om- gör rätt!

Grundställningen ska vara typ halvblodsuppställning, dvs som @Tempen säger, parallella framben och splitade bakben. Kan du få hästen att ge hals utan att den kryper mot dig är det jättebra MEN den får ALDRIG krypa fram mot dig och peta in bakbenen under sig (klassiskt misstag).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka