Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angelique går från klarhet till klarhet för tillfället. Hon är inte längre oren i gångarterna, hon är lite försiktig de första stegen som för att kolla om det gör ont eller om det går bra, men sen kliver hon på som vanligt. Vi har jobbat mycket med longering och tömkörning och det går framåt. Imorgon kommer jag rida lektion med henne för hon som ridit henne när hon var iväg på lite utbildning. Var ju tänkt att bli tidigare, men inte lätt när skador kommer mellan.

Vi hade förresten en oturlig skada i hagen igår i samband med hopsläpp där en häst blev illa sparkad. Angeliques täcke har dessutom gått sönder vid samma hopsläpp, men jag är är mest bara tacksam att det bara var täcket och inte Angelique. Så nu har jag en anledning att leta efter någon som lagar täcken, det är det bästa täcket jag haft till henne, så bra passform på henne.

Vi har dessutom fått analysen på grovfodret. det har en proteinkvot på 5 ungefär, så det blir att komplettera upp lite protein, men det var inte lika illa som jag hade befarat.

Varför skulle det vara osannolikt? Hur förklarar du annars nordsvenskens dish?
Många andra hästar finns det arab i, tex haflingern.

När skulle dessa inkorsningar ha skett? Och var? Det måste ha varit före stamboken slöts, och då fanns det få eller inga arabhingstar i Sverige. De få som fanns stod dessutom i södra Sverige, långt ifrån nordsvenskarnas hemmatrakter. Skulle norrlandsbönderna lastat sina ston på järnvägsvagnar och skickat dem hundratals mil för att få dem betäckta på något sydsvenskt gods?

Varför skulle man vilja korsa in arab? De har använts för att förädla lantraser och få fram en bättre ridhästtyp, som i haflingerns fall. Nordsvenskarna blev under större delen av 1900-talet avlade mot att bli tyngre, utpräglade draghästar i stället för de lättare allroundhästar de härstammar från.

Är det bara araber som har en konkav nosrygg? Kan det inte dyka upp bland andra raser också, utan arabinblandning?

Hej!

Jag håller med det sista att hästen blir vad man gör den till. Att kallar araber för lättränade och lättridna kan jag tycka är en sanning med modifikation- just lättlärdheten gör ju att du som ryttare faktiskt måste kunna rida för att få en lättriden häst. Ju smartare häst- desto fler dumheter kan den lära sig snabbt! :-).

Jag älskar min arab, hon är galet lätthanterad för mig, när min far håller henne hamnar de oavkortat på närmsta gräsfläck och han får henne inte därifrån förrän jag säger till henne... När min fröken inte gillar sin hovslagare testar och hon och ser om hon kan trigga dom- nuvarande hovis bryr sig inte och vips står fröken och sover. Med hovslagare som börjar skrika och slå (svarar på Frökens dumheter mao) blir fröken hoppig, ryckig, sparkig och kan även stegra... Hon lär sig fort och hon testar gärna just hovslagare.

Själv vet jag inte hur många gånger hon lurat mig att göra saker jag inte tänkt... Min häst är för smart för mig:-)

/Lavinia, vars pålla idag skoddes med vanliga skor för första gången detta år. Hennes tidigare utläkta hålvägg är lite sämre, men sulorna har helt läkt :-)

Araber är så otroligt lättränade och lättridna, men svårhanterade och svårridna om du är en bufflare

Tror hästen blir det du gör den till

När skulle dessa inkorsningar ha skett? Och var? Det måste ha varit före stamboken slöts, och då fanns det få eller inga arabhingstar i Sverige. De få som fanns stod dessutom i södra Sverige, långt ifrån nordsvenskarnas hemmatrakter. Skulle norrlandsbönderna lastat sina ston på järnvägsvagnar och skickat dem hundratals mil för att få dem betäckta på något sydsvenskt gods?

