SiZo
Trådstartare
Varför skulle det vara osannolikt? Hur förklarar du annars nordsvenskens dish?Jag tycker bara det verkar helt osannolikt. Någon annan som hört talas om det?
Många andra hästar finns det arab i, tex haflingern.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle det vara osannolikt? Hur förklarar du annars nordsvenskens dish?Jag tycker bara det verkar helt osannolikt. Någon annan som hört talas om det?
Varför skulle det vara osannolikt? Hur förklarar du annars nordsvenskens dish?
Många andra hästar finns det arab i, tex haflingern.
Araber är så otroligt lättränade och lättridna, men svårhanterade och svårridna om du är en bufflare
Tror hästen blir det du gör den till
När skulle dessa inkorsningar ha skett? Och var? Det måste ha varit före stamboken slöts, och då fanns det få eller inga arabhingstar i Sverige. De få som fanns stod dessutom i södra Sverige, långt ifrån nordsvenskarnas hemmatrakter. Skulle norrlandsbönderna lastat sina ston på järnvägsvagnar och skickat dem hundratals mil för att få dem betäckta på något sydsvenskt gods?
Varför skulle man vilja korsa in arab? De har använts för att förädla lantraser och få fram en bättre ridhästtyp, som i haflingerns fall. Nordsvenskarna blev under större delen av 1900-talet avlade mot att bli tyngre, utpräglade draghästar i stället för de lättare allroundhästar de härstammar från.
Är det bara araber som har en konkav nosrygg? Kan det inte dyka upp bland andra raser också, utan arabinblandning?
Jag vet iaf ingen ras som har konkav nosrygg utan att härstamma från araben.
Och nordsvensken är väl det enda kallblodet som har det, eller?
http://www.nordsvensken.org/nordsvensken.php
Inte en stavelse om någon större arabinblandning, tvärtom byggdes rasen upp av de som inte hade "ädlare blod" i sig. Skulle det finnas några droppar borde det vara mindre än vad som finns hos gotlandsruss, och de har inte konkava nosryggar.
Dessutom - vad tror du om mina andra invändningar? När, var och varför skulle en inkorsning av araber hänt?
Well, om man läser om nordsvensken så står det att det är mycket Dölehest från Norge inkorsat innan man stängde stamboken, och går man sen och läser om Dölehesten står det att det är mycket arabblod som korsades in i den, speciellt under den tid när man ville göra travhästar av dom. Så där har man araben i nordsvensken.
Tycker inte det är det minsta konstigt. Finns det någon någorlunda framstående ras i Europa som inte har arabblod i sig?
Ponnyuppdatering igen. Igår red jag lektion med Angelique. Vi fokuserade på övergångar mellan halt-skritt-trav. Och att bara vara avslappnade och fina. Det gick super! Det var något vingligt, lite spänt i början, men bitarna faller på plats. Angelique har bytt beteende, hon höjer inte längre huvudet och går iväg utan hon söker sig neråt, har ett lätt stöd och väntar in. En helt annan känsla. Nu måste jag bara smälta det hela och få min hjärna att inse att hon drar inte iväg bara för att jag driver på henne lite, hon blir inte ostyrbar och jag har fortfarande kontroll över situationen.
Jag är glad efter igår, vi är på väg åt rätt håll. Jag vet vad jag ska fokusera på när det gäller träningsupplägget och nya träningstillfällen för tränare är inbokat.
Men om stamboken för nsv varit stängd i x antal år... Tittar vi 100-150 år tillbaks i tiden så hade araberna ytterst lite konvexitet mot rak profil av nosryggen. Det är först under senare halvan av 1900-talet som det konvexa huvudet tagit allt mer plats.Jag vet iaf ingen ras som har konkav nosrygg utan att härstamma från araben.
Och nordsvensken är väl det enda kallblodet som har det, eller?
Well, om man läser om nordsvensken så står det att det är mycket Dölehest från Norge inkorsat innan man stängde stamboken, och går man sen och läser om Dölehesten står det att det är mycket arabblod som korsades in i den, speciellt under den tid när man ville göra travhästar av dom. Så där har man araben i nordsvensken.
Tycker inte det är det minsta konstigt. Finns det någon någorlunda framstående ras i Europa som inte har arabblod i sig?
Men om stamboken för nsv varit stängd i x antal år... Tittar vi 100-150 år tillbaks i tiden så hade araberna ytterst lite konvexitet mot rak profil av nosryggen. Det är först under senare halvan av 1900-talet som det konvexa huvudet tagit allt mer plats.
Däremot har de flesta raser lite inblandning av arab nånstans långt bak i leden, då man förr använde araben för att lätta upp (kanske innan man ånyo ville ha tyngre dragdjur?) och för att få upp snabbhet, uthållighet och smidighet.
Haflingern tas upp som exempel, men där har man aktivt även under 1900-talet (och fortfarande?) avlat in mycket arab för att lätta upp typen! Detta har gjort att det nu finns en lättare och en tyngre typ av haflinger.
Hur länge har nordsvenskens stambok funnits? Nån som har ett årtal?
Ren arab har ju avlats i europa sen ca 1800- talet organiserat. Innan det mest import för blandning med andra raser, exv eng fullblodet.
Jätteintressant frågeställning!
Ja det fanns nog inte så många extremt dishade hästar på den tiden gissar jag.Yes, araber med dish fanns, men även odishade. Och dishen var ofta mild.
Konkav låter bättre
Så spännande! Berätta gärna om hur det gick senHej alla!
Imorgon ska jag och OmNom träna för ny, svindyr och "kändistränare". Jag är livrädd och funderar på hur tidigt jag behöver gå upp för att hinna linda ben och fläta man och tänk om jag inte kommer i mina ridstövlar... Gaahh.. Och ska jag rida med schabrak och bett eller kapson och...
Men nu ska det iaf bli lite mer ordning på torpet :-) Hoppas jag...
/Lavinia, som fått det sämsta silaget näringsmässigt nånsin.. BLÄ!