Varför skulle man vilja korsa in arab? De har använts för att förädla lantraser och få fram en bättre ridhästtyp, som i haflingerns fall. Nordsvenskarna blev under större delen av 1900-talet avlade mot att bli tyngre, utpräglade draghästar i stället för de lättare allroundhästar de härstammar från.

Är det bara araber som har en konkav nosrygg? Kan det inte dyka upp bland andra raser också, utan arabinblandning?

Jag vet iaf ingen ras som har konkav nosrygg utan att härstamma från araben.

Och nordsvensken är väl det enda kallblodet som har det, eller?

http://www.nordsvensken.org/nordsvensken.php

Inte en stavelse om någon större arabinblandning, tvärtom byggdes rasen upp av de som inte hade "ädlare blod" i sig. Skulle det finnas några droppar borde det vara mindre än vad som finns hos gotlandsruss, och de har inte konkava nosryggar.

Dessutom - vad tror du om mina andra invändningar? När, var och varför skulle en inkorsning av araber hänt?

http://www.nordsvensken.org/nordsvensken.php

Inte en stavelse om någon större arabinblandning, tvärtom byggdes rasen upp av de som inte hade "ädlare blod" i sig. Skulle det finnas några droppar borde det vara mindre än vad som finns hos gotlandsruss, och de har inte konkava nosryggar.

Dessutom - vad tror du om mina andra invändningar? När, var och varför skulle en inkorsning av araber hänt?

Och detta var på 1900-talet, hur såg rasen ut innan dess? Eller har ni inte stambok så långt tillbaks? Araberna kan man ju följa väldigt långt bak om man vill iaf.

Araben har blandats in i många raser för att få dem ädlare och mer allsidiga, och inte är nordsvensken direkt en grov kallblodsras, snarare är den ju både ganska liten och ädel i jämförelse med många andra.

Jag säger inte att jag nödvändigtvis har rätt, jag sa bara att jag har läst om det. Nordsvensken kan jag absolut inget om, det är araben som är mitt intresse.

Well, om man läser om nordsvensken så står det att det är mycket Dölehest från Norge inkorsat innan man stängde stamboken, och går man sen och läser om Dölehesten står det att det är mycket arabblod som korsades in i den, speciellt under den tid när man ville göra travhästar av dom. Så där har man araben i nordsvensken.

Tycker inte det är det minsta konstigt. Finns det någon någorlunda framstående ras i Europa som inte har arabblod i sig?

Well, om man läser om nordsvensken så står det att det är mycket Dölehest från Norge inkorsat innan man stängde stamboken, och går man sen och läser om Dölehesten står det att det är mycket arabblod som korsades in i den, speciellt under den tid när man ville göra travhästar av dom. Så där har man araben i nordsvensken.

Tycker inte det är det minsta konstigt. Finns det någon någorlunda framstående ras i Europa som inte har arabblod i sig?

Jag har ingen kunskap i frågan gällande nordsvensken men om det stämmer förvånar det mig inte att den korsas så bra med arab. Min första häst var arab/nsv bruks och alla trodde hon var renrasig något just för att hon var så fint ihopkommen (underbar häst :love:). I Uppsala träffade jag på samma korsning och den såg likadan ut som min Salome. Enligt Lolo Wale som sett flera sådana korsningar var det vanligt att de är väldigt homogena i typen.

Ponnyuppdatering igen. Igår red jag lektion med Angelique. Vi fokuserade på övergångar mellan halt-skritt-trav. Och att bara vara avslappnade och fina. Det gick super! Det var något vingligt, lite spänt i början, men bitarna faller på plats. Angelique har bytt beteende, hon höjer inte längre huvudet och går iväg utan hon söker sig neråt, har ett lätt stöd och väntar in. En helt annan känsla. Nu måste jag bara smälta det hela och få min hjärna att inse att hon drar inte iväg bara för att jag driver på henne lite, hon blir inte ostyrbar och jag har fortfarande kontroll över situationen.

Jag är glad efter igår, vi är på väg åt rätt håll. Jag vet vad jag ska fokusera på när det gäller träningsupplägget och nya träningstillfällen för tränare är inbokat.

Ponnyuppdatering igen. Igår red jag lektion med Angelique. Vi fokuserade på övergångar mellan halt-skritt-trav. Och att bara vara avslappnade och fina. Det gick super! Det var något vingligt, lite spänt i början, men bitarna faller på plats. Angelique har bytt beteende, hon höjer inte längre huvudet och går iväg utan hon söker sig neråt, har ett lätt stöd och väntar in. En helt annan känsla. Nu måste jag bara smälta det hela och få min hjärna att inse att hon drar inte iväg bara för att jag driver på henne lite, hon blir inte ostyrbar och jag har fortfarande kontroll över situationen.

Jag är glad efter igår, vi är på väg åt rätt håll. Jag vet vad jag ska fokusera på när det gäller träningsupplägget och nya träningstillfällen för tränare är inbokat.

Va kul att det går bra för er nu :)
Själv blev man avslängd idag... var inte en bra kombo att han har fått vila några veckor och att det var kallt
Nya tag när min höft inte gör ont mera...:(

Men om stamboken för nsv varit stängd i x antal år... Tittar vi 100-150 år tillbaks i tiden så hade araberna ytterst lite konvexitet mot rak profil av nosryggen. Det är först under senare halvan av 1900-talet som det konvexa huvudet tagit allt mer plats.

Däremot har de flesta raser lite inblandning av arab nånstans långt bak i leden, då man förr använde araben för att lätta upp (kanske innan man ånyo ville ha tyngre dragdjur?) och för att få upp snabbhet, uthållighet och smidighet.

Haflingern tas upp som exempel, men där har man aktivt även under 1900-talet (och fortfarande?) avlat in mycket arab för att lätta upp typen! Detta har gjort att det nu finns en lättare och en tyngre typ av haflinger.

Hur länge har nordsvenskens stambok funnits? Nån som har ett årtal?
Ren arab har ju avlats i europa sen ca 1800- talet organiserat. Innan det mest import för blandning med andra raser, exv eng fullblodet.

Arab finns garanterat i nordsvensken, antingen via Döle eller via enstaka importaraber för att lätta upp typ/fart/uthållighet, och högst troligt att detta tillkommit redan innan stamboken tillkom. Den största meningen med stamboken var ju att hålla reda på hur man korsar djuren inom en avgränsad grupp för att undvika för hård inavel med grava defekter som följd. Mixar man öppet mellan rasena är risken för sådana interaktioner minimal.

Jätteintressant frågeställning!

Senast ändrad:

Intressant! Jag får läsa på om Dölehästen.

Men om stamboken för nsv varit stängd i x antal år... Tittar vi 100-150 år tillbaks i tiden så hade araberna ytterst lite konvexitet mot rak profil av nosryggen. Det är först under senare halvan av 1900-talet som det konvexa huvudet tagit allt mer plats.

Däremot har de flesta raser lite inblandning av arab nånstans långt bak i leden, då man förr använde araben för att lätta upp (kanske innan man ånyo ville ha tyngre dragdjur?) och för att få upp snabbhet, uthållighet och smidighet.

Haflingern tas upp som exempel, men där har man aktivt även under 1900-talet (och fortfarande?) avlat in mycket arab för att lätta upp typen! Detta har gjort att det nu finns en lättare och en tyngre typ av haflinger.

Hur länge har nordsvenskens stambok funnits? Nån som har ett årtal?
Ren arab har ju avlats i europa sen ca 1800- talet organiserat. Innan det mest import för blandning med andra raser, exv eng fullblodet.

Jätteintressant frågeställning!

Så vitt jag vet så fanns det araber med dish redan på den tiden. Kolla på gamla målningar och statyer, där ser man direkt att araben är en arab på den höga svansföringen och huvudet :) Och så heter det konkav ;) Konvext är åt andra hållet ;) OM det är konvext du menar så håller jag med, det hade inte araberna på den tiden, och har inte nu heller ;)

Yes, araber med dish fanns, men även odishade. Och dishen var ofta mild.

Konkav låter bättre :bow:
Ja det fanns nog inte så många extremt dishade hästar på den tiden gissar jag.

En liten kul grejj, jag tycker att Fille har ganska lite dish ändå, om man jämför med många andra, men när människor som bara har halvblod och liknande omkring sig ser honom så tycker de alltid att han har jättemkt dish :D

10300419_10204919294565180_6291847324331206398_n.jpg

Trögt med uppdateringar från min si9da av världen. Den 28.10 välsignades vår familj med ytterligare en pojke på 2910 gram. han kom till världen med ett sk. katastrofkejsarsnitt så för tillfället är jag lite hästledig. Trist och tråkigt men vad hjälper det. prinsessorna får mest gå i hagen och skrota för tillfället, men nu som då förbarmar sig någon över dem och tar dem med på en tur. I sånahär lägen är jag oerhört glad att de är okomplicerade i hanteringen så att vem som helst kan ta in och släppa ut dom.. Till och med folk som aldrig satt på en grimma förr i sitt liv. Det är guldvärt när man verkligen inte själv varken kan eller har möjlighet att själv ha hand om dom. De flesta dagar har gubben fått ta hand om dem så han börjar bli riktigt van med dom och vet hur de skall tas. :):D

Hej alla!

Imorgon ska jag och OmNom träna för ny, svindyr och "kändistränare". Jag är livrädd och funderar på hur tidigt jag behöver gå upp för att hinna linda ben och fläta man och tänk om jag inte kommer i mina ridstövlar... Gaahh.. Och ska jag rida med schabrak och bett eller kapson och...

Men nu ska det iaf bli lite mer ordning på torpet :-) Hoppas jag...

/Lavinia, som fått det sämsta silaget näringsmässigt nånsin.. BLÄ!

Hej alla!

Imorgon ska jag och OmNom träna för ny, svindyr och "kändistränare". Jag är livrädd och funderar på hur tidigt jag behöver gå upp för att hinna linda ben och fläta man och tänk om jag inte kommer i mina ridstövlar... Gaahh.. Och ska jag rida med schabrak och bett eller kapson och...

Men nu ska det iaf bli lite mer ordning på torpet :-) Hoppas jag...

/Lavinia, som fått det sämsta silaget näringsmässigt nånsin.. BLÄ!
Så spännande! Berätta gärna om hur det gick sen :)
Jag känner lite likadant (BLÄ!) om vårt hö vi ska ha nu i vinter. Superenergirikt! Och det ska de alltså gå med på fri tillgång O_o. Vi får kanske tänka om lite där, tur iallafall att man har en svårfödd arab :angel:

Hej!

Jag älskar min pålla!! Hon är världens bästa häst och varje gång vi tränar blir jag medveten om det igen. <3. Hon ställer alltid upp på mig, är positiv till alla dumheter vi hittar på och gör jag rätt gör hon rätt. Världens bästa häst!!!

Idag red vi bommar- för den jätteläskiga (men trevliga) tränaren. Vi red trav på medellinjen och 2 serpentiner och övade mest på att svänga och gå i balans och lyfta hovarna. Såå duktig. Sen samma i galopp- svårt när man inte gjort sånt på evigheters evigheter, men pållan skötte sig så sjukt bra (trots andra läskiga hästar i ridhuset som mest studsade upp och ner och hade sig).

Jag är såå nöjd med henne och hon verkade minst lika nöjd hon- imorgon lär vi båda ha träningsvärk från helvetet :-)

/Lavinia, helt salig igen.

1450969_752908364745019_7001752912054800166_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 164
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka